Tweede actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders.

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
36.491
29.241
Nou toen ik dit verhaal gelezen had moest ik even mijn ei kwijt,waar zijn die ambtenaren nu weer mee bezig,
ik hoefde er niet eens lang over na te denken,jawel hoor belastinggeld over de balk smijten,
of zou het bezigheidstherapie zijn.Ze hebben er maar liefst 8 jaar over gedaan om een plan uit te voeren
en te evalueren ,het word inspanningen genoemd:Z_O-,blijkbaar heeft het niet geholpen want nu staat er een 2e plan aan te komen,
met nog meer bezigheidstherapie voor ambtenaren,en zal natuurlijk vele miljoenen gaan kosten aan koffie met gebak
en salarissen.Nou zal ik het niet een te lang verhaal maken,maar hier zakte toch even mijn broek vanaf.
Die figuren op het Ministerie komen er pas in 2010 mee om maar eens iets te gaan ondernemen
om de veiligheid van motorrijders te verbeteren,iets wat ze al minimaal een halve eeuw eerder hadden moeten doen.
verder weet iedereen (behalve ambtenaren) dat het grootste gevaar niet de motorrijder zelf is maar
de koekblikkers,laten ze die maar eens een verplichte cursus opletten voor motorrijders geven,dat zou al
heel wat slachtoffers schelen.
Ook een goeie, er moet nog meer onderzoek gedaan worden naar ongevalsfactoren bij motorrijders.
Daar moet ik om lachen, dat onderzoek had al een eeuwigheid geleden moeten gebeuren,
of eigenlijk geen onderzoek maar actie ondernemen,stelletje lapzwansen dat het zijn.
En nog maar 1,strengere keuringsnormen voor helmen zodat er minder met oude helmen word gereden,
ja natuurlijk wie gaat dat controleren,in de meer dan 40jaar motorrijden is er niet 1 agent geweest
die naar mijn helm vroeg om te kijken of er wel een keurmerk in staat,kortom goed bedoeld misschien
maar totaal nutteloos.En ik kan nog wel even doorgaan maar lees het verhaal zelf eens door en laat weten wat je er van vind.
Tweede actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders
 
Laatst bewerkt:
Zie vooral potentiële geldvangers aan de horizon verschijnen. Cursusje hier, nieuw helmpje daar, verplicht systeempje zus enz enz. Maar de mobiele telefoon automatisch uitschakelen als je een koekblik instapt is geen optie...
 
Gelukkig is het actieplan beter geschreven dan je post. Tel de volgende keer anders eerst even tot tot tien voordat je je frustratie neerpent.

Het kan uiteraard geen kwaad om een zo'n beleidsplan van kritiek te voorzien, maar wees dan in ieder geval constructief. Aan commentaar zoals "dat had al een eeuwigheid eerder moeten gebeuren" heeft helemaal niemand wat.

Overigens komen er sochtends redelijk wat motoren oo de ministeries en andere overheidsinstanties af, dus er zijn echt wel wat ambtenaren met ervaring. Al lijkt het me niet dat, in tegenstelling tot wat jij misschien denkt, zij zelf al het onderzoek verrichten.
 
Ik zou bijna denken dat jij een ambtenaar ben.En nee niemand heeft er meer wat aan dat het al veel
eerder had moeten gebeuren,al had dat waarschijnlijk heel wat verwoeste levens gescheeld.
Constructief hoef ik niet te zijn,dat hadden die ambtenaren moeten zijn.,die moeten zaken oplossen
niet ik.Wel betaal ik ervoor en dat maakt me niet vrolijk in mijn geval is het belasting geld,anderen
betaalden er voor met hun leven.
 
Ze hebben er acht jaar over gedaan? Had ongeveer elke motorrijder in een half uur kunnen bedenken.

Nog een paar suggesties dan maar?

Telefoon in de hand in de auto? Rijbewijs inleveren voor een half jaar.
Geen richting aangeven? 750 euro boete.
 
Ik weet al wat hier uit komt.
Straks moeten we allemaal met zo'n gele calimero helm rijden en in van die spuuglelijke fluo kleding.
Let maar op mijn woorden
 
Ik stel voor het hele " Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic "
Door te sturen naar de betreffende ambtenaars zodat zij de komende 8 jaar weer wat te lezen hebben en misschien hier wat aandachtspunten uit kunnen halen.
 
Citaat uit het artikel gelinkt in de OP:
- Nieuw onderzoek naar de zichtbaarheid motorrijders en kijkgedrag automobilisten.
Zichtbaarheid motorrijders? We gaan er hier geen discussie over aangaan, daar bestaat het gele fluo hesjes topic al voor. Maar wat gaan ze doen? Fluo helm verplichten? Daarna fluo jas? En dan fluo handschoenen?
Kijk he, ik wil wel weer een fluogele helm, maar ik vind verplichting geen goed idee. Binnen 10 jaar zitten we van helm tot laars in het geel, en zie je de politie er niet meer tussen!

Kijkgedrag automobilisten? Ja, dáár moet aan gewerkt worden!

Nou ja, als fluo verplicht wordt, is dat "kijkgedrag probleem" ook weer opgelost, want een excuus als "ja seg, ik had hem niet gezien he. A nee, want dat kon ook niet, hij had geen fluo aan!" zal dan gemeengoed worden, en ja, juridisch gezien nog gelijk ook :X

Ohw, en nog iets: leeftijd helmgebruik beperken? Stel, limiet is 5 jaar;
Leuk, mijn overbuur rijdt met moeite 5.000km motor per jaar. Dus na 25.000km heeft die een nieuwe helm nodig. Ik daarentegen pas na 150.000 á 160.000 km.

Ach ja, zo is er ooit in B eens een politieker geweest die een nieuwe wet wilde invoeren, dat de voorruit van een auto elke 4 jaar vervangen dient te worden _O-
Zelfde probleem natuurlijk he. Oude man verderop in de straat, elke 20.000km een nieuwe voorruit, mijn auto elke 100.000 á 120.000 km, en die van mijn buur schuinover (firmawagen), om de 200.000km.
 
Kijkgedrag automobilisten? Ja, dáár moet aan gewerkt worden!

Kijk- en alle verkeersgedragingen kan maar op één manier verbeterd en bijgehouden worden door jaarlijkse bijscholing van 1 dag :Y

In het beroepsverkeer (rijbewijs C / D) is dat "Code 95" Vakbekwaamheid, door 35 uur bijscholing over 5 jaar (7 uur per jaar)

Deze regeling kan voor alle bestuurders met een rijbewijs ingevoerd worden, ja ook voor motorrijders })
 
  • Leuk
Waarderingen: Paka
Ik snap ze wel: men is al jaren bezig met het verkleinen van het aantal verkeersongevallen, waardoor de vervoersmodaliteiten waar weinig winst is geboekt (fietsers, bromfietsers, motorrijders en scootmobielen) nu een buitenproportioneel aandeel in het aantal verkeersdoden hebben. Dus om echt vaart te maken met het verder terugbrengen van het aantal verkeersdoden moet je daar iets aan doen. Alleen is dat in de praktijk nogal lastig, wat denk ik verklaart dat ze niet met bijzonder kansrijke oplossingen zijn gekomen. Ik denk ook wel eens dat we gewoon moeten accepteren dat het leven ook een beetje leuk moet blijven en dat maximale veiligheid niet perse het optimum is.
 
Het geld is beter besteed aan de actieve veiligheid vergroten bij automobilisten.
Hoe slimmer de we auto/motor maken, des te meer ruimte is er voor de bestuurder om domme dingen te doen.
De opgesomde punten in het artikel lijken mij dan ook juist de verkeerde kant op gaan.

Toen autorijden nog "moeilijk" was en je moest anticiperen om niet met geblokkeerde wielen op je voorligger te knallen bij een beginnende file, toen was men nog bewust bezig met autorijden en wat er op de weg gebeurde. Nu piept de nieuwe Tesla voor je bij een dreigend ongeluk en als je dan niet remt, doet de auto het ook nog voor je. Waarom zou ik dan nog anticiperen in het verkeer?
 
Het geld is beter besteed aan de actieve veiligheid vergroten bij automobilisten.
Hoe slimmer de we auto/motor maken, des te meer ruimte is er voor de bestuurder om domme dingen te doen.
De opgesomde punten in het artikel lijken mij dan ook juist de verkeerde kant op gaan.

Toen autorijden nog "moeilijk" was en je moest anticiperen om niet met geblokkeerde wielen op je voorligger te knallen bij een beginnende file, toen was men nog bewust bezig met autorijden en wat er op de weg gebeurde. Nu piept de nieuwe Tesla voor je bij een dreigend ongeluk en als je dan niet remt, doet de auto het ook nog voor je. Waarom zou ik dan nog anticiperen in het verkeer?
:^
 
Het is een mooie werk verschaffing voor de heren ambtenaren , neem het allemaal met een korreltje zout dat gezeur over veiligheid.
Zolang snorbrommers zonder helm mogen rond crossen , kun je de tem veiligheid niet serieus nemen.
Maar b.v. een sticker met geldigheids datum op de buitenkant van de helm , apk keuring , verplichte gekleurde motorkleding , doe er ook nog een cursusje bij. Allemaal goed voor de werkgelegenheid en de staatskas. Veiligheid ?? lol.
 
Stimuleren he. Niet dat dat zin heeft, want motorrijders die als een achterlijke idioot gevaarlijke capriolen uithalen gaan echt niet naar een vrijwillige cursus.
Motorrijders die capriolen uithalen hoeven ook niet naar die cursus want de lesstof is beneden hun niveau. Maar is het aantal ongevallen nu te wijten aan onkunde van de tweewieler of aan de onkunde van de vierwieler?
Natuurlijk word er na een ongeval gevraagd waarom het gebeurd is en ik gok dat 99% van de vierwielers het antwoord “niet gezien” heeft gegeven maar dat ligt niet aan het niet zichtbaar zijn, je kunt als een brandende kerstboom opgetuigd rondrijden maar er word gewoon niet gekeken. Er moet meer gekeken worden. Vier dagen in de week rijd ik Dronten, Lelystad, Almere, Amsterdam, den haag, Rotterdam en weer terug. In drie jaar tijd bij een aanrijding betrokken geweest. Een jong meisje uit Rotterdam had me niet gezien, ik reed in een Peugeot bus voor haar neus. Ik hield genoeg afstand tot mijn voorganger en zag een file ontstaan en heb rustig geremd. Ik kijk in de spiegel en denk bij mezelf “zou je niet eens remmen?” En nadat ik een seconde stil stond klepperde ze met zo’n 30kmu verschil achterop. Dankzij de afstand die ik hield tot mijn voorganger werd het geen filebotsing. De persoon achter haar stopte ook op tijd.

Die doldwaze capriolen van motorrijders... ja dat zal het zijn.

Oh en “GEFAARRRLLUKKKK” natuurlijk. Laten we alles vooral gevaarlijk vinden.
 
Vind het nou echt niet zo negatief. Bijscholing voor motorrijders stimuleren? Als ze subsidie geven op de cursusses van de KNMV lijkt me dat een goed iets.Zal wel uitdraaien op een peperdure reclamespot maar okey. Betere detectie van motorrijders door elektronische besturings- en veiligheidssystemen van auto’s klinkt ook goed.
En ja het duurt bizar lang, je zou denken dat ze in 9 jaar tijd wel alle onderzoekjes af hadden kunnen ronden, maar het blijft de overheid. Dat gaat allemaal wat trager.
 
Verkeer bijscholing hoeft niet gestimuleerd te worden, maar verplicht gesteld, 35 uur verdeeld over 5 jaar bijscholing volgen, en dit wordt door het CBR geregistreerd, zoals dit nu ook al is voor het beroepsverkeer (rijbewijs C en D)

Als je geen 35 uur (theorie en praktijk) in vijf jaar gevolgd hebt, is je rijbewijs ongeldig, lijkt mij stimulans genoeg })
 
Dus als je die 35uur per 5jaar cursus doet maak je geen vouten meer?
Zie ineens alles?
Speel je niet meer met je smartphone?
Zit je niet meer te rukken achter het stuur?
Zit je haar wel goed?
Lippenstift nog in orde?
Ga zo maar door, ik heb het allemaal al eens voorbij zien komen.
 
Dus als je die 35uur per 5jaar cursus doet maak je geen vouten meer?
Zie ineens alles?
Speel je niet meer met je smartphone?
Zit je niet meer te rukken achter het stuur?
Zit je haar wel goed?
Lippenstift nog in orde?
Ga zo maar door, ik heb het allemaal al eens voorbij zien komen.

Die zal je dan daarna ook nog voorbij zien komen.

Ook zullen er zijn die de 35 uur niet halen en zonder geldig rijbewijs rond rijden.

Maar de meeste bestuurders zullen wel de 35 uur volgen en baat hebben bij bijscholing, en een betere verkeersdeelnemer worden en blijven.

Als dit vele aanrijdingen, schades, gewonden en doden voorkomt, is dit toch weer een positieve bijdrage aan de verkeersveiligheid.
 
Ik hoop voornamelijk dat de nadruk eerst wordt gelegd bij zaken die nu het vaakst mis gaan bij de grootste groep gebruikers namelijk automobilisten (aantoonbaar schuld bij ongeluk; niet kijken, afstand houden, ego gedrag). Als dat gedaan is en de motorrijder of de fabrikant van het voertuig dan misschien iets zal moeten veranderen aan zijn zichtbaarheid of wordt gestimuleerd om zijn kennis bij te spijkeren, a la.

Maar wat ik nu vooral lees over dit onderwerp is dat je er kortgezegd als een kerstboom bij moet gaan rijden omdat de overheid anders vindt dat je niet genoeg moeite hebt gedaan om je eigen leven te zekeren bij appende afgeleide automobilisten. In de tussentijd wijst niemand meer naar een auto die zonder verlichting de schemer in rijdt of een bomenrij onderdoor gaat. En al die andere tientallen voorbeelden. Ohja en vergeet de fietsers niet.

Laat ze nu maar gewoon weer ouderwets gaan handhaven, dat helpt volgens mij nog het meest. Als 't effe kan vanaf de motorfiets, dan ziet meneer agent nóg beter wat er allemaal gebeurt in de auto.
 
De schuld wordt hier wel erg gemakkelijk bij de automobilist gelegd...
Het is echter een feit dat 40% van de ernstige motorongevallen eenzijdig is (bron). Bij de resterende 60% zal vast een groot deel aan automobilisten te verwijten zijn, maar toch niet allemaal. Oftewel: minstens de helft van de motorongevallen is te wijten aan de motorrijder zelf...
 
Terug
Bovenaan Onderaan