Twee cilinder naked bike aankoop advies gevraagd!

Eerder model V-strom 1000?
Fijne toerfiets, degelijk blok, pk genoeg maar niet te extreem...zou een optie kunnen zijn.

Verder uit de rij vind ik een TDM 900 ook echt een mooie fiets inderdaad.

Ervaring heb ik alleen met een SV 650, 2003, heerlijke fiets maar gezien formaat zou ik hem laten staan.
Ik ben zelf 1.76 en 68 kilo, dat is al heel anders haha :)
 
bmw r1100s met recht stuur, 2 cilinders en loopt als de beste.[afbeelding]

Is dit ook een beetje een fijne motor voor kortere stukjes, kort woon-werk verkeer? Of wat zwaar in de bediening?

De tuono vind je te zwaar.
De shiver werd al genoemd.
Dat kan je ook wel het kleine broertje van de tuono noemen.
Als je bij de Shiver de 95 pk te veel vind .
Zet je hem met de startknop gewoon in de rain modus.
Tegenovergestelde van de party mode van Mercedes,,hoewel de party mode er ook op zit. :+
En ook deze italiaanse schone wordt een klassieker gok ik zo.
IMG_20180603_113858.jpg

Ik moet zeggen dat ik steeds enthousiaster begin te worden over de Shiver, of over de Mana 850 , die er erg veel op lijkt. Heeft toch wel wat dit model en qua power lijkt het me voldoende krachtig maar niet boven de 100pk.

Wat ik eigenlijk nog vergat te melden is dat puur qua looks ik eigenlijk een Honda Cb1300, Yamaha XJR1300 de mooiste modellen vind. Alleen, dan zit je met zo'n in-lijn 4. Als ik een motor mocht samenstellen werd het zo'n Cb1300 met een twin of eventueel V4.

In dit geval zou ik eerst eens gaan proefrijden op een cb1300 en xjr1300, doen qua koppel onderin echt niet onder voor tweecilinders volgens mij, en zijn prima mee te rijden als eerste fiets.

Op zich goed om te weten, ging mij meer om het geluid, motor karakertistiek.
Vind het prachtige motoren maar je moet houden van die "smooth" acceleratie en geluid.
Waarbij ik moet zeggen dat ik toch ook al eens CB1300's gehoord heb met een fraai geluid met een goede uitlaat. Is gewoon anders.
Bedankt voor de comments. Ben vandaag eens op een Breva 1100, 1200 en 750 gaan zitten.
Kan zijn doordat er een lege kofferset opzat maar ik vond de 1100 wel zwaar, fors ding was het. Breva 750 een stukje handzamer en toch ook ok qua maat. In the flesh blijven beide modellen wel echte lookers voor mij, dus nog in de running.

Begin me hierdoor af te vragen of ik niet in het algemeen mijn voorkeur moet laten uitgaan naar een wat lichtere motor. Het jammere is alleen dat de meeste motoren die ik mooi vind en hier ook genoemd heb, zo rond de 220 tot 250 zitten, zoals een Breva 1100, Bulldog, Crossrunner, TDM900, R1200R

En als je naar een TDM kijkt is een V-strom wellicht ook interessant. Zeker de 650. Die zijn licht, geschikt voor iemand van jouw postuur, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Bovendien rijden ze gemakkelijk en hebben een bijzonder fijn en levendig motorblok. En er is zat aanbod.

V-Strom heb ik meerdere malen bekeken, die 650 twin spreekt me zeker aan, ik vind het alleen een saaie motor. Op zich jammer want met wat andere styling was dit een makkelijke toptie geweest. Ik heb hetzelfde met de NT700 Deauville, prima twee cilinder motor die er echt mag zijn maar het is net wat te gewoontjes. Dan zou ik eerder voor een TDM 900 gaan.
 
Als ik een kort overzicht maak van wat ik het meeste overweg kom ik op de volgende uit:

BT1100 Bulldog
Breva 750
BMW R1200R
BMW R1100S Boxercup ( alhoewel nog wat twijfels over hoe dit stuurt , ik zou zeker een hoger stuur willen en betrouwbaarheid ouder model BMW, alhoewel je net veel BMW's ziet met veel km's op de teller dus wellicht helemaal geen punt)
Aprilia Shiver 750/Mana 850
TDM900
VFR800X Crossrunner

Als ik voor een inline 4 naked zou gaan zou het een Cb1300/ZRX1200/XJR1300 maar die hebben wel veel power.

Qua low budget, lichtere instappers denk ik aan een CB500 of een Kawa ER-5. Kan ook nog met zoiets starten, ben je voor 2000 euro klaar als 1e motor.
 
Laatst bewerkt:
Als je een dikke twee-cilinder zoekt zou ik zeker de aprilia's bekijken en test rijden.
Rijd zelf een Tuono en dat is niet echt een beginnersmotor maar de shiver lijkt mij ideaal. Heb er zelf ook op proefgereden, prima zitpositie en heerlijk twee cilinder karakter.

Heb je al op iets proefgereden?
 
De enige KTM die me aanspreekt is die KTM 990 SMT. Daarvan is de styling nog wel ok en echt een geweldige motor ligt daarin. Hoorde laatst iemand langskomen op zo'n KTM twin, hoorde hem al van een kilometer of twee over de heuvels rollen. Zeer karakteristiek motorblok.
 
Laatst bewerkt:
KTM inmiddels al weer afgevallen op basis van gedaan onderzoek om allerlei redenen.
BMW R1100S toch ook twijfels over.
Moto Morini weinig over te vinden.
BMW R115oR eventueel nog een optie als de R1200R niet binnen budget valt.
 
KTM inmiddels al weer afgevallen op basis van gedaan onderzoek om allerlei redenen.
BMW R1100S toch ook twijfels over.
Moto Morini weinig over te vinden.
BMW R115oR eventueel nog een optie als de R1200R niet binnen budget valt.
waar de twijfel over de r1100s :) ?
 
De enige KTM die me aanspreekt is die KTM 990 SMT. Daarvan is de styling nog wel ok en echt een geweldige motor ligt daarin. Hoorde laatst iemand langskomen op zo'n KTM twin, hoorde hem al van een kilometer of twee over de heuvels rollen. Zeer karakteristiek motorblok.

Als je van rustig toeren houd zou je toch beter voor een 3 of 4 cilinder kunnen gaan,
grotere 2 cilinders houden daar niet van,ik heb zelf een Ducati streetfighter 848 maar wil deze weer verkopen juist omdat de motor niet echt geschikt is om rustig mee te toeren.
Al zijn Japanse 2 cilinders wel wat geciviliseerder dan Europese fietsen.
Een gulden middenweg is een 3 cilinder,bijvoorbeeld een Triumph street of speedtriple.
 
Laatst bewerkt:
Lees al even mee in dit topic. Probleem is alleen dat het erg lastig is. Je moet zelf ondervinden wat beste bij jou past. Gezien je lengte, gewicht en leeftijd zou ik niet voor te klein gaan.
Waar ik zelf op gereden heb en die beetje passen in dit verband zijn o.a. een VTR1000F maar niet echt naked, semi sportief, verder wel prima fiets, niet zo agressief en te koop voor redelijke prijsje. Ook een SV1000S heb ik gehad, geldt beetje zelfde voor, zithouding wel sportiever, liep wat harder dan een VTR, je zou kunnen kijken voor een SV1000N (naked versie met rechtop zithouding). Ook een 950 supermoto gehad, dat is by far de motor waar ik meeste lol op heb gehad, door combi motorblok, vering en zithouding ga je daar van alles mee uithalen (denk aan wheelies etc). Wel wat prijziger qua onderhoud. Ook een XJR noemde je, heb ik momenteel nog, een oude 1200, ook prima fiets, niet teveel vermogen wel lekker koppel, maar ja wel 4-cylinder (overigens wel met de juiste uitlaten een prima geluid). En betrouwbaar, lage onderhoudskosten. Ook nog een luchtgekoelde 750 duc gehad maar werd daar geen vrienden mee ivm bokkigheid bij lage toeren.
En op dit moment rij ik met veel plezier op een StreetTriple, geweldige fiets. Met jouw lengte gewicht misschien beter een wat oudere SpeedTriple.
 
Shiver rules all over.

Zelf 4 jaar op gereden, geen centje pijn.

Fijne motor om mee te gummen, maar ook om lange afstanden te rijden (zelf een keer 920 km op een dag gereden, ging perfect).

Plus, goedkoop en exclusief. Zet een plein vol motoren met 1 Shiver ertussen, en de Shiver trekt alle aandacht naar zich toe. Net ff anders dan anderen..

Ook niet zo heel diefstalgevoelig...
 
Als je van rustig toeren houd zou je toch beter voor een 3 of 4 cilinder kunnen gaan,
grotere 2 cilinders houden daar niet van,ik heb zelf een Ducati streetfighter 848 maar wil deze weer verkopen juist omdat de motor niet echt geschikt is om rustig mee te toeren.
Al zijn Japanse 2 cilinders wel wat geciviliseerder dan Europese fietsen.
Een gulden middenweg is een 3 cilinder,bijvoorbeeld een Triumph street of speedtriple.

De Shiver leent zich heel prima voor rustig toeren, wat al eerder is gezegd zet je hem zo op de tour mapping. Wil je knallen (relatief gezien dan) dan zet je hem gewoon in de sportstand. Daarbij is de zit prima, rechtop niet te sportief. En voor een eventuele passagier is de zit ook ruim zat. Ik rijd hem al 6 jaar, natuurlijk zou ik weleens wat anders willen rijden. Maar dat is niet omdat de Shiver niet voldoet.
 
Dat was ook de reden dat ik hem weg deed. Gewoon eens wat anders willen. Maar ik mis hem nog steeds...
 
KTM inmiddels al weer afgevallen op basis van gedaan onderzoek om allerlei redenen.
BMW R1100S toch ook twijfels over.
Moto Morini weinig over te vinden.
BMW R115oR eventueel nog een optie als de R1200R niet binnen budget valt.
Nu ben ik nieuwsgierig, waarom vallen de ktm's af?
 
Lees al even mee in dit topic. Probleem is alleen dat het erg lastig is. Je moet zelf ondervinden wat beste bij jou past. Gezien je lengte, gewicht en leeftijd zou ik niet voor te klein gaan.
Waar ik zelf op gereden heb en die beetje passen in dit verband zijn o.a. een VTR1000F maar niet echt naked, semi sportief, verder wel prima fiets, niet zo agressief en te koop voor redelijke prijsje. Ook een SV1000S heb ik gehad, geldt beetje zelfde voor, zithouding wel sportiever, liep wat harder dan een VTR, je zou kunnen kijken voor een SV1000N (naked versie met rechtop zithouding). Ook een 950 supermoto gehad, dat is by far de motor waar ik meeste lol op heb gehad, door combi motorblok, vering en zithouding ga je daar van alles mee uithalen (denk aan wheelies etc). Wel wat prijziger qua onderhoud. Ook een XJR noemde je, heb ik momenteel nog, een oude 1200, ook prima fiets, niet teveel vermogen wel lekker koppel, maar ja wel 4-cylinder (overigens wel met de juiste uitlaten een prima geluid). En betrouwbaar, lage onderhoudskosten. Ook nog een luchtgekoelde 750 duc gehad maar werd daar geen vrienden mee ivm bokkigheid bij lage toeren.
En op dit moment rij ik met veel plezier op een StreetTriple, geweldige fiets. Met jouw lengte gewicht misschien beter een wat oudere SpeedTriple.

Hey, bedankt voor de suggesties.

De Firestorm is inderdaad een motor die me echt wel bevalt. Plus en minpunten op eerste gezicht:

Plus:
Mooie twee cilinder roffel. Vind het al een mooi geluid in de Varadero, is misschien nog wat steviger in de Firestorm.
Fraai gelijnd model
Betaalbaar en zo te zien een laag gewicht onder de 200kg.


Min:
Zitpositie te ver naar voren, ik zou dit zeker moeten vervangen voor een superbike type stuur. Ik zie op sites dat deze conversie wel vaker gedaan word, toch een teken dat de standaard reach vrij sportief is.
Schijnbaar nogal dorstig. Zou dan zelf voor de versie met grotere tank gaan.
~
    Net een beetje als de R1100S, wel al wat op leeftijd. Alleen omdat het nu een Honda betreft en die oerdegelijk zijn vind ik dat minder problematisch.Ook al koop je dan een model van 15 jaar oud, toch het idee dat het nog degelijk is met weinig manko's.

    Vraag me wel ook hier af of een 110 pk sterke twin niet teveel van het goede is, is toch een hele forse motorisering. Aan de andere kant word de Firestorm wel beschreven als een comfortabele motor en een braverik qua vermogensafgifte.

    Vind m persoonlijk mooier dan de SV1000s of N, dus die keus is makkelijk. Zou sowieso eerder voor de SV650N gaan want qua afmetingen zijn die twee modellen gelijk.

    XJR blijf ik prachtig vinden, net als een Kawa ZRX1200, ook vanwege de Japanse betrouwbaarheid. Ik zoek namelijk echt een betrouwbare motor, is gewoon een belangrijk aspect voor mij wat wellicht minder telt voor diegene die makkelijk zelf sleutelen.

    Tis alleen die in-lijn 4...

    Verder, de Speed Triple, ben niet zo'n fan van die dubbele ogen, maar wellicht is dit toch een model wat mijn aandacht moet krijgen. Zijn de oudere Speed Triples meer geschikt voor den grotere mens?

    KTM Supermoto zijn echte hooligan bikes, geniaal geluid maar te heftig voor mij zeg ik eerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik nieuwsgierig, waarom vallen de ktm's af?

Op basis van wat ik gelezen heb op meerdere fora, teveel problemen.
als ik een KTM zou kopen zou het de Duke 690 zijn maar die vind ik te kinderlijk gestyled, jammer want het lijkt me de ultieme funbike met een super geluid. Verder overwoog ik de 990SMT maar ik kom echt teveel problemen tegen met deze motor series, veel teveel mensen die klagen over de fuelling, gedrag bij lage toeren, onderdelen die kapot gaan, onderhoudsbeurten die op Ducati niveau liggen. Komt op basis van mijn research bepaald niet betrouwbaar over.
 
Als je geen 4 in lijn wil dan valt XJR af. Qua betrouwbaarheid etc. zit het wel goed bij deze motor.
VTR in het algemeen ook betrouwbaar. Volgens bij enige bekende probleem met name bij eerste serie zijn distributiekettingspanners. Zelf jaren zonder problemen mee gereden. Wel dorstig inderdaad, maar ja hangt beetje van hoeveelheid km's af die je rijdt of dat een issue is. Goed geluid zeker met vervangingsdempers, met originele uitlaten heel (te?) beschaafd. Zithouding vond ik goed te doen maar met superbikestuur kom je rechter te zitten. Kost natuurlijk wel paar centen om dat om te bouwen of je moet er 1 vinden waar ombouw al bij gedaan is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan