Turbulentie met een Pan

Stinux

MF'er
17 mrt 2002
47
0
Bocholt
Ik weet dat er nog minimaal 1 persoon een Pan rijdt in dit forum (ik hoop dat ie snel weer gemaakt is Fastcruiser. Maar effe een vraagje over turbulentie.

Sinds kort rijdt ik zelf een ST1100 en ik kan er werkelijk niet over klagen. Voornamelijk heb ik alleen nog de binnenwegen gereden, maar afgelopenz ondag naar de snelweg om richting Ardenne te rijden.
Ik weet dat er nog minimaal 1 persoon een Pan rijdt in dit forum (ik hoop dat ie snel weer gemaakt is Fastcruiser. Dus effe een vraagje over turbulentie.

Tot 130 kmpu gaat alles prima.. maar boven die snelheid heb ik enorm veel last van turbulentie rond mijn kop.. Dusdanig veel dat bij 150 ik het gevoel heb dat er er naast ga. Zodra mijn kop tussen mijn schouders steek is het een stuk minder, maar echt lekker zitten is dat ook niet.
Een belachelijk hoog scherm is ook een idee, maar mijn inziens zie je er dan uit als een :+ .

Nog iemand andere ideeen ?
 
Misschien is een wat lager scherm een optie?
Klinkt vreemd maar lager kan soms zelfs beter zijn voor de luchtwervelingen om je helm. :)
 
Die etalageruiten ( }) )op de Pan zijn toch elektrisch verstelbaar??

Daar es wat mee experimenteren...
 
De nieuwe STX1300 heeft wel zo'n verstelbaar ding. Maar da's voorlopig even toekomst muziek voor mij.
Ik ben nu aan het rondneuzen om er een andere zadel op te leggen. Scheelt ook weer 3 cm dat ik lager kom te zitten
 
probeer eens een andere helm. (gewoon ff van iemand lenen)
verschil merk ik heel sterk bij m'n BMW. bij m'n vorige nolan zwabberde m'n kop tussen 140 en 170 alle kanten op en met m'n arai nergens last van...
 
DE nieuwe Pan heeft een verstelbare ruit, mar alleen de dure versie (dus of je 45000 gulden of zo neer wilt leggen). Mijn Pan (11 jaar oud) had een verhoogde ruit en een corbin-zadel (zit wat lager... en lekkerder). Toch nog steeds wat turbulenties, maar heel weinig, met iets ingedoken zitten reed ik volledig windstil.

Overigens heb ik hem ingeruild voor een FJR1300 :9~ . Als het goed is kan ik die vanmiddag ophalen. Ruit daarvan is een stuk lager, dus dat is wel effe wennen, en in de hoge stand veel turbulentie, maar dat is toch een stand voor noodgevallen (regen e.d.). Wel heel goed rijgedrag...mjam mjam.
 
Met een Corbin zadel zit wat lager als ik het goed heb. Ik ga komend weekend een s kijken of ik die ergens op de kop kan tikken, of ergens een op test kan krijgen.
Het vreemde is dat de vorige eigenaar nergens last van had, en dezelfde lengte heeft als ik. Ik zal wel als een :+ op mijn motor zitten.
Ik ga vanavond eens kijken of daar nog wat aan te veranderen valt. Een verhoogd scherm is nl. niet mijn favoriete oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Met een Corbin zadel zit wat lager als ik het goed heb. Ik ga komend weekend een s kijken of ik die ergens op de kop kan tikken, of ergens een op test kan krijgen.
Het vreemde is dat de vorige eigenaar nergens last van had, en dezelfde lengte heeft als ik. Ik zal wel als een :+ op mijn motor zitten.
Ik ga vanavond eens kijken of daar nog wat aan te veranderen valt. Een verhoogd scherm is nl. niet mijn favoriete oplossing.
nou geprobeerd met een andere helm?
 
nee.. nog niet... ga dat ook vanavond doen.

het lullige van een baas is dat ie nogal veel vrije tijd claimt!!!! '(
 
Voordeel van een baas is dat hij een soort van zakgeld geeft om van de resterende vrije tijd te genieten. Want hobby's kosten geld. Zeker die verslaving die wij hebben.
 
Het eeuwige probleem met die toerfietsen.
De standaard ruit is doorgaans een compromis en
kan dus ook nooit een goede oplossing zijn.
Hij is altijd te hoog of te laag, afhankelijk van
wat je wilt dat die ruit doet.
Er is dus eigenlijk geen oplossing.
Ik heb een FJR 1300 en ik vond de standaard ruit
dus ook niet goed, niet in de laagste stand en
niet in de hoogste stand.
Nu rijd ik met de extra hoge Yamaha-ruit (10cm
hoger en 5cm breder) en vind ik het in beide
standen beter dan eerst.
In de hoogste stand zit je helemaal uit de wind,
als je daar voor kiest en omdat de ruit langer is
komt hij in de laagste stand 10cm naar je toe en
is het dan ook beter dan eerst.
 
Laatst bewerkt:
Het eeuwige probleem met die toerfietsen.
De standaard ruit is doorgaans een compromis en
kan dus ook nooit een goede oplossing zijn.
Hij is altijd te hoog of te laag, afhankelijk van
wat je wilt dat die ruit doet.
Er is dus eigenlijk geen oplossing.
Ik heb een FJR 1300 en ik vond de standaard ruit
dus ook niet goed, niet in de laagste stand en
niet in de hoogste stand.
Nu rijd ik met de extra hoge Yamaha-ruit (10cm
hoger en 5cm breder) en vind ik het in beide
standen beter dan eerst.
In de hoogste stand zit je helemaal uit de wind,
als je daar voor kiest en omdat de ruit langer is
komt hij in de laagste stand 10cm naar je toe en
is het dan ook beter dan eerst.

mmmm...klinkt goed, zou ik wel eens willen proberen (en kijken hoe het er uit ziet). Kan ik effe testen?
 
Nou nou, wat zijn we weer vriendelijk ;)
Volgens mij kan zo'n ding toch iets sneller, zo'n 210 km/uur denk ik.
 
Okee,stinux,misschien was het idee om de pan in te ruilen voor een auto iets te cru.
Wat dacht je van zo'n mooie bmw c1, mag je nog zonder helm rijden ook .
Zit je haar ook altijd keurig in de plooi. ;)
O ja, maar wel keurig je gordeltje om hè.
Een ongeluk zit in een klein hoekje. *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan