Tussen de auto's door rijden bij stoplichten

Ik klapper altijd langs die koekblikken die voor het verkeerslicht staan te wachten. Al is het alleen maar omdat je altijd oranje/rood krijgt als je achter zo'n koekblik blijft sukkelen. Mocht het onverhoopt groen worden in de tussentijd, dan een poepie gas erbij.

Sinds ik dat filmpje zag dat er een koekblik idioot niet oplette en vol op zijn voorligger klapte, blijf ik echt niet achter een koekblik staan als alles stil staat.

En als ik dan met het voorkruipen over de streep ga, het zij zo. Liever een bekeuring dan als een sandwich tussen 2 koekblikken.
 
Laatst bewerkt:
Je mag alleen tussen de auto's door als er 2 of meer rijstroken zijn voor dezelfde richting (linksaf/rechtdoor/rechts)

Dat staat nergens in de wet. Als die ene rijstrook breed genoeg is zodat je niet in een rijstrook voor een andere richting hoeft te komen overtreed je geen enkele wet. En als er sowieso maar één rijstrook is èn er is geen doorgetrokken middenstreep is het ook niet verboden om de weghelft voor tegemoetkomend verkeer te gebruiken. Ik vind dat ook vaak veel veiliger dan tussen die auto's gaan rijden waar je snel in iemand zijn dode hoek zit.
 
Ik klapper altijd langs die koekblikken die voor het verkeerslicht staan te wachten. Al is het alleen maar omdat je altijd oranje/rood krijgt als je achter zo'n koekblik blijft sukkelen. Mocht het onverhoopt groen worden in de tussentijd, dan een poepie gas erbij.

Sinds ik dat filmpje zag dat er een koekblik idioot niet oplette en vol op zijn voorligger klapte, blijf ik echt niet achter een koekblik staan als alles stil staat.

En als ik dan met het voorkruipen over de streep ga, het zij zo. Liever een bekeuring dan als een sandwich tussen 2 koekblikken.

Dat filmpje heb ik inderdaad ook gezien! Meeste van ons wel volgens mij.

En ik zie niemand die zegt nee ik doe dat absoluut niet dus ik neem aan dat ik dat gewoon kan doen op de meeste plaatsen gelukkig haha. Heb echt vaak van die momenten gehad en dat ik dacht van zou het mogen en voor de zekerheid toch maar netjes achteraan gesloten.

Ik ben blij dat ik het gevraagd heb. :Y
 
Ik klapper altijd langs die koekblikken die voor het verkeerslicht staan te wachten. Al is het alleen maar omdat je altijd oranje/rood krijgt als je achter zo'n koekblik blijft sukkelen. Mocht het onverhoopt groen worden in de tussentijd, dan een poepie gas erbij.

Sinds ik dat filmpje zag dat er een koekblik idioot niet oplette en vol op zijn voorligger klapte, blijf ik echt niet achter een koekblik staan als alles stil staat.

En als ik dan met het voorkruipen over de streep ga, het zij zo. Liever een bekeuring dan als een sandwich tussen 2 koekblikken.

Die mensen geven inderdaad echt nooit goed gas als het licht op groen gaat, wat een trage bedoeling.. 3 auto's later gaat het al weer op rood omdat ze een reactietijd hebben van 5-10 seconden en vervolgens nog 20% gas geven. Ik kan me daar echt dood aan irriteren.
 
Komt ook door die nieuwe start-stop systemen. Dat gaat echt langzamer, het hoeft niet, maar meestal zet men de tuf pas weer in de versnelling als ze gaan rijden. Ipv met de auto in de versnelling klaar staan om te gaan rijden. Tja het milieu, het wil wat :+
 
Laatst bewerkt:
Komt ook door die nieuwe start-stop systemen. Dat gaat echt langzamer, het hoeft niet, maar meestal zet men de tuf pas weer in de versnelling als ze gaan rijden. Ipv met de auto in de versnelling klaar staan om te gaan rijden. Tja het milieu, het wil wat :+

:^ !
 
Die mensen geven inderdaad echt nooit goed gas als het licht op groen gaat, wat een trage bedoeling.. 3 auto's later gaat het al weer op rood omdat ze een reactietijd hebben van 5-10 seconden en vervolgens nog 20% gas geven. Ik kan me daar echt dood aan irriteren.

Ik geef ook maar zelden meer dan een kwart gas bij het wegrijden van een stoplcuht hoor :+

Scheelt dat ik dan alsnog vele malen sneller ben natuurlijk. Ik zie ook niet in waarom je het niet zou doen. Sneller voor jou, sneller voor automobilist, veiliger voor jou.


Als ik om wat voor reden dan ook achteraan moet blijven staan dan zorg ik wel altijd dat ik minstens twee meter voor me vrij houd, de motor in de versnelling, de hand op het gas en kijken in de spiegel tot er minstens een aantal auto's achter me stilstaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik geef ook maar zelden meer dan een kwart gas bij het wegrijden van een stoplcuht hoor :+

Scheelt dat ik dan alsnog vele malen sneller ben natuurlijk. Ik zie ook niet in waarom je het niet zou doen. Sneller voor jou, sneller voor automobilist, veiliger voor jou.


Als ik om wat voor reden dan ook achteraan moet blijven staan dan zorg ik wel altijd dat ik minstens twee meter voor me vrij houd, de motor in de versnelling, de hand op het gas en kijken in de spiegel tot er minstens een aantal auto's achter me stilstaan.

Slim! Dat neem ik mee voor dat soort gevallen je weet maar nooit met hun :o
 
Slim! Dat neem ik mee voor dat soort gevallen je weet maar nooit met hun :o
als het goed is krijg je dit mee bij je rijles ik teminste wel.
zowiezo nooit dicht op een auto gaat staan als je ze laten afslaan druk aan het bellen zijn of druk zijn met andere koekblik stunts kan je er altijd nog mooi omheen rijden.
 
Waar staat eigenlijk dat je niet over de streep mag, bij een rood verkeerslicht? Want volgens mij staat er alleen maar dat je moet stoppen bij een rood licht.
 
Laatst bewerkt:
Dat staat nergens in de wet. Als die ene rijstrook breed genoeg is zodat je niet in een rijstrook voor een andere richting hoeft te komen overtreed je geen enkele wet. En als er sowieso maar één rijstrook is èn er is geen doorgetrokken middenstreep is het ook niet verboden om de weghelft voor tegemoetkomend verkeer te gebruiken. Ik vind dat ook vaak veel veiliger dan tussen die auto's gaan rijden waar je snel in iemand zijn dode hoek zit.
De zogenaamde 'doorgetrokken lijnen'die je wel ziet in de laatste 20~30 meter voor een stopstreep, tussen de rij-stroken, gelden voor de wet niet als doorgetrokken streep.

Dus, met inachtneming van de andere regels (niet hinderen, verplichte rij-richting volgen, etc), mag je met een gerust hart zig zaggend over die witte streep heen naar voren rijden.
 
Over de 'doorgestrokken streep'

Er zijn situaties waarin de rijstroken gescheiden zijn door een doorgestrokken streep. Iedereen weet wat daarvan de bedoeling is.

Vaak zie je bij een VRI (of zoals iedereen het pleegt te noemen: stoplicht) de laatste 20, 30 of 40 meter de reguliere scheiding veranderen is iets dat lijkt op een doorgestrokken streep.
De rechter heeft bepaald dat deze markering GEEN doorgetrokken streep is, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet.

Zolang je geen andere regels overtreedt, mag je dus naar hartelust over dat streepje laveren.

Vaak zie je bij een VRI (of zoals iedereen het pleegt te noemen: stoplicht) de laatste 20, 30 of 40 meter de reguliere scheiding veranderen is iets dat lijkt op een doorgestrokken streep.
Hoi man heb je een foto oid.. want ik snap er niets van?

Ik heb ff toelichting nodig
 
Laatst bewerkt:
Voor door rood rijden moet aangetoond worden dat het voertuig in het geheel het hele zwikkie passeert. Kost 220.

Niet stoppen voor een stopstreep kost 130 euro.
Het hele zwikkie = het stoplicht toch? Want ik heb nog zo'n zaakje lopen namelijk. Twee foto's van mezelf, ruim over de stopstreep, maar nog wel voor het stoplicht.
 
Waar je wel op moet letten is dat het weliswaar mag (zolang je geen verkeersregels overtreedt, zoals voorsorteerstroken voor een andere richting gebruiken, doorgetrokken strepen overschrijden, etc.) maar dat je bij een eventuele aanrijding in een moeilijk parket terechtkomt.

Het bekende convenant is uitsluitend geldig op de snelweg en heeft inmiddels zoveel steun gekregen dat bij een aanrijding het de automobilist is die moet bewijzen dat de motorrijder zich niet aan de afspraken uit het convenant heeft gehouden. Lukt hem dat niet, dan is de automobilist volledig aansprakelijke voor veroorzaakte schade.

Bij een aanrijding buiten de snelweg zal al snel een aanname worden gemaakt dat de motorrijder mede aansprakelijk is voor de aanrijding en zal je als motorrijder moeten gaan bewijzen dat je niet gevaarlijk hebt gereden wil je jouw schade vergoed krijgen door de tegenpartij.

In dit stuk zie ik het woord snelweg niet terug: Motorplatform

En hier wordt weliswaar als voorbeeld een ongeval op een snelweg aangehaald, maar staat overal in het stuk 'een file' en nog meer bewust algemeen gehouden bewoordingen.

Het convenant blijkt ook een "interne richtlijn" tbv verzekeraars te zijn; hoe ze omgaan wanneer het tot een vervelende situatie komt. Het is niet de wet. Zou mooi zijn, dat de manier waarop verzekeraars iets afhandelen, gaat bepalen wat wel of niet mag.

Het is dus in werkelijklheid andersom: de wetgever bepaald, en aan de hand daarvan zal een verzekeraar moeten handelen.

Kan iemand op enige manier uitsluitsel geven over het rijden door de file heen, en dan ook op niet-snelwegen?

Voor zover ik het zie, mag het gewoon overal. Ondanks wat verzekeraars vinden of doen.
 
Vaak zie je bij een VRI (of zoals iedereen het pleegt te noemen: stoplicht) de laatste 20, 30 of 40 meter de reguliere scheiding veranderen is iets dat lijkt op een doorgestrokken streep.
Hoi man heb je een foto oid.. want ik snap er niets van?

Ik heb ff toelichting nodig
images
 
Terug
Bovenaan Onderaan