Turbocompressor

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
0
38
Emmen
#1
Wat ik mij laatst afvroeg; zijn er fietsen met een turbo??
(of is hier misschien al een topic over geweest :z )
Ik bedoel niet Boss Hoss (weet niet of die er een hebben)

Waarom wordt het wel niet toegepast??
Iemand idee?? :]
 
24 jun 2001
1.382
3
Onder de rook van Utrecht
#3
zeker wel. Honda heeft ooit de CX 500 en later de CX 650 met Turbo uitgerust. Ook Yamaha en Suzuki en Kawasaki hebben ooit modellen met Turbo\'s uitgevoerd, al dan niet met succesvol resultaat.

Ook op de dragstrip kom je regelmatig fietsen met Turbo\'s tegen. Erg gevoelige en vrij gecompliceerde techniek is het wel. Honda heeft bijvoorbeeld na 1 jaar de CX 500 Turbo uit productie genomen omdat iedereen opsteeg met dat ding. Want effe lekker gas open in de bocht was er niet bij omdat de Turbo er dan ineens in knalde, waardoor meestal het voorwiel omhoog kwam. Ze hebben daar later dus de 650 voor in de plaats gebracht, met een veel lagere turbo druk, waardoor het \"boost\" effect meer achterwege bleef.
 
20 dec 2001
2.732
0
36
www.Stuntshows.nl
#4
Er zijn in het verleden verschillende motorfietsen met turbo\'s geweest. Nu word het vrijwel alleen nog maar gebruikt in verband met het extreem tunen van je motor.
In Engenland komt dat regelamtig voor.

B.V.
R1 met 211 PK
Hayabusa met +300 PK (heeft zelfs een verlengde achterbrug)
ZX12-R met +250 PK

Er is daar een soort spellentje aan de gang wie de zo hoogst mogelijke topsnelheid haalt en dat ligt al boven 350 km/u.
Weet niet meer precies hoe hoog.
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
0
38
Emmen
#5
Donder!! :) jullie reageren wel supersnel.

Een verlengde achterbrug, is dat alleen om het wheelie-en tegen te gaan zodat je meer peekaas op het asfalt legt??

Wat moet je nou met zoveel vermogen, genoeg vrachtauto\'s die minder hebben haha!!
 

Rec

MF veteraan
14 nov 2001
1.434
0
Kuringen, België
#7
Met de moderne technieken kunnen ze die plotse turboboost al wel versoepelen alsook de turbolag (vertragende reactie bij het terug gasgeven), maar het grootste probleem is nog steeds frisse lucht binnenkrijgen. Een turbo werkt meestal pas echt goed wanneer hij nog net niet op bedrijfstemperatuur is. Bij moderne turbo auto\'s zie je dan ook zéér grote intercoolers. Niet echt handig op een motorfiets. Nog een minpunt is het toenemende gewicht van al deze toebehoren.
 
22 okt 2001
178
0
#8
ik heb een filmpje met een gsx600r met een turbo gefilmd vanaf de tank .

vraag maar aan nog niet gebruikt ,

ohja , iedereen mag me toevoegen aan m\'n icq lijst 53534670
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
50
#10
Je moet maar eens deze link bekijken, perfecte turbo\'s, speciaal afgestemd voor op de motor, met een lichte turbodruk schijnen deze motoren goed te rijden zijn, zelfs bij nat wegdek, dus het plotselinge inkomen van de turbo schijnen ze nog maar weinig last van te hebben.
Dat zie je tegenwoordig ook bij auto\'s, je heb haast niet meer in de gaten dat er een turbo bijkomt.

http://www.graphicartmotodesign.com/turbo/turbo.htm
 
20 dec 2001
2.732
0
36
www.Stuntshows.nl
#11
Met de moderne technieken kunnen ze die plotse turboboost al wel versoepelen alsook de turbolag (vertragende reactie bij het terug gasgeven), maar het grootste probleem is nog steeds frisse lucht binnenkrijgen. Een turbo werkt meestal pas echt goed wanneer hij nog net niet op bedrijfstemperatuur is. Bij moderne turbo auto\'s zie je dan ook zéér grote intercoolers. Niet echt handig op een motorfiets. Nog een minpunt is het toenemende gewicht van al deze toebehoren.


Bij motoren gebruikten ze vaak de gewone turbo. Dus zonder intercooler. Door de ontwikkeling van straalmotoren hebben we voor de turbo\'s materialen zoals stelliet en iconel. Die zijn bestand tegen hoge temperaturen. Dat moet wel als je weet dat een turbo zo\'n 100.000 tot 120.000 RBM draait en er hete uitlaatgassen langsstromen van 700 graden.

Hoe meer brandstof je wil verbranden hoe meer zuurstof(lucht) moet er in de verbrandingsruimte komen. Daarvoor dient de turbo want meer lucht in de cilinders is meer vermogen.
De turbo word aangedreven (doormiddel van het turbinewiel) door de snelheid van de uitlaatgassen. (hij zit bijn motoren vaak geplaatst na de collector) Het compressorwiel in de turbo stuwt de aangevoerde buitenlucht onder druk naar de cilinders. en heb je dus meer lucht in de cilinders.

Een Turbo geeft een vermogens winst van ongeveer 50%

Interkoeler heeft hetzelfde prencipe maar dan nog iets extra\'s. BIJ DE NIEUWERE MOTOREN VOOR EXTREME TUNING WORD DIT GEBRUIKT.

Warme lucht zet uit en dan kan er dus een kleinere massa lucht de cilinders in en daardoor gaat een deel van het turbo effect verloren.
Daarvoor is de interkoeler om de gecomprimeerde lucht te koelen. hierbij gaat de inlaatlucht vanaf de turbo via slangen en buizen door een soort luchtradiateur die voor de koelwaterradiateur (DE RADIATEUR) gemonteerd zit.

Een turbo compressor zonder laaddrukregeling is gevaarlijk voor de motor dus daar altijd opletten. Een te hoge inlaatdruk geeft een te hoge belasting voor bepaalde motoronderdelen. Gevolg motorschade ;( . De gewenste laaddruk is een overdruk van 0.6 bar. Om die te bereiken is er een laaddruk regelklep gemonteerd. Als de druk dan boven de 0.6 bar uitkomt gaat de klep open via een membraam en gaat een gedeelte buiten het turbinewiel om en daalt de inlaatdruk weer. Mocht de laaddruk dan toch te hoog worden dan opent er een overdrukventiel op het inlaatspruitstuk. Dit gebeurt meestal bij zo\'n 0.8 bar.
Maar hoe groter de laaddruk hoe meer vermogen je eruithaalt dat wel. Alleen dat gaat ten kosten van de betrouwbaarheid.

Hopelijk zegt dit genoeg anders weet ik het niet meer :)
 

Rec

MF veteraan
14 nov 2001
1.434
0
Kuringen, België
#13
Turbotechniek netjes uitgelegd, of toch bijna.
Wel veel typewerk.
Volgens mij is er uit gewone atmospherische motoren genoeg te halen voor op 2 wielen te gebruiken. Maar ja als je natuurlijk alleen rechtdoor wilt knallen: turbotje, nitrotje, waterinjectie, .....
:]
 

sideburns

MF veteraan
7 nov 2001
1.384
0
s-Hertogenbosch
www.fj1200.nl
#19
vaak zijn water injectie op turbo,s een mengsel van water/alcohol. half om half. dit wordt gedaan om nadetonatie tegen te gaan bij hoge toeren. Het heeft een geweldig koelend vermogen, en door het uitzetten win je er ook nog wat vermogen mee. vooral bij hoge turbodruk krijgen de meeste hier mee te maken. ik heb sites gezien van motoren die boven de 14 psi druk rijden op 110RON brandstof. http://www.mrturbo.com/ Hier vind je een kit voor zo\'n beetje elke motorfiets.
 

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
0
#20
Ik heb hier een oude Moto73 liggen van 1997, daarin stond een Honda Blackbird met turbokit, dat ding had meer dan 400 PK!! :)
 

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
0
38
Emmen
#23
Mooi uitgelegd...
misschien iets dat ik nu toch nog maar niet moet gaan proberen op mijn fietsie...
Ik wil nog wat langer leven :] :] :]
 

Dinky Toy

MF veteraan
2 nov 2001
6.094
0
40
#24


dit is het echte werk een Turbine fiets

300 pk 400 kmuur :)
daar krijg je je zwellichaamjes wel mee vol hoor :)

moet je de specs nog hebben?