Tussenstuk uitlaat

gs450l

MF'er
9 sep 2004
144
0
Leiden
Ik heb een tijdje terug mijn uitlaat eraf gehaald (van een twee cilinder). Uitlaat bestaat uit twee delen die origineel met elkaar verbonden zit. Nou is dit tussenbuisje eraf geslepen en het is vervolgens dichtgelast bij beide uitlaten. Ik zit me nou af te vragen of dit is gedaan om het vermogen omhoog te schroeven of dat het gewoon een andere reden had.
 
Dat tussenstukje wordt volgens mij een balanceerpijpje genoemd. De bedoeling is dat het de gasdruk op beide uitlaten gelijk houdt, zodat de motor wat rustiger loopt en minder trilt.
Het verschil zal niet schokkend zijn, maar inderdaad zal je motor zonder dat pijpje wat meer verbruiken en wat minder rustig lopen.
 
Het is zelfs zo, afaik, dat het balanceerpijpje werkt als een schuiftrombone i.e. je kunt de positie veranderen (naar de dempers toe of af) en daarmee de motor tunen. Maar waarschijnlijk zit ie al op de juiste plaats (fabrieksinstellingen...).
 
de balanspijp is een uitvinding van truimph uit het stenen tijdperk.
toen racemotoren aan geluidseisen moesten voldoen werden ze op de uitlaten geknepen.
dat kostte vermogen.
die britten hebben toen bedacht dat als je de bochten met elkaar verbond je dus elke cilinder de druk door twee uitlaten kwijtkon.
dit leverde dus vermogenswinst op voornamelijk bij hoge toerentallen als er grote hoeveelheden gas doorgeperst moest worden.
je snapt dat als je het pijpje weglaat het topvermogen verminderd.
als je einddempers zonder inwendige weerstand hebt merk je er daarintegen niets van maar word het geluid harder doordat het pijpje ook een geluiddempende functie heeft (volumevergroting)
het geluid van een open twin word er veeeeeeel mooier van
 
Sorry, maar het gaat om de gaspulsatie bij de uitlaatklap. Een goed getimede pulsatie zorgt ervoor dat het verse mengsel weer terug in de verbrandingsruimte gestuwd wordt, waardoor je een hogere vullingsgraad hebt. De plaatsing van de balanspijp bepaalt het toerental waarop de pulsatie van de andere cilinder positief werkt.
 
Sorry, maar het gaat om de gaspulsatie bij de uitlaatklap. Een goed getimede pulsatie zorgt ervoor dat het verse mengsel weer terug in de verbrandingsruimte gestuwd wordt, waardoor je een hogere vullingsgraad hebt. De plaatsing van de balanspijp bepaalt het toerental waarop de pulsatie van de andere cilinder positief werkt.

Maar dit werkt (bijna) niet als het gas haaks de bocht om moet.
 
ik denk dat je het exup verhaal van yamaha erdoorheen probeert te trekken :?
dat draait om volumeverkleining bij lage toerentallen om met een piekerige motor toch nog enige trekkracht te krijgen.

hier gaat het om een 450 twinnetje dat nooit 10.000 tpm zal draaien.
 
jaaa ro ik weet wta je bedoelt...

de gassen van de ene cilinder vormen een vacuum in de andere uitlaatpijp (door het verbindingsstuk) en daardoor worden de uitlaatgassen beter weggezogen...

bedoel je dat?

ik herinner me ooit zoiets gehoord te hebben idd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan