Ok, eerste post op het forum. Gegroet allemaal.
Voor de beeldvorming. Ik heb recentelijk mijn rijbewijs gehaald, ben midden 30, 1.90 lang en ongeveer 100 kg. Ik heb al flink wat research gedaan naar wat voor motor ik wil en heb geconstateerd dat ik een voorkeur heb voor twee cilinder motoren, en dan met name de nakeds. Deze voorkeur zit hem voornamelijk in het zeer karakteristieke geluid van een twin. Een naked vind ik samen met een enkele sport tour motor eigenlijk de mooiste vorm van motor.
Ik zit echter nog met flink wat vragen over waar nu voor te gaan, en ik realiseer me dat proefritten de bepalende factor zulen zijn. Maar misschien ook doordat ik zoveel research heb gedaan heb ik ook een hoop vragen. I zou het erg waarderen als jullie me willen helpen met commentaar op de volgende modellen en vragen
Wat me aanspreekt is een motor met een goede zitpositie ( niet te ver naar voren), fatsoenlijk zadel, budget is maximaal 5 tot 6000 euro, en graag een betrouwbare motor waaraan ik zelf weinig onderhoud heb, ik ben geen sleutelaar.
1) Yamaha Bulldog. Een van mijn favorieten. Heb eigenlijk geen vragen over deze, vind m prachtig en lijkt hartstikke degelijk. Vermogen lijkt me nog ok voor een starter als ik zelf. Ik heb ook nog gedacht aan een MT01 want die mag er ook zijn maar vermoed dat dat gewoon geen motor is voor iemand met weinig ervaring, gaat m niet worden.
2) Moto Guzzi Breva. NU twijfel ik hier ernstig tussen de 750 ( 50pk en 60nm) en de 1100 ( 85 pk en 85 nm). Ik vind het vermogen van de 750 ook al aardig, op youtube zie je dat ze best behoorlijk vaart maken, maar de 1100 vind ik echt ruig. Alleen, op basis van veel lezen op wat Guzzi sites stoort het me erg dat de Breva 1100 vaak last heeft van twee problemen, namelijkk een kapot LCD /klokken wat dan honderden euro's kost, en het zogenaamde startus interruptus. Het niet starten van de motor als ik onderweg ben zou me behoorlijk irriteren, ik weet hoe ik ben. De 750 small block zou zeer betrwoubaar zijn. Hebben jullie feedback over deze twee Breva varianten? Ik blijf maar dubben over die 1100.
3) Moto Morini 9.5. De wat tammere broer van de extreem brute Corsaro. Mijn vraag is eigenlijk, ik vond dit echt een prachtige motor maar gaat een 110 pk sterke twin absoluut teveel zijn voor een eerste motor, ook al ben ik dan best een voorzichtige berijder en geen 19 jaar? Aanrader of afrader? Het is eigenlijk ook vanwege dit forse vermogen dat ik een Honda Firestorm niet echt overweeg, maar dit is zon mooie motor...
4) Suzuki SV650. Ik vond de nieuwste, die net binnen mijn budget valt, wat klein, heb hem gezien voor mijn neus, gaat m niet worden. Eerste generatie, zou dat beter passen, oogde wat groter toen ik m zag? En dan is er daar ook nog een hele krachtige SV1000 versie van. De sv650 is niet erg inspirerend om te zien maar heeft die mooie sound en lijkt een hele degelijke motor te zijn. ik lees wel commentaar over de vering en vraag me af of ik dan te groot en zwaar ervoor ben.
Wat is er afgevallen in mijn zoektocht vraag je je wellicht af.
Ducati Monster 696, omdat ie me te klein en gedrongen lijkt, plus gewoon geen enkele plaats voor een duo, wat ik wel wil. Cagiva Raptor, omdat Cagiva failliet is en ik vrees voor onderdelen en dat gedoe wil ik voorkomen. Plus lage zithoogte bij de Raptor wordt veel over gezegd, lijkt me niet geschikt. En ook de Buell XB, ook dit vind ik een zeer ruige bak, maar wel veel power en wederom, failliet, dus van mijn lijst.
Verder overweeg ik de volgende twee cilinders, waar ik niet echt vragen over heb, maar alle commentaar is zeer welkom.
BMW R1200R ( mooi geluid, goeie look, maar duur)
Honda CB500 ( vind m mooier dan de latere CBF500, lijkt zeer betrouwbaar, wel wat op leeftijd)
Kawasaki ER5 ( concurrent van de CB500 toentertijd)
BMW R1150R Rockster ( betaalbaarder dan de 1200R maar ben in tegenstelling tot R1200R niet wild van de look en al helemaal niet van de standaard 1150R).
Honda Transalp 700, tweecilinder met mooi geluid, en ziet er goed uit in sommige kleuren.
Honda Crossrunner V4, 1e generatie, echt een gaaf ding. Geen twin maar wel wel een vergelijkbaar fraaie sound.
Yamaha TDM900, ook een mooie motor met goed geluid, lijkt ook heel comfortabel.
Thoughts?
Voor de beeldvorming. Ik heb recentelijk mijn rijbewijs gehaald, ben midden 30, 1.90 lang en ongeveer 100 kg. Ik heb al flink wat research gedaan naar wat voor motor ik wil en heb geconstateerd dat ik een voorkeur heb voor twee cilinder motoren, en dan met name de nakeds. Deze voorkeur zit hem voornamelijk in het zeer karakteristieke geluid van een twin. Een naked vind ik samen met een enkele sport tour motor eigenlijk de mooiste vorm van motor.
Ik zit echter nog met flink wat vragen over waar nu voor te gaan, en ik realiseer me dat proefritten de bepalende factor zulen zijn. Maar misschien ook doordat ik zoveel research heb gedaan heb ik ook een hoop vragen. I zou het erg waarderen als jullie me willen helpen met commentaar op de volgende modellen en vragen
Wat me aanspreekt is een motor met een goede zitpositie ( niet te ver naar voren), fatsoenlijk zadel, budget is maximaal 5 tot 6000 euro, en graag een betrouwbare motor waaraan ik zelf weinig onderhoud heb, ik ben geen sleutelaar.
1) Yamaha Bulldog. Een van mijn favorieten. Heb eigenlijk geen vragen over deze, vind m prachtig en lijkt hartstikke degelijk. Vermogen lijkt me nog ok voor een starter als ik zelf. Ik heb ook nog gedacht aan een MT01 want die mag er ook zijn maar vermoed dat dat gewoon geen motor is voor iemand met weinig ervaring, gaat m niet worden.
2) Moto Guzzi Breva. NU twijfel ik hier ernstig tussen de 750 ( 50pk en 60nm) en de 1100 ( 85 pk en 85 nm). Ik vind het vermogen van de 750 ook al aardig, op youtube zie je dat ze best behoorlijk vaart maken, maar de 1100 vind ik echt ruig. Alleen, op basis van veel lezen op wat Guzzi sites stoort het me erg dat de Breva 1100 vaak last heeft van twee problemen, namelijkk een kapot LCD /klokken wat dan honderden euro's kost, en het zogenaamde startus interruptus. Het niet starten van de motor als ik onderweg ben zou me behoorlijk irriteren, ik weet hoe ik ben. De 750 small block zou zeer betrwoubaar zijn. Hebben jullie feedback over deze twee Breva varianten? Ik blijf maar dubben over die 1100.
3) Moto Morini 9.5. De wat tammere broer van de extreem brute Corsaro. Mijn vraag is eigenlijk, ik vond dit echt een prachtige motor maar gaat een 110 pk sterke twin absoluut teveel zijn voor een eerste motor, ook al ben ik dan best een voorzichtige berijder en geen 19 jaar? Aanrader of afrader? Het is eigenlijk ook vanwege dit forse vermogen dat ik een Honda Firestorm niet echt overweeg, maar dit is zon mooie motor...
4) Suzuki SV650. Ik vond de nieuwste, die net binnen mijn budget valt, wat klein, heb hem gezien voor mijn neus, gaat m niet worden. Eerste generatie, zou dat beter passen, oogde wat groter toen ik m zag? En dan is er daar ook nog een hele krachtige SV1000 versie van. De sv650 is niet erg inspirerend om te zien maar heeft die mooie sound en lijkt een hele degelijke motor te zijn. ik lees wel commentaar over de vering en vraag me af of ik dan te groot en zwaar ervoor ben.
Wat is er afgevallen in mijn zoektocht vraag je je wellicht af.
Ducati Monster 696, omdat ie me te klein en gedrongen lijkt, plus gewoon geen enkele plaats voor een duo, wat ik wel wil. Cagiva Raptor, omdat Cagiva failliet is en ik vrees voor onderdelen en dat gedoe wil ik voorkomen. Plus lage zithoogte bij de Raptor wordt veel over gezegd, lijkt me niet geschikt. En ook de Buell XB, ook dit vind ik een zeer ruige bak, maar wel veel power en wederom, failliet, dus van mijn lijst.
Verder overweeg ik de volgende twee cilinders, waar ik niet echt vragen over heb, maar alle commentaar is zeer welkom.
BMW R1200R ( mooi geluid, goeie look, maar duur)
Honda CB500 ( vind m mooier dan de latere CBF500, lijkt zeer betrouwbaar, wel wat op leeftijd)
Kawasaki ER5 ( concurrent van de CB500 toentertijd)
BMW R1150R Rockster ( betaalbaarder dan de 1200R maar ben in tegenstelling tot R1200R niet wild van de look en al helemaal niet van de standaard 1150R).
Honda Transalp 700, tweecilinder met mooi geluid, en ziet er goed uit in sommige kleuren.
Honda Crossrunner V4, 1e generatie, echt een gaaf ding. Geen twin maar wel wel een vergelijkbaar fraaie sound.
Yamaha TDM900, ook een mooie motor met goed geluid, lijkt ook heel comfortabel.
Thoughts?
Laatst bewerkt: