Tuono-topic deel 18....DonderJagen!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mannen, beste wensen nog en dat we maar vele veilige km mogen maken dit jaar. Even een vraagje. Hoe kan ik zien welke mapping op mijn tuono staat? Kan ik dat uberhaupt zelf zien? Was al even zoeken hier maar ik vind vaak niet wat ik zoek.. Vroeg het me zo af omdat ik er wel andere uitlaten op heb, ik vermoed alleen de slip ons. Heb er nog nooit goed naar gekeken eerlijk gezegd. Maar wanneer ga je van map 1 naar map 2? Ik krijg de indruk dat map 2 beter is. Maar waarom dat dan niet standaard instellen. Is er meer info hierover te vinden dan hoor ik dat graag.
Gaat over een gen 2 neem ik aan .

Voor uitlezen en omzetten heb je dus de software nodig. Helaas
In map 2 heb je ook nog diverse instellingen . oa de o2 meeting in de uitlaat. Deze aan of uit. :-)
 
Mannen, beste wensen nog en dat we maar vele veilige km mogen maken dit jaar. Even een vraagje. Hoe kan ik zien welke mapping op mijn tuono staat? Kan ik dat uberhaupt zelf zien? Was al even zoeken hier maar ik vind vaak niet wat ik zoek.. Vroeg het me zo af omdat ik er wel andere uitlaten op heb, ik vermoed alleen de slip ons. Heb er nog nooit goed naar gekeken eerlijk gezegd. Maar wanneer ga je van map 1 naar map 2? Ik krijg de indruk dat map 2 beter is. Maar waarom dat dan niet standaard instellen. Is er meer info hierover te vinden dan hoor ik dat graag.

Map1 is standaard vanwege emissie eisen. Hiermee is de uitstoot zo schoon mogelijke in combinatie met de cat in de originele demper.

Indien map2 nog niet is ingesteld op je Tuono maar je dit wel wil laten doen, dan is het aan te raden de boel gelijk af te laten stellen. Ik was hiervoor inclusief een paar vervangende onderdelen €151,50 kwijt bij Roké in Mijdrecht.

Gasresponse is een stuk soepeler geworden evenals de vermogensafgifte.

Ook is 'ie wat zuiniger geworden. Het lampje begon pas bij 165km te branden i.p.v. 150km :+
 
Kan iemand mij vertellen wat de normale kosten ongeveer zijn voor een beurtje van een Tuono incl kleppen stellen? Heb em van de zomer gekocht en hj is toe aan een beurtje. Kan ik ff rondbellen en heb ik een referentiekader..
 
Mooi! Waren jouw wielen al wit toen je jouw tuono kocht of heb jij ze laten coaten? Ik wil mijn goudkleurige OZ's wellicht ook wit laten coaten.

Ze waren paars, heb ze wit laten spuiten.
Weet waar je aan begint, als je het mooi wilt houden is het een heel gepoets vooral het voorwiel kan je zo lekker bij :+
 
Laatst bewerkt:
In de Kerstvakantie mijn voorremblokjes vervangen door brembo sintered road op advies van hier. Prima keuze tot nu toe, bedankt voor de tip. Daarnaast de witte stekker geheel doorgeknipt en alles opnieuw gesoldeerd, ook 1 kabel met 30 amp zekering. Dit keer zonder het foute vloeimiddel S39 ;)

Jaccobird had overigens wel gelijk. Er zat bij 1 kabel een halve cm groen spul in de kabel. Netjes eraf geknipt, gecheckt en opnieuw gesoldeerd met harskern tin.

In de 1,5 week stilstand tijdens de Kerstvakantie was de voltage van mijn accu meer dan een halve volt gedaald. Natuurlijk even opgeladen voordat ik weer naar het werk ging afgelopen maandag. Helaas gisteravond ANWB weer nodig gehad. Die heeft de boel even doorgemeten. Spanningsregelaar is prima, laadspanning is goed, maar mijn accu was in slechte staat. Vandaag maar even een nieuwe Yasua 14 amp accu aangeschaft en hopelijk is het klaar met het gezeik. Laadspanning is met de nieuwe accu perfecto 14.2 volt.

Een slechte accu verklaard overigens wel het feit dat ik geen elektrische handschoenen kon monteren, zonder de boel leeg te trekken.

Als dit het is, ben ik blij :) Alleen nog even nieuwe bougies.
 
Kan iemand mij vertellen wat de normale kosten ongeveer zijn voor een beurtje van een Tuono incl kleppen stellen? Heb em van de zomer gekocht en hj is toe aan een beurtje. Kan ik ff rondbellen en heb ik een referentiekader..

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ik wil bij de mijne ook nog de klepspeling laten controleren en een nieuwe achterband erop. Vraag me alleen een beetje af wat de kosten zouden moeten zijn voor het controleren\stellen.
 
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ik wil bij de mijne ook nog de klepspeling laten controleren en een nieuwe achterband erop. Vraag me alleen een beetje af wat de kosten zouden moeten zijn voor het controleren\stellen.

Gewoon bij de juiste dealert langs die rijdt je motor total loss en krijg je een nieuwe incl beurt _O-
Sorry het zit mij nogal hoog die 'grote' beurten bij dealerts...

Advies, ga naar een dealert dichtbij jou in de buurt waar je goede ervaring en goed gevoel bij hebt.. of ga naar Roké...
Over Niwa heb ik ook goede verhalen maar dat valt in het niet bij Roké..
 
Het is ook wel een leuk klusje om zelf te doen :) Geeft je ook weer wat inzicht in de techniek van de Tuono.
 
Heb ik geprobeerd, maar kreeg met zeeeeeer veel moeile het wiel gedraaid zodat ik kon meten.
Zweet stond op m'n voorhoofd en toen moesten er nog 7
 
Heb ik geprobeerd, maar kreeg met zeeeeeer veel moeile het wiel gedraaid zodat ik kon meten.
Zweet stond op m'n voorhoofd en toen moesten er nog 7

Hier snap ik iets niet helemaal, waar moet je je wiel voor draaien?

Maar ik begrijp dat het niet iedereen zin heeft om er zelf mee aan de gang te gaan. Over prijzen voor zo'n beurt kan ik weinig zeggen maar ik gok op zo'n 4 a 5 uur arbeid + de onderdelen als je de kleppen laat controleren en een grote beurt uit laat voeren.
 
Hier snap ik iets niet helemaal, waar moet je je wiel voor draaien?

Maar ik begrijp dat het niet iedereen zin heeft om er zelf mee aan de gang te gaan. Over prijzen voor zo'n beurt kan ik weinig zeggen maar ik gok op zo'n 4 a 5 uur arbeid + de onderdelen als je de kleppen laat controleren en een grote beurt uit laat voeren.


_O- _O-
Je zou hem ook in zijn vrij kunnen zetten en met een dopsleutel op de krukas alles verdraaien
Zit zo'n mooi dopje op de ontstekingsdeksel speciaal hiervoor :P

Je zal de eerste zijn die wat moet stellen trouwens
 
_O- _O-
Je zou hem ook in zijn vrij kunnen zetten en met een dopsleutel op de krukas alles verdraaien
Zit zo'n mooi dopje op de ontstekingsdeksel speciaal hiervoor :P

Je zal de eerste zijn die wat moet stellen trouwens

Exact :+

Met WPHB erbij is het eigenlijk een klusje van niks :)
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Uden :)

Ik was in de veronderstelling dat dit elke 15k moest?
Reden dat ik het wiel wilde draaien was dat ik dacht dat de olie er ook af moest (eigenlijk geen idee of dat zo is) als ik het via de krukas zou doen en ik op dat moment nog niet de filter en olie binnen had.
Vandaar, even in een versnelling zetten en wiel draaien zodat de klepstoter vrij komt en ik het kon meten.
Ik weet dat ik de eerste zou zijn en met 33k op de teller wss ook niet nodig maar gezien de vorige eigenaar hier geen historie van had kijk ik graag even preventief.
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Uden :)

Ik was in de veronderstelling dat dit elke 15k moest?
Reden dat ik het wiel wilde draaien was dat ik dacht dat de olie er ook af moest (eigenlijk geen idee of dat zo is) als ik het via de krukas zou doen en ik op dat moment nog niet de filter en olie binnen had.
Vandaar, even in een versnelling zetten en wiel draaien zodat de klepstoter vrij komt en ik het kon meten.
Ik weet dat ik de eerste zou zijn en met 33k op de teller wss ook niet nodig maar gezien de vorige eigenaar hier geen historie van had kijk ik graag even preventief.

Volgens het WPHB van de oer elke 20k km. De olie hoeft er niet uit om via de krukas de motor te draaien. Om 'm op TDC te zetten en de motor hier ook te houden is er een aprilia tooltje (die je ook zelf kan maken van een lange bout) die je aan de rechterkant van het blok draait. Hier kunnen dan een paar druppeltjes olie lekken maar niet gek veel.

Ik heb bij ~40k 3 kleppen moeten stellen. Was allemaal niets ernstigs maar nu staat alles weer keurig.
 
Ik woon in Uden :)

Ik was in de veronderstelling dat dit elke 15k moest?
Reden dat ik het wiel wilde draaien was dat ik dacht dat de olie er ook af moest (eigenlijk geen idee of dat zo is) als ik het via de krukas zou doen en ik op dat moment nog niet de filter en olie binnen had.
Vandaar, even in een versnelling zetten en wiel draaien zodat de klepstoter vrij komt en ik het kon meten.
Ik weet dat ik de eerste zou zijn en met 33k op de teller wss ook niet nodig maar gezien de vorige eigenaar hier geen historie van had kijk ik graag even preventief.

Mmmmm.... te ver.
 
Ik heb er nog niet naar gekeken, maar ik begrijp dat de T dus nog de ouderwetse stelboutjes heeft...
Anders is het meer dan een klusje van niks...
 
Vandaag voor een heel zacht prijsje een Rapid Bike 2 op de kop kunnen tikken voor mijn tuono '03. Hij zat op eenzelfde brommert uit hetzelfde jaar. Ben er wel aardig achter welke stekker waar moet m.u.v. de 3 draden die op de kabelboom van de ecu moeten. Deze hebben namelijk een andere kleur dan er beschreven word volgens de manual, en de kabels van de Rapid Bike hebben een ook andere kleur. Als er iemand zo'n ding op zijn Tuono heeft, zouden je dan voor mij willen kijken welke kleur waar hoort, of een piccie willen maken..? Mijn dank zal groot zijn..
Alles zit onder het zitje en rubber afdekkapje van de ecu.
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen vroeg, om 07.15, op de motor gestapt en vanuit 010 naar de andere kant van het land gereden.
Naar Sleen om precies te zijn. Een bezoekje aan HdeB de Ducatie specialist.
Omdat ik erg goede berichten gehoord had van Henk, wilde ik de Tuono een keer door Henk laten afstellen op zijn Dyno.

De vorige keer heeft Bas van Roke, ca 20 000 km terug, 2x afgesteld. De motor lipe goed , alleen het verbruik bleef hoog. 1l op 13km .
Jaja , kan natuurlijk aan de rechterhand liggen ... NEE HOOR. Flink gassen met hoogst illegale snelheden of zeer netjes rijden binnen alle limieten maakt bijn niet uit.
Ook ga ik regelmatig met vrienden / collega's met vakantie naar de Alpen / Zwarte woud/ Dolemieten. Zij rijden ook met 1000cc motoren (Triumph , BMW , Honda 1000 , Honda V4, etc) Als ik 17l sta te tanken, staat er bij hun hooguit 14L op de rekening.

Voor de kosten maakt het mij niet zoveel uit, maar meer de ellende om voor de 200km als 1e weer de call te maken om te tanken. Meer dan 200km is niet vertrouwd in de Alpen. Kans op droog staan is dan erg groot.

Afijn, vandaag een bezoek aan Henk. Samen op het gemak alle instellingen uitgeprobeerd en getest op de dyno. Mijn Tuono blijft toch iets rijker staan dan gewenst. Bij nog armere instelling pakt hij niet lekker op. Maaaaaaarrrrrrrrr
Hij gaat als de brandweer . Geweldig synchroon. Toch weer een verbetering ( oude instelling misschien in de 20000 toch langzaam verlopen)

Nu even ondervinden of 1 op 15 haalbaar is . Henk gaf aan , dit is het maximale met de standaard software.
Een oplossing is power commander. Daarmee kan Henk de motor helemaal naar zijn hand instellen.
Ik heb nog niet voor deze optie gekozen. Eerst even kijken wat hij doet.

wordt vervolgd

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je hier voor kwijt was? Dit is voor mij niet zo ver en zou het overwegen waard kunnen zijn.. En kun je aangeven wat het verschil is met wat Roke gedaan heeft bij de motor van Maikel64?
 
Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je hier voor kwijt was? Dit is voor mij niet zo ver en zou het overwegen waard kunnen zijn.. En kun je aangeven wat het verschil is met wat Roke gedaan heeft bij de motor van Maikel64?

Overigens bedankt voor de antwoorden wbt de mapping. Geeft me nog geen volledige duidelijkheid maar dat ligt ook aan mijn onwetendheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan