Turbocompressor

Rage

MF veteraan
23 dec 2001
4.808
1
Emmen
Wat ik mij laatst afvroeg; zijn er fietsen met een turbo??
(of is hier misschien al een topic over geweest :z )
Ik bedoel niet Boss Hoss (weet niet of die er een hebben)

Waarom wordt het wel niet toegepast??
Iemand idee?? :]
 
nee productie model ong 5 per jaar
kosten
150000 dollar

o en let even op de trekkracht :) KWEL

Frame: Aluminum welded
Rake: 27.5 degrees
Weight: 460 pounds
Seat Height: 31.5 inches (800mm)
Wheel Base: 71 inches (1,803 mm)
Wheels: Carbon Fiber 17\"
Tires: Front: 120 60ZR17 (Pirelli)
Rear: 200 50ZR17 (Pirelli)
Front forks: 54 mm adjustable rebound & compression (White Power)
Shocks: Mono-shock adjustable oleopneumatic (Fournales)
Brakes: Front: 320 mm floating system - 6 piston calipers (Ferodo)


Rear: 320 mm floating system - 6 piston calipers (Ferodo)
Engine: Allison Rolls Royce 250 Gas Turbine
Power: 320 hp @ 52,000 rpm (286 hp @ rear wheel)
Output RPM: 6,000 rpm
Torque: 425 ft lbs @ 2,000 rpm :)
Compressor speed: 54,000 rpm :)
Fuel: Diesel :) :)
Lubrication: Dry-sump/ 3.5 quarts turbine oil
Transmission: One speed/neutral :}
Rear Mirrors: Concealed TV camera
Fuel Capacity: 8.5 gallons (34 liters)



Performance
Estimated Top Speed: 250 mph
1/4 Mile: 9.80 @ 160 mph
0-200 mph in 15.0 sec.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn in het verleden verschillende motorfietsen met turbo\'s geweest. Nu word het vrijwel alleen nog maar gebruikt in verband met het extreem tunen van je motor.
In Engenland komt dat regelamtig voor.

B.V.
R1 met 211 PK
Hayabusa met +300 PK (heeft zelfs een verlengde achterbrug)
ZX12-R met +250 PK

Er is daar een soort spellentje aan de gang wie de zo hoogst mogelijke topsnelheid haalt en dat ligt al boven 350 km/u.
Weet niet meer precies hoe hoog.

van die Hayabusa heb ik een artikel gelezen volgens mij, erg... snel!
 
Diesel :? ... 8-) Cool!

mwah, bij diesel heb ik nog niet echt een snel gevoel...

ooit met een \'koude\' diesel gereden??? blegh :r moet je overigens niet denken dat ik diesel niks vind, voor gp\'s (jeeps) en vrachtwagens, etcetera, prima. sommige auto\'s zijn ook prima met diesel, gemakkelijk, maar als je het leukste wilt hebben wordt het toch weer benzine...
 
Volgens mij maakt het niet uit waar zo\'n turbine op draait, volgens mij kunnen ze in principe op elke brandstof lopen, zal wel verschil in prestaties zijn, maar ach een pk\'tje meer of minder maakt ook niet meer uit bij zo\'n ding.
 
mwah, bij diesel heb ik nog niet echt een snel gevoel...

ooit met een \'koude\' diesel gereden??? blegh :r moet je overigens niet denken dat ik diesel niks vind, voor gp\'s (jeeps) en vrachtwagens, etcetera, prima. sommige auto\'s zijn ook prima met diesel, gemakkelijk, maar als je het leukste wilt hebben wordt het toch weer benzine...

nee hoor turbines zijn het beste, veel kinetische energie dus errug veel koppel :)

en het maakt geen donder uit wat je erin flikkerd als het maar brand!!
en een turbine is echt niet langzaamhoor
die fiets zit binnen 15 sec op 200 MPH probeer dat maar eens met je 1300 cc benzinemotor :) :)
 
Wat ik mij laatst afvroeg; zijn er fietsen met een turbo??
(of is hier misschien al een topic over geweest :z )
Ik bedoel niet Boss Hoss (weet niet of die er een hebben)

Waarom wordt het wel niet toegepast??
Iemand idee?? :]

ik heb al jaren een Yamaha Turbo van 1984.
alleen de turbo is stuk en daarom er af gehaald.
na een stevige verbouwing loopt hij zonder turbo beter, meer pk\'s, als voorheen met turbo.
voor het dagelijks verkeer gebruik ik hem niet, dan rijd ik Ducati

misc.php


edit pooh: att -> img

Bijlage: seca1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ff weer een interessant topic omhoog kicken...

Mijn huisgenoot is zich al een jaar aan het verdiepen in de turbotechniek. Hij heeft deze week eindelijk een R5 gt-turbo aangeschaft. Hij gaat hem nu in 4 stappen tunen tot 250pk!!!

Nu probeert hij mij om te praten om samen een turbo op mijn motor te bouwen.
2 vragen:
Is er hier iemand die dat ook eens gedaan heeft? (dacht het wel maar kan hem niet meer vinden)
Is een turbo in combinatie met CV-carbs mogelijk?

Voordeel van het tunen met een turbo is dat je vrij weinig aan het blok moet aanpassen als je de druk niet al te hoog maakt. Lagere compressie en een oliekoeler monteren is al voldoende. Grootste probleem is het maken van een uitlaat.
 
Op maandag 24 december 2001 17:09 schreef Recumbent het volgende:
Bij turbo's wordt vaak waterinjectie gebruikt om de temperatuur van het spul onder controle te houden.

Mick Doohan heeft in de 500cc ook met waterinjectie rondgereden, maar wat daar het nut precies van was weet ik niet meer precies, ik geloof dat het moest zorgen voor een betere verbranding.
 
ff weer een interessant topic omhoog kicken...

Mijn huisgenoot is zich al een jaar aan het verdiepen in de turbotechniek. Hij heeft deze week eindelijk een R5 gt-turbo aangeschaft. Hij gaat hem nu in 4 stappen tunen tot 250pk!!!

Nu probeert hij mij om te praten om samen een turbo op mijn motor te bouwen.
2 vragen:
Is er hier iemand die dat ook eens gedaan heeft? (dacht het wel maar kan hem niet meer vinden)
Is een turbo in combinatie met CV-carbs mogelijk?

Voordeel van het tunen met een turbo is dat je vrij weinig aan het blok moet aanpassen als je de druk niet al te hoog maakt. Lagere compressie en een oliekoeler monteren is al voldoende. Grootste probleem is het maken van een uitlaat.

Ik heb het ook al eens uitgezocht voor mijn suzuki. De GS heeft standaard nl. al een heel lage compressie (1:8,6) en is oerdegelijk. Het grote probleem is dat een turbo heel afhankelijk is van zijn oliedruk en flow. Een GS verpompt bijna geen olie. Ben dus op zoek gegaan naar een externe oliepomp maar die dingen zijn Duur '( dus helaas.
Klein turbo'tje van een daihatsu o.i.d. is nog wel te vinden op het internet, dat is het probleem niet. En een zelfbouw spruitstuk komt voor een leuke test ook niet zo nauwkeurig omdat je met iets meer druk die verliezen zo weer compenseert.

Ik denk dat je op geen enkele fiets zomaar een turbo kunt schroeven omdat er niet zo'n grote marge zit op het oliesysteem.

Ben momenteel 2 andere opties aan het bekijken.
1: Tank met perslucht die de luchtdoorstroom iets sneller laat gaan d.m.v. kleine luchtsproeiers voor de carbs.
2: Elektrische supercharger. Gewoon voor een heel klein beetje vuldruk extra. Als je al merkt wat de kleine drukval van een luchtfilter veroorzaakt ben ik wel in voor een paar honder millibar vuldruk :9 .
 
Dat oliegebeuren moet ik idd nog uitzoeken. Ik weet niet of de huidige pomp genoeg rondpompt om ook een turbo van olie te voorzien. Op mijn blok zijn iig al 2 plaaten waar ik makkelijk olie kan omleiden voor de turbo en de oliekoeler.

Een elektrische benzinepomp is ook geen overbodige luxe bij een turbo.

Grote vraag is nog steeds of mijn CV-Mikuni's nog werken als er een overdruk op staat. Raakt het systeem dat de zuiger/naald omhoog werkt niet 'in de war' ?
 
Het grote probleem is dat een turbo heel afhankelijk is van zijn oliedruk en flow. Een GS verpompt bijna geen olie. Ben dus op zoek gegaan naar een externe oliepomp maar die dingen zijn

PARDON ?!
Een GS verpompt zelfs "sloten" met olie bij een relatief lage oliedruk.
Dit komt mede door je rollengelagerde krukas.
Dat is ook de reden waarom je geen oliedrukvoeler, maar een olie"flow" voeler op je motortje hebt zitten. :+

Paul.
 
ff weer een interessant topic omhoog kicken...

Mijn huisgenoot is zich al een jaar aan het verdiepen in de turbotechniek. Hij heeft deze week eindelijk een R5 gt-turbo aangeschaft. Hij gaat hem nu in 4 stappen tunen tot 250pk!!!

Nu probeert hij mij om te praten om samen een turbo op mijn motor te bouwen.
2 vragen:
Is er hier iemand die dat ook eens gedaan heeft? (dacht het wel maar kan hem niet meer vinden)
Is een turbo in combinatie met CV-carbs mogelijk?

Voordeel van het tunen met een turbo is dat je vrij weinig aan het blok moet aanpassen als je de druk niet al te hoog maakt. Lagere compressie en een oliekoeler monteren is al voldoende. Grootste probleem is het maken van een uitlaat.


Het is heel goed mogelijk om met cv carbs te rijden want ik doe het ook.
Het is wel ff stoeien maar het rijd perfect op mijn ZZR 1100 :}
Ik heb wel vaker gereageert en bij Post hier je Dynojet-uitdraai kan je mijn uitdraai zien.
Hier en daar kan je ook foto`s vinden van mijn systeem op het forum.
Ik wil ook wel wat sturen naar je.
Mail me dan ff( bul@chello.nl )
En onderschat het niet want ff bouwen is er niet bij wil je het nettjes doen en betrouwbaar.
Ik rij er zelf de hele wereld mee rond en het gaat goed. O-)
Teminste als mijn ontsteking me niet in de steek laat.
 
Het is heel goed mogelijk om met cv carbs te rijden want ik doe het ook.
Het is wel ff stoeien maar het rijd perfect op mijn ZZR 1100 :}
Ik heb wel vaker gereageert en bij Post hier je Dynojet-uitdraai kan je mijn uitdraai zien.
Hier en daar kan je ook foto`s vinden van mijn systeem op het forum.
Ik wil ook wel wat sturen naar je.
Mail me dan ff( bul@chello.nl )
En onderschat het niet want ff bouwen is er niet bij wil je het nettjes doen en betrouwbaar.
Ik rij er zelf de hele wereld mee rond en het gaat goed. O-)
Teminste als mijn ontsteking me niet in de steek laat.

Het klopt allemaal best wel goed wat je schrijft beul, maar lees de laatste regels nog eens goed van de topicstarter, hij "denkt" dat dit een makkelijke klus is, en als je hem hierin gaat begeleiden ben ik er bang voor dat je eelt op je vingers gaat krijgen van het typen op je toetsenbord :+

Groeten Paul.
 
Daarom had ik ook gezegt dat hij het niet moet onderschatten :?

En foto`s zeggen soms meer als dat je kan typen ;)

Als ik het zo lees heeft hij al aardig wat info over het bouwen
Vooral ook omdat zijn maat zig al verdiept heb in het bouwen van een turbo
 
Terug
Bovenaan Onderaan