Sommige hebben misschien mijn vorige meerdaagse trip met een Energica Eva gelezen iineen vorig topic
3 dagen trip met een Energica Eva
Een jaar later werd het eens tijd voor een echte elektrische vakantie. Dit jaar gaan we weer richting Italië en is het doel om daarnaast ook wat meer van Oostenrijk te zien en een stukje Slovenië mee te pakken. Ik ben wel gelimiteerd mbt de range van de motor maar er zijn tegenwoordig genoeg fastcharge stations en ik heb een langzame lader met type2 extensie bij mocht ik toch te weinig stroom hebben.
Vorig topic kreeg ik het commentaar te weinig foto's te posten van andere zaken dan de motor die aan het laden was dus hier heb ik ook mijn best op gedaan.
Genoeg intro, ter zake. Hoe ga ik dit aanpakken? Normaal ben ik van het helemaal uitwerken van routes alleen werkt dit elektrisch toch iets anders. Vanwege de hoge efficiëntie heeft alles een veel grotere impact. Iets meer tegenwind en je bent zo 5 tot 10% kwijt van je range, vooral op de snelweg.
Daarom heb ik alle CCS stations van Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Slovenië in mijn Garmin geladen als POI. Op die manier zie ik wat er in de buurt is en kan ik er ook rechtstreeks naar navigeren.
Verder heb ik een hoop apps waarvan ik Bonnet en Be Charge het meeste gebruik. Bonnet heb ik 10% korting op het gangbare tarief en Be Charge verkocht 250kWh aan stroom voor 90 euro, wat neer komt op 0.36 euro per kWh. Daarnaast nog een Shell Recharge pasje wanneer bovenstaande niet werken. Daarmee kan het alleen wel erg duur worden.
Dag 1: Ede naar Straatsburg
Dag 1 was voor 80% snelweg. Ik had een afstand van 580km gepland, iets wat ik op de V-strom in een paar uur kan doen met 1x tanken onderweg. Dit is elektrisch wel anders.
Het eerste stuk reden we richting het Oosten, hier kwam de wind ook vandaan dus de motor verbruikte veel meer dan verwacht. Vlak voor de Duitse grens heb ik nog even wat kWh bijgeladen om zeker te weten dat ik het zou halen. Ik twijfelde nog heel even om om te keren en al mijn spullen in de V-strom te gooien maar ik zette toch door. Uiteindelijk kwamen we aan bij het eerste echte laadpunt, een Ionity lader die via de Be Charge app zou gaan werken. Dit ging niet meteen goed maar na 2x de kabel te verbinden begin het laden toch echt. Dit bleek een vast ritueel bij Ionity stations te worden.
Zelf ook even opgeladen met een ontbijt bij de naast gelegen bakker. Hier kwam ik er ook weer achter hoe matig mijn Duits is maar dat wordt steeds iets beter gedurende de trip.
Met een volle accu heb ik het volgende laadpunt opgezocht wat op 80km afstand zou liggen en reden we daar met een gangetje van 100 op de teller naar toe. Dit ging al richting het Zuiden en de wind was een stuk minder wat al gauw veel meer range gaf. De andere laadstations bereikte ik met voldoende range over.
Waar ik totaal anders in sta op een elektrische motor zijn de Baustelle in Duitsland. Even een stukje 80 rijden doet veel voor je range en zo kom je dus altijd met meer % over dan dat je had verwacht bij het volgende laadpunt.
Bij het 6de of 7de laadpunt maakte ik nog een flinke blunder. In de app dien je de juiste stekker te selecteren te herkennen aan een ID. Ik was iets te snel en klikte de verkeerde aan waar net een Audi aan ging hangen. Via de app kon ik het niet meteen stoppen en voordat ik de bestuurder had gevonden trok de Audi er toch al 5 kWh doorheen. Gelukkig wel van mijn 250 kWh bundel dus de schade bleef beperkt. Ik was wel flink jaloers op de laadsnelheid.
Uiteindelijk na 460km snelweg besloten om de rest maar binnendoor te doen. Snelweg is al niet zo spannend maar als je ook nog niet door kan scheuren is het helemaal saai. Binnendoor ging de range van 100 naar 150 wat de laadkosten weer wat omlaag haalde. Onderweg nog een Lidl lader gepakt en wat te eten en drinken in de Lidl zelf gehaald.
586km op de teller en 550 op de gps. Mijn gehele route gevolgd met de Yamaha MyRide app wat neer kwam op 14 uur totale reistijd en 8 uur rijtijd. Sommige stops werden al gauw 40 minuten omdat we nog even ging eten of bij wilde komen van het saaie stuk snelweg.
In totaal 9x geladen en ongeveer 55kWh verbruikt wat mij +-23 euro heeft gekost.
Dag 2 zou bestaan uit nog wat snelweg maar daarna eindelijk bochtige wegen in Zwitserland.
3 dagen trip met een Energica Eva
Een jaar later werd het eens tijd voor een echte elektrische vakantie. Dit jaar gaan we weer richting Italië en is het doel om daarnaast ook wat meer van Oostenrijk te zien en een stukje Slovenië mee te pakken. Ik ben wel gelimiteerd mbt de range van de motor maar er zijn tegenwoordig genoeg fastcharge stations en ik heb een langzame lader met type2 extensie bij mocht ik toch te weinig stroom hebben.
Vorig topic kreeg ik het commentaar te weinig foto's te posten van andere zaken dan de motor die aan het laden was dus hier heb ik ook mijn best op gedaan.
Genoeg intro, ter zake. Hoe ga ik dit aanpakken? Normaal ben ik van het helemaal uitwerken van routes alleen werkt dit elektrisch toch iets anders. Vanwege de hoge efficiëntie heeft alles een veel grotere impact. Iets meer tegenwind en je bent zo 5 tot 10% kwijt van je range, vooral op de snelweg.
Daarom heb ik alle CCS stations van Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Slovenië in mijn Garmin geladen als POI. Op die manier zie ik wat er in de buurt is en kan ik er ook rechtstreeks naar navigeren.
Verder heb ik een hoop apps waarvan ik Bonnet en Be Charge het meeste gebruik. Bonnet heb ik 10% korting op het gangbare tarief en Be Charge verkocht 250kWh aan stroom voor 90 euro, wat neer komt op 0.36 euro per kWh. Daarnaast nog een Shell Recharge pasje wanneer bovenstaande niet werken. Daarmee kan het alleen wel erg duur worden.
Dag 1: Ede naar Straatsburg
Dag 1 was voor 80% snelweg. Ik had een afstand van 580km gepland, iets wat ik op de V-strom in een paar uur kan doen met 1x tanken onderweg. Dit is elektrisch wel anders.
Het eerste stuk reden we richting het Oosten, hier kwam de wind ook vandaan dus de motor verbruikte veel meer dan verwacht. Vlak voor de Duitse grens heb ik nog even wat kWh bijgeladen om zeker te weten dat ik het zou halen. Ik twijfelde nog heel even om om te keren en al mijn spullen in de V-strom te gooien maar ik zette toch door. Uiteindelijk kwamen we aan bij het eerste echte laadpunt, een Ionity lader die via de Be Charge app zou gaan werken. Dit ging niet meteen goed maar na 2x de kabel te verbinden begin het laden toch echt. Dit bleek een vast ritueel bij Ionity stations te worden.
Zelf ook even opgeladen met een ontbijt bij de naast gelegen bakker. Hier kwam ik er ook weer achter hoe matig mijn Duits is maar dat wordt steeds iets beter gedurende de trip.
Met een volle accu heb ik het volgende laadpunt opgezocht wat op 80km afstand zou liggen en reden we daar met een gangetje van 100 op de teller naar toe. Dit ging al richting het Zuiden en de wind was een stuk minder wat al gauw veel meer range gaf. De andere laadstations bereikte ik met voldoende range over.
Waar ik totaal anders in sta op een elektrische motor zijn de Baustelle in Duitsland. Even een stukje 80 rijden doet veel voor je range en zo kom je dus altijd met meer % over dan dat je had verwacht bij het volgende laadpunt.
Bij het 6de of 7de laadpunt maakte ik nog een flinke blunder. In de app dien je de juiste stekker te selecteren te herkennen aan een ID. Ik was iets te snel en klikte de verkeerde aan waar net een Audi aan ging hangen. Via de app kon ik het niet meteen stoppen en voordat ik de bestuurder had gevonden trok de Audi er toch al 5 kWh doorheen. Gelukkig wel van mijn 250 kWh bundel dus de schade bleef beperkt. Ik was wel flink jaloers op de laadsnelheid.
Uiteindelijk na 460km snelweg besloten om de rest maar binnendoor te doen. Snelweg is al niet zo spannend maar als je ook nog niet door kan scheuren is het helemaal saai. Binnendoor ging de range van 100 naar 150 wat de laadkosten weer wat omlaag haalde. Onderweg nog een Lidl lader gepakt en wat te eten en drinken in de Lidl zelf gehaald.
586km op de teller en 550 op de gps. Mijn gehele route gevolgd met de Yamaha MyRide app wat neer kwam op 14 uur totale reistijd en 8 uur rijtijd. Sommige stops werden al gauw 40 minuten omdat we nog even ging eten of bij wilde komen van het saaie stuk snelweg.
In totaal 9x geladen en ongeveer 55kWh verbruikt wat mij +-23 euro heeft gekost.
Dag 2 zou bestaan uit nog wat snelweg maar daarna eindelijk bochtige wegen in Zwitserland.
Bijlagen
Laatst bewerkt: