Twee cilinder naked bike aankoop advies gevraagd!

Taliesin

MF'er
28 jul 2018
39
2
Ok, eerste post op het forum. Gegroet allemaal.

Voor de beeldvorming. Ik heb recentelijk mijn rijbewijs gehaald, ben midden 30, 1.90 lang en ongeveer 100 kg. Ik heb al flink wat research gedaan naar wat voor motor ik wil en heb geconstateerd dat ik een voorkeur heb voor twee cilinder motoren, en dan met name de nakeds. Deze voorkeur zit hem voornamelijk in het zeer karakteristieke geluid van een twin. Een naked vind ik samen met een enkele sport tour motor eigenlijk de mooiste vorm van motor.

Ik zit echter nog met flink wat vragen over waar nu voor te gaan, en ik realiseer me dat proefritten de bepalende factor zulen zijn. Maar misschien ook doordat ik zoveel research heb gedaan heb ik ook een hoop vragen. I zou het erg waarderen als jullie me willen helpen met commentaar op de volgende modellen en vragen :)

Wat me aanspreekt is een motor met een goede zitpositie ( niet te ver naar voren), fatsoenlijk zadel, budget is maximaal 5 tot 6000 euro, en graag een betrouwbare motor waaraan ik zelf weinig onderhoud heb, ik ben geen sleutelaar.

1) Yamaha Bulldog. Een van mijn favorieten. Heb eigenlijk geen vragen over deze, vind m prachtig en lijkt hartstikke degelijk. Vermogen lijkt me nog ok voor een starter als ik zelf. Ik heb ook nog gedacht aan een MT01 want die mag er ook zijn maar vermoed dat dat gewoon geen motor is voor iemand met weinig ervaring, gaat m niet worden.

2) Moto Guzzi Breva. NU twijfel ik hier ernstig tussen de 750 ( 50pk en 60nm) en de 1100 ( 85 pk en 85 nm). Ik vind het vermogen van de 750 ook al aardig, op youtube zie je dat ze best behoorlijk vaart maken, maar de 1100 vind ik echt ruig. Alleen, op basis van veel lezen op wat Guzzi sites stoort het me erg dat de Breva 1100 vaak last heeft van twee problemen, namelijkk een kapot LCD /klokken wat dan honderden euro's kost, en het zogenaamde startus interruptus. Het niet starten van de motor als ik onderweg ben zou me behoorlijk irriteren, ik weet hoe ik ben. De 750 small block zou zeer betrwoubaar zijn. Hebben jullie feedback over deze twee Breva varianten? Ik blijf maar dubben over die 1100.

3) Moto Morini 9.5. De wat tammere broer van de extreem brute Corsaro. Mijn vraag is eigenlijk, ik vond dit echt een prachtige motor maar gaat een 110 pk sterke twin absoluut teveel zijn voor een eerste motor, ook al ben ik dan best een voorzichtige berijder en geen 19 jaar? Aanrader of afrader? Het is eigenlijk ook vanwege dit forse vermogen dat ik een Honda Firestorm niet echt overweeg, maar dit is zon mooie motor...

4) Suzuki SV650. Ik vond de nieuwste, die net binnen mijn budget valt, wat klein, heb hem gezien voor mijn neus, gaat m niet worden. Eerste generatie, zou dat beter passen, oogde wat groter toen ik m zag? En dan is er daar ook nog een hele krachtige SV1000 versie van. De sv650 is niet erg inspirerend om te zien maar heeft die mooie sound en lijkt een hele degelijke motor te zijn. ik lees wel commentaar over de vering en vraag me af of ik dan te groot en zwaar ervoor ben.


Wat is er afgevallen in mijn zoektocht vraag je je wellicht af.
Ducati Monster 696, omdat ie me te klein en gedrongen lijkt, plus gewoon geen enkele plaats voor een duo, wat ik wel wil. Cagiva Raptor, omdat Cagiva failliet is en ik vrees voor onderdelen en dat gedoe wil ik voorkomen. Plus lage zithoogte bij de Raptor wordt veel over gezegd, lijkt me niet geschikt. En ook de Buell XB, ook dit vind ik een zeer ruige bak, maar wel veel power en wederom, failliet, dus van mijn lijst.

Verder overweeg ik de volgende twee cilinders, waar ik niet echt vragen over heb, maar alle commentaar is zeer welkom.

BMW R1200R ( mooi geluid, goeie look, maar duur)
Honda CB500 ( vind m mooier dan de latere CBF500, lijkt zeer betrouwbaar, wel wat op leeftijd)
Kawasaki ER5 ( concurrent van de CB500 toentertijd)
BMW R1150R Rockster ( betaalbaarder dan de 1200R maar ben in tegenstelling tot R1200R niet wild van de look en al helemaal niet van de standaard 1150R).
Honda Transalp 700, tweecilinder met mooi geluid, en ziet er goed uit in sommige kleuren.
Honda Crossrunner V4, 1e generatie, echt een gaaf ding. Geen twin maar wel wel een vergelijkbaar fraaie sound.
Yamaha TDM900, ook een mooie motor met goed geluid, lijkt ook heel comfortabel.

Thoughts?
 
Laatst bewerkt:
Al goed wat uitgezocht en wat laten vallen! Sv650 zou ik ook laten staan, kan wel maar is ook klein.

Cagiva heb ik eens een stuk mee gereden, idd erg laag en wennen aan de houding.

Ik proef dat je iets terug deinst voor 90 a 100 pk, opzich goed maar het KAN zijn dat je over 2 jaar bij een 60pk fiets wat mist.
Uiteraard kan je daar superveel lol mee hebben en het is ook maar net hoe je eigen rijden en lol zich ontwikkelen, maar houd dat in achterhoofd.
Het ligt ook maar net aan je rechterhand zoals je al aangeeft 😉

De Aprilia Tuono zou ik dan niet direct aanraden, hoewel deze ook pas gaat pieken vanaf 6 a 8k tpm. Ik ben er wel helemaal mee in mijn nopjes.
Er6 paralel twin, geen ervaring mee, maar ook klein wss.

TDM is technisch oerdegelijk en mooie fiets vind ikzelf. Zit goed rechtop, beetje hoog en past bij je postuur (heb ik ook). Vind wel iets aan zware kant en topzwaar en heeft ook zon 90pk? Kan je vrij goedkoop kopen maar zit wel anders als je andere suggesties.

Inderdaad, proefrijden! 😉
 
Je vroeg naar ervaringen met de Moto Guzzi Breva 1100

Daar heb ik van 2009 tot en met 2015 op gereden. Nieuw gekocht en ingeruild met 60.000 km op een Suzuki vstrom. Liever had ik weer een Guzzi gekocht maar ik wilde een allroad en de allroad van Guzzi sprak mij niet aan.

In die 60.000 km heeft de Breva de dealer gezien bij de onderhoudsbeurten en bandenwissels. En bij de 30.000 beurt is de remlicht schakelaar vervangen (35 euro) bij 55.000 is een kleppendekselpakking vervangen (40 euro)

Een zeer betrouwbare motor dus en dat hoor ik ook van andere Breva rijders. Hogere km standen is ook geen probleem.

Verder:
- een zeer comfortabele motor ook voor een duo
- voldoende bagage mogelijkheden (ik had een bagagerek en een kofferstje erbij)
- zag er na 60.000 km nog als nieuw uit
- aparte verschijning
- waardevast

En ook
- comfortabel maar slappe vering, vooral achter en zeker met duo
- bescheiden geluid
- stevig gewicht
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de Ducati Monster 696 'laten vallen', figuurlijk hoop ik dan ;-))

Maar vallen daarmee alle Monsters af? De Monster familie bestaat nu 25 jaar. Zit er geen model bij dat jou kan bekoren? Ik vraag dit, omdat ik zelf de S2R800 heb uit 2005. Mooie, betrouwbare fiets, "moeder aller nakeds" (bij wijze van spreke dan) en een prachtige V-twin roffel uit de uitlaten. Er bestaat tevens een 1000cc uitvoering.

De S2R800 in een notendop:

Positief:
- uitstekende remmen, heel goed doseerbaar en niet te giftig
- uitstekende stuurmachine, weegt slechts 190kg
- goede onderdelen gemonteerd
- anti-hop koppeling
- mooie eenzijdige swingarm
- goede vering (niet instelbaar)
- normaal stuur, goede zithouding
- klassieker in spé
- zuinig 1:20, snel
- onderhoud heel betaalbaar

Minder
- 14 liter tank, waarvan 4 liter reserve. Tank had wat groter gemogen
- weinig accessoires voor te vinden (ik heb er Givi beugels opgezet voor 2 soft bags
- geen rijmodi, geen ABS
- standaard zadel zou een fractie harder mogen

Algemeen advies: alleen kopen met volledige onderhoudshistorie
 
Wat ik eigenlijk nog vergat te melden is dat puur qua looks ik eigenlijk een Honda Cb1300, Yamaha XJR1300 de mooiste modellen vind. Alleen, dan zit je met zo'n in-lijn 4. Als ik een motor mocht samenstellen werd het zo'n Cb1300 met een twin of eventueel V4.

Ik proef dat je iets terug deinst voor 90 a 100 pk, opzich goed maar het KAN zijn dat je over 2 jaar bij een 60pk fiets wat mist.
Uiteraard kan je daar superveel lol mee hebben en het is ook maar net hoe je eigen rijden en lol zich ontwikkelen, maar houd dat in achterhoofd.

De Aprilia Tuono zou ik dan niet direct aanraden, hoewel deze ook pas gaat pieken vanaf 6 a 8k tpm. Ik ben er wel helemaal mee in mijn nopjes.
Er6 paralel twin, geen ervaring mee, maar ook klein wss.

TDM is technisch oerdegelijk en mooie fiets vind ikzelf. Zit goed rechtop, beetje hoog en past bij je postuur (heb ik ook). Vind wel iets aan zware kant en topzwaar en heeft ook zon 90pk? Kan je vrij goedkoop kopen maar zit wel anders als je andere suggesties.

Dat is precies waar ik wat over peins met die 50 pk motoren zoals een CB500/ER5 of Breva 750, ga ik die toch al snel niet spannend vinden of zal het eigenlijk wel ok zijn. Ik ben niet zon racer, gaat me vooral om lekker tochtjes te maken met een goed geluid.

Tuono heb ik bekeken, ik vind alleen de zogeheten Oer Tuono mooi, en ja dan zou het dus een Italiaan uit 2002/2003 worden, ben dan toch bang voor een berg onderhoud wat ik en niet zelf kan en wat extravagant veel zou kunnen kosten eventueel. Om exact diezelfde reden overweeg ik ook niet de oudere Monster modellen van voor de 696, teveel horror verhalen over defecte materialen/onderhoud.

Die V4 Tuono's hebben overigens een geweldig bruut geluid.
Aprilia shiver zou ook een optie zijn.

Heb ik ook bekeken. Ik vind ze wel ok, wat ik mis is echt enthousiasme. Goeie motor, aardige look, een beetje een zeventje qua aantrekkingskracht. Geldt ook voor de Mana 850. . Vraag me ook af of ze niet wat klein zijn, alhoewel ik nu zie dat een Shiver een seat height van 81cm heeft. Voordeel is wel dat ze licht zijn.
Ducati hypermotard?

Nee, niet mooi om te zien.
Wat op zich jammer is want qua motor vind ik ze top. Ook zo'n Dorsoduro bijvoorbeeld.

Je vroeg naar ervaringen met de Moto Guzzi Breva 1100

Daar heb ik van 2009 tot en met 2015 op gereden. Nieuw gekocht en ingeruild met 60.000 km op een Suzuki vstrom. Liever had ik weer een Guzzi gekocht maar ik wilde een allroad en de allroad van Guzzi sprak mij niet aan.

In die 60.000 km heeft de Breva de dealer gezien bij de onderhoudsbeurten en bandenwissels. En bij de 30.000 beurt is de remlicht schakelaar vervangen (35 euro) bij 55.000 is een kleppendekselpakking vervangen (40 euro)

Een zeer betrouwbare motor dus en dat hoor ik ook van andere Breva rijders. Hogere km standen is ook geen probleem.

Bedankt voor de comments. Ben vandaag eens op een Breva 1100, 1200 en 750 gaan zitten.
Kan zijn doordat er een lege kofferset opzat maar ik vond de 1100 wel zwaar, fors ding was het. Breva 750 een stukje handzamer en toch ook ok qua maat. In the flesh blijven beide modellen wel echte lookers voor mij, dus nog in de running.

Begin me hierdoor af te vragen of ik niet in het algemeen mijn voorkeur moet laten uitgaan naar een wat lichtere motor. Het jammere is alleen dat de meeste motoren die ik mooi vind en hier ook genoemd heb, zo rond de 220 tot 250 zitten, zoals een Breva 1100, Bulldog, Crossrunner, TDM900, R1200R.

Suzuki SV 1000

Niet teveel van het goede voor een eerste motor?

@ Koen. Van KTM vind ik dat de 690 Duke een geweldig geluid heeft. Kan alleen niet wennen aan het uiterlijk. Te schreeuwerig. Blijft voor mij over qua overweging de 990SMT, die ziet er al iets beter uit maar van heb je meteen een 115 pk sterke twin te pakken, een motor die echt een bullebak schijnt te zijn.

Verder heb ik ook nog zitten kijken naar een BMW R1100S. Ook een mooi boxer geluid zie ik op youtube filmpjes. Met name de Boxercup specials zijn beauty'swat mij betreft. Maar dan praat je wel over tussen de 5 en 6000 euro voor een ouder model BMW uit 2003/2004. Hier nog meningen over?
 
Laatst bewerkt:
Jeetje je lijkt wel een wijf die zaterdagavond voor der kledingkast staat en gaat zitten zemelen wat ze aan moet trekken terwijl er 300 jurken hangen.
 
Wat ik eigenlijk nog vergat te melden is dat puur qua looks ik eigenlijk een Honda Cb1300, Yamaha XJR1300 de mooiste modellen vind. Alleen, dan zit je met zo'n in-lijn 4. Als ik een motor mocht samenstellen werd het zo'n Cb1300 met een twin of eventueel V4.Dat is precies waar ik wat over peins met die 50 pk motoren zoals een CB500/ER5 of Breva 750, ga ik die toch al snel niet spannend vinden of zal het eigenlijk wel ok zijn. Ik ben niet zon racer, gaat me vooral om lekker tochtjes te maken met een goed geluid.

Tuono heb ik bekeken, ik vind alleen de zogeheten Oer Tuono mooi, en ja dan zou het dus een Italiaan uit 2002/2003 worden, ben dan toch bang voor een berg onderhoud wat ik en niet zelf kan en wat extravagant veel zou kunnen kosten eventueel. Om exact diezelfde reden overweeg ik ook niet de oudere Monster modellen van voor de 696, teveel horror verhalen over defecte materialen/onderhoud.

Die V4 Tuono's hebben overigens een geweldig bruut geluid.Heb ik ook bekeken. Ik vind ze wel ok, wat ik mis is echt enthousiasme. Goeie motor, aardige look, een beetje een zeventje qua aantrekkingskracht. Geldt ook voor de Mana 850. . Vraag me ook af of ze niet wat klein zijn, alhoewel ik nu zie dat een Shiver een seat height van 81cm heeft. Voordeel is wel dat ze licht zijn.Nee, niet mooi om te zien.
Wat op zich jammer is want qua motor vind ik ze top. Ook zo'n Dorsoduro bijvoorbeeld.Bedankt voor de comments. Ben vandaag eens op een Breva 1100, 1200 en 750 gaan zitten.
Kan zijn doordat er een lege kofferset opzat maar ik vond de 1100 wel zwaar, fors ding was het. Breva 750 een stukje handzamer en toch ook ok qua maat. In the flesh blijven beide modellen wel echte lookers voor mij, dus nog in de running.

Begin me hierdoor af te vragen of ik niet in het algemeen mijn voorkeur moet laten uitgaan naar een wat lichtere motor. Het jammere is alleen dat de meeste motoren die ik mooi vind en hier ook genoemd heb, zo rond de 220 tot 250 zitten, zoals een Breva 1100, Bulldog, Crossrunner, TDM900, R1200R.Niet teveel van het goede voor een eerste motor?

@ Koen. Van KTM vind ik dat de 690 Duke een geweldig geluid heeft. Kan alleen niet wennen aan het uiterlijk. Te schreeuwerig. Blijft voor mij over qua overweging de 990SMT, die ziet er al iets beter uit maar van heb je meteen een 115 pk sterke twin te pakken, een motor die echt een bullebak schijnt te zijn.

Verder heb ik ook nog zitten kijken naar een BMW R1100S. Ook een mooi boxer geluid zie ik op youtube filmpjes. Met name de Boxercup specials zijn beauty'swat mij betreft. Maar dan praat je wel over tussen de 5 en 6000 euro voor een ouder model BMW uit 2003/2004. Hier nog meningen over?


Dan zou ik toch nog eens naar de Yamaha bulldog of de MT 01 kijken, die komen dan het dichtst in de buurt, of een Guzzi.


Oer Tuono is een zeer betrouwbare motor, die kun je gerust kopen.


Kan prima als eerste motor, gewoon rustig aan opbouwen en je kop er bij houden.

Je wil een dikke twin, daar hoort ook
Het vermogen van een dikke twin bij...

Heb je trouwens de Moto Guzzi v11 sport al bekeken?
Ook een hele mooie oldskool twin.
 
Laatst bewerkt:
50pk is wellicht wat krap maar ik rij al jaren fietsen tussen de 70-80pk en mis niets qua snelheid (heb ook 120+ pk fietsen gehad dus ben bekend met het "snellere" gevoel) het is meer dan genoeg voor de twisties en meeeeer dan genoeg voor rustig toeren imho... Maar goed das mijn mening
 
bmw r1100s met recht stuur, 2 cilinders en loopt als de beste.
full
 
Gaaf ding. Die color combo heb ik ook nog nooit gezien.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik eigenlijk nog vergat te melden is dat puur qua looks ik eigenlijk een Honda Cb1300, Yamaha XJR1300 de mooiste modellen vind. Alleen, dan zit je met zo'n in-lijn 4. Als ik een motor mocht samenstellen werd het zo'n Cb1300 met een twin of eventueel V4.

In dit geval zou ik eerst eens gaan proefrijden op een cb1300 en xjr1300, doen qua koppel onderin echt niet onder voor tweecilinders volgens mij, en zijn prima mee te rijden als eerste fiets.
 
De tuono vind je te zwaar.
De shiver werd al genoemd.
Dat kan je ook wel het kleine broertje van de tuono noemen.
Als je bij de Shiver de 95 pk te veel vind .
Zet je hem met de startknop gewoon in de rain modus.
Tegenovergestelde van de party mode van Mercedes,,hoewel de party mode er ook op zit. :+
En ook deze italiaanse schone wordt een klassieker gok ik zo.
IMG_20180603_113858.jpg
 
Laatst bewerkt:
Cagivas zijn dead cheap, rijden super, bakken power voor je geld, betrouwbaar en alle belangrijke mechanische stukken kan je bij suzuki krijgen. Maar je hebt gelijk, ik ben 1m84 en kon niet leven met de kniehoek, dus niets voor jou.
 
Bedankt voor de comments. Ben vandaag eens op een Breva 1100, 1200 en 750 gaan zitten.
Kan zijn doordat er een lege kofferset opzat maar ik vond de 1100 wel zwaar, fors ding was het. Breva 750 een stukje handzamer en toch ook ok qua maat. In the flesh blijven beide modellen wel echte lookers voor mij, dus nog in de running.

Begin me hierdoor af te vragen of ik niet in het algemeen mijn voorkeur moet laten uitgaan naar een wat lichtere motor. Het jammere is alleen dat de meeste motoren die ik mooi vind en hier ook genoemd heb, zo rond de 220 tot 250 zitten, zoals een Breva 1100, Bulldog, Crossrunner, TDM900, R1200R

Die 750 is een kleine motor. De 1100 past veel beter bij je lengte. Maar, en dat geldt voor elke motor, als je interese hebt in een Guzzi maak zeker een uitgebreide proefrit. Dat is namelijk geen allemansvriend.

En als je naar een TDM kijkt is een V-strom wellicht ook interessant. Zeker de 650. Die zijn licht, geschikt voor iemand van jouw postuur, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Bovendien rijden ze gemakkelijk en hebben een bijzonder fijn en levendig motorblok. En er is zat aanbod.
 
KTM is best een beetje lomp ja. Maar het enige wat ik mensen vertelde als ze een ritje op mijn 990 superduke wilden maken is dat de rem best happig was, de rest gaat als vanzelf. Dus zet KTM zijn lc8 motoren niet aan de kant vanwege de reputatie maar rijd er eens op.
 
Heb ik ook bekeken. Ik vind ze wel ok, wat ik mis is echt enthousiasme. Goeie motor, aardige look, een beetje een zeventje qua aantrekkingskracht. Geldt ook voor de Mana 850. . Vraag me ook af of ze niet wat klein zijn, alhoewel ik nu zie dat een Shiver een seat height van 81cm heeft. Voordeel is wel dat ze licht zijn.

Ga er maar eens op rijden, dan word je vanzelf enthousiast. Ik heb hem al 6 jaar, en nog iedere keer als ik hem rijdt heb ik een grijns van oor tot oor ;-)
Ik heb er wel wat dingetjes aangedaan om de pret te vergroten, dat dan weer wel.
En daarbij voor een Italiaan vind ik de betrouwbaarheid super!!
 
Ik heb nu 1,5 jaar mijn Rijbewijs en altijd gereden op een Shiver. Ik moet zeggen dat ik zéér tevreden ben, weeg zelf 100kg en ben 1.83. Geen last van polsen oid.

// Far out, de fijnste zithouding tov de motoren waar ik tot op heden mee heb gereden.
Op rain is het echt een té tamme fiets voor me, maar tour en sport geven je de ideale tegenhanger.
Perfect voor beginner en gevorderde, de 750cc kun je compleet gebruiken wanneer je comfortabel en vertrouwd bent met de motor.

Ik ga de mijne richting het einde van dit jaar in de verkoop doen in verband met het behalen van mijn zware rijbewijs. Wil ook even proeven van de 1000cc klasse :+.

De mijne heeft Leovince uitlaatjes, katvervanger, zwart/goud kleur, veel carbon details, netjes afgewerkt, custom velgen (zwart met nette striping onder de blanke lak), hyperpro vering, en nog een berg opties. Mocht je zolang kunnen wachten, stuur me gerust even een berichtje, stuur ik je wat foto's toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan