Tussen de files: Hand aan de rem?!

Hand aan de rem in de file

  • Geen vingers aan de rem

    Stemmen: 47 37,6%
  • 1 vinger aan de rem

    Stemmen: 8 6,4%
  • 2 vingers aan de rem

    Stemmen: 58 46,4%
  • alle vingers aan de rem (gas tussen duim en muis)

    Stemmen: 12 9,6%

  • Totaal aantal stemmers
    125

rbreggen

MF'er
25 aug 2007
80
0
Polletje..
Ben even benieuwd hoe de meesten van jullie door de files crossen..
Natuurlijk alle zintuigen op scherp, maar hoe snel en hard kunnen jullie remmen?
 
Als je gewoon mak aan doet, zoals in de richtlijn staat, is het niet echt nodig om de hand aan de rem te hebben. Ten eerste heb je ook je voetrem nog, en daar is je voet vlak bij, ten tweede moet het amper tijd kosten om je hand bij je rem te krijgen.
Ik vind het in de file een veiliger idee mn beide knuisten goed aan het stuur te hebben als er iets gebeurt 8-)
 
Geen vingers aan de rem! Als je ergens van schrikt kan je jezelf te makkelijk onderuit remmen doordat je te snel knijpt.

Als je een extra actie moet doen om bij de remhendel te komen ga je vanzelf in de reflex van het aanleggen van de rem.

Dat is in ieder geval mijn ervaring.
 
Het beste advies is in mijn ogen super alertheid
heel attent moet je zijn als of links of rechts van je een gaatje valt
laat je eigen zien ik gebruik mijn alarmlichten
ik heb niet de indruk dat de mensen daarvan schrikken integendeel ik zie ze vaak wijken
maak het verschil niet te groot in snelheid
ook het moment dat je de file inrijdt is gevaarlijk men wil dan nogwel eens van rijstrook wisselen ga pas na dat moment door de file
en probeer niet al te gespannen er door te rijden
kies ook een lage versnelling als ik mijn gas los laat dan rem ik al min of meer
elke werkdag mogen we het op de a16 richting rotterdam meemaken
 
Ligt aan je motor en soort file.

Op de bmw 1 vinger aan de rem want die heeft rembekrachtiging/abs.
(en voetje bij achterrem)

Op de scoot hebben ik beide handen aan beide remmen.

Het beste advies is in mijn ogen super alertheid
heel attent moet je zijn als of links of rechts van je een gaatje valt
laat je eigen zien ik gebruik mijn alarmlichten

Als ik alleen of als voorste rij sein ik ook met groot licht als de ruimte krapper wordt.
(Alleen aan/uit anders ga je mensen verblinden) Je ziet iedereen dan meteen ruimte geven...
 
Laatst bewerkt:
1 vinger aan de rem bij de BMW is toch gevaarlijk en eigenlijk de reden dat ik deze poll doe: als de wijsvinger te veel aan de binnenkant zit heb je toch te weinig remkracht. Als je eenmaal remt met 1 vinger (en te weinig hebt) kun je ook niet meer loslaten om vervolgens je hele hand te gebruiken.. ik niet althans.

Dit heeft me al een paar keer benauwde moment opgeleverd.
Twee vingers lijkt idd het beste en is kennelijk wat de meerderheid doet.
 
Laatst bewerkt:
ik heb geen vinger aan de rem, maar zorg ervoor dat ik niet met een rotgang tussen de rijen doorjakker.
 
1 vinger aan de rem bij de BMW is toch gevaarlijk en eigenlijk de reden dat ik deze poll doe: als de wijsvinger te veel aan de binnenkant zit heb je toch te weinig remkracht. Als je eenmaal remt met 1 vinger (en te weinig hebt) kun je ook niet meer loslaten om vervolgens je hele hand te gebruiken.. ik niet althans.

Dit heeft me al een paar keer benauwde moment opgeleverd.
Twee vingers lijkt idd het beste en is kennelijk wat de meerderheid doet.
Heb jij rembekrachtiging?
 
Als je gewoon mak aan doet, zoals in de richtlijn staat, is het niet echt nodig om de hand aan de rem te hebben. Ten eerste heb je ook je voetrem nog, en daar is je voet vlak bij, ten tweede moet het amper tijd kosten om je hand bij je rem te krijgen.
Ik vind het in de file een veiliger idee mn beide knuisten goed aan het stuur te hebben als er iets gebeurt 8-)

:^

Ik zie ze wel eens rijden met continu brandend remlicht :N
 
Voet boven het rempedaal....geen vingers aan de rem, en rustig rijden.
Tot nu toe nergens last van gehad....ook nog niet veel echte file gereden daarentegen (laaaaange wachtrij voor stoplicht einde a44, maar verder nog niet zo heel veel)
 
Heb jij rembekrachtiging?

Ja die electrische van BMW, doet het heel goed.
Ik zal dus wel gewoon te hard rijden. :$

Achterrem gebruik ik nooit omdat ik verwend ben met dual brake
Is wel een goeie tip...
 
Ik dacht dat vingers nooit op de rem mochten gelegd worden.

>> Bij een schrikreactie (bijvoorbeeld in dit geval een auto dat van baanvak wisselt) knijpen mensen meteen vast wat ze vast hebben, maakt niet uit wat het is. 't Is een menselijke reflex. Wanneer mensen dit dan doen met hun voorrem, kun je je wel onderuit remmen en dan is't van: "plotseling lag ik er, ik deed niets verkeerd."
Pols onder een lichte hoek houden, zodanig dat je naar je rem wilt grijpen, dat je sowiso je gaskraan al dichtdraait en dan gelijdelijk remkracht opbouwen.

Toch? :)
 
Ik dacht dat vingers nooit op de rem mochten gelegd worden.

>> Bij een schrikreactie (bijvoorbeeld in dit geval een auto dat van baanvak wisselt) knijpen mensen meteen vast wat ze vast hebben, maakt niet uit wat het is. 't Is een menselijke reflex. Wanneer mensen dit dan doen met hun voorrem, kun je je wel onderuit remmen en dan is't van: "plotseling lag ik er, ik deed niets verkeerd."
Pols onder een lichte hoek houden, zodanig dat je naar je rem wilt grijpen, dat je sowiso je gaskraan al dichtdraait en dan gelijdelijk remkracht opbouwen.

Toch? :)

Gewoon zorgen dat je vingers ietjse boven de rem zitten.. je hoeft 'm niet eens aan te raken. Heb altijd m'n vingers iets boven mn remhandel en m'n voet boven de voetrem.
Op auto's die ineens van baanvak verwisselen kan je best goed anticiperen. Zie je een gat ontstaan links of rechts (vlak) voor je, dan weet je dat je op dat moment extra op moet letten.
 
Geen 2 vingers aan de rem. Mij is geleerd dat de kans groot is dat je die 2 andere kwijt bent zodra je een ongeluk krijgt of jezelf onderuit remt. Aangezien deze dan tussen de handel en het handvat zitten en je geheid ergens tegen aan knalt.


Dus ik rij eigenlijk nooit met 2 vingers aan de handel, of allemaal of geen. Maar om de vraag van TS te beantwoorden, :N door de file maar geen hand aan de rem.
 
Geen 2 vingers aan de rem. Mij is geleerd dat de kans groot is dat je die 2 andere kwijt bent zodra je een ongeluk krijgt of jezelf onderuit remt. Aangezien deze dan tussen de handel en het handvat zitten en je geheid ergens tegen aan knalt.


Dus ik rij eigenlijk nooit met 2 vingers aan de handel, of allemaal of geen. Maar om de vraag van TS te beantwoorden, :N door de file maar geen hand aan de rem.


:^

Weet eigenlijk nog steeds niet of het zo is. Maar toen het mij uitgelegd werdt, klonk het héél aannemelijk...
Gewoon goed uitblijven kijken dus, en niet te snel willen, dan is er nothing on the hand...
 
Geen 2 vingers aan de rem. Mij is geleerd dat de kans groot is dat je die 2 andere kwijt bent zodra je een ongeluk krijgt of jezelf onderuit remt. Aangezien deze dan tussen de handel en het handvat zitten en je geheid ergens tegen aan knalt.


Dus ik rij eigenlijk nooit met 2 vingers aan de handel, of allemaal of geen. Maar om de vraag van TS te beantwoorden, :N door de file maar geen hand aan de rem.

:^
 
Ik houd altijd mijn hand bij de voorrem, en ben er bedacht op dat er een koekblikker onverwachte manouvres maakt. Dan kun je op tijd remmen voor het geval dat....
 
1 vinger aan de rem bij de BMW is toch gevaarlijk en eigenlijk de reden dat ik deze poll doe: als de wijsvinger te veel aan de binnenkant zit heb je toch te weinig remkracht. Als je eenmaal remt met 1 vinger (en te weinig hebt) kun je ook niet meer loslaten om vervolgens je hele hand te gebruiken.. ik niet althans.

Dit heeft me al een paar keer benauwde moment opgeleverd.
Twee vingers lijkt idd het beste en is kennelijk wat de meerderheid doet.

Beter oefenen :Y :+
 
Ja die electrische van BMW, doet het heel goed.
Ik zal dus wel gewoon te hard rijden. :$

Achterrem gebruik ik nooit omdat ik verwend ben met dual brake
Is wel een goeie tip...
Die achterrem gebruik je dus altijd ;)

Maar pas wel op als je overstapt op een andere motor die het niet heeft.
Ik pak de achterrem uit automatisme omdat mijn andere motor geen dual brake heeft.
Daarnaast rol ik vaak rustig naar een stoplicht met voetje bij achterrem zodat ik rustig kan door roken :+
 
Allebei de handjes aan het stuur. Voetje bij de rem en heel alert blijven. Je weet nooit wat zo'n koekblikker ineens in zijn of haar hoofd haalt.

En de spiegels kunnen ze er bij sommige gewoon afhalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan