tussengas bij 2takt

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Na gezocht te hebben hier, gevonden dat tussengas voor 2takt wel handig is ivm smering. Ok, prima. Gebruiken al jullie 2takters tussengas?
2e vraagje, bij tussengas en remmen tegelijk. Daar heb ik altijd moeite mee.
Dan heb ik de neiging de remhendel mee te bewegen/trekken. Iemand tips of weet iemand wat ik fout doe?
 
Laatst bewerkt:
Na gezocht te hebben hier, gevonden dat tussengas voor 2takt wel handig is ivm smering. Ok, prima. Gebruiken al jullie 2takters tussengas?
2e vraagje, bij tussengas en remmen tegelijk. Daar heb ik altijd moeite mee.
Dan heb ik de neiging de remhendel mee te bewegen/trekken. Iemand tips of weet iemand wat ik fout doe?

ik heb daar ook last mee dat ik ineens harder rem bij tussengas, zou niet weten wat ik eraan kan doen
 
Laatst bewerkt:
Op de RD350 geen probleem mee (oliepomp).
Met oude KTM250 enduro nooit geen probleem geweest, ,twee vingers aan de rem die andere aan het gashandvat.
 
Oefening baart kunst.

Het moet gewoon automatisme bij je worden. Dus je moet gewoon proberen altijd met tussengas terug te schakelen. Op straat hoef je eigenlijk nooit met tussengas te rijden, maar op circuit is het zeker met motoren zonder anti-hop koppeling noodzakelijk om blokkerende achterwiel te voorkomen.

Er zijn hele websites op internet te vinden die over het techniek van tussengas gaan. Google it!
 
Voor de smering maakt het geen zak uit hoor. Die anderhalve seconde dat je aan het remmen bent kan je cilinder wel even zonder smering. ;)
 
Voor de smering maakt het geen zak uit hoor. Die anderhalve seconde dat je aan het remmen bent kan je cilinder wel even zonder smering. ;)

Als je vol aan het knallen bent in de hogere toeren en dan remt voor een bocht is het wel lekker als je de motor wat smering geeft hoor. Anders draait hij die 1,5 sec op hoge toeren met weinig smering als je de gaskraan dichtdraait. Structureel in zulke gevallen wat tussengas geven is misschien wel zo lekker.

En: oefening baart kunst. Gewoon vaak doen dan denk je er op een gegeven moment niet eens meer bij na :)
 
Misschien onder zeer extreme omstandigheden. Toch acht ik de kans nihil. De hoeveelheid olie die mee komt staat evenredig aan hoe hard je aan het gas hangt. Dus als je flink hebt lopen gassen, heb je ook extra veel olie binnen gekregen, wat vervolgens wel even blijft plakken. Bovendien, als je zo hard aan het gassen bent duurt het remmen vaak net zo kort omdat je zo hard mogelijk remt dus heeft je motortje geen tijd om die olie te missen. :P


TS (yana dus :+) over welke motor hebben we het eigenlijk? :P
 
Laatst bewerkt:
Betreft een Mitootje...Die er, vrees ik, toch écht gaat komen!!
Ik heb altijd 4takt gereden, ben dus geen tussengas gewend. Met de brommert deed ik het ook niet, al had die weinig pk's..
Ik kan wel dubbelclutchen met de auto..;)
Hier heb ik wellicht wat aan (en anderen wellicht ook):


http://www.sportrider.com/ride/rss/146_0402_shift_blip_throttle/index.html (Consent Form | Sport Rider)
 
Laatst bewerkt:
Ja, tussengas is eigenlijk voor versnellingsbakken zonder syncro. :P

Maar als je een snelle motor hebt is het handig om je achterwiel niet te laten glijden.
 
Rij al drie jaar mito zonder tussengas te geven , ook vanaf vol gas naar bijna stilstand met gas dicht nog nooit problemen gehad , motor loopt nog steeds prima met nu ruim 36.000 op de teller , er is bij 17000 km een nieuwe zuiger in gekomen en eigenlijk zou er een nieuwe in moeten maar zolang hij goed presteerd laat ik het zo , heb geen merkbaar vermogensverlies en hij zal ook niet zo snel vastlopen als met een nieuwe zuiger erin.
 
Tis gewoon een kwestie van oefenen / wennen, wordt vanzelf een automatisme :)

k doe het zelf bij de Duuc ook, 2 cil, bij hogere toeren terug schakelen is anders niet te doen :+
 
Ik doe het ook niet met mijn RS.

Bij een moderne 2-takt redelijk overbodig omdat er toch wel smering is via de oliepomp (ook rechtstreeks naar de cilinder, niet via de carbs).
 
O, gelukkig, er zijn er ook die het níet doen..Was al beetje bang voor motorschade als ik het keer vergeet of bij oefenen noodremmen..
 
Bij een noodrem loopt je bike toch direct stationair? (als je dus gelijk de koppeling inkniipt). Dan zou er dus sowieso smering moeten zijn.

Overigens lijkt het me goed om altijd met tussengas terug te schakelen :Y Dan krijgt de koppeling ook minder klappen. Probleem is dat ik het ook nog niet echt onder de knie heb... '(
 
Betreft een Mitootje...Die er, vrees ik, toch écht gaat komen!!
Ik heb altijd 4takt gereden, ben dus geen tussengas gewend. Met de brommert deed ik het ook niet, al had die weinig pk's..
Ik kan wel dubbelclutchen met de auto..;)
Hier heb ik wellicht wat aan (en anderen wellicht ook):


http://www.sportrider.com/ride/rss/146_0402_shift_blip_throttle/index.html (Consent Form | Sport Rider)

wat is dubbelclutchen?
 
Das vanwege slechte synchromesringen. Ik ontkoppel, schakel naar vrij, koppeling op laten komen, tussengas en weer koppelen en schakelen. Dus een stap meer dan alleen tussengas.
 
Das vanwege slechte synchromesringen. Ik ontkoppel, schakel naar vrij, koppeling op laten komen, tussengas en weer koppelen en schakelen. Dus een stap meer dan alleen tussengas.

ik zou 1e me auto denk es laten fixen O-)
met sv doe ik tussen gas trouwens alleen bij hoge toeren

blokkeren zal hij niet snel maar gaat vaak redelijk van zelf :)
 
Ik heb een cr 250 sm. En als je dan geen tussengas geeft krijgt je bak en koppeling denk ik wel goed op zn flikker. Bij offroad rijden kan je achterwiel altijd nog klappen opvangen, omdat er slip aanwezig is. Op straat heb je meer grip dus is dit niet mogelijk.

Ligt er ook maar net aan wat voor motor je hebt denk ik....maar het is leuk als je het kunstje kan (+ lekker geluid bij afremmen 8-) )
 
Tussengas is gewoonte joh. Lekker aan het knallen met de 4-takt, gewoon tussen gassen, klinkt lekker sportief *D.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan