Turbokit op motorfietsje

Als ik me niet vergis kan je voor een Yam R1 98'-99' en verschillende Gixxers een volledige turbokit of aparte onderdelen kopen bij www.mcexpress.com
Goed merk dacht ik. (turbo van Ghostrider komt van daar)

verse groentjes

eagleheart
 
Kawasaki GPZ 750 Turbo

gpzturbo4.jpg


Beat a Busa!
 
Je hebt toch ook een kawa gpz 750 turbo, alleen is die niet zo heel snel geloof ik, waarschijnlijk om de kwaliteit te waarborgen.
 
Mijn idee is een kleine turbo met een elektronische waste-gate voor normaal gebruik op de baan op 0.2Bar en een elektronische dumpvalve voor het schakelen zodat je geen turbo gat hebt.

Wil je dan toch eens full power wegspurten bij een stoplicht moet je gewoon de waste-gate dicht houden, dump valve openen en water injecteren in de uitlaat voor de turbo zodat je turbo met een zalig geluid gaat opspinnen naar 100.000+ toeren bij een motor die op 1500 toeren zich klaar maakt om uit te barsten.
Als je dan je koppeling lost gaat de dumpvalve dicht en blaas je meer dan 1 bar in je blokje...
omdat je dan toch al een water reservoir en pomp op je motor hebt staan kun je ook in je lucht kanaal na je turbo water vernevelen om zo de temperatuur naar beneden te halen en ook de detonatie tegen te gaan in je cilinder omdat de hotspots die hiervoor verantwoordelijk zijn uitdoven door die water nevel.

Dit is niet nieuw, wordt namelijk al jaren gebruikt door volvo in hun turbo benzine wagens en geeft een korte maar krachtige boost.
Alleen is het daar geen gewoon water maar een melk achtige vloeistof met de nodige anti corrosie middelen erin.


8-)
 
Ik heb vroeger een honda 500 cx turbo gehad
Heb er nooit moeilijk heden mee gehad
Volgens mij had je ook geen last van dat beroemde turbo gat
Het werkte best wel goed om van een heel traag V twinnetje een redelijk vlotte motor temaken (voor die tijd dan)
Ik geloof dat zo´n ding toen 100 pk had
Lijkt me best wel kicke om een turbo tehebben op mijn duc
Ik weet ook dat er eentje is in nederland
Las van de week dat een hayabusa met een overdruk van 0,4 250pk heeft en met 0,8 350pk
Dat was bij jos smit en die zei die hayabusa dat prima kon hebben zonder problemen
 
De Honda CX500 had standaard iets van 50 pk en met turbo iets van 80/85 pk. Ook had Honda nog een 650 cc tellende turbofiets (die zie je af en toe nogwel te koop staan). Het kan dus wel degelijk op een lichte fiets, maar jullie bedoelen mss dat zelfbouw moelijk wordt op een halve liter pot?
 
Hee oude stink oma!!!

Hoe zit dit met carburateurs?? Kunnen die een overdruk aan? of moeten hier andere carbs voor komen dan?


C Ya!
 
WAT EEN BULLSHIT!!!

De hoogte van de maximale drukvulling heeft GEEN RUK te maken met hoe 'abrupt'het vermogen inkomt... B|
Dat heeft alles te maken met de voorveerspanning van de actuator, tegendruk van de uitlaat, diameter van de downpipe, inlaattraject (hoeveelheid 'beschikbare' lucht) inclusief intercooler en ontstekingscurve...

verder klinkt dat plannetje van BCANS echt geweldig....geweldig KUT om precies te zijn...

"Wil je dan toch eens full power wegspurten bij een stoplicht moet je gewoon de waste-gate dicht houden, dump valve openen en water injecteren in de uitlaat voor de turbo zodat je turbo met een zalig geluid gaat opspinnen naar 100.000+ toeren bij een motor die op 1500 toeren zich klaar maakt om uit te barsten.
Als je dan je koppeling lost gaat de dumpvalve dicht en blaas je meer dan 1 bar in je blokje..."

Vrij vertaald: ik heb een stationaar lopende motor die 1500 toeren draait (een toerental waarbij de gemiddelde turbo NIET draait omdat het gasvolume dat langs de turbineschoepen gaat niet groot genoeg is)en ik ontlucht mijn inlaattraject (dus trekt vacuum), vervolgens spuit ik water in m'n uitlaatspruitstuk en dan begint mijn turbo met 100.000 toeren te spinnen???

ARE YOU ON CRACK?!?!?!?!?!?!?!

halve gare....
_O- :W

De reden dat voornamelijk (maar lang niet altijd!) motoren met grotere cillinderinhoud worden gebruikt is voornamelijk omdat er nu eenmaal een groter gasvolume voorhanden is om de turbine te laten draaien.
Voorts is het zo dat een dieselturbo NIEt geschikt is voor gebruik op benzine (dus hoger toerige) motoren omdat de toerentallen die de turbo gaat draaien hoger liggen dan waarvoor deze bedoeld is en aangezien een turbo in principe zo hard zal werken is als nodig is om een bepaalde druk te realiseren gaat de turbo sneller draaien als waar de lagering tegen kan en is het binnen afzienbare tijd einde oefening.
 
Carbs is geen probleem in combinatie met drukvulling: ook in de autoindustrie werdt dit gebruikt (denk bijv. aan Renault 5 turbo).
Er komt immers geen druk op de carb zelf te staan.

Er zijn heel veel verschillende opties: van een enkele carb a la Harley, tot 4 CV's of 1 amal om op te starten en een dubbele 44 Weber voor het rijden met de supercharger! :} (rijd een gek op een oude triumph twin mee, heel mooi systeem met een schot in de inlaat waarbij hij dmv. een hendel kan overschakelen van de startcarb naar de rijdcarb).

En ook nog even over turbogat: dat treed alleen op als je ONDER het toerental rijd waarbij de turbo efficient is (dus druk opbouwd).

Stel: mijn turbo begint merkbaar druk te leveren bij 3500 toeren en ik geef vol gas bij 2000 toeren dan heb ik dus een turbogat van 1500 toeren ofwel: de tijd die het duurt om van 2000 naar 3500 toeren te gaan is mijn turbogat...

Als ik dus zorg dat ik rondom of boven de 3500 toeren blijf (dus in de powerband voor de 2-takt fans onder ons) dan heb je geen turbogat...
Ik neem aan dat als je een bocht uitkomt op je motor dat je ook niet onder z'n toeren gaat rijden?
Hoe snel een turbo op druk komt ligt aan een enorme verscheidenheid van zaken:
compressieverhouding van het motorblok, turbotype (grootte van turbinehuis, wel of geen cutback op de schoepen etc.), cillinderinhoud van de motor, aantal cillinders, inlaattraject, onsteking en inspuitingscurve, wel of geen ALS, wel of geen nitrous inspuiting..., downpipe diameter, tegendruk uitlaatsysteem enz.
 
Laatst bewerkt:
verder klinkt dat plannetje van BCANS echt geweldig....geweldig KUT om precies te zijn...
Ik zou toch eerst eens wat posts van Bcans gaan lezen. Die heeft in de praktijk al een paar hoogstaande projectjes neergezet. zou niet zomaar zeggen dat ie onzin praat. En ik denk ook dat hij wel weet dat een turbo bij stationair toerental nog niet bepaald druk levert.

Carbs is geen probleem in combinatie met drukvulling: ook in de autoindustrie werdt dit gebruikt (denk bijv. aan Renault 5 turbo).
Er komt immers geen druk op de carb zelf te staan.
Carbs zijn zeker wel een probleem. Bij een blow-through systeem komen de carburateurs 'onder druk' te staan en moeten ze die druk wel aan kunnen. De carburateurs moeten daar dus vaak voor aangepast worden. Ook moet je dan al snel je benzine onder druk naar je carburateurs voeren.

Bij een draw-through systeem staat de carburateur niet 'onder druk'.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag hier ergens een topic ( ietsvan turbo, compressie verlagen waarom? ) En hij gebruikt de originele carbs met een turbodruk van 0.5 bar ofzoiets.... Het zou dus opzich wel kunnen bij niet teveel druk. Anders zou de turbo tussen de carbs en de cilinders komen? Maar dan zul je wel veel verliezen hebben denk? Ik heb eens wat zitten zoeken over turbo's en het lijkt me wel leuk om van de winter wat uit te gaan proberen :) fzr 600, compressie verlagen en gewoon eens kijken of het allemaal met turbo rijdbaar te maken is. Zeker niet met een hoge turbodruk van 1.5 bar _O-
Gewoon wat meer (veilig) vermogen en gewoon de lol van het bouwen....
 
ER zijn dus echt mensen die niet kunnen lezen hé hahaha

WAT EEN BULLSHIT!!!
bla bla bla
verder klinkt dat plannetje van BCANS echt geweldig....geweldig KUT om precies te zijn...
bla bla bla
ARE YOU ON CRACK?!?!?!?!?!?!?!
bla bla bla
halve gare....
_O- :W
bla bla bla

En dan nu zonder U zelf belachelijk te maken de gefilterde tekst:

Op dinsdag 16 augustus 2005 23:06 schreef Steph het volgende:

Vrij vertaald: ik heb een stationaar lopende motor die 1500 toeren draait (een toerental waarbij de gemiddelde turbo NIET draait omdat het gasvolume dat langs de turbineschoepen gaat niet groot genoeg is)

[/quote]

Als je water injecteerd in een hete uitlaat van meer dan 300°C krijg je stoom...
Stoom zet uit en geeft meer volume...
Hierdoor gaat je turbo naar 100000 tr bij een motor die stationeer draait...
Dit is de voorbereiding als je full power wil weg spurten op de dragstrip of aan een verkeerslicht...




Op dinsdag 16 augustus 2005 23:06 schreef Steph het volgende:

en ik ontlucht mijn inlaattraject (dus trekt vacuum), vervolgens spuit ik water in m'n uitlaatspruitstuk en dan begint mijn turbo met 100.000 toeren te spinnen???

[/quote]


Lees jij soms diagonaal of zo hahaha
Dat heb ik nergens geschreven hoor hahaha

Dus de juiste vertaling:
Doordat je water injecteerd in de uitlaat voor je turbo gaat je turbo een hoop uitlaatgas met stoom te verwerken krijgen aan de turbine zijde van de uitlaatgassen.
Natuurlijk gaat al die kracht naar de turbine zijde van de lucht.
Als je geen dumpvalve hebt zal de druk gewoon oplopen naar de maximale druk van de waste gate, in dit geval afgesteld op 1 Bar...
Heb je wel een dumpvalve, dan kun je die open zetten zodat de turbinezijde van de lucht gewoon de lucht netjes aanzuigt via de luchtfilter en aan de dumpvalve weer mooi naar buiten blaast.
De turbo verplaatst zo veel lucht en zal opspinnen naar 100.000 tr...
Op hol slagen zal hij niet omdat hij een hoop lucht moet verplaatsen...
Denk aan een stofzuiger, als je het gat dicht houdt maakt de motor meer toeren,
geef je hem weer lucht zakt het toerental weer af.

Als je nu vertrekt kun je de dumpvalv sluiten.
Al die lucht die al volop in beweging is samen met die 100.000 tr die je turbo al draait zal er voor zorgen dat je instant 1 Bar hebt op je ingangs collector.

Op het zelfde moment moet je ook water injecteren in je ingangs collector zodat je lucht koeler wordt en je verhindert dat er detonatie komt.



Op dinsdag 16 augustus 2005 23:06 schreef Steph het volgende:

De reden dat voornamelijk (maar lang niet altijd!) motoren met grotere cillinderinhoud worden gebruikt is voornamelijk omdat er nu eenmaal een groter gasvolume voorhanden is om de turbine te laten draaien.
Voorts is het zo dat een dieselturbo NIEt geschikt is voor gebruik op benzine (dus hoger toerige) motoren omdat de toerentallen die de turbo gaat draaien hoger liggen dan waarvoor deze bedoeld is en aangezien een turbo in principe zo hard zal werken is als nodig is om een bepaalde druk te realiseren gaat de turbo sneller draaien als waar de lagering tegen kan en is het binnen afzienbare tijd einde oefening.
[/quote]


1: Te weinig gassen> stoom probleem opgelost...

2: een 2L diesel verzet 10.000 liter lucht bij 5000 tr/min
een 1000cc motor verzet 10.000 liter lucht bij 10000 tr/min (welk probleem?)

3: Een turbo met lagers kom je bijna nooit tegen op motoren.

hier wat spullen die je eerst even moet lezen voor je nog eens zo'n reactie schrijft:

Deze motor vb:
frribike.jpg


De dynacurve van deze GSXR1100
Dyno006.jpg


341 Bhp, niet slecht voor iets dat niet werkt hé

Hier boven op de intercoolers de 2 traps hoge druk waterinjectie(koperen aansluitstukjes)

incool3.jpg


http://www.turborick.com/main.html (www.turborick.com/main.html)


ARE YOU ON CRACK?!?!?!?!?!?!?!

Dream on... :+


www.turbocalculator.com/water-injection.html
www.dawesdevices.com/water.html
www.rbracing-rsr.com/waterinjection.html
http://www.aquamist.co.uk/dc/coollinks3/index/street/smdex/smdex.html (www.aquamist.co.uk/dc/coollinks3/index/street/smdex/smdex.html)
www.racetep.com/wik.html
www.racetep.com/980instr.pdf
www.nissanperformancemag.com/january04/300zx/
http://www.regal-shop.co.uk/asps/extra16.asp (www.regal-shop.co.uk/asps/extra16.asp)
www.hackaday.com/entry/1234000393047637/
www.netma.fi/jouko/saab/performance.html
www.dawesdevices.com/howto.html
www.rotorsportsracing.com/performancetuning/water_injection.htm
www.sdsefi.com/techocta.htm


WAT EEN BULLSHIT!!! hé

circa resultaten 341.000 voor "water injection turbo" op Google
http://www.google.be/search?q=water+injection+turbo&hl=nl&lr=&start=10&sa=N (www.google.be/search?q=water+injection+turbo&hl=nl&lr=&start=10&sa=N)


Whoehahaha wat een eikel
*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
w0000000000000000000000000t *O*

Kijk dat is nog eens een goed onderbouwd verhaal Bcans (zoiets zie je niet vaak hier op motor-forum) . Kan die Steph een puntje aanzuigen. :W
 
BCANS:

Zo te zien heb je erg veel ervaring met internet maar weinig ervaring met turbo's in het dagelijks leven..... :+

1) Turbo's met lagers kom je maar weinig tegen op motoren...wat versta jij dan onder lagers? Ik weet niet hoeveel turbo's jij al in je handen hebt gehad maar ik ben er nog nooit een tegengekomen ZONDER lagers en ik heb inmiddels 14 projecten met turbo achter de rug... :W Misschien dat de doorgaans 270 graden gelagerde (glijlagers) turbo's aan jou voorbij zijn gegaan evenals de 360 graden gelagerde (doorgaans competitie) versies? Misschien kun je me ook eens uitleggen waar de olie toe- en terugvoer leiding op een turbo voor dient als het niet is om de lagers te smeren? :+

2) (quote) en ik ontlucht mijn inlaattraject (dus trekt vacuum), vervolgens spuit ik water in m'n uitlaatspruitstuk en dan begint mijn turbo met 100.000 toeren te spinnen???


Lees jij soms diagonaal of zo hahaha
Dat heb ik nergens geschreven hoor hahaha (quote)

WEL DUS: "dump valve openen en water injecteren in de uitlaat voor de turbo zodat je turbo met een zalig geluid gaat opspinnen naar 100.000+ toeren bij een motor die op 1500 toeren zich klaar maakt om uit te barsten." :W

3) De waterinjectie op de intercoolers zie ik ja, ik meen me niet te herrineren dat waterinjectie in de intercoolers NIET zou werken? :W
Waterinjectie in de interoolers is al zo oud als het gebruik van turbo's zelf...de koelere en vochtigere lucht bevat meer zuurstof dus kun je ook meer brandstof verwerken...? Maar wat heeft dit te maken met ons dispuut? Dit heeft nl. GEEN FUCK te maken met jou voorbeeld!
De turbomotor die je laat zien op de foto met de daarbij behorende website melden NERGENS iets over jouw stoomtheorie...

4) Jouw google search klopt inderdaad: zoals ik bij 3 al aangaf is waterinjectie al zo oud als turbo's zelf...IN DE INLAAT!!!

5) de enigste die schijnbaar diagonaal leest is BCANS zo te zien...wat een eikel? INDERDAAD!

De enigste conclusie die ik kan trekken is dat BCANS (en dat bewijst hij in zijn laatste post wederom) een ster is in het gebruik van Google en het herkauwen van 2e hands informatie, niet gehinderd door enige kennis en/of ervaring uit eerste hand...

Leuk topic dit :+

Is er nog meer dingen die je me uit wilt leggen, wilt misquoten, verkeerd vertalen en/of tegenspreken?
 
Dmonster: goed onderbouwd verhaal zonder dat de feiten kloppen :+

fragdaddy: carbs geen probleem met een turbo in die zin: JA het kan en JA het wordt gedaan, dat het niet ideaal is is een tweede! ;)
 
Ik lees zo snel twee dingen om rekening mee te houden.

1. Je kunt beter een zwaardere uitvoering kwa CC pakken dan een turbo
2. Het moet een goed/degelijk blok gebruiken.

Maakt dat mijn Honda VFR 750 een geschikt object? naar de 800 cc versie levert niet voldoende op lijkt me en het staat bekend als een degelijkblok.

Iemand dit al eens gedaan met een VFR?
 
1) Turbo's met lagers kom je maar weinig tegen op motoren...wat versta jij dan onder lagers? Ik weet niet hoeveel turbo's jij al in je handen hebt gehad maar ik ben er nog nooit een tegengekomen ZONDER lagers en ik heb inmiddels 14 projecten met turbo achter de rug... :W Misschien dat de doorgaans 270 graden gelagerde (glijlagers) turbo's aan jou voorbij zijn gegaan evenals de 360 graden gelagerde (doorgaans competitie) versies? Misschien kun je me ook eens uitleggen waar de olie toe- en terugvoer leiding op een turbo voor dient als het niet is om de lagers te smeren?


Ik heb veel turbo's gesloopt om ze om te bouwen naar jet-motoren voor modelbouw vliegtuigen, geen enkele had kogellagers...
Sorrie voor de verkeerde uitdrukking maar onder lagers versta ik kogellagers...


2) (quote) en ik ontlucht mijn inlaattraject (dus trekt vacuum), vervolgens spuit ik water in m'n uitlaatspruitstuk en dan begint mijn turbo met 100.000 toeren te spinnen???

Lees jij soms diagonaal of zo hahaha
Dat heb ik nergens geschreven hoor hahaha (quote)

WEL DUS: "dump valve openen en water injecteren in de uitlaat voor de turbo zodat je turbo met een zalig geluid gaat opspinnen naar 100.000+ toeren bij een motor die op 1500 toeren zich klaar maakt om uit te barsten."


Trek jij vacuum als je de dulpvalve open zet?
Je laat de overtollige lucht weg zodat de turbo niet blokkeerd als je het gas dicht gooit bij het schakelen.


3) De waterinjectie op de intercoolers zie ik ja, ik meen me niet te herrineren dat waterinjectie in de intercoolers NIET zou werken? :W
Waterinjectie in de interoolers is al zo oud als het gebruik van turbo's zelf...de koelere en vochtigere lucht bevat meer zuurstof dus kun je ook meer brandstof verwerken...? Maar wat heeft dit te maken met ons dispuut? Dit heeft nl. GEEN FUCK te maken met jou voorbeeld!
De turbomotor die je laat zien op de foto met de daarbij behorende website melden NERGENS iets over jouw stoomtheorie...

Wat denk je dat er gebeurt met dat water dat je injecteerd in de inlaat collector?
Denk je dat het verdwijnt in je motor of zo???
Och ja dat verdampt, en wat is waterdamp? stoom?

Hoe verklaar je dat de druk van de turbo verhoogd als je water injecteerd in de inlaat collector?
Hoe verklaar je dat de turbo druk verhoogd als je water injecteerd in de uitlaat collector van een auto?

Ik heb zo 5 jaar rond gereden met een peugeot 306 1900 diesel...
De auto heb ik weggedaan met 240000km op de teller.

Ik heb 5 jaar naar een turbodrukmeter staan gapen die van 0.6 Bar naar 1.2 Bar ging als ik water injecteerde...
De Waste gate was mechanisch geblokkeerd.
Er zat een plaat van 3mm tussen de cylinderkop om de compressie te verlagen.
Dieselpomp en injectors waren aangepast om meer vermogen te hebben.
Bij het injecteren van water in de uitlaat voor de turbo kreeg ik al een hogere druk in de lagere toeren waardoor hij bijna niet meer zwart rookte bij het optrekken.
Als ik water vernevende aan de inlaat collector ging de inlaat temp bijna 12°C naar beneden en stopte de motor ook met pingelen.
Vermogen metingen heb ik nooit gedaan maar als ik in 3de volgas gaf en de water injectie aanzette gingen mijn wielen spinnen.
Zonder de water injectie niet, dus het zal wel iets gedaan hebben hé...

Ik heb het natuurlijk nooit getest op een motor...
Het idee heb ik gewoon gezien op een scheepsdiesel, daar zat het gewoon op dus ik heb niet uitgevonden maar gewoon na gemaakt...

ach, maakt toch allemaal niet uit, je hebt nooit plaats om dat water mee te nemen op de motor.
Op 100 km was mijn ruitenwisservloeistof volledig leeg, en volgens mij is dat meer dan 10lit.
Een turbo van een motor is ook veel lichter gemaakt dan van een diesel auto, volgens mij gaat hij stuk door de stoom die je erdoor zou jagen.

Sorrie dat ik je hiermee op stang gejaagd heb, het forum is niet om ruzie te maken...
Alleen praktijk kan zo iets bewijzen, en daarvoor moeten we het gewoon testen.
Maar niemand zal ooit zo gek zijn om dit te testen dus, zullen we het nooit weten.

Ik heb mijn turbo project voor mijn V-max al lang begraven, ik blijf gewoon met mijn lachgas rond rijden en perfectioneren.

Als we in clubverband rondrijden kom ik ruim toe met mijn vermogen...
Op de dragstrip is het niet alleen het vermogen dat telt maar ook de techniek van het rijden.
Ik kan niet rijden dus maakt het ook al niet veel uit...
Dit weekend had ik 5.16 sec op de dragstrip, de eerste plaats ging naar iemand met 5.06 sec...
hij had 214Bhp op het achterwiel...
ALs je maar genoeg geld hebt kun je alles kopen, en geld heb ik ook al niet...

ik hou hier voor gezien...
:X :X :X :X :X :X :X

image002.jpg


Mijn beste rit op de laatste dragrace:
(Dat buisje op mijn helm is mijn camera)

www.v-max.be/film/drag1.wmv
 
Carbs zijn zeker wel een probleem. Bij een blow-through systeem komen de carburateurs 'onder druk' te staan en moeten ze die druk wel aan kunnen. De carburateurs moeten daar dus vaak voor aangepast worden. Ook moet je dan al snel je benzine onder druk naar je carburateurs voeren.

Bij een draw-through systeem staat de carburateur niet 'onder druk'.

Je kan de carburator in een luchtdichte box zetten en die weer onder druk zetten van je turbo...
Zo heb je de turbodruk ook rond je carburator zitten en blaas je de vlotterkamers niet leeg...

Euuu, dit is waarschijnlijk onzin
:X

Laat maar zitten...
 
Al een heel wat genuanceerdere post :)

Het gaat er mij niet om dat iemand een andere mening heeft dan ik maar ik kan er slecht tegen als 'onzin' mooi verpakt voor waarheid wordt gezien...

1) Inderdaad ben ik ook nog nooit een kogellager in een turbo gezien maar dat wil dus niet zeggen dat er GEEN lager inzit...ik zei dat als je een turbo teveel toeren laat draaien de lagers het begeven en jij zei dat dit niet waar was omdat er geen lagers inzitten...ik zei niks over kogellagers dus....

2) Als je de dumpvalve open laat je de overdruk ontsnappen uit je inlaat maar een stationair lopende motor trekt de inlaat vacuum dus zodoende...

3) water dat verdampt wordt inderdaad stoom maar de stoom die jij genereert op de manier die jij voorstelt is NOOIT voldoende om een turbo naar maximale druk toe te jagen bij een stationair lopende motor...

4) Ik had al gezegd dat waterinjectie in de inlaat oud en beproefd is en waarom dit werkt dus daar waren we het al over eens...


Je zult best wel iets weten over een turbodiesel maar om dan een niet geteste theorie als feit te verkondigen en dan met incorrecte (en duidelijk weerlegbare) feiten iemand voor lul proberen te zetten die er toch iets meer verstand en ervaring van/mee heeft is niet handig.... :+

Aan de andere kant moet ik ook toegeven dat ik e.e.a. naar jou toe ook niet bepaald fijnzinnig verwoord heb dus vooruit dan maar weer ;) *O*
 
Het gaat er mij niet om dat iemand een andere mening heeft dan ik maar ik kan er slecht tegen als 'onzin' mooi verpakt voor waarheid wordt gezien...

Daar dient een forum voor, je gooit iets in de groep en probeert hierover te praten.
Ideëen moeten zo worden uitgewerkt, dat is toch juist de bedoeling...
In 1000 goede ideëen zit misschien één goed idee, zo worden dingen ontdekt...

1) Inderdaad ben ik ook nog nooit een kogellager in een turbo gezien maar dat wil dus niet zeggen dat er GEEN lager inzit...ik zei dat als je een turbo teveel toeren laat draaien de lagers het begeven en jij zei dat dit niet waar was omdat er geen lagers inzitten...ik zei niks over kogellagers dus....

Nee ik nam aan dat je het over kogellagers had, die gaan stuk bij te hoge toeren.
Met glijlagering kun je veel hogere toeren halen.

2) Als je de dumpvalve open laat je de overdruk ontsnappen uit je inlaat maar een stationair lopende motor trekt de inlaat vacuum dus zodoende...


Een dumpvalve staat voor de gasklep, als je het gas dicht draait heb je voor de vlinderklep een overdruk van je turbo, na je vlinderklep een vacuum.
Een dumpvalve na de vlinderklep heeft geen nut omdat je bij het dicht draaien van je gas nog altijd de gasstroming van je turbo plots blokkeerd.


3) water dat verdampt wordt inderdaad stoom maar de stoom die jij genereert op de manier die jij voorstelt is NOOIT voldoende om een turbo naar maximale druk toe te jagen bij een stationair lopende motor...

Dat kun je alleen maar uitproberen, natuurlijk is het volume van je collector op je motor veel kleiner dan die van mijn peugeot, maar als je de turbo achter onder je motor zou zetten heb je veel meer plaats om te expanderen.
Ik had op mijn peugeot 4 uitlaat temperatuur meters gezet om wat meer gegevens te hebben voor mijn data logging systeem.
Na een paar 1000 km gingen die termokoppels stuk door de trillingen van de motor.
Eerst wou ik de gaatjes gewoon weer dicht maken maar toen zag ik dat systeem bij dat binnenschip.
Toen heb in de koppelstukjes draad getapt M5 en hierin een metalen inbusjes gedraait met een gaatje erin van 0.5mm (niet door getapt zodat ze vast liepen)
ipv de termokoppels had ik 4 koperen leiding met snijringen naar een verdeelblokje gebracht 1 naar 4.
Dit had ik aangesloten op de ruiterwisser sproeipomp.
Meer was het niet...
Toen ik een gewone benzinepomp wou gebruiken om de waterdruk te maken liep die pomp vast...
Ik heb de buisjes daarna plat geslagen.
2 weken later zat ik in een scheiding kreeg zij de auto...





4) Ik had al gezegd dat waterinjectie in de inlaat oud en beproefd is en waarom dit werkt dus daar waren we het al over eens...


Je zult best wel iets weten over een turbodiesel maar om dan een niet geteste theorie als feit te verkondigen en dan met incorrecte (en duidelijk weerlegbare) feiten iemand voor lul proberen te zetten die er toch iets meer verstand en ervaring van/mee heeft is niet handig.... :+

Aan de andere kant moet ik ook toegeven dat ik e.e.a. naar jou toe ook niet bepaald fijnzinnig verwoord heb dus vooruit dan maar weer ;) *O*

Ik hoor ook altijd een hoop onzin over lachgas, maar ik breek nooit iemand zo op die manier af...
Die reactie van jou zat me gewoon even verkeerd...
Ik wou gewoon iets dat ik proefondervindelijk op mijn auto had getest eens voorstellen om op een motor te gebruiken.
Maak gewoon 4 uitlaat sensoren en gebruik de gaatjes eens op de manier zoals ik vroeger had, werkt het niet, dan heb je mooie uitlaat temperatuur sensoren waardoor je veel meer te weten komt.
Kijk wat je turbo druk doet, je zal zien en horen dat je turbo gewoon plots meer toeren gaat maken door de verdamping van dit water.
Tweede effect kan zijn de temperatuur van de gassen door je turbo ook weer een paar graden lager zijn.
Lagere temperatuur is dikkere lucht die dan weer beter je schoepjes kan rond draaien.
Uitlaatgas met waterdamp erin is ook zwaarder, dus ook weer meer druk tegen je schoepjes...

Kan zijn dat ik gewoon te ver door denk maar ik probeer gewoon te verklaren waarom ik vroeger meer druk had als ik dat pompje aanzette...
Mijn metertje ging naar boven, meer kan ik je niet vertellen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan