Twee weken Elektrisch naar Italië, Oostenrijk en Slovenië

Baashaag

Die hard MF'er
23 mrt 2020
303
515
Ede
Sommige hebben misschien mijn vorige meerdaagse trip met een Energica Eva gelezen iineen vorig topic
3 dagen trip met een Energica Eva



Een jaar later werd het eens tijd voor een echte elektrische vakantie. Dit jaar gaan we weer richting Italië en is het doel om daarnaast ook wat meer van Oostenrijk te zien en een stukje Slovenië mee te pakken. Ik ben wel gelimiteerd mbt de range van de motor maar er zijn tegenwoordig genoeg fastcharge stations en ik heb een langzame lader met type2 extensie bij mocht ik toch te weinig stroom hebben.



Vorig topic kreeg ik het commentaar te weinig foto's te posten van andere zaken dan de motor die aan het laden was dus hier heb ik ook mijn best op gedaan.



Genoeg intro, ter zake. Hoe ga ik dit aanpakken? Normaal ben ik van het helemaal uitwerken van routes alleen werkt dit elektrisch toch iets anders. Vanwege de hoge efficiëntie heeft alles een veel grotere impact. Iets meer tegenwind en je bent zo 5 tot 10% kwijt van je range, vooral op de snelweg.



Daarom heb ik alle CCS stations van Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Slovenië in mijn Garmin geladen als POI. Op die manier zie ik wat er in de buurt is en kan ik er ook rechtstreeks naar navigeren.



Verder heb ik een hoop apps waarvan ik Bonnet en Be Charge het meeste gebruik. Bonnet heb ik 10% korting op het gangbare tarief en Be Charge verkocht 250kWh aan stroom voor 90 euro, wat neer komt op 0.36 euro per kWh. Daarnaast nog een Shell Recharge pasje wanneer bovenstaande niet werken. Daarmee kan het alleen wel erg duur worden.





Dag 1: Ede naar Straatsburg

Dag 1 was voor 80% snelweg. Ik had een afstand van 580km gepland, iets wat ik op de V-strom in een paar uur kan doen met 1x tanken onderweg. Dit is elektrisch wel anders.



Het eerste stuk reden we richting het Oosten, hier kwam de wind ook vandaan dus de motor verbruikte veel meer dan verwacht. Vlak voor de Duitse grens heb ik nog even wat kWh bijgeladen om zeker te weten dat ik het zou halen. Ik twijfelde nog heel even om om te keren en al mijn spullen in de V-strom te gooien maar ik zette toch door. Uiteindelijk kwamen we aan bij het eerste echte laadpunt, een Ionity lader die via de Be Charge app zou gaan werken. Dit ging niet meteen goed maar na 2x de kabel te verbinden begin het laden toch echt. Dit bleek een vast ritueel bij Ionity stations te worden.

20230610_092143.jpg




Zelf ook even opgeladen met een ontbijt bij de naast gelegen bakker. Hier kwam ik er ook weer achter hoe matig mijn Duits is maar dat wordt steeds iets beter gedurende de trip.

20230610_085522.jpg






Met een volle accu heb ik het volgende laadpunt opgezocht wat op 80km afstand zou liggen en reden we daar met een gangetje van 100 op de teller naar toe. Dit ging al richting het Zuiden en de wind was een stuk minder wat al gauw veel meer range gaf. De andere laadstations bereikte ik met voldoende range over.

Waar ik totaal anders in sta op een elektrische motor zijn de Baustelle in Duitsland. Even een stukje 80 rijden doet veel voor je range en zo kom je dus altijd met meer % over dan dat je had verwacht bij het volgende laadpunt.



Bij het 6de of 7de laadpunt maakte ik nog een flinke blunder. In de app dien je de juiste stekker te selecteren te herkennen aan een ID. Ik was iets te snel en klikte de verkeerde aan waar net een Audi aan ging hangen. Via de app kon ik het niet meteen stoppen en voordat ik de bestuurder had gevonden trok de Audi er toch al 5 kWh doorheen. Gelukkig wel van mijn 250 kWh bundel dus de schade bleef beperkt. Ik was wel flink jaloers op de laadsnelheid.



Uiteindelijk na 460km snelweg besloten om de rest maar binnendoor te doen. Snelweg is al niet zo spannend maar als je ook nog niet door kan scheuren is het helemaal saai. Binnendoor ging de range van 100 naar 150 wat de laadkosten weer wat omlaag haalde. Onderweg nog een Lidl lader gepakt en wat te eten en drinken in de Lidl zelf gehaald.

20230610_210320~2.jpg






586km op de teller en 550 op de gps. Mijn gehele route gevolgd met de Yamaha MyRide app wat neer kwam op 14 uur totale reistijd en 8 uur rijtijd. Sommige stops werden al gauw 40 minuten omdat we nog even ging eten of bij wilde komen van het saaie stuk snelweg.

Screenshot_20230612_075806_MyRide.jpg




In totaal 9x geladen en ongeveer 55kWh verbruikt wat mij +-23 euro heeft gekost.



Dag 2 zou bestaan uit nog wat snelweg maar daarna eindelijk bochtige wegen in Zwitserland.
 

Bijlagen

  • 20230610_092143.jpg
    20230610_092143.jpg
    255 KB · Weergaven: 33
  • 20230610_085522.jpg
    20230610_085522.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 32
  • 20230610_210320~2.jpg
    20230610_210320~2.jpg
    145,9 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
En hoe lang heb je stilgestaan (op saaie punten) om te laden? Mijn Versys gaat gemiddeld 1 op 21,7 waardoor ik een dikke 450 kilometer met een tank kan doen, dat kost me dan 1 x in nog geen 5 minuten stilstaan 35 euro. Okay duurder dan elektrisch maar de vakantietijd die je verliest door het vele stilstaan (lees vakantietijd) op meestal niet de meest gezelligste punten waar laadstations staan... Reden jullie met z'n tweetjes op 1 motor (aangezien er iemand tegenover je zit) waardoor de actieradius maar zo laag was?
 
Brengt me terug naar de tijd dat ik nog op LPG reed en op vakantie was(en die niet meer op benzine wilde)en een range van 300km had. Altijd op zoek naar een pomp die er vaak niet was (of uitverkocht). Dat eten en de tijd nemen lijkt me wel leuk op zo,n reis. Dat gedoe met die kabels en apps en pasjes not so much. Is het de eerste Energica met 13,4kw accu? 80 tot 100 km op een lading?
 
Ooit in Italië een roadtrip gepland..... de huurauto bleek op Metano te rijden wat zwaar slecht verkrijgbaar was en ik alles om moest gooien steeds om maar zo'n pomp gevonden te krijgen. Ik wil gewoon een mooie rit rijden en geen rekening hoven te houden met waar wel en niet een bepaalde brandstof verkrijgbaar is. Benzine is in de binnenlanden van Spanje goed verkrijgbaar, zeker met een fatsoenlijke actieradius.
 
Brengt me terug naar de tijd dat ik nog op LPG reed en op vakantie was(en die niet meer op benzine wilde)en een range van 300km had. Altijd op zoek naar een pomp die er vaak niet was (of uitverkocht). Dat eten en de tijd nemen lijkt me wel leuk op zo,n reis. Dat gedoe met die kabels en apps en pasjes not so much. Is het de eerste Energica met 13,4kw accu? 80 tot 100 km op een lading?
13.4kwh accu inderdaad, 11kWh bruikbaar dus een verbruik van 11/109km op de snelweg levert maar 100km range op. Daarbij wil je niet met 0%aankomen bij een laadpaal dus wordt het nog minder
En hoe lang heb je stilgestaan (op saaie punten) om te laden? Mijn Versys gaat gemiddeld 1 op 21,7 waardoor ik een dikke 450 kilometer met een tank kan doen, dat kost me dan 1 x in nog geen 5 minuten stilstaan 35 euro. Okay duurder dan elektrisch maar de vakantietijd die je verliest door het vele stilstaan (lees vakantietijd) op meestal niet de meest gezelligste punten waar laadstations staan... Reden jullie met z'n tweetjes op 1 motor (aangezien er iemand tegenover je zit) waardoor de actieradius maar zo laag was?
Achterop alleen een tailbag. Mijn vriendin rijdt op haar Kawasaki Z1000SX.
 
Ik vind het met name interessant wat de motor in de bergen doet. Ik rijd al sinds 2015 electrisch (tesla, opvolgend S, 3 en nu Y) en daar merk je echt de vooruitgang mee. Meer range meer efficientie. Ik heb vorig jaar juni tijdens het laden bij vd Valk Assen bij zo'n Experia staan kijken en das wel hippe shit hoor. Maar het probleem waar ik voor mijn gevoel tegenaanloop is dat binnendoor/toeristisch meteen moeilijk is op het moment. En persoonlijk rijd ik zo min mogelijk autobaan op vakantie (+/- 200 km in twee weken).
 
Dag 2 Frankrijk naar Sustenpass

Dag 2 begon met een simpel ontbijt bij een premier classe hotel. Deze keten kies ik vaak omdat ze 24/7 open zijn en ik dan niet perse vast zit aan een tijd.
20230611_063739.jpg

Helaas geen laadmogelijlheid hier dus eerst een klein stuk snelweg gedaan om bij een Lidl te laden. Hierna nog een stuk snelweg waarbij we veel achter een camper zaten die 95 reed. De weerstand daalde hierom enorm en wanneer ik zeker wist dat ik genoeg range had ging ik er voorbij om even door te kunnen rijden. Na de volgende lader zat het snelweg rijden er dan eindelijk op en konden we de mooiere wegen gaan rijden.
20230611_080726.jpg

Na wat korte bochtige wegen te rijden werd het tijd eens even een normale pauze te houden naast het wachten bij laadpalen. Flink aan de prijs in Zwitserland, vandaar dat ik op de benzine motor tot aan de grens rijdt en de dag er na door heel Zwitserland ga. Op de elektrische motor is dit geen optie dus dan nemen we het er maar van. Bij de koffie kreeg ik een bakje koffiemelk met een leuke print er op. Later zag ik dat er verschillende brommers waren, gotta catch em all.
20230611_131056.jpg

Het hotel lag aan de Brunigpass dus via een aantal mooie bochten kwamen wij daar aan. Deze uitgekozen vanwege het uitzicht, de liggig en de laadpalen voor de deur. Met dat laatste had ik wat problemen maar na 3x proberen bleef het laden werken.
20230611_163052.jpg

Na het inchecken en even bijkomen stapten wij weer op de motor om de Sustenpass over te rijden. Deze was helaas niet helemaal open vanwege lawine gevaar maar dat zorgde er wel voor dat we de pass voor ons zelf hadden.
IMG_20230611_185358.jpg

Bij het omhoog rijden zakte de range hard naar beneden. Hierbij dien je dus meer te kijken naar batterij percentage dan naar de voorspelde range. Bij het afdalen zat ik op sommige stukken op 0kWh/100km of zelfs negatief door het regenerend remmen. Dit maakte het soms wel lastig om in te schatten of een bepaalde lader haalbaar was of niet.
20230611_152031.jpg

Op de terugweg nog een gratis lader getest van een Zwitsers energie bedrijf. Die werkte prima ookal zag die er erg oud uit. Na 3kWh waren we het wachten zat en aangezien we toch bij het hotel konden laden zijn we daar maar heen gereden.
IMG_20230611_152154.jpg

Uiteindelijk 400km gereden en 5x geladen(inclusief de laatste die niet nodig was)

28kWh geladen voor 13 euro.
 
Leuk dat je een reisverslag doet en het lijkt mij niet nodig dat iedereen hier de voordelen van benzine en de nadelen van elektrisch gaat benoemen.
Die conclusie kan ieder voor zich wel trekken.
Die voordelen zijn mij wel duidelijk geworden, ook een aantal waar ik nog niet aan had gedacht. Benzine is overal dezelfde snelheid er in te pompen, op dezelfde manier te betalen en je hebt maar 1 aansluiting die je niet zelf mee hoeft te nemen.
Daarnaast was ik wel verbaasd in hoe weinig mijn vriending hoefde te tanken terwijl ik daar toch 3 of 4x voor moet laden. In de bergen wordt het wel wat minder want dan is elektrisch veel efficiënter.
Ik vind het met name interessant wat de motor in de bergen doet. Ik rijd al sinds 2015 electrisch (tesla, opvolgend S, 3 en nu Y) en daar merk je echt de vooruitgang mee. Meer range meer efficientie. Ik heb vorig jaar juni tijdens het laden bij vd Valk Assen bij zo'n Experia staan kijken en das wel hippe shit hoor. Maar het probleem waar ik voor mijn gevoel tegenaanloop is dat binnendoor/toeristisch meteen moeilijk is op het moment. En persoonlijk rijd ik zo min mogelijk autobaan op vakantie (+/- 200 km in twee weken).
Omhoog gaat het hard met het verbruik, zelfs meer dan 100 rijden op de snelweg kost. Wanneer je eenmaal boven bent en weer naar beneden gaat kan je wel weer wat terug winnen.
In Zwitserland mocht je vaak maar 69 bij het afdalen, wat er voor zorgde dat ik half op de regen kon rijden en zo weer wat range terug kon winnen. Ik heb niet gecheckt of er daadwerkelijk procenten bij kwamen maar zag wel het gemiddelde verbruik sterk afnemen. Bij een flinke afdaling van de Furkapass had ik de 500km range in beeld wat het maximale is wat de motor wilt berekenen.

Gemiddeld zit ik in de bergen rond de 5kWh/100km en zou dus 200km kunnen rijden op een accu. Ik houd zelf 150 aan om altijd marge te hebben.
 
Leuk verslag.

Ik denk wel dat de reis helemaal anders zou zijn met een nieuwe energica met grote batterij.
In de begindagen van EV's las ik ook reisverslagen van mensen die met een leaf of zoe op vakantie gingen. Maar dat was totaal niet te vergelijken met hoe ikzelf daarna met de Tesla of Taycan op vakantie ging. Een rijbereik van 100km of 300km maakt een zeer groot verschil.

Verbruik je echt 11kwh/100km met de energica ? Dat klinkt wel heel erg hoog.
Ikzelf heb met mijn zero DS 6 a 8 kwh/100km op de autosnelweg. Daardoor kan ik met mijn 14,4kwh 200km rijden als ik rond de 100km/u blijf. En 160 km als ik rond 120 km/u rij. Laden is dan weer zeer traag (7,3kw). Dus jouw energica is sowieso beter om te reizen.
 
Hahaha wat een bazen foto 8-)

Wat voor pak heb je trouwens aan? Het lijkt wel een overall in plaats van jas + broek.
Het is dit pak van Restylewear
Motorkleding fabrikant levert ook direct aan particulieren!

In Barneveld zit een zaak waar je het kan passen. Het is niet mijn favoriete motorzaak maar als je gericht ergens naar op zoek bent moet het wel goed komen.

Het is een doorwaaipak wat veel panelen heeft. Wanneer het kouder wordt doe ik de regen laag er in. Die is niet 100% waterdicht maar ik heb er mee in een flinke hoosbui in Andorra gereden en alleen de buitenkant was nat en klammig. Ik had het wel erg koud.
 
Leuk verslag.

Ik denk wel dat de reis helemaal anders zou zijn met een nieuwe energica met grote batterij.
In de begindagen van EV's las ik ook reisverslagen van mensen die met een leaf of zoe op vakantie gingen. Maar dat was totaal niet te vergelijken met hoe ikzelf daarna met de Tesla of Taycan op vakantie ging. Een rijbereik van 100km of 300km maakt een zeer groot verschil.

Verbruik je echt 11kwh/100km met de energica ? Dat klinkt wel heel erg hoog.
Ikzelf heb met mijn zero DS 6 a 8 kwh/100km op de autosnelweg. Daardoor kan ik met mijn 14,4kwh 200km rijden als ik rond de 100km/u blijf. En 160 km als ik rond 120 km/u rij. Laden is dan weer zeer traag (7,3kw). Dus jouw energica is sowieso beter om te reizen.
De Zero is wel iets zuiniger op de snelweg @Hans2183 heeft dat wel eens getest.

Ik was eerst van mening dat je met de grotere accu ook even lang bezig zou zijn want je accu is wel 2x zo groot maar de laadsnelheid blijft gelijk. Nu moet ik daar toch op terugkomen want ik was ook erg veel tijd kwijt met het starten van het laden.
Ook kan je met een grotere accu meer en langer op de hoogste snelheid laden tot je op 80% zit.

Om het echt te weten zou ik de rit nog een keer moeten doen met een grotere accu, wie sponsort mij?
 
Hoe lang sta je nou gemiddeld te wachten om zeg maar van 20% lading (ik neem aan dat dat het moment is dat je ongeveer stopt) weer tot 80 a 90% te komen?
 
Hoe lang sta je nou gemiddeld te wachten om zeg maar van 20% lading (ik neem aan dat dat het moment is dat je ongeveer stopt) weer tot 80 a 90% te komen?
Van 20% naar 80% is ongeveer 20 minuten bij een snellader. Idealiter loop je dan even een supermarkt in en dan is de motor klaar voordat jij klaar bent. Helaas is er vaak alleen een tankstation in de buurt en zit je daar aan vast.

Vandaag ga ik vanuit Livigno over de Stelvio naar Ponte Arche, ongeveer 220km. Door de regeneratie zou ik dat misschien op 1 lading kunnen doen maar ik ga na de Gavia pass een paar minuten laden en dan red ik het weer makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Leuk om te zien dat de infrastructuur goed genoeg geworden is om dit mogelijk te maken.
4 jaar geleden was het zeer moeilijk om elke 100km een CCS lader te vinden. Vandaag is dat in europa geen probleem meer.
 
Het is alleen jammer dat het grotendeels nog geënt is op doorreis, wat ik wel begrijp natuurlijk. in de hele eifel weet ik toevallig dat in Einruhr een 11 kw laadpaal staat. maar voor snelladen? misschien dat grote Aral tankstation bij Blankenheim?
 
20 minuten laden en dat 5 x per dag... Werd / wordt je vriendin daar niet gek van dat je zo vaak moet stoppen? ;)
Dat was alleen de eerste dagen nodig. Vandaag (dag 4) maar 2x geladen voor een paar minuten. Als ik het strategisch had gedaan dan kon 1x laden ook nog wel uit.

Op de bergpassen haal ik nu wel 160km range. Ligt er aan of de lader boven of onderaan de berg staat.
 
Enne, met een usb snoertje vanaf de motor van je vriendin?
Zou je bijv op een camping kunnen en mogen opladen gewoon op het 230v net? (Oké, zal lang duren maar de nacht heb je).

Mooi verslag hoor, doorgaan!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan