Twee wiel aangedreven R1..

HELLdesker

MF veteraan
19 mei 2001
5.402
3
01882090.jpg


MCN wrote
These pictures provide the first proof that Yamaha is seriously working on two-wheel-drive technology for its most powerful bikes. And one man who has ridden the 2WD R1 claims the system improves the bike immensely, even making it safe to ride hard in the wet.

Two-wheel drive could be just he revolution motorcycling requires as it copes better with the ever rising bhp outputs of the latest performance bikes.

The R1 was spotted at a circuit in Spain, where Yamaha was testing the 2wd system to see just how it could affect performance and handling.

The test bike is the result of almost a decade’s development. Suspension firm Ohlins, which is 75 per cent owned by Yamaha, has been working on this 2wd system since 1992.

Indeed, MCN has previously been invited to ride an off-road Yamaha with a similar system fitted.

At the moment, the roles a bike’s front and rear tyres play in acceleration, cornering and braking are clearly defined – and more than anything else it is the limits of their grip that define the performance parameters of any bike. Two-wheel-drive has the potential to share the tyres’ tasks more equally – giving any bike fitted with such a system a potentially huge advantage in outright grip.

Accelerating in a straight line, the front tyre of normal, one-wheel-drive bikes is effectively redundant. Equally, under braking the front tyre takes all the strain.

When a bike is cranked over, both the front and rear tyres have to cope with huge sideways loads. And when they’re asked to cope with either hard acceleration or braking at the same time, they can give up the ghost – with predictable consequences.

01882087.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik zie echt niets aan die motor, waardoor ik zou kunnen concluderen dat dit model een voorwielaandrijving zou hebben (jezus wat een zin).

In een bocht, erg scheef, beetje nat asfalt en dan gas op het voorwiel?? Lijkt mij niet handig, maar zullen ze wel wat op vinden.
 
Jah, maar ik doelde eigenlijk op het principe van als je gas geeft dat er dan kracht wordt uitgeoefend op je achterband, zodat je een wheelie zou kunnen maken.

Als die kracht zou worden verdeeld over beide wielen, dan wordt een wheelie maken toch een stuk lastiger. Althans, dat lijkt mij.
 
Waarom heb ik moeite met het geloven van dit bericht? :? Ziet er een beetje vaag, niet echt uit. Weet niet. Geloof er geen bal van.
 
Ik weet wel dat ze ermee bezig zijn. Ook op lely(k)stad was er al een gesignaleerd door wat forummers, maar hoever ze er mee zijn weet ik dus niet.
 
Het bestaat echt, en schijnt ook super te rijden...en nadeel bij wheelys...tja...zodra je wiel van de grond is merk je er nix meer van :P
 
ziet er volgens mij meer naar uit dat \"ala turbo\" eregie wordt op gevangen dmv pompje vanaf het toch al rond draaiende voorwiel.
 
Ziet er volgens mij een hydraulische voorwielaandrijving uit.
Zal dan ook wel een aardig beetje energie (vermogen) opslorpen :?

P.S.
Wat te doen met burnouts :? , voorwiel burnout, 2 wiel burnout, ...

:]
 
Laatst bewerkt:
Dit is dus wel echt. Foto is genomen op het circuit van Almeria tijdens de Zeelenberg Speedweken. Ik was daar ook de tweede week en heb die fiets dus in actie gezien. Ziet er raar uit... de achterkant breekt weg bij het uitaccelereren van een bocht, maar je ziet dat de voorkant hem weer corrigeert. Wilco Zeelenberg zei dat dat ontzettend wennen is. Ik heb begrepen dat maximaal 15% van het vermogen richting voorwiel gaat. De oliepomp pikt natuurlijk een aantal kostbare pk\'tjes weg. Bovendien is de balans van de motor anders geworden doordat er bij het blok een oliepomp hangt en er in het voorwiel een soort trommel zit met de aandrijving die toch best wel wat schijnt te wegen. Zeelenberg gaf dan ook aan dat het op de weg in deze vorm misschien nuttig is, vanwege de verhoogde veiligheid, maar in de racerij wegen de voordelen nog niet op tegen de nadelen.
 
Laatst bewerkt:
Als aandrijving is dit dus totaal onmogelijk. Om op deze manier voor aandrijving te zorgen zou je een gigantische hydraulische pomp nodig, iets wat deze motor dus duidelijk niet heeft.
De vraag blijft dan wel, wat is het als het geen aandrijving is.
 
Deze motor heeft dus WEL een hydraulische aandrijving. Deze is ondergebracht bij het motorblok.

[edit: typo]
 
Dit werkt wel degelijk zie vorig topic http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=2034&page=2 (www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=2034&page=2)

of zoek ff op google ofzo er is genoeg over te vinden.
 
Als aandrijving is dit dus totaal onmogelijk. Om op deze manier voor aandrijving te zorgen zou je een gigantische hydraulische pomp nodig, iets wat deze motor dus duidelijk niet heeft.
De vraag blijft dan wel, wat is het als het geen aandrijving is.
Valt dus reuze mee...
zie :

01882089.jpg


Trouwens het artikel is http://www.motorcyclenews.com/news/detail?sectionID=212131&documentID=115794 (*hier*) te lezen.
 
In een bocht, erg scheef, beetje nat asfalt en dan gas op het voorwiel?? Lijkt mij niet handig, maar zullen ze wel wat op vinden.

Net wel, zolang die voorband blijft draaien heb je grotere grip op\'t wegdek. Klinkt misschien raar maar is wel zo.
 
twee wielen aangedreven lijkt me in sommige gevallen wel lekker.... :] :]
echter je kunt er ook vage dingen mee krijgen
bijv als je motor bij het voorwiel ff grip verliest (spinnen) en dan vervolgens weer grip vind, terwijl je gas geeft..

krijg je volgens mij highsider...

------------------------------------------

sorry niet goed gelezen... |( |( |( blijkt dat het voorwiel + achterwiel afhankelijk van de grip zich aanpast
 
Laatst bewerkt:
Hadden Unstable en consorten laatst ook niet zoiets gezien op het circuit van Lelystad? :?
 
twee wielen aangedreven lijkt me in sommige gevallen wel lekker.... :] :]
echter je kunt er ook vage dingen mee krijgen
bijv als je motor bij het voorwiel ff grip verliest (spinnen) en dan vervolgens weer grip vind, terwijl je gas geeft..

krijg je volgens mij highsider...

yeah right |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan