Tweedehands 125cc - Welke scooter?

Mijn pcx heeft een middelhoog scherm van Givi waar ik ruim overheen kijk. Van slecht zicht bij regen heb ik niet veel last. Dit scherm zit vast op het knuipwerk en niet op het stuur. Heb wel last van windgevoeligheid, maar wil hier toch niet het scherm als hoofdschuldige voor aanwijzen. De kleine wieltjes, korte wielbasis, frame geometrie, het lage gewicht en de scooteropbouw spelen een zeker zo grote rol. Overigens waai je bij windkracht 2 niet direct van de weg en hoewel je wel iets meer weg nodig hebt, heb ik me nog niet onveilig gevoeld. Zelfs bij een stevige wind pak ik gewoon de scooter. Moet wel zeggen dat de pcx alleen op 80km/hr wegen wordt ingezet of langzamer.
Windgeruis is inderdaad wel een punt, de windstroom vanaf het scherm komt precies op mijn vizier en dit geeft gewoon meer herrie. Mijn wegmotor heeft geen scherm en dat scheelt een heleboel geruis. Heb wel de indruk dat de windstroom van het scherm bij regen het water beter van mijn vizier laat waaien.
 
Bij de PCX staat het Givi scherm ook best schuin. Op mijn Scarabeo stond het scherm bijna rechtop en zat ik er helemaal achter. Een PCX is ongeacht het scherm ook redelijk windgevoelig. Weegt weinig en redelijk wat oppervlak aan de zijkant. Gewoon een kwestie van het gas erop houden bij wind.
 
Inderdaad, juiste schermhoogte is niet makkelijk te bepalen, en ook rijderafhankelijk... Ik rij trouwens altijd met Alpine oordoppen maar als je het gebulder kan vermijden... des te beter!
Trouwens net lijstje aangepast... de Forza en de Nmax toegevoegd...
Net als de Daelim S3 125... Kende deze ook niet, Zag hem verschijnen op een tweedehands site... Ook een mooie scooter! €1750 voor een 2012 versie...
daelim-s3-2012.jpeg
 
Moest er even op googlen; het is een Koreaan. Die maken over het algemeen best goede spullen. Wel even uitzoeken of je aan onderdelen kunt komen. Is er een dealer netwerk?

Ziet er best goed uit, heeft veel weg van een Burgman.
 
Daelim S3 125... Kende deze ook niet

Moest er even op googlen; het is een Koreaan. Die maken over het algemeen best goede spullen. Wel even uitzoeken of je aan onderdelen kunt komen. Is er een dealer netwerk?

Ziet er best goed uit, heeft veel weg van een Burgman.
Mij ook onbekend...
Looks +1
Betrouwbaarheid - kan je frans lezen? Hier wat reviews... Heeft zijn mankementjes... Net zoals iedere scooter veronderstel ik... Dus als je niet zelf sleutelt zeker kijken of er een dealer in je buurt is😉
 
Gaat nog even duren denk ik... Kreeg vandaag een lowbid van €3750 voor de FJR 1300AS (mijn vraagprijs is €5000 - een 2006 met 55k op de teller). Heb hem hier niet te koop gezet want grotendeels publiek uit Nl en ik veronderstel dat er maar weinigen zin hebben in het papierwerk bij import uit Be...​

Is het scooterforum trouwens altijd zo rustig of wil er hier gewoon bijna niemand wat kwijt over z'n 125cc scooter (of 150)? Heb ondertussen het hele PCX topic al gelezen omdat er in Be toch wel wat PCX'jes te koop staan in mijn budget... Persoonlijk zou ik betreffende een PCX naar 2014+ kijken omwille de grotere actieradius (grotere benzinetank)... Ik blijf wel even vissen naar info. Zal blijkbaar toch effe moeten wachten tot één van m'n motoren verkocht is...
 
Gaat nog even duren denk ik... Kreeg vandaag een lowbid van €3750 voor de FJR 1300AS (mijn vraagprijs is €5000 - een 2006 met 55k op de teller). Heb hem hier niet te koop gezet want grotendeels publiek uit Nl en ik veronderstel dat er maar weinigen zin hebben in het papierwerk bij import uit Be...​

Is het scooterforum trouwens altijd zo rustig of wil er hier gewoon bijna niemand wat kwijt over z'n 125cc scooter (of 150)? Heb ondertussen het hele PCX topic al gelezen omdat er in Be toch wel wat PCX'jes te koop staan in mijn budget... Persoonlijk zou ik betreffende een PCX naar 2014+ kijken omwille de grotere actieradius (grotere benzinetank)... Ik blijf wel even vissen naar info. Zal blijkbaar toch effe moeten wachten tot één van m'n motoren verkocht is...

Ik heb vorig jaar mijn motor de deur uit gedaan voor een PCX 150 van 2017 (model 2014-2017). Ik gebruik hem vooral voor woon-werk, 2 x per dag 22 km door de stad en over 80-km wegen. Soms pak ik een stukje snelweg mee, als ik haast heb.

Minpunten:
In eerste instantie wat last van m’n onderrug door de rijwind op m’n borst opgelost met een halfhoog Givi-scherm. Ik heb zelf weinig last van gebulder rondom de helm, ik ben 1.93m lang.
Verder is het op de snelweg lastig als hij in de begrenzing schiet. Even inhalen is er niet altijd bij, daar moet je toch wat meer bij nadenken voordat je er aan begint.

Pluspunten:
Het verbruik ligt rond de 1:45. Waardoor je prima om de 300 km kunt tanken. Redelijk wat onderhoud is makkelijk zelf te doen. Al met al qua kosten een ideaal ding.
Voldoende vlot om prima met het normale verkeer mee te komen. De bergruimte onder het zadel is prima. En het zitcomfort van het zadel is wat mij betreft uitstekend.

Al met al vind ik de PCX voor mijn gebruik echt een heel fijn ding. Succes met de zoektocht en keuze!
 
Succes met de zoektocht en keuze!
Bedankt Ferry...
Zo lang er geen van mijn motoren verkocht is zoek ik alleen informatie over scooters, geen plaats om er nog een tweewieler bij te zetten...
Vandaag was er ditmaal een lowbid van €2800 op mijn Hornet 900 waarvoor ik €3500 vraag... Dat bieden online is eigenlijk zinloos want niets is bindend... En een bod doen op een motor die je niet eens gezien hebt snap ik ik geeneens...

Inderdaad, de PCX heeft veel aanhang en er is er hiet op het forum heel wat over geschreven... Die actieradius is wat mij betreft interesant want hij zal niet alleen voor stadsgebruik dienen...

Ik had de SH geschrapt maar ga hem toch maar op mijn lijstje laten staan om eens te gaan testrijden...
Net nog wat over de SH gelezen... Dat grote voorwiel zou meer een 'motorgevoel' geven...
Wie heeft daar een mening over?
 
Meer een motorgevoel weet ik zo niet.
Ik had vroeger een Vespa met 10 inch wielen en nu een Beverly met vooraan 16 inch en achteraan 14 inch.
Het verschil is vooral de stabiliteit bij het rijden. De Beverly rijdt onverstoorbaar stabiel en blijkt ongevoelig voor de neiging om sporen na te volgen.
Piaggio biedt geen Beverly aan met 125cc maar wel een Liberty en een Medley. De Liberty heeft een luchtgekoelde motor, de Medley een watergekoelde. Beide hebben diezelfde wielgroottes als een Beverly.
 
1 van mijn motoren is de deur uit, voor iets minder dan gehoopt maar dat is niet erg. Ik kan dus stilaan echt advertenties gaan bekijken.
Na veel leeswerk en kijkend wat er in mijn budget op de markt is valt de Forza zoals eerder reeds vermeld af, zijn directe concurrent is de xmax.
Budget beperkt mij in BE tot eerste en tweede generatie xmax...
Nu dus rustig lijstje maken en eentje uitpikken, belangrijk gaat zijn dat mijn wederhelft aan de grond kan met de voetjes, zadel schijnt breed te zijn...
 
Er stonden wat Xmaxen op mijn lijstje maar ook de Skycruiser (die identiek is maar van MBK ipv Yamaha)...
Vriendin kan net met de voeten aan de grond...
Normaal gezien wordt het deze, een skycruiser uit 2008 met minder dan 20k op de teller...

skycruiser-6.png


Indien iemand toevalling een linkje heeft naar een werkplaatshandboek, dat zou handig zijn 😊
 
En het is bovenstaande geworden, ritje naar huis was verrassend fijn... Dan denk je 'had ik maar eerder aan een scoot gedacht' 19.200 km op de teller dus daar kunnen er nog wel wat bij !!! Nu geduldig wachten op de nummerplaat (België)...
 
Terug
Bovenaan Onderaan