Tuono-topic deel 18....DonderJagen!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedemorgen heren,

Als het even kan wil ik vanmiddag de tuono weer uit de winterslaap halen.
Ik heb 'm weggezet met (natuurlijk) olie netjes op peil. Nu na een tijdje stil te hebben gestaan op de bok is er nauwelijks nog olie in het buisje te zien. Hij lekt niet en heeft niet gedraaid dus ook niks verbruikt.

Ik ben bekend met het dry sump principe en de manier van olie peilen, alleen als ie warm is. Is de olie in de tussentijd gewoonweg helemaal naar beneden gezakt en kan ik m op deze manier starten zodat de olie overal weer komt en op peil komt, of toch even een klein scheutje in het tankje zodat er in het buisje weer net wat zichtbaar is?

is normaal.
niet bijvullen!
 
Goedemorgen heren,

Als het even kan wil ik vanmiddag de tuono weer uit de winterslaap halen.
Ik heb 'm weggezet met (natuurlijk) olie netjes op peil. Nu na een tijdje stil te hebben gestaan op de bok is er nauwelijks nog olie in het buisje te zien. Hij lekt niet en heeft niet gedraaid dus ook niks verbruikt.

Ik ben bekend met het dry sump principe en de manier van olie peilen, alleen als ie warm is. Is de olie in de tussentijd gewoonweg helemaal naar beneden gezakt en kan ik m op deze manier starten zodat de olie overal weer komt en op peil komt, of toch even een klein scheutje in het tankje zodat er in het buisje weer net wat zichtbaar is?

je gaat tijdens het motorseizoen toch ook niet iedere dag bijvullen. :? _O-

Starten en wegrijden. Geen probleem. Olie zit bij dry sump vanaf starten op de juiste plek en voorziet het blok vanaf de koude start overal van olie. Peilen is inderdaad niet de meest klantvriendelijke manier.... Enige wat ik klote vind is dat het peilglas niet helder genoeg is en teveel weggestopt zit achter het platsic kapje. Zelfs als er olie zit zie ik het amper. Hij moet echt met het peilglas goed in het licht staan.
 
Goedemorgen heren,

Als het even kan wil ik vanmiddag de tuono weer uit de winterslaap halen.
Ik heb 'm weggezet met (natuurlijk) olie netjes op peil. Nu na een tijdje stil te hebben gestaan op de bok is er nauwelijks nog olie in het buisje te zien. Hij lekt niet en heeft niet gedraaid dus ook niks verbruikt.

Ik ben bekend met het dry sump principe en de manier van olie peilen, alleen als ie warm is. Is de olie in de tussentijd gewoonweg helemaal naar beneden gezakt en kan ik m op deze manier starten zodat de olie overal weer komt en op peil komt, of toch even een klein scheutje in het tankje zodat er in het buisje weer net wat zichtbaar is?

Minimaal 10 minuten rijden, stilzetten en even wachten dan pas olie peilen.
Als je hem stationair laat lopen dan zakt het oliepeil ook, en dan kan je niet goed peilen.
Het is normaal dat hij wat olie lust, helemaal als je regelmatig sportief rijd. ;)
 
Minimaal 10 minuten rijden, stilzetten en even wachten dan pas olie peilen.
Als je hem stationair laat lopen dan zakt het oliepeil ook, en dan kan je niet goed peilen.
Het is normaal dat hij wat olie lust, helemaal als je regelmatig sportief rijd. ;)

Ik heb vooral gemerkt dat tussengas geven (ondanks slipperclutch, zit in het syteem :') ) en veel de motorrem gebruiken ook invloed heeft op het oliegebruik.
 
check dan je luchtfilterkast
ziet die eruit als Dubai? dan is het olieniveau te hoog en gooit hij het door de carterontluchting eruit.
check ook je ventieltje van de slipperclutch, gaat vaak kapot.
Dan werk je slipper niet meer en er kan olie door.
echt olieverbruik is normaal gesproken minimaal
 
check dan je luchtfilterkast
ziet die eruit als Dubai? dan is het olieniveau te hoog en gooit hij het door de carterontluchting eruit.
check ook je ventieltje van de slipperclutch, gaat vaak kapot.
Dan werk je slipper niet meer en er kan olie door.
echt olieverbruik is normaal gesproken minimaal

Waar zit dat ventieltje?
Want de werking van mijn slipperclutch is minimaal tot niet te merken.
ik dacht altijd dat, dat kwam doordat het geen "echte" slipperclutch is.
Bij terugschakelen slipt het achterwiel altijd eigenlijk, zonder tussengas.
 
Waar zit dat ventieltje?
Want de werking van mijn slipperclutch is minimaal tot niet te merken.
ik dacht altijd dat, dat kwam doordat het geen "echte" slipperclutch is.
Bij terugschakelen slipt het achterwiel altijd eigenlijk, zonder tussengas.
In het slangetje naar het koppelings huis. Het zit onder de throttle body
 
Dat klepje heb ik ook vervangen, de oude was defect en de koppeling deed rare dingen tijdens vol gas open. Mooiste is weer een origineel klepje, want die is precies berekend op welk vacuüm hij open gaat. Maar dat dieselklepje werkt ook redelijk (ik heb die er ook op zitten)

Ik heb gelezen dat sommige 2 slangen naar het kleppen laten lopen, en dat er dan meer vacuüm op komt te staan. Is wel een topic over op het Apriliaforum.
 
Dat klepje heb ik ook vervangen, de oude was defect en de koppeling deed rare dingen tijdens vol gas open. Mooiste is weer een origineel klepje, want die is precies berekend op welk vacuüm hij open gaat. Maar dat dieselklepje werkt ook redelijk (ik heb die er ook op zitten)

Ik heb gelezen dat sommige 2 slangen naar het kleppen laten lopen, en dat er dan meer vacuüm op komt te staan. Is wel een topic over op het Apriliaforum.


Heb je toevallig een plaatje van de locatie? ben niet zo technisch O-)

Wat voor rare dingen deed je koppeling?
 
BB-kinkie heeft ook nog wat te verkopen voor de liefhebber!

Te Koop : Knaus Deseo Transport Plus 2013

Laadvermogen tot 600kg, Twee motoren passen er in!

Zeer veel extra's er bij en er op.

Hydraulisch bed (nooit je bed op hoeven maken.)Je kan op doorreis boven de motor slapen.
Dikkere matrassen, originele in verpakking aanwezig

Rijplaten in het chassis.
extra kastdeurtjes
extra legplanken
dakluikje op toilet
kacheluitlaat op kopse zijde zijkant verwarming voortent
Vloer geisoleerd maar is in een handomdraai te verwijderen.

Zonnepaneel op dak met Multi Point Powertracking Laadregelaar.
Huishoudaccu genoeg stroom voor drie dagen, accumonitor aanwezig.

Grote Unico Verona voortent, zeer luxe.

Ideale kar voor Motorsport of motorvakanties.

Nieuwwaarde met al deze extra's een dikke 22,500 Euro
Vraagprijs 16500 Euro Caravan is zeer goed onderhouden.

full

full

full

full

full

full

full

full

full

full



Voor interesse kunt U contact opnemen met brambervaes@hotmail.com
 
Wordt inmiddels tijd voor deeltje 19 of niet?
Moeten we nog wel even wat pagina's door posten want om te eindigen met een sleurhut :+ 8-)

Maar succes met de verkoop
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw zei gisteren nog ...zullen we een andere caravan kopen....jammer, ze had toch wat anders in gedachten...kunnen vrouwen nou nooit eens praktisch denken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan