Tweede actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders.

Allemaal leuk en wel maar ik heb de telefoon in zowel de auto als op de motor via BT gekoppeld.
Bij een telefoontje komen in beide voertuigen de beller op het scherm te staan en dan kan ik zelf beslissen of ik opneem of niet.
Ik wordt ook zelden gebeld dus de kans dat het belangrijk is is dan redelijk aanwezig.
Maar ik neem onbekend of onbelangrijk niet op, bel zelf niet en gebruik de telefoon ook niet op andere manieren onder het rijden. Ik doe ook niet aan socoal media en de meeste Whatsapp contacten (en alle groepen) staan standaard op stil.
Ik snap ook niet waarom het zo moeilijk moet zijn om gewoon met rijden bezig te zijn.
Mono rijden (zoals ze dat tegenwoordig blijkbaar noemen) doe ik alleen niet want ik heb graag een muziekje op dus ik rij stereo 8-)O-)
 
Zichtbaarheid is inderdaad flauwekul.
Heb 2 x een VRO risico gevolgd met o.m. interessante info over kijkgedrag (ook/juist van koekblikkers) en hoe en waarom het zo gemakkelijk mis kan gaan . Hierdoor kijk ik ook in de auto nu veel bewuster uit.
En juist dat stukje zouden ze in een verplichte bij-/nascholing van koekblikkers moeten stoppen.

Inderdaad, met alles wat maar met verkeer te maken heeft, is bewust kijken, zien en gezien worden, zeker een onderdeel van nascholing. :t
 
Inderdaad, met alles wat maar met verkeer te maken heeft, is bewust kijken, zien en gezien worden, zeker een onderdeel van nascholing. :t

Waarom heb ik t idee dat jij daar ook op 1 of andere manier beter van wordt ?
 
Allemaal leuk en wel maar ik heb de telefoon in zowel de auto als op de motor via BT gekoppeld.
Bij een telefoontje komen in beide voertuigen de beller op het scherm te staan en dan kan ik zelf beslissen of ik opneem of niet.
Ik wordt ook zelden gebeld dus de kans dat het belangrijk is is dan redelijk aanwezig.
Maar ik neem onbekend of onbelangrijk niet op
, bel zelf niet en gebruik de telefoon ook niet op andere manieren onder het rijden. Ik doe ook niet aan socoal media en de meeste Whatsapp contacten (en alle groepen) staan standaard op stil.
Ik snap ook niet waarom het zo moeilijk moet zijn om gewoon met rijden bezig te zijn.
Mono rijden (zoals ze dat tegenwoordig blijkbaar noemen) doe ik alleen niet want ik heb graag een muziekje op dus ik rij stereo 8-)O-)

Dus belangrijk neem je wel op:r. Al die anderen zijn slecht, maar ik doe het verantwoord :W
 
Ja hoor, handsfree bellen kan prima.

Buiten het feit dat je tijdens het (handsfree) bellen afgeleid bent van je primaire taak (niet tegen mij of andere weggebruikers aanrijden), geeft Ray aan dat hij niet vaak gebeld wordt. Maar als hij dan gebeld wordt moet het wel belangrijk zijn. En dus zal elk piepje uit zijn telefoon zijn aandacht daar naartoe verleggen. En we kunnen geen van allen multitasken, dus is het gevaarlijker.

En dan een opmerking van mij als ouwe lul: waarom moeten we zonodig altijd bereikbaar zijn? Kunnen we niet eens meer 10 minuten verplaatsen zonder telefoon ? Hebben jullie bazen je zo geprogrammeerd dat het bedrijf ophoudt te bestaan als jij je telefoon niet opneemt?
 
Buiten het feit dat je tijdens het (handsfree) bellen afgeleid bent van je primaire taak (niet tegen mij of andere weggebruikers aanrijden), geeft Ray aan dat hij niet vaak gebeld wordt. Maar als hij dan gebeld wordt moet het wel belangrijk zijn. En dus zal elk piepje uit zijn telefoon zijn aandacht daar naartoe verleggen. En we kunnen geen van allen multitasken, dus is het gevaarlijker.

En dan een opmerking van mij als ouwe lul: waarom moeten we zonodig altijd bereikbaar zijn? Kunnen we niet eens meer 10 minuten verplaatsen zonder telefoon ? Hebben jullie bazen je zo geprogrammeerd dat het bedrijf ophoudt te bestaan als jij je telefoon niet opneemt?


Ja, dat klopt.
Als je de telefoon niet aanneemt omdat je aan het sturen bent dan krijg je achteraf commentaar omdat je dat stomme ding niet opneemt.
Opmerkingen dat je achter het stuur zat worden weggewuifd omdat het een belangrijk telefoontje was, maar de keer daarop is het weer hetzelfde gebazel en de keer daarop weer.
Als meneer jou belt is het altíjd very important.

Gewoon gelul dus.
 
Buiten het feit dat je tijdens het (handsfree) bellen afgeleid bent van je primaire taak (niet tegen mij of andere weggebruikers aanrijden), geeft Ray aan dat hij niet vaak gebeld wordt. Maar als hij dan gebeld wordt moet het wel belangrijk zijn. En dus zal elk piepje uit zijn telefoon zijn aandacht daar naartoe verleggen. En we kunnen geen van allen multitasken, dus is het gevaarlijker.

En dan een opmerking van mij als ouwe lul: waarom moeten we zonodig altijd bereikbaar zijn? Kunnen we niet eens meer 10 minuten verplaatsen zonder telefoon ? Hebben jullie bazen je zo geprogrammeerd dat het bedrijf ophoudt te bestaan als jij je telefoon niet opneemt?

Dan zit je dus ook altijd alleen in de auto met de radio uit?
Ik rijd elke dag, etend, drinkend, radio luisterend, bellend en vloekend.
Nog nooit ergens tegenaan gereden. Houd ook altijd voldoende afstand en sowieso nooit belangrijke telefoontjes, die vergen teveel van m’n aandacht.
 
Over het algemeen wordt de automobilist 'afgebrand', en lijken wij wel een stelletje heiligen hier.
Niet echt een heel eerlijk stukje verhouding.

Ok, ok, het meeste geneuzel komt ook van de automobilist af, MAAR....
Kijk ook eens naar de motor rijders zelf.
De mooie zomer, gehuld in titanium pakken (zoals de teen slippers en nog net geen speedo's, of hoe die krengen ook heten).
Dat is ook niet echt om over naar huis te schrijven.
En dan wordt je nog aan gekeken met zo'n blik van "jij ben niet wijs man, strak in je pak"....

En wat dacht je van allre motor rijders die hun foon gekoppeld hebben met een mooi BT setje.
Zodat ze toch ook bereikbaar zijn onderweg, en zich toch schuldig maken aan het telefoon gedrag.
Zie het soms bij een maat gebeuren, dat je denkt "Wat doe je???

Heb ooit zelf ook een BT set gehad, was makkelijk, kan je aan de Navi koppelen, en je muziek (voor een weekendje weg) etc etc...
Ben je onderweg, staat dat ding op een bepaalde volume, stop je bij het verkeerslicht, staat dat zelfde ding VOL in je helm te galmen.
Zit je net lekker ontspannen, begint dat BT setje ineens te mekkeren dat je foon over gaat:X

Na het weekend, thuis aangekomen, het BT setje eruit gerukt, en Op MP geflikkerd!!!!
Weg met die zooi..
Navi, ok.. Die wordt dan puur als 'ouderwetse kaart' gebruikt...




En ja, ik heb niets met foons....
 
Ik zit op de motor, zonder GSM. Die zit ergens in mijn jas, en die vind ik wel weer als ik gestopt ben.

In de auto heb ik de GSM ook ergens in mijn jas zitten, maar ik moet toegeven dat ik wel de radio aanheb :$. Maar (volgens mij was dit gisteravond ook op tv) multitasken kunnen wij niet. Zelfs niet de vrouwen. En als de twee taken dan ook nog dezelfde zintuigen gebruiken, dan wordt het nog gevaarlijker.
 
Buiten het feit dat je tijdens het (handsfree) bellen afgeleid bent van je primaire taak (niet tegen mij of andere weggebruikers aanrijden), geeft Ray aan dat hij niet vaak gebeld wordt. Maar als hij dan gebeld wordt moet het wel belangrijk zijn. En dus zal elk piepje uit zijn telefoon zijn aandacht daar naartoe verleggen. En we kunnen geen van allen multitasken, dus is het gevaarlijker.

En dan een opmerking van mij als ouwe lul: waarom moeten we zonodig altijd bereikbaar zijn? Kunnen we niet eens meer 10 minuten verplaatsen zonder telefoon ? Hebben jullie bazen je zo geprogrammeerd dat het bedrijf ophoudt te bestaan als jij je telefoon niet opneemt?
Het gaat niet altijd om werk.
Mijn broer heeft een paar jaar geleden een hartstilstand gehad (op z'n 44ste) en heeft het als bij een wonder overleeft. Zijn hart werkt nog maar voor 16% dus als het weer mis gaat dan wil ik liever meteen weten of ik mijn doelbestemming moet wijzigen dan dat ik een eerst nog een tijd mogelijk nog verder weg raak.
Als mijn baas belt dan klik ik 'm weg en bel terug als het beter uitkomt.
 
Ja, dat klopt.
Als je de telefoon niet aanneemt omdat je aan het sturen bent dan krijg je achteraf commentaar omdat je dat stomme ding niet opneemt.
Opmerkingen dat je achter het stuur zat worden weggewuifd omdat het een belangrijk telefoontje was, maar de keer daarop is het weer hetzelfde gebazel en de keer daarop weer.
Als meneer jou belt is het altíjd very important.

Gewoon gelul dus.

Meteen een reactie van bijv. Trafic Reply geeft meteen duidelijkheid.
Als dat niet genoeg is, moet je je baas nog maar eens het verschil tussen belangrijk en dringend uitleggen. Wat kan er zo dringend zijn dat je je eigen en andermans leven ervoor in gevaar moet brengen?
Het gaat niet altijd om werk.
Mijn broer heeft een paar jaar geleden een hartstilstand gehad (op z'n 44ste) en heeft het als bij een wonder overleeft. Zijn hart werkt nog maar voor 16% dus als het weer mis gaat dan wil ik liever meteen weten of ik mijn doelbestemming moet wijzigen dan dat ik een eerst nog een tijd mogelijk nog verder weg raak.
Als mijn baas belt dan klik ik 'm weg en bel terug als het beter uitkomt.
Begrijpelijk maar dan nog: als je in je auto zit, komt het niet op een minuut aan; je kan hem daarmee toch niet redden. Dan blijft het beter om toch maar niet op te nemen en dan op de eerste de beste gelegenheid even te stoppen en te kijken / voicemail af te luisteren.
 
Ook op de motor is m’n telefoon gekoppeld aan zon BT intercom, dus ook op de motor is het muziek, navigatie, intercom en bellen. Eten en drinken gaat wat moeilijker maar ik oefen er nog op.
 
Ook op de motor is m’n telefoon gekoppeld aan zon BT intercom, dus ook op de motor is het muziek, navigatie, intercom en bellen. Eten en drinken gaat wat moeilijker maar ik oefen er nog op.
Eten en drinken gaat prima met een jethelm.
Roken vond ik wat moeilijker.
 
Er zijn gelukkig al enkele internationale chemische bedrijven die het uberhaupt verbieden om te bellen of op te nemen in de auto. Safety first.
 
Over het algemeen wordt de automobilist 'afgebrand', en lijken wij wel een stelletje heiligen hier.
Niet echt een heel eerlijk stukje verhouding.

Ok, ok, het meeste geneuzel komt ook van de automobilist af, MAAR....
Kijk ook eens naar de motor rijders zelf.
Lekker om steeds alleen de automobilist hier op MF af te branden.
En dat terwijl, ook hier, de meeste motorrijders zelf net zo goed ook automobilist zijn.

Ik maak zelf ca 10-15.000km per jaar op de motor. Maar dan nog rijd ik meer km's in de auto.
Voordeel dat ik veel km's rijd (en al héél veel heb gereden) in een auto is dat als ik motor rijd mezelf makkelijker in de gedachte vd automobilist kan verplaatsen.
Dat scheelt al heel veel gevaarlijke situaties. Besef is er ook dat je niet ALLE onoplettend gedrag van de automobilist zult kunnen vermijden.
 
Ja interessant, de gemiddelde motor rijdt in Nl nog geen 4K km per jaar. Dus de meesten van ons zijn eigenlijk gewoon automobilisten met een hobby.
 
Terug
Bovenaan Onderaan