Tweedehands helm

As is juist super vruchtbaar. Biologie 1 op 1😎
As zit Vol mineralen.

Mits ze me uitstrooien, moet nog zien hoe gehecht ze hier thuis aan mij zijn .ik belandt of op de kast of ergens op het maaiveld, ben benieuwd🤗
 
Goedkope en dure helmen moeten aan dezelfde veiligheidseisen voldoen.
De buitenschaal is vaak glasvezel met polyester. Net als boten die 50 jaar oud nog prima de oceaan kunnen oversteken.
Het dempingsmateriaal is gewoon piepschuim dat niet verouderd.

Dus al die paniekzaaierij is onzin. Koop gewoon een helm die lekker zit en die je mooi vind.
 
Daar is niet iedereen het mee eens...Hoe lang gaat een motorhelm mee? | MotorRAI.nl
Maar waarom zou je het risico nemen, wat is een paar 100 euro voor een bedrag tov de aanschaf van een motor?

Dat zie je terug in veel dingen. Ik hoorde van een motorsloper dat zelfs tweedehands remblokken tegenwoordig razend populair zijn, maar wél €15K voor die net iets te nieuwe over budget motor neerleggen |(
 
Goedkope en dure helmen moeten aan dezelfde veiligheidseisen voldoen.
De buitenschaal is vaak glasvezel met polyester. Net als boten die 50 jaar oud nog prima de oceaan kunnen oversteken.
Het dempingsmateriaal is gewoon piepschuim dat niet verouderd.

Dus al die paniekzaaierij is onzin. Koop gewoon een helm die lekker zit en die je mooi vind.
Voldoen aan veiligheidseisen, dat klopt zeker. Het zijn echter wel de minimale veiligheidseisen.
Ik weet niet of je wel eens testen hebt gelezen van helmen. Dan wordt je duidelijk dat er best wel flink verschil in weerstand is tegen impact.

Aan de andere kant kan je het ook relativeren. Als veiligheid dan je hoogste waarde is, dan zou je eigenlijk niet eens op de motor moeten stappen.
Een Audi A8 of een Mercedes 500 met veel veiligheidssystemen is dan een betere optie. (kan ik niet betalen)
 
De buitenschaal is vaak glasvezel met polyester. Net als boten die 50 jaar oud nog prima de oceaan kunnen oversteken.
Het dempingsmateriaal is gewoon piepschuim dat niet verouderd.
Er stond laatst een test in de Promotor. Helaas hadden ze niet zoveel helmen en de algemene indruk was dat 't inderdaad wel meeviel, maar dat die binnenschaal wel degelijk verouderd. Om de buitenschaal hoef je jezelf inderdaad niet zoveel zorgen te maken, maar die houdt dan ook alleen de boel bij elkaar. De binnenschaal is wat de klap opvangt.
Ze hadden o.a. een Shoei XR1100 (jeej, die heb ik ook *O*) die 5 jaar oud was en weinig gebruikt. Die was nog ongeveer gelijkwaardig aan nieuw. Wat ik wel jammer vond was dat ze er dus maar 1 hadden... ik ben wel benieuwd hoe de mijne na >100K nog is (maarja, ik test 't liever niet :+)
 
Helmen worden gekocht omdat ze mooi zijn....uiteraard pasvorm etc heel belangrijk maar om hierna je suf te zoeken op tests en dan de getallen te interpreteren of ze veiliger dan een andere zijn gaan mij veel te ver... e keurmerk is goed toch. Ook bij een tweedehandse die netjes uitziet, schoon ed is.....

We hebben te hier maken met nepnieuws dat tweedehandse onveilig zouden zijn.....

En voor mensen die geld zat hebben prima, vooral nieuwe blijven kopen....straks krijgen we de discussie dat tweedehandse motoren onveilig zijn. Ook hier vooral blijven kopen......
 
Helmen worden gekocht omdat ze mooi zijn...
Ja maar dat geldt dus niet voor elke helm of elke motorrijder.

Het zal mij persoonlijk een worst zijn wat 'ie qua esthetiek doet. Voor mij is pasvorm en comfort bijna alles, op ruime afstand gevolgd door veiligheid (als in meer veiligheid dan de minimum-eisen), en nog veel later boeit het me hoe 'ie eruit ziet. Wat maakt dat ook uit, dat zie je toch niet als je 'm op hebt?

Hoe je het ook wendt of keert, een tweedehands helm is enkel in het optimale geval precies even veilig als een nieuwe, maar in elk ander geval minder veilig, want hij wordt er nooit veiliger op als je 'm draagt. De vraag is wat de risicos zijn en hoe die te mitigeren zijn, of anders of die aanvaardbaar zijn.
 
Voldoen aan veiligheidseisen, dat klopt zeker. Het zijn echter wel de minimale veiligheidseisen.
Ik weet niet of je wel eens testen hebt gelezen van helmen. Dan wordt je duidelijk dat er best wel flink verschil in weerstand is tegen impact.
Duurder is alleen niet perse beter. ;) Met motorolie hebben we ook al zoiets lopen. De prijs is geen bewijs. 8)7
 
Tja. Veiligheid, ff hier checken: SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME
Daaruit blijkt wel dat duurder zeker niet persé veiliger is (Schuberth :X)

2e hands... tja, ik zou het niet doen... maar aan de andere kant weet ik wel dat de HJC-IS17 die ik nog op zolder heb liggen jonger en minder gebruikt is dan mijn Shoei, en die scoort net zo goed. Als je zeker bent dat dit voor de helm die je op het oog hebt ook geldt dan zit je natuurlijk prima... de vraag is alleen: hoe weet je dat zeker?
 
Is een gebruikte helm eigenlijk tweedehands of tweedehoofds?
Mooi stelling Socrates. :}

Een helm van een jaar oud die doorverkocht wordt is dus potentieel zéér onveilig.
En de oude helm van menige rijder die +5 ..10 ..15 jaar in gebruik is, is dat duidelijk niet. :N
Als jassen tweedehands zijn zijn helmen dat volgens mij ook. En zo niet, wat is een motor dan? Tweedekonts?
Ik had al de hele dag een Metal compilatie op de TV. Bedankt voor deze podcast. _O-
 
Achja, misschien hebben ook gasmaskers naast helmen uit de tweedewereld oorlog.....circulaire economie.

37F12449-8D93-43F2-BAC3-261C097A9260.png
 
Helmen worden gekocht omdat ze mooi zijn....uiteraard pasvorm etc heel belangrijk maar om hierna je suf te zoeken op tests en dan de getallen te interpreteren of ze veiliger dan een andere zijn gaan mij veel te ver... e keurmerk is goed toch. Ook bij een tweedehandse die netjes uitziet, schoon ed is.....

We hebben te hier maken met nepnieuws dat tweedehandse onveilig zouden zijn.....

En voor mensen die geld zat hebben prima, vooral nieuwe blijven kopen....straks krijgen we de discussie dat tweedehandse motoren onveilig zijn. Ook hier vooral blijven kopen......

Tsja...hier kan ik echt niet tegenop en haak dus maar af..._O- ;)
 
Mijn Shuberth C3 Pro is echt mijn beste aankoop ooit geweest en na 6 jaar gebruik ik hem nog steeds. Behalve wat optische dingen en slijtage hier en daar is het nog een uitstekende helm. Hij heeft mij toen 580 euro gekost maar als je over 6 jaar rekent valt dat reuze mee dus. Ik kocht zelf de C3 Pro overigens voor de geweldige demping van windgeruis. Daar heeft hij echt wonderen mee verricht en mijn oren zijn mij ook wel meer dan 100 euro p.jaar waard.
 
De MotorRAI = de vereniging van helmen verkopers. Wij van WC-eend adviseren vooral WC-eend.
Ik ga het stuk niet eens lezen. Laat me raden: dure helmen gaan 7 jaar mee, goedkope helmen gaan 5 jaar mee, als je veel rijdt dan moet je de helm al na 3 jaar vervangen.
Dus:
Hij kan 5 jaar in de showroom liggen, wordt dan als nieuw verkocht en gaat daarna nog maximaal 7 jaar mee.
Ik neem alleen onderzoek van een onafhankelijke instantie serieus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan