Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik ben nu met dezelfde modificatie bezig en heb het net zo gedaan als op deze foto. De witte stekker word toch nog gewoon gebruikt en niet doorverbonden,toch...? Ik weet het , ik ben echt geen elektriker..
Heren, en dames?
Zal me kort voorstellen. Mijn naam is Christiaan, 26 jaar, kom uit Kampen en heb zondag mijn derde motor aangeschaft. Na een VFR 750 en een Z1000 te hebben gereden was het nu de beurt aan een dikke 2 cilinder...en dan kom je natuurlijk automatisch uit bij een Tuono!
In dit geval een Tuono Factory uit 2003 met Full akrapovic titanium systeem voor tot achter :D
[afbeelding]
Uiteraard super trots op en hoop er in het komende seizoen een hoop plezier mee te hebben. Uiteraard zal ik dit topic ook gaan volgen
Posbank
Dan voeg ik me ook toe vanuit het zonnige zuiden!
De beroemde bruine stekker trouwens weggehaald en doorgesoldeerd vanavond. Weet iemand of een tuono gen. 2 altijd twee bruine stekkers heeft? Het lijkt erop dat ik er maar 1 had, of de tweede moet erg goed zijn in verstoppertje..
[afbeelding]
Bij mij zat er ook een soort verlengstuk tussen. Dus ook twee bruine stekkers.Dan voeg ik me ook toe vanuit het zonnige zuiden!
De beroemde bruine stekker trouwens weggehaald en doorgesoldeerd vanavond. Weet iemand of een tuono gen. 2 altijd twee bruine stekkers heeft? Het lijkt erop dat ik er maar 1 had, of de tweede moet erg goed zijn in verstoppertje..
[afbeelding]
Ik gebruik de tuono ook voor woon-werkverkeer. Helaas gisteravond vanaf het werk weer de ANWB nodig gehad
De Tuono startte niet meer, maar de oorzaak was simpel en duidelijk. Ik had die ochtend voor het eerst gereden met mijn Gerbring verwarmde handschoenen, welke aangesloten worden op de accu. Dus blijkbaar kan het laadsysteem zelfs met 14,3 volt geen elektrische handschoenen aan....
ANWB kwam binnen een kwartiertje, zadeltje eraf, kabels erop en rijden maar! Blij met mijn ANWB lidmaatschap
Vandaag was het weer perfect starten. De handschoenen trekken net te veel energie, zodat de accu niet optimaal oplaad tijdens het rijden.
mmm, kijk maar eens goed.
Die collega woont in Hattem en heeft hem 2 jr geleden verkocht.
Zou leuk zijn want ik ben die samen met hem gaan bekijken 4 jr geleden.
dat weet ik nog omdat ik verdwaald was tijdens de proefrit
Ritje gaan we zeker doen, komt waarschijnlijk ook nog iemand uit Deventer bij verwacht ik
edit, juist dus, zie bericht hierboven
Nog even hierop terug komend, zoals jij het nu gedaan hebt is het niet goed!
Je hebt nu 3x een 30 ampere zekering op je laadcircuit, 2 die je eraan gemaakt hebt, en 1 van de motor origineel.
Eigenlijk moet je die witte stekker doorknippen, de 4draden van de kabelboom van de motor zelf doorverbinden (kleur op kleur) of afdoppen.
En dan 1 dikke draad met 1x 30 amp rechtstreeks naar de accu.
Hetzelfde moet je doen met de massa.
Ik had het in eerste instantie ook niet goed gedaan, en toen ben ik een beetje gaan lezen over laadsystemen en elektro.
Nadat ik het opnieuw op de bovenstaande manier heb uitgevoerd, heb ik nu 14.4 stationair en 14.3 op toeren
En gewoon correct gezekerd met 1 30amp zekering
maakt niet uit hoor, maar als er een overbelasting is gaat de zekering er misschien te laat uit waardoor er schade kan ontstaan. Het is dus wel belangrijk dat de juiste zekering op de juiste plek gebruikt wordOk, dat is helder Bedankt voor de tip. Dat is in principe zo aangepast.
Ik ben geen elektroman, dus ik weet niet exact wat voor invloed verschillende zaken op elkaar hebben in de kabelboom. Maar wat maakt het uit of ik in totaal de boel heb gezekerd op 90 amp of op 60 amp? Scheelt dat spanning?
maakt niet uit hoor, maar als er een overbelasting is gaat de zekering er misschien te laat uit waardoor er schade kan ontstaan. Het is dus wel belangrijk dat de juiste zekering op de juiste plek gebruikt word
en om nog even de wijsneus uit te hangen
- Als je 1 dikke kabel gebruikt met een 30A zekering kun je deze splitsen in 2 kabels met elk een 15A zekering
-Als een generator 14V levert zegt dit niets over het vermogen of de stroom
Dus een generator van 14V kan misschien 0,5 A leveren en dus max 7Watt
of hij geeft 14V en kan bv 100A leveren, dan kun je er dus handschoenen aanknopen van 1400Watt
Kortom, spanning is altijd 14V en de stroom is afhankelijk van wat de generator max kan leveren of wat de motor vraagt.
Bij een Tuono is dit 350W of 500W afhankelijk van het bouwjaar.
Kijk, door jullie reacties leer ik steeds meer over de elektra. Dus als ik beide 30 amp zekeringen vervang voor 15 amp, is er niets aan de hand.
Kijk, door jullie reacties leer ik steeds meer over de elektra. Dus als ik beide 30 amp zekeringen vervang voor 15 amp, is er niets aan de hand.
klopt, maar ik zou 1 dikke kabel met een 30A zekering nemen zoals al werd aangegeven
Hoe meet ik het aantal watt of ampere? Op mijn multimeter zit deze optie helaas niet (volgens mij).
vast wel, stroom meet je in serie maar dit is erg lastig met een 3 polige stekker!
Gewoon niet doen dus.
Mijn handschoenen pakken 27 watt, maar ik weet niet of dat per stuk is. Dus mogelijk 54 watt. Dat is aardig wat op een opbrengst van 350 watt.... Dus niet zo gek, dat het laadsysteem het net niet aankon.
klopt ook, tis nu eenmaal geen goldwing
al zijn ze 27W moet het echter toch heus wel gaan
Het feit dat mijn laadsysteem het toch niet aankon, geeft dus mogelijk aan dat de spanningsregelaar aan het falen is. Net als wat Sonador heeft gezegd. Ok, dan ga ik dat in de gaten houden.
Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. Voor de handigheid heb ik even het foto'tje toegevoegd hoe ik het gemaakt heb. Volgens jullie moet ik dus de stekker losknippen en de twee groene samenvoegen en de twee rood/witte samenvoegen. En dan uiteraard hetzelfde aan de andere kant van de stekker en die verbinden.
Vervolgens het verhaal met de 1 dikke kabel met 30amp uiteraard.
Heb ik dat correct?
[afbeelding]
Damn, ben jij loodgieter?
S39 de grootste rotzooi waar je maar mee aan kan komen als het over electra gaat.
Dat spul sloopt letterlijk je bedrading. weg ermee noot meer gebruiken voor ook maar iets wat naar electra ruikt!!!!!
Soldeer met harskern gebruiken en alleen dat.
S39 is een oplos/vloeimiddel voor verwarmings buis of koperen pijp.
en voor de niet kenners dat blauwe potje, en dat soldeer is zonder harskern als ik het goed heb.
Als je dat (s 39) heb gebruikt zo snel mogelijk alles weg knippen, de verbinding en iets extra, doe je dat niet zal je zien dat over een paar maanden het koper van je bedrading groen is en daarna gewoon breekt/oplost wacht je te lang dan zit het in je spannings regelaar met alle gevolgen van dien.
Als je bij me in de buurt woon wil ik het wel voor je doen, ik heb de juiste spullen wel.
Het feit dat mijn laadsysteem het toch niet aankon, geeft dus mogelijk aan dat de spanningsregelaar aan het falen is. Net als wat Sonador heeft gezegd. Ok, dan ga ik dat in de gaten houden.
Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. Voor de handigheid heb ik even het foto'tje toegevoegd hoe ik het gemaakt heb. Volgens jullie moet ik dus de stekker losknippen en de twee groene samenvoegen en de twee rood/witte samenvoegen. En dan uiteraard hetzelfde aan de andere kant van de stekker en die verbinden.
Vervolgens het verhaal met de 1 dikke kabel met 30amp uiteraard.
Heb ik dat correct?
[afbeelding]
Je knipt de witte stekker eraf, zowel aan de SR als aan de motorkabelboom.
De draden aan de motorkabelboom verbind je met elkaar door (kleur op kleur) dan blijft dat circuit intact.
Dan de SR, waar je nu de 2 rode draden aan vast hebt zitten vervang je door 1 dikke kabel incl 30 amp zekering, die verbind je dus met de 2 draden die van de SR afkomen.
Hetzelfde doe je met de zwarte draden, minus de zekering en die gaat naar de minpool i.p.v pluspoos.
Helder?