Twee brikken

johns

MF veteraan
16 aug 2003
1.712
1
IJlst
Of klassiekers natuurlijk ;) Ik ben een tijdje bezig geweest om mijn Suzuki goed te laten lopen na het plaatsen van een stel powerfilters. Ik heb het ding sinds m'n 18de (1985) en omdat ik ook de eerste eigenaar ben heb ik wel wat nostalgische gevoelens bij het apparaat.

naarbrabant95.jpg


Ergens in juni heb ik voor een klein bedragje een GPZ600R erbij gekocht. Leuk om naar het werk te rijden, zuinig op dergelijke kleine stukjes (32km) dan m'n bmw en eigenlijk een echte klassieker in wording want als ik het me goed herinner was deze Kawa de eerste echt sportieve 600. De opa van de ss 600's die er nu rondrijden dus respect graag! ;)

Eigenaardig (en niet origineel) kleurtje wel :)
kawa.jpg


Een paar dagen er op rond gereden en het volgende lijstje met makementen:
*achterband op
*kettingset kan nog even(!) mee
*uitlaatdempers nogal lek

Twee dagen later de volgende makementen:
*loopt ruk

Zo had ik dus 2 motoren die niet (goed) liepen en een bmw die dat wel deed. Al met al een teleurstellende situatie. Eerst de Kawa aanpakken..
 
Laatst bewerkt:
Omdat de GPZ nogal lang stil had gestaan leek het me logisch dat er troep in de carbeurateurs zat. Dat bleek ook te kloppen, dus alle vier maar schoon gemaakt.
main.php


Roken ten strengste verboden!
main.php


En een plaatje om het af te leren:
main.php
 
Laatst bewerkt:
Het loste het probleem niet op. Verder onderzoek leverde op dat bougiedop 2 de vonkjes lekker buiten het blok om liet vonken, die bougie was ook mooi zwart, dus doppen + kabels vervangen, 4 nieuwe bougies en rijden maar.

Dus niet. Zodra het spul op temperatuur kwam was alles onder de 6000tpm een no-go. Nu was bougie nr 1 ook zo zwart als roet. Inmiddels begon ik wel overtuigd te raken van de mogelijkheid da tik iets was vergeten bij het monteren van carb nr 1. De hoofdsproeier ging er ook wel een stukje verder in dan bij de andere drie.

Handige tip: vergeet niet de naaldsproeiers te verwijderen voor je met perslucht aan de gang gaat. Die miste dus. Daarnaast nog een scheur in het membraan dus dat was kassa dacht ik, maar ik kon een compleet setje carbs voor weinig op de kop tikken, dus wat heen en weer gemaild, gekocht en op een vrijdag middag het spul weer (en nu goed) in elkaar gesleuteld.

Opgelost en bij woonwerkverkeer 1:21 wat ik erg netjes vind voor zo'n oud ding :) .

De uitlaat moet nog maar even wachten en de knipperlichtautomaat zullen we ook maar eens nakijken want die hield er ook mee op. Verder nog het achterstallige onderhoud en een ander kleurtje.

Maar eerst de suzuki :)
 
Een week later leek het me wel een aardig idee om het nieuwe luchtfilterhuis in de Suzuki te sleutelen. Het bij Louis bestelde luchtfilter bleek niet te passen (maar dat knippen we wel) en ik had de originele sproeirs nogal opgeboord omdat hij veel te arm liep met de konische luchtfiltertjes die ik er op gezet had.

Het originele luchtfilterhuis had ik er min of meer uitgeknipt:

suzi_luchtfilter1.jpg


Afgelopen maanden had ik een filterhuis plus een setje carbs gevonden en dat was dus onderdelen overzetten.

suzicarbs.jpg


Het was wat gepruts ('zullen we het blok er uit halen? het moet voorlangs denk ik') maar uiteindelijk wilde het toch langs de zijkant, nadat wat elektrisch spul opzij gezet was.

Alles weer afmonteren, originele stuur er weer op, sleutel er in en ondanks een jaar stilstand en een druppellader die er al vier maanden vanaf was: schiejeschiejeee-vroem!

Degelijke japanse kwaliteit dat spul :)
 
Het dramatisch ogende geheel rond het luchtfilter meteen wat opgepoetst. Nog niet klaar maar beter:

suzi_zonder_lh.jpg


Nu nog het normale onderhoud en de achtervorklagering vervangen en ook dan is ie weer klaar.

Al met al een leuke score. In precies 1 week van 3 motoren waarvan 1 rijdend naar 3 rijdende motoren (waar nog wat aan moet gebeuren, maar dat zijn details)
*O* *O*
 
Lekker is dat he ? Had ik ook toen ik na een jaar kloten via ebay voor 20 euro een werkende cdi voor de xj scoorde en deze het ook weer deed ( nu de remmen nog fixen en hij is perfect) :)
 
Echt wel! En het druk me weer met de neus op het feit dat het helemaal niet uit maakt waar je op rijdt. Motorrijden is gewoon leuk :)

Toegegeven, binnenkort ga ik dus wél op de BMW met de vriendin achterop naar Sauerland :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan