Tuono-topic deel 18....DonderJagen!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben nu met dezelfde modificatie bezig en heb het net zo gedaan als op deze foto. De witte stekker word toch nog gewoon gebruikt en niet doorverbonden,toch...? Ik weet het :$ :$ ;) , ik ben echt geen elektriker..

Ik heb je foutief advies gegeven :o Check de posts hierboven.
 
Mijn handschoenen pakken 27 watt, maar ik weet niet of dat per stuk is. Dus mogelijk 54 watt. Dat is aardig wat op een opbrengst van 350 watt.... Dus niet zo gek, dat het laadsysteem het net niet aankon.

Die 54 Watt van je handschoenen zijn evenveel als je grootlicht lampje .
Dit mag dus geen probleem opleveren.

Controleer ook even of alle verbindingen bij de accu goed schoon zijn.

PS waar heb je de voeding voor je handschoenverwarming vanaf gehaald ?
Rechtstreeks van de accu ? Zo ja , welke draad dikte ?
 
Die 54 Watt van je handschoenen zijn evenveel als je grootlicht lampje .
Dit mag dus geen probleem opleveren.

Controleer ook even of alle verbindingen bij de accu goed schoon zijn.

PS waar heb je de voeding voor je handschoenverwarming vanaf gehaald ?
Rechtstreeks van de accu ? Zo ja , welke draad dikte ?

Alle aansluitingen en verbindingen bij de accu zijn prima schoon.

De voeding gaat met de originele handschoenbekabeling direct van de accupolen vandaan. Ik heb de handschoenen 6 a 7 jaar en hebben op mijn afgelopen 5 motorfietsen waarmee ik de winters heb doorgereden prima gefunctioneerd. De dikte weet ik niet, maar ziet er degelijk uit. Geen dunne kabels in ieder geval.
 
Is er iemand die ervaring heeft met een gear indicator op de gen2?
In het RSV topic zie ik wel de kleurcodes maar ook dat deze voor de gen1 is.
Is dit bij de gen2 anders? tips en (aankoop) adviezen zijn welkom.
 
Is er iemand die ervaring heeft met een gear indicator op de gen2?
In het RSV topic zie ik wel de kleurcodes maar ook dat deze voor de gen1 is.
Is dit bij de gen2 anders? tips en (aankoop) adviezen zijn welkom.

Mijn motor heb ik voor onderhoud weggebracht. Daarbij heb ik een gipro gearindicator bijgeleverd die de monteur voor mij gaat installeren. Ben zelf niet goed met electronica. Maar de gipro is wel de meest verkochte volgens mij. Moet je wel even kijken dat je het juiste model neemt.
Volgens mij zie je hier de gipro gearindicator
 
Laatst bewerkt:
leuk filmpje ook, maar wat een achtelijke kuipruit :N
zo zie je maar, je kan in NL alles tot de 3de vol fun doen :)
 
leuk filmpje ook, maar wat een achtelijke kuipruit :N
zo zie je maar, je kan in NL alles tot de 3de vol fun doen :)

Dat kuipruitje heb ik ook, naast nog 2 anderen, een lage en een nog iets hogere die er nu op zit. Deze uit de film is de originele Aprilia verhoogde kuipruit. Ik vind het met zo'n laag ruitje er niet uitzien. Zo zie je maar weer ieder zijn ding.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Dat is de stekker die vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar gaat, en dan heb je nog een stekker die vanaf je spanningsregelaar naar je accu (via een zekering) gaat.
Vaak is bij die de stekker niet zo'n heel groot probleem, maar wel de bedrading zelf ..
Daarom leggen de meeste een nieuw stukje kabelboom aan.

Let op als je dat doet, moet je 1 zekering gebruiken en de oude buiten het laadcircuit houden. Anders heb je ipv 30 een 60amp zekering ...
Ik heb vanmiddag mijn bedrading eens bekeken...er lopen twee draden van de SR naar de accu via twee 30amp zekeringen. Het zijn redelijk dikke draden. Ik zie geen enkele reden om hiermee aan de slag te gaan. De stekkers zijn niet verweerd enz. Zitten lekker in de vaseline.
Waarom verdenken jullie die kabels van allerlei laad problemen??
 
Ik heb vanmiddag mijn bedrading eens bekeken...er lopen twee draden van de SR naar de accu via twee 30amp zekeringen. Het zijn redelijk dikke draden. Ik zie geen enkele reden om hiermee aan de slag te gaan. De stekkers zijn niet verweerd enz. Zitten lekker in de vaseline.
Waarom verdenken jullie die kabels van allerlei laad problemen??

Daar zit vaak inwendige weerstand op.

Als je gewoon goede laadspanning hebt, dan hoef je er niks aan te doen.

Maar mij scheelde het een 0.5v laadstroom door het te vervangen.
Terwijl alle originele draden en de stekkerverbindingen er als nieuw uit zagen.

Origineel zijn de draden aan de dunne kant.

En van die 2, 30 amp zekeringen is er maar 1 van de laadspanning ;)
Die andere is voeding naar het contactslot ...
 
De bedrading is op zich dik genoeg, echter als er door wat voor reden dan ook te veel stroom door een draad loopt, zal de electrische eigenschap van die draad afnemen (slechtere geleiding) door de warmte ontwikkeling in die draad.

Dat heeft als resultaat meer warmte ontwikkeling door de verhoogde weerstand in die draad , en dat zorgt voor nog meer warmte ontwikkeling enz enz.
Ook zullen de koperen draadjes minder flexibel worden en daardoor makkelijker breken bij beweging.

Dat is iets wat zeker voorkomt bij onze motoren, dus bij twijfel is het een prima idee de bedrading te vervangen.

Dit is makkelijk te controleren door de spanning op de witte stekker te meten en vervolgens bij bv de 2 zekeringen.

Een 0,5 Volt verlies mag geen enkel probleem zijn maar meer dan dat geeft aan dat de geleiding in de draad zeker niet optimaal is.

Dus zelfs preventief de draden vervangen door betere/dikkere kan nooit kwaad.
 
Is er iemand die ervaring heeft met een gear indicator op de gen2?
In het RSV topic zie ik wel de kleurcodes maar ook dat deze voor de gen1 is.
Is dit bij de gen2 anders? tips en (aankoop) adviezen zijn welkom.

Dat vroeg ik me ook af :Y . Altijd gemakkelijk een versnellingsindicator vind ik. Dus niemand hier heeft dit zelf ooit geinstalleerd? Opzich zal het ook geen wereldklus zijn, maar als iemand tips heeft inderdaad is dat altijd hendig.
 
Dat vroeg ik me ook af :Y . Altijd gemakkelijk een versnellingsindicator vind ik. Dus niemand hier heeft dit zelf ooit geinstalleerd? Opzich zal het ook geen wereldklus zijn, maar als iemand tips heeft inderdaad is dat altijd hendig.
Ik heb de Gipro op mijn R6 racer gemonteerd. Zit een duidelijke handleiding bij en de was geen probleem om te monteren. Beetje gezond boerenlullen verstand is genoeg.
Vind wel dat ie traag reageert. Zie je ook op de video. Maar verder een goed ding.
 
Daar zit vaak inwendige weerstand op.

Als je gewoon goede laadspanning hebt, dan hoef je er niks aan te doen.

Maar mij scheelde het een 0.5v laadstroom door het te vervangen.
Terwijl alle originele draden en de stekkerverbindingen er als nieuw uit zagen.

Origineel zijn de draden aan de dunne kant.


En van die 2, 30 amp zekeringen is er maar 1 van de laadspanning ;)
Die andere is voeding naar het contactslot ...
Oja, natuurlijk. Er gaan wel twee spanningsdraden naar acteren vanaf de SR. Rood/wit. Naar accu is rood/wit en rood/zwart.
Ik verbaas me trouwens over hoeveel stroom de startmotor vraagt. Als ik start zakt de spanning naar 7 of 8 volt. Als de accu vol is! De accu is pas een paar jaar oud.
 
Dan is de accu defect. Wat meet je aan spanning op de accu in rust?

Hij mag eigenlijk niet zakken onder de 9V (is echt de absolute grens) tijdens het starten.
 
Mijn motor heb ik voor onderhoud weggebracht. Daarbij heb ik een gipro gearindicator bijgeleverd die de monteur voor mij gaat installeren. Ben zelf niet goed met electronica. Maar de gipro is wel de meest verkochte volgens mij. Moet je wel even kijken dat je het juiste model neemt.
Volgens mij zie je hier de gipro gearindicator

Ik zal ook naar die gipro te kijken maar omdat er geen stekker op de tuono zit moet je de kleurcodes weten. Het zou makkelijk moeten zijn maar ik lees verschillende verhalen.
Ik zat ook te kijken op Aliexpress, daar heb je ze al voor €10 dus overweeg die om eens mee te testen.

Andere vraag over de bruine stekker.
Ik heb deze er dus nog opzitten en ervaar geen problemen. De dynamo is in 2012 vervangen bij roke en het systeem levert netjes 14,4v zowel op display als op multimeter.
Is het dan een must om dit toch aan te passen?
 
Ik zal ook naar die gipro te kijken maar omdat er geen stekker op de tuono zit moet je de kleurcodes weten. Het zou makkelijk moeten zijn maar ik lees verschillende verhalen.
Ik zat ook te kijken op Aliexpress, daar heb je ze al voor €10 dus overweeg die om eens mee te testen.

Andere vraag over de bruine stekker.
Ik heb deze er dus nog opzitten en ervaar geen problemen. De dynamo is in 2012 vervangen bij roke en het systeem levert netjes 14,4v zowel op display als op multimeter.
Is het dan een must om dit toch aan te passen?

Voel eens aan de bruine stekker als de motor een poosje heeft gedraaid.
Als deze erg warm word, dan zou ik het zeker aanpassen.

Anders gewoon lekker laten zitten :Y
 
De tape is niet zo netjes, maar dat is natuurlijk hoe iedereen het zelf doet. Ik heb vanuit China mooi een setje krimpkous besteld in 1000 maten dus dan kan ik het eventueel zelf helemaal mooi maken.

Ik vond ook nog een mooie handleiding (in PDF) en informatief topic over de gipro
http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=264192&d=1412411863

In het bijbehorende topic staan wel wat interessante dingen.
Wat we al zagen over trage responce heeft niets met de gipro te maken maar met de configuratie.
Omdat de Tuono geen speciale connector hiervoor heeft moet je de gipro inregelen. Dit doe je door hem in elke versnelling in te leren o.b.v RPM, snelheid. Die combinatie bepaald de versnelling. Dit laat natuurlijk wat ruimte over denk ik. Een echte gear indicator is het dus niet, maar het schijnt dus ook niet echt mogelijk te zijn.
Ook zeggen ze dat als je hem in de versnelling hebt en lang de koppeling inhoud dat er een - teken in komt te staan omdat hij het dan niet meer weet.
Hier het hele topic
Installing a gipro x type gear indicator
 
Dan is de accu defect. Wat meet je aan spanning op de accu in rust?

Hij mag eigenlijk niet zakken onder de 9V (is echt de absolute grens) tijdens het starten.
Zal er eens goed naar kijken, varieerd nogal. Maar heb vanaf het begin al niet veel vertrouwen in deze accu gehad. Spanning zakte te snel naar mijn mening. Na twee weken is de motor niet of nauwelijks meer te starten. Maar weet ook niet of dat normaal is
 
Zal er eens goed naar kijken, varieerd nogal. Maar heb vanaf het begin al niet veel vertrouwen in deze accu gehad. Spanning zakte te snel naar mijn mening. Na twee weken is de motor niet of nauwelijks meer te starten. Maar weet ook niet of dat normaal is

Nee is niet normaal.

1 a 2 maanden stilstaan moet gewoon mogelijk zijn.

Misschien is er een lekstroom ? Heb je een alarm ?
 
Zal er eens goed naar kijken, varieerd nogal. Maar heb vanaf het begin al niet veel vertrouwen in deze accu gehad. Spanning zakte te snel naar mijn mening. Na twee weken is de motor niet of nauwelijks meer te starten. Maar weet ook niet of dat normaal is

Die van mij doet dat ook heel af en toe, aankomend seizoen ga ik hem vervangen.
Ik twijfel nog of ik een normale accu koop, of een lithium accu.
 
hmm li ion accu's.. zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben?
ik wil ook wel graag zoiets.. maar hoe zit het dan met opladen? kan zo'n optimate 4 er mee over weg of heb je daar echt een andere lader voor nodig?

ook wat zijn de echte voordelen van zo'n liion accu tov een zwaardere 14ah
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan