Tussen de auto's door rijden bij stoplichten

Stilstaande auto's kun je toch niet inhalen maar alleen passeren? :p
Zo wordt het in werkelijk in België dan ook beschreven.

Net zoals je op een autosnelweg (of een andere meerbaansweg), bij druk verkeer niet inhaalt door de anderen rechts te passeren, maar in dat geval betreft het "rijden in meerdere files" zijn de termen "voorbijsteken" en "passeren" dus niet van toepassing.
 
Het zal al wel gezegd zijn maar ik ben te lui het hele topic te lezen. Officieel mag het niet, maar het wordt gedoogd. Het is ook potentieel gevaarlijk om achteraan te sluiten (je achterligger zal maar aan het whatsappen zijn), dus ik doe het waar het kan. Sterker nog, ik heb wel eens gehad dat de politie netjes ruimte voor mij maakte zodat ik er tussendoor kon.

Dat veel automobilisten geen ruimte voor je maken, heeft denk ik meer te maken met dat ze niet in hun spiegels kijken dan dat ze het je niet gunnen. Op de snelweg komt het ook vaak genoeg voor dat ze niet opzij gaan, terwijl ze het daar wel moeten.
 
Het zal al wel gezegd zijn maar ik ben te lui het hele topic te lezen. Officieel mag het niet, maar het wordt gedoogd. Het is ook potentieel gevaarlijk om achteraan te sluiten (je achterligger zal maar aan het whatsappen zijn), dus ik doe het waar het kan. Sterker nog, ik heb wel eens gehad dat de politie netjes ruimte voor mij maakte zodat ik er tussendoor kon.

Dat veel automobilisten geen ruimte voor je maken, heeft denk ik meer te maken met dat ze niet in hun spiegels kijken dan dat ze het je niet gunnen. Op de snelweg komt het ook vaak genoeg voor dat ze niet opzij gaan, terwijl ze het daar wel moeten.

Toch het topic maar eens doorlezen dan…….luiheid wordt meteen bestraft :9
 
Het zal al wel gezegd zijn maar ik ben te lui het hele topic te lezen. Officieel mag het niet, maar het wordt gedoogd. Het is ook potentieel gevaarlijk om achteraan te sluiten (je achterligger zal maar aan het whatsappen zijn), dus ik doe het waar het kan. Sterker nog, ik heb wel eens gehad dat de politie netjes ruimte voor mij maakte zodat ik er tussendoor kon.

Dat veel automobilisten geen ruimte voor je maken, heeft denk ik meer te maken met dat ze niet in hun spiegels kijken dan dat ze het je niet gunnen. Op de snelweg komt het ook vaak genoeg voor dat ze niet opzij gaan, terwijl ze het daar wel moeten.


Zucht. |(
 
ik doe het bijna nooit. als ik motorrij, neem ik mijn tijd
behalve als het echt een hele lange rij is, en dan nog enkel als de rij volledig stilstaat, dan kan er al minder iemand 'zonder spiegels' snel nog even van rijvak veranderen
.
 
ik doe het bijna nooit. als ik motorrij, neem ik mijn tijd
behalve als het echt een hele lange rij is, en dan nog enkel als de rij volledig stilstaat, dan kan er al minder iemand 'zonder spiegels' snel nog even van rijvak veranderen
.

Same. Ik vind het genoeg als ik mee kan met de volgende groen.
En soms kan dat niet, tja vette pech.

En ik snap dat velen hier al 300 jaar hun motorrijbewijs hebben, maar tegenwoordig (ik althans) heb geleerd dat als je achteraan sluit, je altijd ruimte moet overlaten om te vluchten als er een pannekoek in blik jou niet zou zien, en dus ook spiegelen of ze afremmen.
 
Same. Ik vind het genoeg als ik mee kan met de volgende groen.
En soms kan dat niet, tja vette pech.

En ik snap dat velen hier al 300 jaar hun motorrijbewijs hebben, maar tegenwoordig (ik althans) heb geleerd dat als je achteraan sluit, je altijd ruimte moet overlaten om te vluchten als er een pannekoek in blik jou niet zou zien, en dus ook spiegelen of ze afremmen.

Eens maar dan is er meestal ook geen ruimte meer om te vluchten... Soms vind ik die afweging best wel lastig.
 
Eens maar dan is er meestal ook geen ruimte meer om te vluchten... Soms vind ik die afweging best wel lastig.

Ja, maar als je 2 meter overhoudt, dan kan je altijd nog tussen 2 rijen in schieten, of de vluchtstrook rechts/links. Als je al tegen de bumper aan staat kan je geen kant op natuurlijk,dan moet je springen :/

Ik zag laatst nog een gifje van een motor die in zn upje vooraan stond, en die zag er een aan komen in zn spiegels. Hij sprong er af en het scheelde maar een haar.
 
Ja, maar als je 2 meter overhoudt, dan kan je altijd nog tussen 2 rijen in schieten, of de vluchtstrook rechts/links. Als je al tegen de bumper aan staat kan je geen kant op natuurlijk,dan moet je springen :/

Ik zag laatst nog een gifje van een motor die in zn upje vooraan stond, en die zag er een aan komen in zn spiegels. Hij sprong er af en het scheelde maar een haar.

en je kan altijd even extra in je rem knijpen. Just to be sure.

shit had natuurlijk een edit moeten zijn ipv quote.
 
Laatst bewerkt:
en je kan altijd even extra in je rem knijpen. Just to be sure.

Dat heb ik mijzelf sowieso aangeleerd. Als ik ergens om wat voor reden dan ook stil sta, bij achteropkomend verkeer standaard drie knippertjes met het remlicht.

Just to be sure, inderdaad. En als er wat achterop komt hou ik altijd de bak in de versnelling en de hand aan het gas.
 
Dat heb ik mijzelf sowieso aangeleerd. Als ik ergens om wat voor reden dan ook stil sta, bij achteropkomend verkeer standaard drie knippertjes met het remlicht.

Just to be sure, inderdaad. En als er wat achterop komt hou ik altijd de bak in de versnelling en de hand aan het gas.
:^
En ik had mijzelf een extra breed en fel stoplicht bijgemaakt, en dat hangt gewoon onder mijn kofferplaat. Wie dat niet zag, was gewoon niet aan 't opletten :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar dan nog. Ze letten juist niet op. Ook vandaag in de file weer zo'n truus in een Range Rover. Je ziet ze slingeren en dan weet je het eigenlijk al: ze zit met haar smartphone te spelen. Opletten? De meesten wel, maar toch ook een behoorlijk aantal niet.
Ik duik daarom als het even kan tussen de rijen door de file in. In de stad lukt dat niet altijd, omdat er simpelweg niet voldoende ruimte is. Maar anders gewoon naar voren rijden, tenzij het licht op groen springt, of je weet dat het op groen gaat springen voordat je vooraan bent.
 
ik doe het bijna nooit. als ik motorrij, neem ik mijn tijd
behalve als het echt een hele lange rij is, en dan nog enkel als de rij volledig stilstaat, dan kan er al minder iemand 'zonder spiegels' snel nog even van rijvak veranderen
.
Tijd nemen is prima, maar ik zou toch ook aan veiligheid gaan denken :Y

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar wij mochten tijdens de rijles niet eens achteraan sluiten :N

Je moet in je achterhoofd houden dat als er 2 rijen dik auto's staan met hun remlichten aan, dat dat ene lampje van jou zo verdwijnt in de massa.
Je zult niet eerste zijn die op deze manier van achteren wordt aangereden en waarschijnlijk ook niet de laatste....

En zo als mijn rijinstructeur altijd zei:
Als je graag in de rij staat kun je beter in je blik blijven zitten :Y
 
Tijd nemen is prima, maar ik zou toch ook aan veiligheid gaan denken :Y

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar wij mochten tijdens de rijles niet eens achteraan sluiten :N

Je moet in je achterhoofd houden dat als er 2 rijen dik auto's staan met hun remlichten aan, dat dat ene lampje van jou zo verdwijnt in de massa.
Je zult niet eerste zijn die op deze manier van achteren wordt aangereden en waarschijnlijk ook niet de laatste....

En zo als mijn rijinstructeur altijd zei:
Als je graag in de rij staat kun je beter in je blik blijven zitten :Y

De enige reden dat mijn rijinstructeur er niet zo happig op was is omdat het ook risico met zich meebrengt om met lessen tussen auto's door te gaan. Zo goed is je voertuigbeheersing immers nog niet. Maar...we hebben het wel geoefend. Weet nog dat ik de eerste les rechts ervoor ging bij een verkeerslicht. "Ey, het is geen brommer! Ouwe kegelkijkah" hoorde ik in mijn oortje :9
 
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar wij mochten tijdens de rijles niet eens achteraan sluiten :N

Heb ik nog nooit van gehoord :?

Je moet in je achterhoofd houden dat als er 2 rijen dik auto's staan met hun remlichten aan, dat dat ene lampje van jou zo verdwijnt in de massa.
Je zult niet eerste zijn die op deze manier van achteren wordt aangereden en waarschijnlijk ook niet de laatste....

Goed punt :Y denk datveel mensen hier niet bij stilstaan.

En zo als mijn rijinstructeur altijd zei:
Als je graag in de rij staat kun je beter in je blik blijven zitten :Y

Dat is onzin natuurlijk 8-)
 
Heb ik nog nooit van gehoord :?Goed punt :Y denk datveel mensen hier niet bij stilstaan.Dat is onzin natuurlijk 8-)

Mijn rijinstructeur was een motorrijder in hart en nieren, reed ook altijd zelf ook op de motor tijdens de lessen, weer of geen weer :Y
Hij had zo zijn stereotype gedachtes over bepaalde zaken O-)
Maar lesgeven kon hij wel :}

Hij vond in ieder geval dat je als motorrijder vlotter moest zijn als het overige verkeer en er vooral voor moest zorgen dat hij niet voor je kwam te staan O-)
 
Een voorbeeldje letterlijk uit mijn examen:
Stoplichten, baan voor recht doorgaand en een baan voor linksaf.
Rechtdoor staat een lange rij, linksaf was helemaal vrij.
Ik spiegel altijd goed en zie de examinator naar de baan voor linksaf sturen zonder aan te geven dat we linksaf gaan.
Ik wilde eigenlijk achter de rest van het verkeer aansluiten omdat ik geen aanwijzing kreeg om linksaf te gaan.
Bij het zien van de manoeuvre van de examinator geef ik een dot gas en schiet voor hem de linker baan op.
Terug op het examencentrum is het eerst wat hij zegt, je bent geslaagd en dat heb je te danken aan je spiegelen, was ik je voorbij gereden had ik je laten zakken.
Ik verontwaardigt natuurlijk, dus zeg je gaf niet aan dat we linksaf zouden gaan.
Zegt hij, maakt geen zak uit, je had sowieso al vooraan moeten staan, dan had je beide kanten op gekund.

Ik ben er verder maar niet verder op in gegaan aangezien ik liever in 1 keer geslaagd was dan een discussie zou winnen O-)

Maar dit geeft dus wel aan hoe er toen gedacht werd over stoplichten tijdens zowel de lessen als het examen.
 
Naar voren rijden, of niet, mij maakt het niet uit.
Zelf doe ik het bij verkeerslichten zelden, omdat het op de route waar ik rij nooit dusdanig druk is, dat het me echt voordeel geeft. Ik sluit gewoon lekker aan, maar let wel goed op het achteropkomende verkeer.
Je ziet snel genoeg mocht het spannend worden.

Ik zie ook vaak zat motorrijders die dan die dwangneurose hebben om vooraan te moeten staan, maar wel in het midden blijven staan, lekkere egoist! ga dan aan de kant, voor een eventuele collega motorrijder!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan