Tweede kamer: 30 kilometer in bebouwde kom als standaard

Prima, mag van mij de standaard worden!
Ik woon wel in Belgie!

Wij doen alles hier met de fiets, naar de winkels, kindjes naar school enzovoorts. En binnen de bebouwde kom is er zelden of nooit een behoorlijk fietspad. Het is een serieus verschil wanneer iemand met 55km/u langskomt of met 35km/u.

En met de motor tijdens plezier ritjes probeer ik toch zoveel mogelijk dorpskernen te mijden, niet omwille van de snelheidsbeperking maar omwille van de drukte.
 
Als je het leest denk ik niet dat er veel gaat veranderen. De standaard wordt 30 en waar sneller gereden kan worden zoals doorgaande wegen zullen na dit aangetoond te hebben 50 blijven. Hier in het dorp is alles behalve de doorgaande wegen al 30 en de doorgaande wegen overzichtelijk genoeg voor 50.
 
Vind het eigenlijk ook wel best.
Die 100km per uur op de snelwegen nam ik ook ter harte.
Als ik zie dat met regelmaat malloten dik over de 60 binnen de bebouwend kom rijden dan is die 30km per uur van harte welkom.
Zo rap mogelijk invoeren die nieuwe regel.
En kunnen ze ook gelijk al die snelheidsheuvels weghalen.
Ja want met dertig gaat hij niet meer op het achterwiel over de snelheidsheuvels
 
Als ik zie dat met regelmaat malloten dik over de 60 binnen de bebouwend kom rijden dan is die 30km per uur van harte welkom.

Je maakt nu de denkfout die de politiek ook maakt. Als mensen zich structureel niet aan de snelheidslimiet houden is de oplossing niet de snelheidslimiet te verlagen. De oplossing is beter handhaven.
 
Je maakt nu de denkfout die de politiek ook maakt. Als mensen zich structureel niet aan de snelheidslimiet houden is de oplossing niet de snelheidslimiet te verlagen. De oplossing is beter handhaven.

Dat is met alles helaas (dit, vuurwerk, etc.). Zal wel iets met het kostenplaatje te maken hebben, maar ik vind het erg jammer. Mensen die nu belachelijk hard door de bebouwde kom jagen gaan er heus niet langzamer van rijden. Ja, er kleeft een groter risico aan, maar mensen weten toch dat er niet gehandhaafd wordt.

Hetzelfde met de smartphone tijdens het rijden. Ze kunnen die boete € 500,- maken en dan nog gaan mensen het er niet minder om doen.
 
Fucking gestoord. Er zijn nu al zoveel 30km zones, en daar houdt men zich redelijk aan. Wat heb je nog aan een auto of motor als je overal maximaal 30 mag ? Of een bromfiets?
Lijkt erop dat ze heel NL op de snorfiets willen.

En een 30km zone moet ook zo zijn ingericht. Zie het nu wel dat ze gewoon alleen een bord 30 ophangen en verder niets, tja dan hou ik me er ook niet aan. Of wegen die jaren 100 waren, nu ineens 80, straks 60 ? Er is niets veranderd, de wegen zijn zelfs beter en dus veiliger geworden, maar nee hoor die snelheid moet omlaag, anders kunnen ze die radarauto niet meer gebruiken..
 
Als je het leest denk ik niet dat er veel gaat veranderen. De standaard wordt 30 en waar sneller gereden kan worden zoals doorgaande wegen zullen na dit aangetoond te hebben 50 blijven. Hier in het dorp is alles behalve de doorgaande wegen al 30 en de doorgaande wegen overzichtelijk genoeg voor 50.
:^

Met alle drukte en alle verschillende soorten voertuigen (met verschillende voertuig-V-maxxen ook nog eens, snor, brom, etc.) door elkaar heen, vind ik 30 een prima standaard, en je ziet inderdaad dat dat op veel plekken al zo is. Ik rijd door de stad ook meestal niet veel harder omdat er overal van alles vandaan kan komen schieten, of het moet op een duidelijke voorrangsweg zijn waar alle kruisingen toch al ongelijkwaardig zijn (maar die zullen ook wel 50 blijven, denk in Amsterdam aan de Wibautstraat.)

Gang is inderdaad alles, en als ik als motorrijder zo'n beetje 30 rijd door de stad op niet-doorgaande wegen (zeker overdag) hoef ik veel minder te remmen en op te trekken, ben ik beter in staat om te anticiperen op situaties en gedrag van anderen, en stapvoets op een stoplicht af te rijden tot het groen wordt zodat ik niet hoef te stoppen... Kortom, betere gang.

En ze verlagen de standaard Vmax volgens mij ook niet omdat de gepleegde overschrijdingen te hoog zijn, maar omdat ze vinden dat het een betere standaard Vmax is. En dat ben ik geloof ik wel met ze eens.
 
Laatst bewerkt:
Juist niet. De snorfiets krijgt een helmplicht en gaat dus verdwijnen.
Als dat zou kunnen, graag.

Wat heb je nog aan een auto of motor als je overal maximaal 30 mag?
Dat je niet hoeft te lopen en (in een auto) zelfs nog droog zit bij regen en meer passagiers en/of bagage kunt meenemen.
En het is niet overal max 30, het is standaard en bibeko max 30 totdat aangetoond is dat 50 beter is.
 
:^

Met alle drukte en alle verschillende soorten voertuigen (met verschillende voertuig-V-maxxen ook nog eens, snor, brom, etc.) door elkaar heen, vind ik 30 een prima standaard, en je ziet inderdaad dat dat op veel plekken al zo is. Ik rijd door de stad ook meestal niet veel harder omdat er overal van alles vandaan kan komen schieten, of het moet op een duidelijke voorrangsweg zijn waar alle kruisingen toch al ongelijkwaardig zijn (maar die zullen ook wel 50 blijven, denk in Amsterdam aan de Wibautstraat.

Gang is inderdaad alles, en als ik als motorrijder zo'n beetje 30 rijd door de stad op niet-doorgaande wegen (zeker overdag) hoef ik veel minder te remmen en op te trekken, ben ik beter in staat om te anticiperen op situaties en gedrag van anderen, en stapvoets op een stoplicht af te rijden tot het groen wordt zodat ik niet hoef te stoppen... Kortom, betere gang.

En ze verlagen de standaard Vmax volgens mij ook niet omdat de gepleegde overschrijdingen te hoog zijn, maar omdat ze vinden dat het een betere standaard Vmax is. En dat ben ik geloof ik wel met ze eens.
ja maar ja , jij woont in t westen he´ ,dat is wel ff wat anders dan hier in t wijze O-) oosten natuurlijk , in t westen is 30 eigenlijk al hard de hele bende staat toch vaak stil daar
 
ja maar ja , jij woont in t westen he´ ,dat is wel ff wat anders dan hier in t wijze O-) oosten natuurlijk , in t westen is 30 eigenlijk al hard de hele bende staat toch vaak stil daar
Ik woon in Amsterdam, net buiten het centrum maar ruim binnen de ring. En dat is wat ik zeg, soms is 30 inderdaad gewoon al te hard. Als je bij mij in de buurt 30 rijdt (vooral in de auto) loop je op sommige momenten van de dag gewoon een zekere kans (niet groot, maar wel aanwezig) om een kat of een kind plat te rijden, of met je hoofd door je dak te zitten bij een drempel, of een stuk rommel op de weg over het hoofd te zien, noem maar op.

Maar goed, als in het oosten die 50 vaker wel kan, dan staat het de gemeente met dit voorstel toch nog steeds vrij om er 50 van te maken?
 
ik woon in een woonwijk, betekend stapvoets rijden= max 15 km/ uur...
denk jij dat iemand zich eraan houdt...

zal met die 30 ook niet gebeuren..
wie gaat dat handhaven??
politie???

😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣
 
Ik woon in Amsterdam, net buiten het centrum maar ruim binnen de ring. En dat is wat ik zeg, soms is 30 inderdaad gewoon al te hard. Als je bij mij in de buurt 30 rijdt (vooral in de auto) loop je op sommige momenten van de dag gewoon een zekere kans (niet groot, maar wel aanwezig) om een kat of een kind plat te rijden, of met je hoofd door je dak te zitten bij een drempel, of een stuk rommel op de weg over het hoofd te zien, noem maar op.

Maar goed, als in het oosten die 50 vaker wel kan, dan staat het de gemeente met dit voorstel toch nog steeds vrij om er 50 van te maken?
woon je bij mij in de buurt...
🤔
 
gaat inderdaad nooit gebeuren , waar ik woon is alles al 30 maar niemand houdt zich eraan
 
woon je bij mij in de buurt...
🤔
Zou kunnen. Stadsdeel West hier.

En handhaving is belangrijk, maar het feit dat handhaven problematisch is betekent niet dat je daarom een wet niet zou moeten invoeren natuurlijk. En zo'n wet is er natuurlijk niet alleen om snelheid te kunnen beboeten, maar heeft veel grotere en bredere impact, bijvoorbeeld voor overheden (vooral gemeenten denk ik) om rekening mee te houden met het inrichten van woongebieden.
 
NOORD...
gestoord
In Noord zijn best wel meer plekken waar 50 logischer is dan 30 :)

En toch... Op alle bibeko wegen waar je regelmatig stoplichten tegenkomt (maar niet met een groene golf) is het toch niet gek om te zeggen waar hept 't nou voor nodig om elke keer voor het volgende stukje van vijfig meter op te trekken naar boven de 50 als je toch verderop meteen weer op de rem moet?

Wat mij betreft is dit een prima voorbeeld van een "normeringswet" (maar misschien gebruik ik die term verkeerd).
 
Het gros rijdt toch als een aso..
Vooral bij twee naar èén rijbaan..

Stel je nou eens voor dat je 5 seconden later aankomt..
😱😱😱😱
Er wordt niet gehandhaafd dus bij voorbaat gedoemd te mislukken...
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
Terug
Bovenaan Onderaan