tweedehands kopen

kawassssaki

MF'er
30 mei 2011
115
0
Beste

Momenteel op zoek naar een 25kw motor, vrij beperkt budget dus m'n zoektocht loopt wat stroef :P , maar momenteel ééntje op het oog. Het gaat om een kawasaki er5, teruggezet op 25 kw.

Aangezien ik een leek ben op het gebied van motortechniek, is mijn vraag waar ik op kan/ moet letten om te verzekeren dat ik geen brolmotor koop. Het onderhoudsboekje is zeker iets waar ik achter ga vragen.

Hebben jullie hier tips/ervaringen mee?

grtzzz
 
Ik heb bij geen van mijn motoren een onderhouds boekje gehad. Dus dat zegt niet zoveel.
Ken je niet iemand die wel wat handiger is??
 
Nou mij zegt een onderhoudsboekje wel wat alhoewel een motor zonder boekje uiteraard wel goed kan izjn.

Maar zoals Drinky zegt iemand meenmene met meer kennis van zaken is altijd goed!
En anders een vertrouwd adresje zoeken...

Succes!
 
Als het onderhoudsboekje er is en netjes ingevuld is, is dat altijd mooi natuurlijk. Maar tot nu toe heb ik 3 motoren gekocht en alle motoren hadden geen boekje.

Er zijn behoorlijk wat mensen die zelf onderhoud verrichten.

Ik kijk eerst naar het uiterlijk. Ziet hij er nog netjes uit, wat heeft hij voor schades. Komen ze overeen met het verhaal.

Kijken of alle verlichting en wijzers het doen.

Hoe voelen de remmen aan, kleur van de remvloeistof, de koppeling, schakelpook, andere schakelaars, bandjes, ketting, schokbrekers testen door de motor in te veren.

Dan kijken of er nergens lekkages zichtbaar zijn. Oliepeil controleren. Frame nummer controleren.

Dan proefritje maken. Rij even zonder handjes, kijken of de motor recht gaat. De remmen goed testen, gas geven en schakelen. Na je ritje nog een keer op lekkages enzo controleren.

Als dan het plaatje voor jou voldoet kan je gaan onderhandelen over de prijs.

Iemand met verstand van zaken mee nemen is altijd handig. Ook zeker omdat je misschien ook wel door een roze bril naar je eerste motor gaat kijken :)

Je kan nooit 100% zekerheid hebben, maar je kan het risico flink verkleinen door de motor goed te onderzoeken. En staar je niet dood op 1 motor. Ga ook bij anderen kijken, kan je je ervaringen vergelijken.
 
Ik heb 2 weken geleden ook voor het eerst een motor gekocht. Dat was bij een particulier. Ik zat met dezelfde vraag en heb alles gewoon gevonden via de zoekfunctie, in hondervoud...
 
Terug
Bovenaan Onderaan