twee vraagjes mbt Yamaha XJ700

I-eye

Rookie
4 mrt 2003
17
0
Waalwijk
Ik heb eindelijk sinds lange tijd, maandje of 9, weer eens de tijd genomen om mijn Maxim XJ700 weer eens van stal te gaan halen. Ja ik schaam me diep dat 'ze' zo lang stil heeft moeten staan. Nu heb ik eindelijk een eigen stekkie waarbij ik m'n fiets ook thuis kan stallen, dus dit zal niet meer voor komen.

Ik heb dit weekeinde veel kilometers gemaakt, om o.a. de oude benzine er eens helemaal uit te kunnen rijden. Nu vallen me twee dingen op, die ik jullie wil voorleggen in de hoop tips te krijgen hie ik dit zelf zou kunnen oplossen. Ik ben nog een n00b qua motor techniek, maar wil het wel (tot een bepaalde hoogte) onder de knie gaan krijgen...

1) het aantal toeren dat de motor draait wanneer hij stationair draait is bijzonder laag <1000. Zeker wanneer hij koud is resulteert dit in uitvallen bij een stoplicht. Ook de choke houdt hem niet draaiende. Kan iemand me vertellen waar ik dit zou kunnen bijstellen naar boven?

2) wanneer ik het gas volledig opendraai merk ik dat de motor even inhoudt alvorens echt te accelereren. Wat zou dit kunnen zijn en wat kan ik hier aan doen?

Dank! :)
 
In het midden van je carbblok zit aan de luchtfilter kant zit je stationairstelschroef, draai die rechtsom en je stationair toerental gaat omhoog.

Het 2de punt kan liggen aan je carburateurs die een schoonmaakbeurt nodig hebben en misschien gesynchroniseerd moeten worden. Als je dat niet zelf kunt maar wel wilt leren, pruts en pruttel meeting. Maar dat topic had je al gevonden volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
In het midden van je carbblok zit aan de luchtfilter kant zit je stationairstelschroef, draai die rechtsom en je stationair toerental gaat omhoog.

Het 2de punt kan liggen aan je carburateurs die een schoonmaakbeurt nodig hebben en misschien gesynchroniseerd moeten worden. Als je dat niet zelf kunt maar wel wilt leren, pruts en pruttel meeting. Maar dat topic had je al gevonden volgens mij.
ok thnx... ik ga het ff checken wanneer het droog is... 't regent hier pijpestelen op dit moment. Ik heb zeker de intentie op naar de meeting te komen... wanneer wordt de ddatum definitief?
 
In het midden van je carbblok zit aan de luchtfilter kant zit je stationairstelschroef, draai die rechtsom en je stationair toerental gaat omhoog.

Het 2de punt kan liggen aan je carburateurs die een schoonmaakbeurt nodig hebben en misschien gesynchroniseerd moeten worden. Als je dat niet zelf kunt maar wel wilt leren, pruts en pruttel meeting. Maar dat topic had je al gevonden volgens mij.
100% mee eens!
 
ok thnx... ik ga het ff checken wanneer het droog is... 't regent hier pijpestelen op dit moment. Ik heb zeker de intentie op naar de meeting te komen... wanneer wordt de ddatum definitief?

Weet ik nog niet, wordt waarschijnlijk ergens eind augustus/begin september. De datum wordt minstens 2 weken van te voren vastgesteld dus als je regelmatig even het p&p topic opzoekt zie je het vanzelf.
 
In het midden van je carbblok zit aan de luchtfilter kant zit je stationairstelschroef, draai die rechtsom en je stationair toerental gaat omhoog.

Het 2de punt kan liggen aan je carburateurs die een schoonmaakbeurt nodig hebben en misschien gesynchroniseerd moeten worden. Als je dat niet zelf kunt maar wel wilt leren, pruts en pruttel meeting. Maar dat topic had je al gevonden volgens mij.
:^

Misschien ten overvloede, maar het is een opvallende messing stelschroef achter onder de carbs.

Mijn XJ700XS loopt trouwens op de choke sowieso erg beroerd hoor, 'kweet niet of dat bij allemaal zo is :? . Ik kan hem er mee aan de praat houden, maar daar is 't mee gezegd!

Schoonmaken en synchroniseren van je carbs makt echt een wereld van verschil!
 
Liep-ie vóór die 9 maanden goed? Dan denk ik dat er stolsels in je brandstof zitten.
Ik las hier op Forum vaak over "Forte", schoonmaak-toevoegsel aan benzine voor 4-takkers. Ik denk dat ik dat gauw 1 x een flinke rit zou proberen, voordat er teveel spul zich samenpakt in kleine brandstofdoorgangen want is er op een punt eenmaal nul doorstroming dan zal het hier ook niet mee verbeteren.

Stilstand is achteruitgang.
 
Liep-ie vóór die 9 maanden goed? Dan denk ik dat er stolsels in je brandstof zitten.
Ik las hier op Forum vaak over "Forte", schoonmaak-toevoegsel aan benzine voor 4-takkers. Ik denk dat ik dat gauw 1 x een flinke rit zou proberen, voordat er teveel spul zich samenpakt in kleine brandstofdoorgangen want is er op een punt eenmaal nul doorstroming dan zal het hier ook niet mee verbeteren.

Stilstand is achteruitgang.


heb de lege verpakking helaas niet meer maar zelf enorm tevreden over een ander merk toevoeging aan de brandstof, womi schijnt helemaal top te zijn maar nog niet geprobeerd vanwege prijs/kwaliteit verhouding.

carburateurs demonteren en schoonmaken is natuurlijk beter maar ik zou eerst een toevoeging aan benzine proberen, baadt het niet...

zelf letterlijk gehad dat de motor echt niet fatsoenlijk wou onder de 7000, na toevoeging hooguit een kilometer gereden en liep als een nieuwe :)
 
ik heb in ieder geval het messing schroefje weten te vinden... nu draait ie tenminste fatsoenlijk stationair. Ik zal morgen/overmorgen eens even een motorshop binnen stappen en een toevoeging halen... kan geen kwaad.
 
zo ff een update...

het probleem van het inhouden was het luchtfilter... heb geprobeerd deze te reiningen, mocht niet baten.. werd zelfs steeds erger! Heb toen maar een nieuwe gekocht, vandaag weer een uurtje of 3 op de fietd gezeten zonder problemen.... heerlijk zeg maar!

Andere vraag: heeft iemand ervaring met 'licht customizen' van een XJ700? Ik wil graag andere spiegels, andere knipperlichten achter, een wat vetter geluid uit de uitlaat en eigenlijk een grotere tank. Tips, best practices en wellicht geschikte onderdelen (sites?) zijn welkom! :}
 
Ik heb wel vast een plaatje voor je van een grote tank, ziet er beter uit en heeft nog een paar extra voordelen ook!
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan