Tweede kamer: 30 kilometer in bebouwde kom als standaard

Dan maar weer 3 tientjes er tegenaan gooien

D69FD0DF-DE0F-413E-8877-C3CA4999A747.jpeg
 
mijn straat, waar vroeger 80 was, werd toen vaak 100 gereden, is nu 60 geworden.
handhaven gaat op de zelfde manier als bij corona, niet dus.
binnen de kom deels 30, ook de zelfde handhavers, niemand dus.
 
Je kan in Nederland zo goed als nergens goed doorrijden zonder een boete of je rijbewijs in te leveren als je gepakt word, ondanks dat een boete zo een weeksalaris kan kosten rijdt het gros gewoon hard door.

Komt dat niet gewoon omdat het went dat je overal te hard rijdt (te zacht mag)?

Als je nu op plekken waar het kan, gewoon hard mag rijden, en dat de plekken waar je 60 mag ook daadwerkelijk te gevaarlijk zijn om 80 te rijden, dan houden lijkt mij veel meer mensen zich eraan, omdat de borden logisch zijn.

Dus snelheid laag waar hij laag moet zijn en hoog waar het kan.

Maar ja "stikstof crisis" eh
 
@Peter12 Kom op nou toch.

1) ALLE vaste snelheidscontroles zijn gewoon openbaar bekend, die veranderen vrijwel nooit, en de mobiele controles zijn er maar een paar per dag, en ook nog vaak op dezelfde locaties. Of je die boetes nou redelijk vindt of niet (en dat vind ik ook niet, don't get me wrong), als je dan nog steeds regelmatig snelheidsboetes krijgt (en zeker hoge) doe je echt zelf wat fout. Zeker met gratis Flitsmeister.

2) Een snelheidsboete "zo een weeksalaris"? Seriously? Ik ben echt geen topverdiener hoor, maar ik moet het wel héél bont maken wil ik met één snelheidsovertreding een heel weeksalaris kwijt zijn. En als je echt zo weinig verdient moet je misschien beter ook niet zulke risico's nemen.

3) "Dus snelheid laag waar hij laag moet zijn en hoog waar het kan." Tuurlijk. Maar "waar het kan" betekent niet "waar Peter12 het wil en kan", het betekent eerder zoiets als "waar het veilig is voor de meeste bestuurders en voertuigen". Dat wij nou met onze onversneden Rossi skills aan de bovenkant van dat bereik zitten kun je oma in haar oude Renaultje niet opdringen in ons drukbereden landje.

4) Ja, die stikstofcrisis is er echt wel. Maar daar gaan we inderdaad geen deuk in slaan met overdag 100 ipv 130 rijden in Nederland. Die verlaging was een belachelijke symboolmaatregel. Dat gezegd hebbende merk ik als Randstadbewoner eigenlijk weinig verschil, dus boeien. In het oosten/noorden is het anders.
 
1, daar heb je gelijk in, buiten een sporadische korte controle met een lasergun, hoef je als je oplet niet geflitst te worden.

2, nou, ben een half jaar geleden geflitst met 37 te hard, dat was 400 euro. Voor de hovenier, grondwerker,logistiek medewerker etc... Komt het in de buurt van het weeksalaris hoor.

3, als ik het mag bepalen heel graag natuurlijk, begin maar met alle 80 wegen naar 100, en 60 naar 80. Dat kan bij 90 % van die wegen makkelijk. En nee ik ga een mevrouw van 80 niet als referentie kader houden. Als je dit al niet bij kan houden moet je een taxi bellen.

4. Hier kunnen we enkel bidden dat de 130 overdag weer terugkomt.
 
Dus er verandert eigenlijk niets , volgens mij is het nagenoeg overal al 30 km/h in de bebouwde kom behalve dus de doorgaande wegen.
 
Dus er verandert eigenlijk niets , volgens mij is het nagenoeg overal al 30 km/h in de bebouwde kom behalve dus de doorgaande wegen.
Wat er volgens mij feitelijk verandert is dat 30 niet meer een beperking is, maar 50 een verruiming. Oftewel een verandering van de norm. Waarmee overheden dus met hun beleid en de inrichting van het wegennet rekening kunnen houden.
 
Op zich geen slechte zaak denk ik.
In de praktijk zal er (zeker op korte termijn) weinig veranderen.
Als de weg inrichting dusdanig is dat er 50 gereden kan worden, dan zal dat ook wel zo blijven.
 
Ik denk dat er gewoon gekeken moet worden naar risicogebieden. In mijn optiek kan er op veel wegen veilig 50 gereden worden (al rijden veel mensen gauw 60), maar zijn er ook genoeg binnen de bebouwde kom waar 50 echt al te hard is. Pas die wegen dan aan ipv alles.

Hoewel dit natuurlijk veel moeilijker en tijdrovend is, lijkt het me wel een betere strategie. En uiteraard meer handhaven op de wegen waar structureel veel te hard wordt gereden, maar waar 50 wel goed kan.
 
mijn straat, waar vroeger 80 was, werd toen vaak 100 gereden, is nu 60 geworden.
handhaven gaat op de zelfde manier als bij corona, niet dus.
binnen de kom deels 30, ook de zelfde handhavers, niemand dus.
Alle wegen hier buiten de bebouwde kom zijn hier van 80 naar 60 gegaan. Sindsdien voldoende handhaving, want = kassa. Voorheen was er enkel handhaving in de vorm van natuurlijke selectie door de bomenrijen langs deze wegen. Geen problemen met deze handhaving dus om mensen tegen zichzelf te beschermen.
Nu komt het, in de bebouwde kom hoef je mensen niet tegen zichzelf te beschermen door de lage snelheid, maar tegen het aanrijden van anderen. Ook hier bijna heel het dorp 30 op de doorgaande wegen na. Nu heb ik liever dat ze in 30 zones flink gaan controleren om anderen te beschermen dan dat ze op de 60 wegen doen om bestuurders tegen zichzelf te beschermen.
Ach ja, ik heb de motor al verkocht omdat ik het simpelweg weinig aan meer vond om constant in de 1e versnelling rond te tuffen constant loerend op de km teller en verdacht gedrag in de bosjes :)
 
Op een zware grote tourmotor als een GS vind ik 30 veel gevaarlijker dan 50. Het zal er dus wel weer op uitdraaien dat motoren in de steden verboden gaan worden. Dat is toch al de globale trend. -O-
 
Wat ik me dan afvraag is, de plaatsen waar nu 30 km/u de Vmax is, wat gaan ze daar dan mee doen ?
Worden dat 5 km/u zones ?
Ik herinner me zoiets als woonerven waar stapvoets de max snelheid was. Daar mag je dan straks alleen nog duwen zeker.
 
Dat gezegd hebbende merk ik als Randstadbewoner eigenlijk weinig verschil, dus boeien. In het oosten/noorden is het anders.


Ik zie dit wel in veel maatregelen terugkomen, het gros van de mensen woont in de randstad, dus word dat erg vaak als afspiegeling gebruikt.

60km buiten bebouwde kom in plaats van 80.... ja we hebben hier toch bijna geen lange stukken landweg meer.
100 in plaats van 130... jaa in de randstad kun je overdag toch nergens harder rijden.
nu weer 30 in plaats van 50. ... het is hier zo druk dat 30 wel een goed idee is.

Maar hier in het oosten, waar we nog gewoon kilometers lange dorpen hebben waar niets te beleven is, slaat die 30 echt nergens op.
Net als die 60 op overzichtelijke wegen buitenaf...why?

Ik woon gelukkig in het Oosten omdat het hier niet zo idioot vol gepakt is met mensen. Maar als we de maatregelen die genomen worden op basis van die te volle steden dan hier ook toe gaan passen sla je de plank behoorlijk mis.

Dus in mijn ogen moet je 30 niet de standaard maken, maar toepassen waar nodig. En dan ook controleren.
 
Dat is dus net zo iets als poppetjes die zitten te mauwen dat er in woonwijken veel te hard gereden wordt..

Is even denken🤔
Wie rijden er te hard in een woonwijk????
Dat zijn vast van die poppetjes die er niet wonen en voor de lol de woonwijken in gaan|(
 
Dat is dus net zo iets als poppetjes die zitten te mauwen dat er in woonwijken veel te hard gereden wordt..

Is even denken🤔
Wie rijden er te hard in een woonwijk????
Dat zijn vast van die poppetjes die er niet wonen en voor de lol de woonwijken in gaan|(
Weet je wíe er te hard rijden in woonwijken? meestal zij die daar wonen, want die kennen de weg.. mijn overbuurman hier rijdt serieus als een mongool door onze (doodlopende) straat, en dan is hij ook nog 1 van de mensen hier die zelf kids heeft die in de woonerven hier rondhuppelen.
 
In de meeste bebouwde kommen haal je zelfs geen 50km/h meer. Dus moeten ze de snelheid wel naar 30km/h verlagen zodat de kassa terug kan rinkelen.
 
Ik kwam hier om dit te posten.. ridicuul om 30 te gaan rijden met een motorfiets.. maneuverability en uitwijkmogelijkheden decimeren bij die snelheden..:')
Ik dacht eerst "dit moet een grapje zijn". Maar toen dacht ik aan Gymkhana en AVB, waar ze inderdaad nooit onder de 80 km/u een achtje pakken omdat ze dat gewoon niet gemanouvreerd krijgen in die krappe ruimtes.

En opeens snap ik ook die haakse bochten en rotondes midden op snelwegen. Daar zou je in een 30-zone nooit netjes doorheen kunnen sturen..
 
In de meeste bebouwde kommen haal je zelfs geen 50km/h meer. Dus moeten ze de snelheid wel naar 30km/h verlagen zodat de kassa terug kan rinkelen.
Hier kun je sommige Dorpen wel door met 200p/u , t kan he' ,geen f*ck te doen ,brede wegen ,t zou probleemloos kunnen ,ook hier in Apeldoorn kun je best aardig doorrijden overdag ,dan denk je af en toe bij 50 ook :Z
 
Er staat bij mij in de straat een flitspaal, dit zo'n 250 meter na het plaatsnaam bordje, waarbij je dus 50 mag.
Deze paal staat nog steeds te boek als een van de meest geld opleverende flitspalen van oost Nederland... en je moet echt je best doen niet te hard te rijden (want rechte weg, fietsers op separate fietspaden, en geen zijstraten meer dan een km lang...) Ongemerkt voelt 60/70 daar helemaal niet alsof je hard rijd. Dus blijkbaar zijn er echt nog wel plekken waar je meer dan 30 kan binnen de bebouwde kom.
 
Er staat bij mij in de straat een flitspaal, dit zo'n 250 meter na het plaatsnaam bordje, waarbij je dus 50 mag.
Deze paal staat nog steeds te boek als een van de meest geld opleverende flitspalen van oost Nederland... en je moet echt je best doen niet te hard te rijden (want rechte weg, fietsers op separate fietspaden, en geen zijstraten meer dan een km lang...) Ongemerkt voelt 60/70 daar helemaal niet alsof je hard rijd. Dus blijkbaar zijn er echt nog wel plekken waar je meer dan 30 kan binnen de bebouwde kom.
En hij staat er natuurlijk voor de verkeersveiligheid he' ,stug volhouden :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan