Twee klauwen Eén schijf

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Ik ben bezig met een project waar ik zelf, onder andere, een voorvork (girder) voor aan het ontwerpen ben.
Ik ga gebruik maken van een setje Supermoto velgen van een Husqy.. dus met eén schijf, daar ben ik aan gebonden door de naaf. Nu ben ik volkomen vrij in het maken van keuzes wat betreft remklauw(en).

Ik heb zelf een mooie 320mm zwevende schijf gemonteerd zitten op de voornaaf.

En heb een setje GSXR750w klauwen, 4zuigerig dus, op het oog..

Ik vroeg me af of er iemand ervaring had met het monteren van 2 remklauwen op 1 schijf..

plaatje voor het idee:
blauw2.jpg
 
Laatst bewerkt:
owja... dat vergeet ik te melden.. het is niet zo dat ik persee 2 remklauwen wil hebben voor het remvermogen.. want dan zou ik idd zoals screaming chief al opmerkt wel zoeken naar 1 betere klauw.. het is meer het idee van "het kan, dus we doen het" en "het zou er wel gaaf uit kunnen zien" (dat laatste ben ik nog niet van overtuigd.. moet ik nog even op papier zetten)

de temp van de schijf zou idd problemen kunnen veroorzaken, ik heb mijn (automotive) boeken er al op na geslaan maar kan nergens een duidelijke berekening vinden als het gaat om wrijvingskrachten op een bepaald oppervlak op een bepaalde schijf...

vandaar mijn vraag of er misschien mensen met ervaring zijn, of met linkjes naar mensen met ervaring oid...
 
Denk dat er bij flink remmen de warmteafvoer een probleem wordt.

Zja... wat is flink remmen?... er gaat niet mee op het ciruit gereden worden, de krachtbron word een GS650 blok.. dus enorme snelheden zullen ook niet gehaald gaan worden.... en dus ook geen langdurig hard in de ankers hangen..
 
Laatst bewerkt:
Als je het alleen doet omdat het kan zou ik het zeker niet doen. Extra onafgeveerd gewicht toevoegen omdat het kan is het laatste dat je wil ;).

Ik weet dat het bij sommige (zeldzame) auto's ook gedaan werd/wordt. In veel gevallen had dit met de handrem te maken (Escort MK I en MK II, beide groep 4), maar op het plaatje hieronder is het wel voor de bedrijfsrem. Ik meen ook dat er een Alfa is geweest met 2 klauwen op 1 schijf.

ploatje van de remmen van een Maybach.
2003_Maybach_6221.jpg




grz Thijs
 
wordt erg veel gedaan bij zijspannnen met naafbesturing.

warmte ontwikkeling is geen issue, onafgeveerd gewicht heb je ook met twee klauwen op 2 schijven.
het nadeel is op een solo fiets is dat de vork tordeerd, maar zo te zien wil je een overgedimensioneerde Girder vork wil gebruiken, dan zal je daar minder last van hebben als bij een telescoop.

het album van kwastert
 
Zja... wat is flink remmen?... er gaat niet mee op het ciruit gereden worden, de krachtbron word een GS650 blok.. dus enorme snelheden zullen ook niet gehaald gaan worden.... en dus ook geen langdurig hard in de ankers hangen..

en als je er mee in de bergen gaat rijden?? dan zit je toch al snel aan hoge temperaturen van de remschijf > het hoeft echter geen halszaak te zijn om het daarom niet te doen hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me herinneren dat ze bij Discovery's Biker Build-off een keer een chopper gebouwd hadden met geen remmen vóór, maar om toch die feel te hebben van een voorrem hadden ze achter, naast de gewone 4-zuiger klauw, (vanaf de voetrem) ook een 2-pits exemplaar naar de voorrem gemaakt.

Het kan, dus waarom niet :)

De ploert wordt gaaf :Y
:W
 
De schijf wordt helemaal niet warmer dan met 1 klauw. Eerder kouder, je hebt meer oppervlak om de warmte af te voeren. Je gaat niet in 1 keer harder remmen als je meer klauwen hebt.
Lijkt me prima te doen, 2 klauwen op 1 schijf.
 
mijn bescheiden mening:

wet van behoud van energie... je gaat niet meer warmte in je remschijf stoppen als de wrijving verdeeld over een groter oppervlak.. de druk neemt dan simpel per viekante centimeter af...

ldubbele klauw op een schijf lijkt me maar een minimale impact te hebben, hhet enige wat gebeurd is dat je een deel van je schijf afscherm van de rijwind, waardoor de koeling een fractie minden zou zijn... maar ik zou dat aandeel durven verwaarlozen...
 
Laatst bewerkt:
Niet bedoeld als flame, maar gewoon uit interesse:

Die voorvoork en achterbrug, worden die uit dikke plaat gesneden, of is dat een holle doos van dun plaatmateriaal?

Als ze uit dikke plaat worden gesneden hoef je jezelf niet druk te maken om het gewicht van een extra klauw. Het ziet er nogal zwaar uit.

Wordt het een hardtail, of moet de achtervering gewoon nog ontworpen worden?

Dat gat bovenop de achterbrug haalt ontzettend veel zijdelingse stijfheid weg. Zou je daar niet 4 kleinere gaten maken, zodat je een kruis overhoudt?

Je hoeft niet te zoeken naar formules over wrijvingskrachten. Het is gewoon de wet van behoud van energie, je hebt kinetische energie, die wil je omzetten in thermische energie, die je daarna moet afvoeren aan de lucht. Hoe die omzetting gaat is niet van belang.

Denk ook niet dat de uitlaten zo comfortabel zijn, zowel qua zithouding, hitte als geluid...
 
Als je het alleen doet omdat het kan zou ik het zeker niet doen. Extra onafgeveerd gewicht toevoegen omdat het kan is het laatste dat je wil ;).

Ik weet dat het bij sommige (zeldzame) auto's ook gedaan werd/wordt. In veel gevallen had dit met de handrem te maken (Escort MK I en MK II, beide groep 4), maar op het plaatje hieronder is het wel voor de bedrijfsrem. Ik meen ook dat er een Alfa is geweest met 2 klauwen op 1 schijf.

ploatje van de remmen van een Maybach.
[afbeelding]



grz Thijs

ik zie dat ook regelmatig bij ferrari`s of lambop`s ben ff kwaijt welke het was.
 
In eerste instantie ga ik voor dikke platen, voor de berekeningen, ik ga met FEM-berekeningen kijken wat er mogelijk is. Doos-constructie lijkt me kosten-technisch niet echt haalbaar, daar ik alles moet laten maken. Een simpel snijdeel is dan een stuk voordeliger. Wel ga ik kijken of ik misschien dikke plaat kan pakken, en deze uit laat frezen aan de binnenkant:
r1arcgirder2.jpg


Me zorgen maken om extra gewicht doe ik niet. Het word geen racer, het word een zelfbouwer(showfiets dus ;)), heb wel een streefgewicht.. , dat ligt ietsje lager als de fiets waarvoor het blok ontworpen is, ik gok erop dat ik dat wel ga halen.

Het word inderdaad een hardtail, ik wil gaan voor een mix van verschillende stijlen, en uiteindelijk dus een unieke fiets. Het subframe word geveerd.

Met dat gat bovenop de achterbrug heb je een sterk punt!, dit soort dingen wil ik straks echter ook nog met FEM-berekeningen nagaan.

Die uitlaten zijn maar een concept.. voor de keuring moet er zowiso iets anders komen, misschien maak ik ze later wel zoals op tekening... comfortabel hoeft het niet te zijn :)

Nogmaals dank voor jullie input!
 
Terug
Bovenaan Onderaan