Twee lekkages SV 650 gen 2, 2003

28 apr 2021
6
4
Yoo

Had mijn eerste motor een paar weken geleden gekocht, en heb niet goed gekeken bij het kopen. Ben een noob, en was verblind door de hobbie.
Betreft een sv 650 gen 2, 2003 met ongeveer 26000 km, liquid cooling en injectie.

Had mijn motor gecheckt voor een tripje, en zag twee lekkages op de motor.

Lekkages:

- Beide voorrem klemmen waren nat, en een paar buisjes. Denk dat dit de voorvorken zijn? of kan het ook aan de rem buisjes liggen?
WhatsApp Image 2021-04-28 at 4.36.38 PM.jpeg

- Aan de linkerkant van mijn motorblok vond ik op mijn buik beschermer een plasje vloeistof, leek lichtblauw tot kleurloos te zijn. Verder zag ik dat er een vloeistof rand was tussen de generator cover en het motorblok, zie plaatje.
WhatsApp Image 2021-04-28 at 5.02.35 PM.jpeg
WhatsApp Image 2021-04-28 at 4.36.53 PM.jpeg
Screenshot 2021-04-28 175502.png


Weten jullie misschien beter wat er lekt, en kunnen jullie deze dromer opweg helpen?

Groeten
 
Oef....

Ik denk dat je motor koelvloeistof lekt, en je vorkpoten zijn ZEKER lek. Als je remklauwen of remleidingen lekken werken ze ook niet meer (zo goed). Blok ziet er uit alsof het behoorlijk door de pekel is gereden, al je aansluitingen zijn behoorlijk geroest. Kijk eens naar het niveau van je olie en de koelvloeistof om te beginnen. Hoop dat je niet al te veel betaald hebt, zo'n goede indruk maakt de motor niet op basis van je foto's helaas.

Succes met opknappen :t
 
Allereerst zou ik er niet meer mee rijden tot die lekke poot gerepareerd is. Verder lijkt het inderdaad koelvloeistof in de onderkuip. Ik zou er niet zelf aan beginnen. Motor wegbrengen en vragen of je mag kijken om er wat van op te steken of met van het forum doen. Die verroeste banjo bouten zou ik ook niet echt meer vertrouwen '( Evenals de oude remslangen, zou ik mooi staalomvlochten leidingen voor kopen. Hoe is de verdere staat van onderhoud zoals olie, remvloeistof banden?
 
Als "noob" doe je er verstandig aan iemand mee te nemen bij aanschaf van een motor, zeker als het een oud ding is.
Niet iedere verkoper is namelijk even "eerlijk" of heeft verantwoordelijkheidsgevoel richting koper. Er zijn er bij die zouden je nog een proefrit laten maken terwijl ze weten dat de remmen niet werken of dat het blok elk moment kan vastlopen......

Deze motor lijkt wel een pekelfiets en heeft behoorlijk onderhoud nodig: voorvork keerringen vervangen, remleidingen en banjo(aansluitnippels) vervangen, koelvloeistofsysteem afpersen (controle op lekkages) en dan maar hopen dat het een slangenklem is en geen lekke radiator of pakking, etc....
Waarschijnlijk zien we hier nog meer als je foto's stuurt van de rest van de motor.. Hopelijk voor jou was de aankoopprijs er ook naar.
 
Laatst bewerkt:
Yoo! Ziet er niet best uit inderdaad.

Voorvorkkeerring is inderdaad aan vervanging toe, die olie lijkt richting de remleiding te lopen. Remleiding vervangen, gebaseerd op de foto is misschien geen overbodige luxe.

Koelvloeistof lekkage kan van alles zijn.
Die derde foto lijkt me een zwetende pakking, niks spannends.

Waar woon je? Misschien kan een MFer meekijken.

Als die voorvork uit elkaar gaat zoals die van een GS500 (met een enorme 24 of 27mm inbus) dan kan ik je daar wel mee helpen als je in de buurt woont.
 
Net als @Energyre denk ook ik dat je je eerst moet concentreren op de lekke vorkseals. Die (laten of zelf als je dat aandurft) vervangen. Ook ALLE vloeistofniveaus checken.
Lijkt het dan allemaal OK, dan kan je er denk ik gewoon mee rijden voorlopig (en daar heb je hem voor gekocht, niet?).

Wil je de motor langer houden, dan idd wat meer geld aan preventief onderhoud in de zin van nieuwe remslangen e.d. uitgeven. Wil je de motor niet houden, dan de motor (weer) te koop zetten. Dan biedt je iig geen sterk lekkende/onveilige motor aan. Je zult er dan geen geld op winnen, denk ik, maar het blijft dan beperkt tot wat leergeld.
 
Toffe mensen, Hartelijk bedankt voor jullie advies.
Helaas was het niet goedkoop, maar ook niet al te duur. Wel veel geleerd in korte tijd. Wat de koelvloeistof lekkage betreft, denk ik te weten waar het vandaan komt. Een van de buisjes is een beetje losgekomen. Verder zou ik de voorvorken graag zelf willen repareren, maar heb ik helaas geen mechanisme of mogelijkheid om de motor op te hangen. Betwijfel ook of het met een krik goed gaat, voor mijn versie. Afgezien van deze gedeeltes, rijdt hij nog super en ziet de rest er beter uit. Wel wil ik op den duur de remkabels ook vervangen voor rvs.

Thanks nogmaals.

WhatsApp Image 2021-04-28 at 7.16.41 PM.jpeg
 
Allereerst zou ik er niet meer mee rijden tot die lekke poot gerepareerd is. Verder lijkt het inderdaad koelvloeistof in de onderkuip. Ik zou er niet zelf aan beginnen. Motor wegbrengen en vragen of je mag kijken om er wat van op te steken of met van het forum doen. Die verroeste banjo bouten zou ik ook niet echt meer vertrouwen '( Evenals de oude remslangen, zou ik mooi staalomvlochten leidingen voor kopen. Hoe is de verdere staat van onderhoud zoals olie, remvloeistof banden?
Olie + filter onlangs vervangen, remvloeistof is prima (heel licht nog en voldoende, ga wel binnenkort voor de zekerheid verwisselen). Banden zijn ongeveer op de helft. Verder zal ik inderdaad jouw tips opvolgen!
 
Yoo! Ziet er niet best uit inderdaad.

Voorvorkkeerring is inderdaad aan vervanging toe, die olie lijkt richting de remleiding te lopen. Remleiding vervangen, gebaseerd op de foto is misschien geen overbodige luxe.

Koelvloeistof lekkage kan van alles zijn.
Die derde foto lijkt me een zwetende pakking, niks spannends.

Waar woon je? Misschien kan een MFer meekijken.

Als die voorvork uit elkaar gaat zoals die van een GS500 (met een enorme 24 of 27mm inbus) dan kan ik je daar wel mee helpen als je in de buurt woont.
Als beginnende bestuurder moet ik echt zeggen dat motorvolk anders is. Heel verwelkomend, en meedenkend aan anderen. Thanks man. Ik woon en studeer in Delft. Mijn grootste probleem nu is meer hoe ik de voorkant van de motor kan optillen. Kent iemand een methode voor mijn type motor om hem op te tillen, of zal ik toch kijken naar doe-het-zelf garages? Anders breng ik hem weg en laat ik hem professioneel fixen. Zou me gewoon leuk lijken als ik het zelf kan.
 
Als beginnende bestuurder moet ik echt zeggen dat motorvolk anders is. Heel verwelkomend, en meedenkend aan anderen. Thanks man. Ik woon en studeer in Delft. Mijn grootste probleem nu is meer hoe ik de voorkant van de motor kan optillen. Kent iemand een methode voor mijn type motor om hem op te tillen, of zal ik toch kijken naar doe-het-zelf garages? Anders breng ik hem weg en laat ik hem professioneel fixen. Zou me gewoon leuk lijken als ik het zelf kan.
Je kan m opkrikken en er een kratje bier onder zetten en hem stabiel houden met een spanband. Wel je onderste kuipen demonteren en hem proberen te laten rusten op het frame en niet op de uitlaat bochten. Dan een zakje zand of wat zwaars achterop dat hij wat gekanteld zodat het voorwiel van de grond is. Wat ik ook wel eens heb gedaan is om de grote H balk in mijn garage een spanband gedaan en hem daar aan opgehangen via het balhoofd. Verder heb ik nu fijn een balhoofdbok dus dat soort capriolen hoef ik gelukkig niet meer uit te halen :+. Ik denk dat er hier ook nog wel ergens een how to staat op het forum om je te begeleiden met de voorvork revisie.
 
Investeren in paddock stands als je zelf wilt sleutelen.


En nog een voor de achterkant. Die heb altijd nodig icm die voor de voorkant, anders kukelt je motor om.
 
Balen man, het is ook lastig om een wat oudere 2ehands motor te vinden zonder gebreken. De meeste worden volgens mij verkocht als de eigenaar geen zin heeft in de reparaties.

Als je er aan gaat sleutelen zou ik voor goed gereedschap zorgen. Waarschijnlijk ga je vastzittende bouten en moeren tegenkomen en met goedkoop gereedschap maak je die snel stuk. Bij het vastzetten van dingen is het verstandig om aan het begin altijd met een geijkte momentsleutel en werkplaatshandboek te werken.
 
Laatst bewerkt:
Balen man, het is ook lastig om een wat oudere 2ehands motor te vinden zonder gebreken. De meeste worden volgens mij verkocht als de eigenaar geen zin heeft in de reparaties.

Als je er aan gaat sleutelen zou ik voor goed gereedschap zorgen. Waarschijnlijk ga je vastzittende bouten en moeren tegenkomen en met goedkoop gereedschap maak je die snel stuk. Bij het vastzetten van dingen is het verstandig om aan het begin altijd met een geijkte momentsleutel en werkplaatshandboek te werken.
Ik heb de 172 set versie gekocht van Gedore red (niet de beste maar niet de slechtst).
https://www.amazon.de/-/en/Gedore-R...d=1&keywords=gedore+rot&qid=1620047956&sr=8-5

Verder kijk ik ook naar het handboek voor de momenten, en heb ik een momentsleutel gekocht (8-105Nm).
Hopelijk kan ik hier mee verder totdat ik klaar ben met afstuderen, en een ruimer budget heb. De reviews waren positief en in dit budget klasse kwam hij ook het meest overeen met professionele momentsleutels. Verder wordt de moment altijd onderschat (4% foutmarge) dus draai ik hem niet harder vast dan nodig (althans hoop ik).
 
Ik heb de 172 set versie gekocht van Gedore red (niet de beste maar niet de slechtst).
https://www.amazon.de/-/en/Gedore-R...d=1&keywords=gedore+rot&qid=1620047956&sr=8-5

Verder kijk ik ook naar het handboek voor de momenten, en heb ik een momentsleutel gekocht (8-105Nm).
Hopelijk kan ik hier mee verder totdat ik klaar ben met afstuderen, en een ruimer budget heb. De reviews waren positief en in dit budget klasse kwam hij ook het meest overeen met professionele momentsleutels. Verder wordt de moment altijd onderschat (4% foutmarge) dus draai ik hem niet harder vast dan nodig (althans hoop ik).
Goed bezig!
 
Ik denk dat je op 2 punten qua demontage in de problemen kan komen. Ter eerste de veer waarmee de oliekeerring op zijn plek gehouden wordt. Als die veer (en dan zou zo maar kunnen, gezien de pekel die je motor heeft meegemaakt) verroest kan het de demontage erg lastig zijn. Vooraf flink wat goede kruipolie verhoogd je kansen.
Verder is de demontage van de bout waarmee binnen en buitenpoot met elkaar verbonden zijn (onderaan de vorkpoot, een beetje verstopte plek) zonder speciaal gereedschap en/of het gebruik van een luchtsleutel een gok.

Mocht je zonder deze speciale gereedschappen willen (of moeten) werken, maak dan de overweging of je voor dat specifieke deel de hulp van een motorwerkplaats gaat gebruiken. Kost misschien iets, maar kan je potentieel heeeeel veeeeel irritatie besparen.
 
Yo guys, Ff een update:
motor met touw en een krik opgehangen aan een balk. De voorvorken los gemaakt. De vorige eigenaar had verkeerde bouten in de voorvorken gezet, waardoor er een van de voorvorken niet uit te draaien was (veel te hard aangedraaid en niet van staal). Had daarna de poot naar een motorzaak gebracht die met speciale tools de bout heeft losgemaakt, super vriendelijke meneer die binnenkort een wat meer officieel pand wil huren, en nu werkt vanuit een garage. Verder de voorvork olie vervangen en alles gesmeerd en in elkaar gezet. De motor rijdt geweldig, en ik ben nog steeds in 'the honeymoon' fase.

Thanks y'all voor de nice tips, en zeker neelis_v4 die via de app nog een x meedacht.
 

Bijlagen

  • motorcropvoorvork.jpeg
    motorcropvoorvork.jpeg
    157,2 KB · Weergaven: 25
Terug
Bovenaan Onderaan