tussen files door

Is niet gedoogd, maar wettelijk toegestaan.

Sinds wanneer :?

Het is niet meer verboden sinds 1991. Er zijn regels afgesproken aka Gedragscode en daarmee is het gedoogd door de file door te rijden.
 
Sinds wanneer :?

Het is niet meer verboden sinds 1991. Er zijn regels afgesproken aka Gedragscode en daarmee is het gedoogd door de file door te rijden.

er staat niets (meer) in de wet. het schijnt zo te zijn dat de regel is geschrapt dat je niet met meerdere voertuigen over een baan mag rijden, en bij file is rechts inhalen ook nog eens toegestaan. helaas is het begrip file nog steeds niet gedefinieerd (tot zover ik weet)

wat niet verboden is kan niet gedoogd worden. het is niet verboden en dus is het toegestaan

meer info is te vinden in de verkeersquiz van panrijder (dacht ik)

deze kwam ik tegen in een ander draadje:
Het artikel heet: De file voorbij en is verschenen in Motor 09/2001. Dit is een samenvatting van dat artikel.


-----------------------------------------

\"De File Voorbij\" is een gedragscode die is ontwikkeld door het landelijk motorplatform (o.a. KNMV, LOOT, MAG, ANWB). In deze gedragscode staat beschreven hoe en onder welke omstandigheden de file gepasseerd mag worden.

Het ontstaan / achtergrond van de code:

De gedragscode is ontstaan toen eind 1990 het nieuwe RVV (Regels Verkeerstekens en Verkeersmiddelen) is ingevoerd. In die nieuwe RVV was alle overbodig lijkende regelgeving geschrapt. In hun enthousiasme hebben de betreffende ambtenaren ook het artikel geschrapt waarin stond vermeld dat het verboden was voor twee motorvoertuigen om elkaar op dezelfde rijstrook in te halen.

Duidelijk niet gedacht aan de motorfiets. Maar feit blijft dat het artikel geschrapt is en je dus op legale wijze met de motor een andere motor of auto op dezelfde rijstrook kan inhalen.

Juich echter niet te vroeg want naast het RVV bestaat er ook de Wegen VerkeersWet (WVW). In de WVW staat, in artikel 5, dat je andere verkeersdeelnemers niet in gevaar mag brengen. Hetgeen inhoudt dat je geen motorvoertuig op dezelfde rijstrook mag inhalen als deze met normale snelheid aan het verkeer deelneemt.

Doe je dit toch en ontstaat er een ongeval dan zal de verzekeraar (van de tegenpartij) met succes een beroep kunnen doen op artikel 5 WVW. Daarnaast loop je kans op een forse boete en rijontzegging.

Normaal mag je een voertuig alleen links inhalen. Tijdens een file mag dit ook rechts. Het feit dat je met een file zowel links als rechts mag inhalen en het feit dat een motorrijder een ander voertuig op dezelfde rijstrook legaal mag inhalen hebben ertoe geleid dat de gedragscode werd opgesteld.

Een motor is als evenwichtsvoertuig niet bijzonder geschikt om stapvoets te rijden of stil te staan. Ook kan bij stilstand de koeling van zowel motor als motorrijder (zeker tijdens de zomermaanden) in de knel komen. Daarnaast is het niet prettig om met een motor, een voertuig zonder kreukelzone, aan het einde van een file te vertoeven. Bovendien beperkt men de lengte van de file voor de automobilisten.

Gedogen ?
Nee dus, want in de gedragscode staat omschreven onder welke omstandigheden je legaal (= zonder artikel 5 WVW te overtreden) de file mag passeren. De gedragscode adviseert een snelheidsverschil van 10 km/u. Zodra de file weer sneller dan stapvoets (is laatst vastgesteld op 15-20km/u geloof ik) moet je, volgens de gedragscode weer invoegen in de rij auto\'s.

Aansprakelijkheid
Er zijn altijd automobilisten die, zodra ze merken dat de andere rijbaan sneller gaat, snel van baan willen verwisselen. Als de automobilist hierbij in aanraking komt met een motorrijder dan zijn beide met een speciale verrichting bezig en als er geen getuigen zijn dan zijn beide voor 50% aansprakelijk / schuldig. Zijn er wel getuigen die het verhaal van de motorrijder kunnen bevestigen dan rust de schuld volledig bij de automobilist. Dit is ook het geval als de motorrijder in aanraking komt met een plotseling openslaande deur. Komt de motorrijder in aanraking met een automobilist die gewoon op zijn rijstrook blijft dan rust de bewijslast volledig bij de motorrijder. (Let wel, als je dus kan bewijzen dat de automobilist fout zit dan is de schuld volledig voor de automobilist).

Zo, ik hoop dat jullie er wat aan hebben en Indigo: Als je bent gepakt terwijl je met 40 - 50 tussen een file doorreed dan heb je een goede kans om van de boete af te komen. Zeker omdat er niet eens sprake was van een ongeval o.i.d. (Het is gewoon mierenneukerij geweest in dat geval)

Ik zou in dat geval in ieder geval bezwaar aantekenen.

laat het verder aub geen discussie worden over het al dan niet legaal zijn van filerijden, dat is nu wel duidelijk en daar is op het forum verder ook al zat over geschrven.
 
Laatst bewerkt:
Tip: highwaysteps inklappen :D Hahaha!

Maar even serieus... Tussen de file doorrijden mag als het verkeer >50kmh rijdt en dan mag jij er met maximaal 10kmh harder tussendoor.
Let op: deze regel is GEDOOGD en dus niet officieel toegestaan. Gaat er iets mis, dan is het JOU schuld... En let goed op, want er zijn dus van die eikels die je WEL aan zien komen, maar jaloers zijn en je klem rijden, of erger, een deur open gooien. Expres dus.
Die regel kon nog wel eens van pas komen O-)
 
(maar gebrek aan ervaring is niet zo'n probleem hoor voor file rijden... alleen misschien ff op een parkeer terrein ff oefenen met heel hard remmen, zodat je je niet van schrik onderuit remt als je gesneden wordt :X )

thanks voor alle eerste reacties mensen. aan dit soort dingen heb je wat. al moet ik natuurlijk alles zelfstandig gaan ervaren. wat remmen betreft zal ik iid eea moeten leren omdat het om wat hogere snelheden gaat. maar rij gelukkig al een aantal jaar NK 50 cc in de nederlandse scooterrace. hier leer je al wat aan remmen en balans.
 
stand van de voorwielen is al genoemd, en dat is een gouden tip.
Probeer te kijken wat "men" doet in de auto.
Druk aan het belllen en draaien met het hoofd :? : verwacht dan een onvoorspelbare zijdelingse beweging
 
Ook kan je je duim permanent standby op de toeter houden, en af en toe preventief gebruiken.

Dit misthoornprincipe werkt des te beter als je uitlaat meer gedempt is, m.a.w. open brulpijp = amper nodig O-) O-)
Beter eenmaal te vaak getoeterd dan van je brommer gestuiterd. |( |(

Toch werkt dit niet altijd, denk aan blikkers met te luide stereo's en gehoor- en hersenbeschadiging (waarom gaat dat in deze context zo vaak samen ?? ), Jurassic Park inwoners en debiele bellers... Plus datgene wat hierboven al over Baksteen en consorten met optiek en geluid is beschreven..

Ach, :] :] :] is leuker dan parkeren....
 
- kijk naar de koppies van de mensen achter het stuur (als je die kan zien)
- vèèèèr vooruit kijken, vooral als je snelheid wat toeneemt.
- tactisch rijden, dus niet in de dode hoek gaan rijden van auto's
- laat jezelf niet opsluiten als je voor je er niet door kan
- weet dat automobilisten jou niet zien!
- niet dom doen (lees: hard rijden) bij invoegingen: (tankstation,op/afritten,baanversmallingen)
- rustig aan beginnen.
-ALTIJD lamp aan, (geldt ook voor niet file)
- als kan alarmverlichting aan
- punt 1!, daar zie je aan wat mensen gaan doen.

en verder natuurlijk het simpele advies. Neem niet de snelweg, ga lekker over het dijkje :]
 
Sinds 1991 is het niet meer verboden tussen de files door te rijden, dus er is geen sprake van gedoogbeleid, dus het mag gewoon.

Hoe zit dat in het buitenland met het gedogen? Mag het daar ook zomaar? Bijvoorbeeld in vakantieland als Frankrijk, Spanje, enz...
 
Hoe zit dat in het buitenland met het gedogen? Mag het daar ook zomaar? Bijvoorbeeld in vakantieland als Frankrijk, Spanje, enz...
Go with the flow, vaak moet je in F, E, I etc. flink doorrijden om met de locals mee te gaan, en zoek evt. nog maar eens naar de Black Angel :} :}

In veel buitenlanden weten de meeste blikkers trouwens wel (anders dan hier) het verschil tussen quasi-mobiele chicanes en verkeer O-) O-)
 

|( dat is vast door iemand met een hoop file ervaring opgesteld... NOT

Wat een stom idee... zouden wel eens kunnen schrikken van je alarm lichten... en wat dan nog... 1e schrik reactie is altijd ontwijken...en niet rammen! dus goed dat de MAG er aandacht aan besteed hoor, maar dit advies is te stompzinnig voor woorden :(

niet opvolgen dus! ik rij in het donker met runninglights door de file (krijg het gevoel dat dat nog beter dan alramlichten gezien wordt), en overdag met alarmlichten omdat runninglights in het zonlicht te weinig opvallen...
 
Go with the flow, vaak moet je in F, E, I etc. flink doorrijden om met de locals mee te gaan, en zoek evt. nog maar eens naar de Black Angel :} :}

In veel buitenlanden weten de meeste blikkers trouwens wel (anders dan hier) het verschil tussen quasi-mobiele chicanes en verkeer O-) O-)

In veel buitenlanden kunnen mensen rijden. Punt. Simpelweg omdat ze wel moeten in dat verkeer. In Nederland is het verkeer zo over-geregeld dat er ook veel mensen tussen kunnen rijden die eigenlijk helemaal niet rijden kunnen. Ik denk daarbij vooraf aan de huismoeders-in-suzuki-alto-die-alleen-maar-met-kinderen-op-de-achterbank-bezig-zijn-en-ondertussen-nergens-naar-kijken-en-links-en-rechts-fietsers-en-motorrijders-aanrijden (phew...) types ;)

Ik heb gereden in Italie en Turkije, en dat voelt prettiger (als in: men ziet je), dan in Nederland :]
 
broodje aap verhaal? ik kan me voorstellen dat ze een deur opengooien om even de benen te strekken, maar om dit expres te doen als er een motorrijder langskomt en daarbij het eigen koekblik te (laten) beschadigen (det de motorrijder in puin ligt boeit menig automobilist niet) ik geloof er niets van!
Dan geloof je het niet, maar ik ben er getuige van geweest. We stonden in de file vlak voor Maastricht. Een motorrijder passeerde ons (in de auto) links, en 3 auto's schuin voor ons gooide iemand zijn rechter portier open. En ja, de motorrijder kon niet meer op tijd remmen... Ik was bijna de wagen uitgesprongen om eikel op z'n bek te timmeren!

En over dat >50kmh en >10kmh... Als het waar is wat jij zegt, vind ik het heel vreemd dat het dan verkeerd in de CBR boekjes staat...
 
Dan geloof je het niet, maar ik ben er getuige van geweest. We stonden in de file vlak voor Maastricht. Een motorrijder passeerde ons (in de auto) links, en 3 auto's schuin voor ons gooide iemand zijn rechter portier open. En ja, de motorrijder kon niet meer op tijd remmen... Ik was bijna de wagen uitgesprongen om eikel op z'n bek te timmeren!

En over dat >50kmh en >10kmh... Als het waar is wat jij zegt, vind ik het heel vreemd dat het dan verkeerd in de CBR boekjes staat...


Dan heeft die motorrijder zich niet aan de regels gehouden als ik het goed lees O-)

Hij haalde jullie links in en verderop ging ie er rechts langs.

Niet dat het wat uitmaakt. Mensen moeten gewoon nadenken voor ze handelen, maar lijkt mij ook stug dat een blikker bewust ze deur open doet als ie een motorrijder ziet.
Dat iemand zijn auto voor je gooit met opzet is aannemelijker en dagelijkse praktijk.
 
Ben voorzichtig,

Ga er vanuit dat je niet gezien bent,

Als beide banen gevult zijn is het makelijk, als er ergens gaten vallen altijd er rekening mee houden dat er auto's zijn die even snel daarin willen schieten.

Bij op en af ritten, 3 naar 2 banen e.d. extra uitkijken, de auto's zijn met meer dingen bezig en zien je extra snel over het hoofd.

Kijk ook af en toe in de spiegel, niets zo irritant als een file motor rijders in de file, brrrrr.

In kijk geen voorwielen, maar probeer te zien waar de bestuurder naar toe kijkt, oogcontact in spiegels wil zeggen dat je gezien bent, soms (gelukkig heel soms) wilt zo'n iemand je dan gaan blokken.

Als het kan, rij een lekkere grote (lees hoge) motor en ben zelf ook groot. Op m'n transalp steek ik met m'n lengte ruim een kop boven andere motors uit. In een spiegeltje komt dat beter over. Probeer ook groot te rijden, niet hard remmen en duiken met je voorvork, maar rustig (eerder) terug schakelen en op de motor snelheid minderen (geeft meteen een dot geluid, soms een naklap in de uitlaad) en blijf lekker rechtop zitten, geen gefrustreerde bewegingen, jij staat boven een gefrustreerde blokkeerende blikker.

(enne, als een blokker een motor voor je blokt kan je er vaak op een andere manier langs (andere kant of even de vluchtstrook). Daarna even de motor voor de blokker stilhouden en de andere motor kan ook rusitg verder rijden en ons gefrustreerde blik monster is nog wat gefrutstreeder geworden. Nog even mee wachten tot je wat ervaring hebt en een oudere motor rijdt)
 
Hij haalde jullie links in en verderop ging ie er rechts langs.
[...]
Dat iemand zijn auto voor je gooit met opzet is aannemelijker en dagelijkse praktijk.
Ja, WIJ reden op de rechterbaan en die andere auto op de linker... |(

En in de file is het best lastig om je auto ergens voor te gooien, vanwege de beperkte ruimte...
 
Tip: highwaysteps inklappen :D Hahaha!

Maar even serieus... Tussen de file doorrijden mag als het verkeer >50kmh rijdt en dan mag jij er met maximaal 10kmh harder tussendoor.
Let op: deze regel is GEDOOGD en dus niet officieel toegestaan. Gaat er iets mis, dan is het JOU schuld... En let goed op, want er zijn dus van die eikels die je WEL aan zien komen, maar jaloers zijn en je klem rijden, of erger, een deur open gooien. Expres dus.


<50 B|
 
Er zijn veel mensen die niet op de hoogte zijn dat we ertussen door mogen.

Als je tussen de file door wilt rijden zou ik heeeeel rustig beginnen.
houd er rekening mee dat niemand jouw ziet rijden.
 
Gaan met die handel... vooral niet echter de file blijven hangen.

[me]Fastcruiser is gisteren zelf op de versmalde A15 (wegwerkzaamheden) redelijk soepeltjes voor de file gegaan ondanks z'n koffers[/me]

Anders ff naar Parijs gaan om te oefenen voor gevorderen... daar rijden ze heel anders door de file dan hier O-)
 
Zat een half jaar geleden met hetzelfde probleem als de topic starter... net mijn rbw en dan woon-werk. Leer eerst je motor kennen en oefen zonodig langzaam rechtuit rijden met je motor. Zodra je vertrouwen hebt in jezelf (de hele kunst van motorrijden ;) ) dan ga je de file een keer in. Laat je niet opjagen door andere motorrijders... zie je een mogelijkheid om de snellere jongens èn meiden voor bij te laten: doen. Ken in ieder geval je eigen grenzen en respecteer ze. Maar in géén geval achter aansluiten!
 
Hoe zit dat in het buitenland met het gedogen? Mag het daar ook zomaar? Bijvoorbeeld in vakantieland als Frankrijk, Spanje, enz...


Ik reed vorige week op de ring van Parijs in het spitsuur nogwel en het was echt druk. Wat me opviel was dat de motoren met veel hogere snelheid tussen de file doorreden (ik ben heel vaak ff aan de kant gegaan ) en dat er heel erg veel werd geclaxoneerd.
Op een gegeven moment kwam er een ambulance door de file rijden (tussen de file door en niet over de vluchtstrook) Daarachteraan reden ongeveer 50 motorrijders.
Op een gegeven moment kon de ambulance ook niet meer verder omdat er een duitse vrachtwagen op de linker rijstrook reed. Alle motorrijders reden om de ambulance heen. Het zag er best wel een beetje chaotisch uit maar niet echt onveilig en alle verkeer hield eigenlijk wel rekening met elkaar.

Ik heb me door een duitse motorrijder laten vertellen dat het verboden is om door de file te rijden en dat er hoge boetes op staan. Wat me opvalt bij het filerijden in duitsland is dat sommige duitse motorrijders daadwerkelijk achter aan de file aansluiten. Sommigen gaan er wel tussendoor maar op allerlij verschillende manieren.
In duitsland gaan de hulpdiensten ook niet over de vluchtstrook maar tussen de file door,vorig jaar ben ik bij Ulm ook achter een duitse ambulance aangereden,wat me opviel was dat de duitse automobilisten dat niet erg waarderen en met lichtsignalen beginnen te knipperen. Op een gegeven moment zag ik het gordijntje van de achterdeur van de ambulance aan de kant gaan en zie zo´n man in een witte doktersjas een zwaaiende beweging maken dat ik daar niet moet gaan rijden,dus ik denk laat ik maar weer ff in de file gaan staan. Op dat moment kijk ik in mijn spiegel en zie een italiaan met donkere zonnebril in een Audi stationwagon slalomend tussen de file doorrijden. Die zal wel hebben gedacht,wat hij kan dat kan ik ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan