Turbo

Edterr

Die hard MF'er
27 nov 2008
837
1
Wat voor turbo's worden er doorgaans op motoren gemonteerd?

ben opzoek naar een redelijk kleine, maar ben nog niet echt thuis in de turbowereld.

ik ben dus op zoek naar een kleine turbo, wat raden jullie mij aan?


mvg, edwin
 
zo even uit mijn hoofd is er een topic bij de fighters: iets van Let's talk about Turbo's
Zit zelf niet zo heel erg in de turbo materie, maar denk dat het redelijk afhankelijk is van welke motor je wilt verbouwen.

edit: dit topic bedoelde ik dus let's talk about turbo's
Denk dat je hier een heel end mee moet kunnen komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je er eerst heel erg veel info over met zoeken voor je er aan gaat beginnen
Het kan met een turbo ook heel makkelijk fout gaan en dan maak je van je goede blokje makkelijk schroot

Neem eens een kijk op oldschoolsuzuki.org daar staat vrij veel info
 
Ik denk dat je er eerst heel erg veel info over met zoeken voor je er aan gaat beginnen
Het kan met een turbo ook heel makkelijk fout gaan en dan maak je van je goede blokje makkelijk schroot

Neem eens een kijk op oldschoolsuzuki.org daar staat vrij veel info


idd. het is makkelijker gezegt dan gedaan, er komt meer bij kijken dan gewoon een turbo op je motorfiets te schroeven.
Uitlaat spruitstuk maken, inlaat box maken, olieleidingen aanleggen om maar een paar voorbeelden te noemen.

en 9 van de 10 turbo´s die je vind op sloperijen/marktplaats zijn aan een dure revisie toe
maar het blijft bruut om zoiets te maken :} :}
 
T2 inderdaad (ik heb er nog eentje 'over' trouwens)
T25 of T3 voor literfietsen en zwaarder (of 750cc dragbikes)
IHI RHB5 (of 6 voor een echte flinke motor)
KKK04
Voor kleine motoren (500-600cc ofzo) zou je de turbo van een smart kunnen pakken (GT12).

Mijn gpz750turbo heeft standaard een Hitachi HT10B. Die van mij is echter opgeboord naar 810cc en heeftnog een paar modificaties. Daardoor is de Hitachi iets te klein eigenlijk en heb ik nu een gloednieuwe GT1549 klaarliggen.

Het formaat hangt ook af van wat je met de motor wil.
Wil jij een turbo die vroeg opspint en weinig turbolag geeft dan neem je een kleinere
Wil jij puur voor de pk's gaan op hoge toeren en maakt dat turbogat je niet uit; neem een joekel.

Hele snelle (kort-door-de-bocht) berekening voor het formaat;
Het aantal CC van de auto waar de turbo uit komt gedeeld door 2 is het aantal cc van de motorfiets waar hij (mogelijk) geschikt voor is. Dit gaat er dan van uit dat de motor tweemaal zoveel toeren draait als de auto ;)

edit
De T2:
large

GT1549
large

HT10B (versleten)
large

(geen losse foto van)
 
Laatst bewerkt:
Een turbo van CX gaat je een hoop centen kosten.
(Net als die van de XJ turbo, de XN85 en de GPZ Turbo)

Die dingen zijn behoorlijk gezocht/zeldzaam (wordt naar gezocht door eigenaren van die fietsen)

Kan je beter proberen een redelijke T2 te vinden, of inderdaad een turbootje uit een Charade. Die dingen zijn in grote getale gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal bedankt voor de reacties:)

Het gaat om een turbo voor een 2 takt project, zal dus aardig wat toeren draaien (rond de 15000)
moet dus een turbo hebben die vooral op hoge toeren werkt omdat ik door de variomatic vrijwel altijd op hoge toeren zit.
 
Allemaal bedankt voor de reacties:)

Het gaat om een turbo voor een 2 takt project, zal dus aardig wat toeren draaien (rond de 15000)
moet dus een turbo hebben die vooral op hoge toeren werkt omdat ik door de variomatic vrijwel altijd op hoge toeren zit.

Interessant, ik heb eens gekeken naar 2 takt met turbo maar het is toch allemaal vrij lastig, je moet haast een roterende inlaat hebben wil je er wat mee kunnen, anders kan het de druk niet aan.
 
Allemaal bedankt voor de reacties:)

Het gaat om een turbo voor een 2 takt project, zal dus aardig wat toeren draaien (rond de 15000)
moet dus een turbo hebben die vooral op hoge toeren werkt omdat ik door de variomatic vrijwel altijd op hoge toeren zit.

Kijk niet teveel naar het toerental maar meer naar het vermogen als je een turbo zoekt. Vermogen is namelijk meer een maat voor de hoeveelheid lucht die het ding verpompt en is makkelijker te vergelijken.

Topic wat door cb400f aangegeven werd is zeker een aanrader om door te lezen. Heel veel bijleren is stap 1.

Het is trouwens makkelijker om een grote turbomotor te bouwen omdat je dan wat meer keus hebt in turbo's (dan zit je wat meer in het vermogensbereik van een auto).
 
Laatst bewerkt:
Tweetakt turbo is vrij lastig te bouwen. Het kan allemaal wel, alleen zul je aardig wat lag hebben. Daarbij blaas je waarschijnlijk 60% van je mengsel rechtstreeks de uitlaat in.


grz Thijs

Als je de druk op de in- en uitlaat redelijk gelijk kunt houden zal het wel meevallen. Maar het is zeker lastig en het zal ook zeker niet overal goed lopen zonder flinke ingrepen.
 
Laatst bewerkt:
turbomotor.jpg


turbomotor2.jpg


Dit is wel op een schakelblok, maar dat maakt verder niet uit.
zo te zien word er gewoon gebruik gemaakt van een membraangestuurde inlaat.

Dus de turbo komt tussen het spruitstuk van de carburateur en het membraan.

gaat zo te zien een aardig stukje werk worden (uit en inlaatspruitstukken maken)
en ik denk dat ik ook een aangepaste expansiepijp nodig zal hebben.
 
[afbeelding]

[afbeelding]

Dit is wel op een schakelblok, maar dat maakt verder niet uit.
zo te zien word er gewoon gebruik gemaakt van een membraangestuurde inlaat.

Dus de turbo komt tussen het spruitstuk van de carburateur en het membraan.

gaat zo te zien een aardig stukje werk worden (uit en inlaatspruitstukken maken)
en ik denk dat ik ook een aangepaste expansiepijp nodig zal hebben.

OT: De site waar deze foto's vandaan komen is wel eeeeerg interessant! 50cc landspeed records. Erg gaaf!

http://www.geocities.com/buddfab
 
Ik denk dat als er een Nederlander zo'n streamliner gaat bouwen dat dat record er aan gaat.. Nederland was vroeger, toen de 50cc nog een GP klasse was, toonaangevend in 50cc tuning en veel goede rijders en tuners hadden en hebben we hier..50cc expi blok haalt 18.5 PK op het wiel, met restricties in carbs, zonder turbo's of NOx, blijft een race heel, sprints halen er 22 uit geloof ik.

Naar goed Amerikaans gebruik was die streamliner redelijk aan de maat... 650 lbs... dus 300+ kilo..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat als er een Nederlander zo'n streamliner gaat bouwen dat dat record er aan gaat.. Nederland was vroeger, toen de 50cc nog een GP klasse was, toonaangevend in 50cc tuning en veel goede rijders en tuners hadden en hebben we hier..50cc expi blok haalt 18.5 PK op het wiel, met restricties in carbs, zonder turbo's of NOx, blijft een race heel, sprints halen er 22 uit geloof ik.

Naar goed Amerikaans gebruik was die streamliner redelijk aan de maat... 650 lbs... dus 300+ kilo..

Ongetwijfeld gaan die records eraan, maar 22 pk haal je niet uit een 50cc
tegenwoordig heb je 80cc cilinders (2f4r, team cristoffolini, malossi bigbore) en daar halen ze gemakkelijk 20+ pk uit.
Ik heb uitdraaien gezien met zelfs wel 30pk. Maar dit wel een eindje offtopic... :9

@topic starter: een turbo op een 2t is al vaker geprobeerd maar gaat gewoon niet goed
werken bespaar je de moeite en koop gewoon een 200cc kit met een leuke pijp en tune hem een beetje.
Spaard je geld uit veel moeite en je bent meer verzekerd dat het blijft rijden :]
 
Misschien ook wel interessant om te vragen waar het project voor nodig is?

moet de motor zo klein mogelijk zijn? Zoveel mogelijk toeren draaien? Is de brandstof van belang? enz. enz..

Zo kun je misschien het gebruik van een turbo buitensluiten waardoor e.e.a. een stuk makkelijker wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan