Tussen de auto's door rijden bij stoplichten

Xegano

MF'er
8 apr 2013
208
28
Heerlen
Goedemiddag MFers,

Ik weet dat je bij files tussen autos door mag rijden met een bepaalde snelheid, maar mag dit ook bij auto's die stil staan bij stoplichten?

Ben het niet vaak tegen gekomen dat motorrijders die ik zag dat deden, maar wil er toch zeker van zijn.
 
Laatst bewerkt:
Als er voldoende ruimte is wordt dat ook gewoon gedoogd.
Maar als je op 1 rijbaan de auto's links en rechts passeert om vooraan te staan kun je daar nog wel eens bekeuring krijgen voor rechts inhalen.
 
Mag gewoon, word alleen niet altijd gewaardeerd door automobilisten. :P
 
Hier is al zoooooooo veel discussie over geweest... Maar hier in Amsterdam zie ik bijna nooit een motorrijder die het niet doet als het wel kan. Ikzelf doe het altijd als het kan, tenzij:
- ik verwacht dat het verkeer weer gaat rijden voordat ik vooraan sta (het is voor koekblikkers irritant en afleidend als de rij al aan het rijden is en ik moet me er nog tussen proppen)
- er een motorrijder (of scooter) vooraan is gaan staan tussen de voorste twee auto's in (want dan is het namelijk afhankelijk van zijn optrek-kunsten of ik wel of niet een probleem ga krijgen en dan wacht ik liever even)
- er een flitspaal voor rood licht staat waardoor ik tussen de auto's in moet wachten in plaats van voor de voorste te gaan staan
 
Gewoon doen ;) als je dit met een normale snelheid doet is er niets aan de hand en zal zal de cherrif ook niet bekeuren. :W
 
Dankjewel! En dat snel optrekken bij groen zal ook geen probleem zijn tegenover de auto's haha
 
Als er voldoende ruimte is wordt dat ook gewoon gedoogd.
Dat is technisch onmogelijk.
Op dezelfde rijstrook naast elkaar rtijden mag.
Inhalen ook.
Maar als je op 1 rijbaan de auto's links en rechts passeert om vooraan te staan kun je daar nog wel eens bekeuring krijgen voor rechts inhalen.
Nee.
Want het mag.
 
Laatst dit gedaan bij een mega file vorming voor een rotonde vanaf de snelweg. Achteraan aansluiten gaf gevaarzetting voor aanrijden.

Automobilist probeerde naast me te rijden bij het nemen van de rotonde. Toen maar ffe gestopt en uitgelegt. Die was behoorlijk pissed off.
 
Dat is technisch onmogelijk.
Op dezelfde rijstrook naast elkaar rtijden mag.
Inhalen ook.Nee.
Want het mag.
Keerzijde van de medaille is wel dat je ruimte moet hebben tussen de voorste auto en de stopstree anders schrijven ze daar gewoon voor... Uit ervaring :(
 
En denk ook aan de rest van het verkeer. Als er maar 1 vak voor jouw richting is en je gaat over de baan van de andere richtingen trigger je wél dat stoplicht en staan er aan de andere kant mensen voor Jan L*l te wachten op een groen licht die niemand gebruikt.
 
En als je heel snel optrekt bij groen, kijk je dan wel even uit voor eventuele door-rood-rijders van links en rechts...
 
Heb ik ooit gedaan met mijn R1 toen er vooraan het stoplicht een politieauto stond. Ik weet ook niet of het 100% legaal is volgens de kleine lettertjes. Toen ik vooraan de rij ging staan zag ik de politieauto en die hebben meer dan genoeg tijd gehad om mijn kenteken te checken. Dus dacht ik 'ach ze hebben me al ruim vantevoren zien aankomen dus het is nu al te laat om dit ongezien te doen'.

Dit was misschien een jaar geleden en heb nooit iets over gehoord - ben niet aangehouden, geen brieven, niks. Of het legaal is of niet weet ik niet, maar zolang je het rustig en beleefd doet denk ik dat er geen serieus bezwaar tegen is.

Wel effe wat gas bij geven bij groen zodat je snel wegbent en dus niemand dwarsligt.
 
Via het voorsorteervak voor linksaf de file inhalen die op het voorsorteervak voor rechtsaf staan wordt niet gewaardeerd.
 
Als er ruimte is, gewoon doen. Als je het rustig doet vind de sterke arm het geen probleem.
Anders sta je maar tussen het inferieure verkeer. Zeker als je op bv een provinciale weg staat en er een grote afstand zit tussen jouw en diegene die achter je komt staan.
Heb een keer een auto met piepende banden achter me tot stilstand horen komen...meneer vergiste zich en zag mij aan voor diegene voor me. Voordat de helden verhalen beginnen over ik zou dit, of ik zou dat doen...ik stond verstijfd, in een flits zag ik de auto naderen en met piepende banden tot stilstand komen...uiteraard met de bekende handen in de lucht, zo van:"wat doe ik fout"
Mijn advies..meer dan 3 auto's voor je, of je staat als achterste, bij een kruispunt op een provinciale weg..ALTIJD ervoor. er is maar 1 regel waar je je dan nog aan moet houden...ga niet traag (onder de max snelheid) rijden..dan maak je mensen terecht boos.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het op 1 hand te tellen is, de keren dat ik niet vooraan ga staan. En voor de beeldvorming, dus ook als de pettenbrigade vooraan staat bij het licht. Nog nooit wat over gehoord.
 
Je mag er tussendoor. Het is gewoon een stilstaande file (= rij), dus het mag. Let wel niet over een rijstrook met voorsorteervak voor een andere richting, want dat is verkeerd voorsorteren. Officieel ook niet voorbij de stopstreep of over een doorgetrokken streep tussen de rijbanen.

Als er ruimte is en ik verwacht nog geen groen licht, dan ga ik er tussendoor. Sommige koekblikers zien het als voordringen, maar ik verbied het ze niet om zelf ook motor te gaan rijden :+
 
Als ik alleen rij en geen haast heb sluit ik veelal gewoon achteraan mits ik er van overtuigt ben aardig zichtbaar te zijn.

Heb ik haast of regent het schuif ik wel lekker naar voren toe, dan beetje gas bij groen licht en vrolijk doorrijden.
Overigens vrees ik niet voor flitspalen op rood licht. Ze maken namelijk 2 foto's en als tussen deze foto's nauwelijks plaatsverschil zit (en nog wat eisen) krijg je geen bekeuring. Je kan namelijk ook per ongeluk over de streep gerold zijn.
Je moet dan natuurlijk ook geen 2 meter door de streep gaan staan, maar een halve motor lengte kan best, zeker als je kenteken afgeschermd wordt door een koekblik naast je.
 
Overkwam mij vorige week nog. Ik stond hier bij A https://maps.google.nl/maps?saddr=5...sll=52.154715,4.514505&sspn=0.000712,0.002064 voor een rode stoplicht met verderop de brug open. De rij met auto's was bijna tot aan mijn stoplicht gevuld. Na een seconde twijfel besloot ik om tussen de auto's door de rode stoplicht te rijden om de rij aan te vullen. Wel goed om mij heen gekeken voor het overige verkeer (was zo'n beetje de enige die bewoog). Maar zou je hier een bekeuring voor rood verkeerslicht kunnen krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Je mag er tussendoor. Het is gewoon een stilstaande file (= rij), dus het mag. Let wel niet over een rijstrook met voorsorteervak voor een andere richting, want dat is verkeerd voorsorteren. Officieel ook niet voorbij de stopstreep of over een doorgetrokken streep tussen de rijbanen.

Als er ruimte is en ik verwacht nog geen groen licht, dan ga ik er tussendoor. Sommige koekblikers zien het als voordringen, maar ik verbied het ze niet om zelf ook motor te gaan rijden :+

Over de 'doorgestrokken streep'

Er zijn situaties waarin de rijstroken gescheiden zijn door een doorgestrokken streep. Iedereen weet wat daarvan de bedoeling is.

Vaak zie je bij een VRI (of zoals iedereen het pleegt te noemen: stoplicht) de laatste 20, 30 of 40 meter de reguliere scheiding veranderen is iets dat lijkt op een doorgestrokken streep.
De rechter heeft bepaald dat deze markering GEEN doorgetrokken streep is, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet.

Zolang je geen andere regels overtreedt, mag je dus naar hartelust over dat streepje laveren.
 
Over de 'doorgestrokken streep'

Er zijn situaties waarin de rijstroken gescheiden zijn door een doorgestrokken streep. Iedereen weet wat daarvan de bedoeling is.

Vaak zie je bij een VRI (of zoals iedereen het pleegt te noemen: stoplicht) de laatste 20, 30 of 40 meter de reguliere scheiding veranderen is iets dat lijkt op een doorgestrokken streep.
De rechter heeft bepaald dat deze markering GEEN doorgetrokken streep is, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet.

Zolang je geen andere regels overtreedt, mag je dus naar hartelust over dat streepje laveren.

Wat is een VRI? Academische afkorting voor een verkeerslicht?
 
Keerzijde van de medaille is wel dat je ruimte moet hebben tussen de voorste auto en de stopstree anders schrijven ze daar gewoon voor... Uit ervaring :(
Ik ga altijd vooraan staan, ook voor de streep. Regelmatig voor politie auto's gaan staan, nog nooit een bon voor gehad.
Je kunt beter fatsoenlijk voor die auto staan, dan er half voor zoals ik mensen wel eens zie doen. Kan er tenminste ook nog een ander motorrijder naast je staan, wel zo sociaal.
 
Ik ga altijd, als ik niemand(voetgangers/fietsers) ga blokkeren, voor de auto's staan in plaats van er tussen in.

Dan
1) Blokkeer ik geen eventueel andere aansluitende motorrijders die er ook tussendoor willen.
2) Word ik niet ge-sandwiched door 2 auto's als 1 besluit direct bij het stoplicht naar links/rechts te gaan.
 
Ik ga altijd vooraan staan, ook voor de streep. Regelmatig voor politie auto's gaan staan, nog nooit een bon voor gehad.
Je kunt beter fatsoenlijk voor die auto staan, dan er half voor zoals ik mensen wel eens zie doen. Kan er tenminste ook nog een ander motorrijder naast je staan, wel zo sociaal.
Dan heb je relaxte dienders, ik had echt zo'n pikkie van 20 dat de schoolmeester uit ging hangen! En technisch gezien kan je niks, ik ging idd over de stopstreep... Je moet dus net mazzel hebben
 
Terug
Bovenaan Onderaan