Turbo of compressor / Ducati

S4Rs

Die hard MF'er
23 mei 2005
535
14
Heeft iemand enig idee waar je info kan krijgen
voor het eventueel opbouwen van een turbo of liever zelfs een compressor
voor op een ducati 4klepper.

bedoeling is er iets meer vermogen uit te halen zonder al te extreem te gaan.

Alvast bedankt voor jullie reactie

;)
 
Als het de TS alleen om onderscheiden gaat kan ie natuurlijk ook een pot matzwarte verf kopen, en er een DuRATi van maken :+

Scheelt weer 5000 euri :W (daar koop ik persoonlijk liever 25 CB'tjes voor :P )
 
het nadeel van mechanische drukvulling is dat het ook vermogen kost. maar miss. heb ik het niet goed gelezen. voor de rest wel een gaaf idee *O*
Klopt helemaal.
Je levert best wel in , dus om meer te krijgen moet je er veel in stoppen.
Maar normaal rijden kost meer vermogen en dus ook brandstof want je compressor wordt wel continue aangedreven.
 
Gewoon een compressor plaatsen, zo duur is het ook weer niet als je een deel zelf fabriceerd :Y

Ik ben zelf ook van plan een keer te gaan kloten met een compressor, maar niet op mijn huidige bike.
 
@Niels

Ik dacht dat je met compressor juist over het hele bereik meer koppel kreeg
en op top natuurlijk meer PK's

Waar moet ik aan denken met dat je ook wat inleverd, is dat qua koppel of...?
 
Voorbeeld: je huidige blok levert 100 krukas pk's. Je raakt wat vermogen kwijt in de versnellingsbak en de kettingaandrijving, dus zeg even dat je 80 pk op het achterwiel overhoudt. Als je nu een compressor plaatst, raak je van de 150 krukas pk's die het blok dan levert nog steeds zo'n 20 pk kwijt in de aandrijflijn, maar de compressor zal ook vermogen kosten. Als de compressor ook nog eens 20 pk 'verbruikt', hou je van je 150 krukas pk's 110 pk over op het achterwiel. Je moet er met een compressor dus nog meer in stoppen om er wat meer uit te halen. De cijfers zijn natuurlijk fictief, maar je snapt het idee wel, toch?
 
@Niels

Ik dacht dat je met compressor juist over het hele bereik meer koppel kreeg
en op top natuurlijk meer PK's

Waar moet ik aan denken met dat je ook wat inleverd, is dat qua koppel of...?


yep een compressor zorgt voor meer vermogen/koppel over het hele toeren bereik.

wat er bedoeld word is dat het samenpersen van de lucht ook vermogen kost en omdat de blower aangedreven word door de krukas moet je motorblok dus ook dat vermogen leveren.
 
Ik begrijp dat de belasting hoger wordt door de 'aansleep' van de comp.
dit zal niet meer dan 10%(is al aardig veel) van het vermogen zijn denk ik
aangezien de compressor soepeler loopt dan de gemiddelde airco(weet je wel die van je motor :? )

dat het verbruik omhoog gaat is logisch natuurlijk.

De firma veetwo heeft uit dit zelfde blok 200+pk gehaald met 2jaar garantie
of 20000ML(ofkm)


Ik probeer zo een zelfde set te krijgen als mogelijk
ziet er super uit en is volgens mij zeer betrouwbaar.

Ik ben al aan het mailen geslagen maar ze reageren niet heel vlot die aussie's
 
@Niels

Ik dacht dat je met compressor juist over het hele bereik meer koppel kreeg
en op top natuurlijk meer PK's

Waar moet ik aan denken met dat je ook wat inleverd, is dat qua koppel of...?
Beetje laat :X

Maar een compressor doet in hele lage toeren nog niet heel veel.
Een afweging op je laaddruk en omloopklep tegen overdruk kan, maar je overdruk weg pompen kost erg veel vermogen dus zou ik het niet doen. Dan moet je dus gaan kijken waar je je druk wilt hebben in welk toerenbereik.
Dat kan je doen door de poelies te gaan kiezen. Zijn ze vertand , dan kan je niet zomaar elke diameter erop zetten. Niet getande kan je zelf op maat maken maar de kans op slippen van je aandrijving is groot op hogere laaddrukken.

Het inleveren van vermogen win je voor een deel weer terug door je compressor zelf.
Je krijgt wel te maken met warmte afvoer en een hoger verbruik omdat je compressor ook vermogen wil hebben om aangedreven te worden.
Paar PK kost het, maar enkele tientallen PKs krijg je er weer voor terug als je in een veilige marge blijft zitten.
 
Je kan ook eens contact opnemen met Biggelaar, bouwen ook erg veel, geen idee of ze ervaring hebben met turbo/compressor.
En met alleen een compressor kom je er niet, compressie moet omlaag, brandstof toevoer moet aangepast worden ect.
 
ik ben erg benieuwd hoever de Topic Starter inmiddels al is??? *O*
niet ver :N

Ik krijg geen reactie van sprintex i.v.m. compressor.
bij Vee-Two kan je wel de compressor kopen met als 'nadeel' dat er een complete fiets bij zit :+
Ik heb er best wel wat voor over om zo'n compressor erop te laten bouwen
maar het is fokkingk*t om een beetje info te krijgen.

Ik wil ook niet naar een ducati dealer gaan als ik nog niet weet wat de spullen kosten.
als ik namelijk al weet dat de aanschaf van de spullen te duur zijn
dan weet ik dat ik droom.
maar als de spullen voor een aardige prijs (ratio;prijs/kwaliteit) te koop zijn dan wil ik wel naar een dealer stappen om dit idee voor te leggen.

Qua vermogen; VeeTwo haalt uit het 999 blok 200+PK incl. garantie
als ik ongeveer 160PK eruit haal zit ik technisch veilig en is de motor nog 'normaal' te rijden.


Kortom; het schiet niet op met zo'n project
B|
 
Bij drukvulling wordt meestal ook de compressieverhouding drastisch verlaagd. Ik heb zelf in de jaren 80 een Amerikaan gehad voorzien van een roots compressor. Daat zaten 7:1 zuigers in. Buiten de aanschaf van de compressor en de montage hiervan zal je blok inwendig ook van speciale zuigers (of een hele dikke voetpakking?!?) dienen te worden voorzien om de zaak heel te houden. Ik denk dat het een hele dure grap zal gaan worden, als je al iemand vindt die dit voor je kan en wil doen. De officiel Ducati dealers willen er vast de handen niet aan branden, nog afgezien van het feit of ze er wel de nodige technische kennis voor in huis hebben. Mss een klusje voor Paul Ritzen? Die pakt wel vaker extreme projecten aan :Y
 
qua aanpassingen in het blok hoeft er niet veel te gebeuren
met een simpel setje termignoni's en een chip heb je al 147PK,
dus om met een compressor 160PK te krijgen(uit een standaard fiets) hoef je niet zo extreem te gaan.
uiteraard moet de compressie verlaagd worden, maar verder behoeft er echt niks geupgrade te worden in het blok want die zijn standaard al erg goed.

Compressors zijn gewoon mechanische turbo's.
het is allemaal al een keer gedaan en uitgevonden.
als ik spullen kan vinden, ken ik (denk ik) wel mensen die het erop kunnen bouwen.

Ik zag een sprintex compressor voor een harley, die was ongeveer 6500$USA
harley's zijn wat gangbaarder natuurlijk.
 
Vergeet niet dat een laaddruk van 1 bar al een verdubbeling geeft van de compressie-einddruk. Om maar te zwijgen van 4 bar..
In tractorpulling worden vaak laaddrukken toegepast van een bar of 4, maar daarvoor gebruiken ze dus aangepaste koppen en koppakkingen. Ipv de standaard pakking liggen er vaak ingefreesde stalen ringen in de kop en in het blok omdat de koppakking er steeds vantussen knalde...

Maargoed, zo extreem hoeft het niet, maar de mechanische belasting wordt nogal wat groter.
 
Vergeet niet dat een laaddruk van 1 bar al een verdubbeling geeft van de compressie-einddruk. Om maar te zwijgen van 4 bar..
In tractorpulling worden vaak laaddrukken toegepast van een bar of 4, maar daarvoor gebruiken ze dus aangepaste koppen en koppakkingen. Ipv de standaard pakking liggen er vaak ingefreesde stalen ringen in de kop en in het blok omdat de koppakking er steeds vantussen knalde...

Maargoed, zo extreem hoeft het niet, maar de mechanische belasting wordt nogal wat groter.
Zo zit ik met 60PK netto lachgas al op de limiet van mn drijfstangen omdat de einddruk erg hoog begint te worden.

Maar het is wel erg lekker :9
 
Ik denk dat drijfstangen veeeel meer aankunnen.
Omgrekenen van pk's naar kracht is een ingewikkeld verhaal. Maar 60 pk is heel erg doorsnee voor een redelijke motor.

Een verdubbeling van de compressie?
Als de max compressie eerst 9 bar was, is die daarna 18. Temp van mengsel is dan veel te hoog en krijg je pingelen of erger, of je moet brandstof gebruiken met hogere onstekingstemp.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp wel dat je je eerst wat wil orienteren, maar als je wil weten wat er met een duc kan, lijkt mij een gesprekje met biggelaar sr. zeker geen verkeerde stap. Saat volgens mij altijd open voor ideeen en zal je zeker willen/kunnen helepen indien nodig.

Bij een bakkie koffie/thee/chocolademelk kan je met sr er leuk over bomen hoor. Het bakkie is gratis en hij rekent niets voor een praatje.............

Verder misschien een idee om de mannen uit de dgragrace wereld eens te benaderen.... ze melden zich hier zelf al las ik. En ze kunnen je snel een indruk geven wat kan en wat het ongeveer kost.

Dus trek de stoute schoenen aan en spring op je bike en rij er eens naartoe. ( beter niet op zaterdag gaan i.v.m. de drukte
 
Terug
Bovenaan Onderaan