Tweedehands motor kopen, waar op letten??

Ster

MF veteraan
21 jun 2004
39.830
14
Op het forum lees ik hier vaak berichtjes over welke motor te kopen als eerste ed. Tijdens een nachtelijke discussie met Sloopkogel en Wuf kwam ik er achter dat het niet slim is om gelijk R6 e.d. te willen rijden maar dat het verstandiger is om je eerste ervaring op te doen op een CBRetje of ZZR. En wie ben ik om het advies van ervaren motorrijders als groentje in de wind te slaan??

Maar.. tijdens een zoektocht op Marktplaats en div. andere sites kwam ik erachter dat deze motoren toch vaak al wat ouder zijn en soms een redelijk aantal km. op teller hebben. Dit maakt me in principe niks uit. Ik hoef niet zonodig de blits te maken maar wil gewoon lekker rijden op een sportieve motor.

Mijn vraag is nu dus; waar let ik op, wat zijn gebreken waarvan jullie zeggen: niet doen enz enz. Een verkoper kan natuurlijk een mooi praatje maken maar ik vindt het wel fijn als in een beetje beslagen ten ijs kom.
 
Kan er maar 1 goede raad geven.
Als je er zelf niet veel vanaf weet, neem een bekende of in iedergeval
iemand mee die bekend is met motoren en techniek. [einde bericht]
 
Kan er maar 1 goede raad geven.
Als je er zelf niet veel vanaf weet, neem een bekende of in iedergeval
iemand mee die bekend is met motoren en techniek. [einde bericht]

Dat is natuurlijk sowieso een goede raad. Maar zijn er geen dingen waar ik zelf ook op kan letten als leek?
 
Ze hebben gelijk, eerst een jaar of twee ervaring opdoen. Eerst ff gevoel krijgen in het rijden. Doe ik zelf ook nl, leer elke dag meer over de motor. Voor mij hoeft het ook allemaal niet zo hard (nog niet).
zoek iig een motor die bij je past en maak vooral een proefritje en kijk dan maar welke jouw vertrouwen geeft. Neem evt. Sloopkogel en/of Wuf mee als je er één uitzoekt, zij kunnen je vast ook wel helpen. Maat van me heeft mij ook geholpen door naar de technische staat van de motor te kijken, daarna proefritje en toen gekocht.

Houd er ook rekening met verzekering e.d. (als je beginner bent) zit nl. ook verschil in bij maatschappijen.

veel plezier.
 
Dit ging bij mij dus idd ook fout, ben alleen gegaan (fout), en heb er geen garantie bij gehad :( (koppeling is stuk/versleten) (ook fout), dusss;

- zorg dat er iemand mee gaat die ook kan rijden, die voelt mischien iets wat jij niet voelt.

- zorg dat je garantie hebt (3 maanden BOVAG), dan kan je altijd terug als er iets is.

suc6
 
Op het forum lees ik hier vaak berichtjes over welke motor te kopen als eerste ed. Tijdens een nachtelijke discussie met Sloopkogel en Wuf kwam ik er achter dat het niet slim is om gelijk R6 e.d. te willen rijden maar dat het verstandiger is om je eerste ervaring op te doen op een CBRetje of ZZR. En wie ben ik om het advies van ervaren motorrijders als groentje in de wind te slaan??

Maar.. tijdens een zoektocht op Marktplaats en div. andere sites kwam ik erachter dat deze motoren toch vaak al wat ouder zijn en soms een redelijk aantal km. op teller hebben. Dit maakt me in principe niks uit. Ik hoef niet zonodig de blits te maken maar wil gewoon lekker rijden op een sportieve motor.

Mijn vraag is nu dus; waar let ik op, wat zijn gebreken waarvan jullie zeggen: niet doen enz enz. Een verkoper kan natuurlijk een mooi praatje maken maar ik vindt het wel fijn als in een beetje beslagen ten ijs kom.

Je noemt het nu wel neerslachtig een CBRetje maar wanneer je net van je les CB-tje afstapt zal je waarschijnlijk nog versteld staan hoe snel je nog je broek vol kan hebben op zo'n ding :+ :X

Ben zelf begonnen op een CBR, rijdt er nu voor het derde jaar op en verveelt nog steeds niet. Ik ken daarintegen ook mensen die op een R6 begonnen zijn en dat was ook geen enkel probleem. Het zit allemaal tussen de oren en de rechterhand.

Voor tips bij aanschaf van een motor moet je overigens maar is http://www.student.kun.nl/wouter.timmer/Motorkopen/pagina_index_motorkopen.htm (HIER) kijken.

Suc6 :]
 
Print deze anders ff uit, met dank aan de originele auteur:

http://prozaq.demon.nl/cb1/Motorinspectie_voor_Dummiesv20.pdf (http<img src="/styles/motor-forum/smilies/nosmile.gif" class="smilie" loading="lazy" alt=":/" title="Nosmile :/" data-shortname=":/" />/prozaq.demon.nl/cb1/Motorinspectie_voor_Dummiesv20.pdf)
 
Bij tweede hands i.i.g. een testirt maken, kijken of er vreemde vibraties zijn, gezwabber, en of de koppeling en remmen goed aanvoelen.

Bekijk het framewerk op vreemde reparaties of geboden delen (of het een schade motor is).

De leeftijd en kilometers door elkaar te delen, dan weet je hoeveel er per jaar op gereden wordt. Kijk ook ff naar de bestuurder en type motor. een R6 kopen van iemand die 22 is doe ik mindersnel dan een TDM toermoter van iemand rond de 40 die veel kilometers per jaar rijd (die is vaak een woon/werk motor die zijn spul goed voor elkaar heeft, en niet een afgeragde motor die steeds in het rode geragd wordt met een koude motor).

Check ook ff de papieren, of alle delen erbij zitten, en of het serienummer overeenkomt met het kentekenbewijs (als je een gestolen motor koopt en men komt erachter, ben je de motor en dus je geld kwijt).
 
heb een hele mooie staan

voor 5450

full
 
Heb 2 jaar geleden een cbr 2e hands gekocht, heb daar geen spijt van gehad, had toen een collega meegenomen die er verstand van had! Heb er trouwens weinig kosten aan gehad, heb nu in 2 jaar zo n 20.000km gereden en alleen set bandjes en setje remblokken! Verder heb ik mijn remleidingen vervangen en k&n filter geplaatst en dynojet kit! Een cbr is bijna altijd oke, zwakke punt nokkenaskettingspanner! Maar als je echt iets zoekt wil ik wel met je meegaan hoor als je tenminste uit de buurd van rdam komt! Veel succees!
 
Je noemt het nu wel neerslachtig een CBRetje maar wanneer je net van je les CB-tje afstapt zal je waarschijnlijk nog versteld staan hoe snel je nog je broek vol kan hebben op zo'n ding :+ :X

Dan ben ik misschien niet duidelijk geweest want het was absoluut niet neerslachtig bedoeld hoor. Ik denk dat ik heel blij kan worden van een mooie CBR


Heb 2 jaar geleden een cbr 2e hands gekocht, heb daar geen spijt van gehad, had toen een collega meegenomen die er verstand van had! Heb er trouwens weinig kosten aan gehad, heb nu in 2 jaar zo n 20.000km gereden en alleen set bandjes en setje remblokken! Verder heb ik mijn remleidingen vervangen en k&n filter geplaatst en dynojet kit! Een cbr is bijna altijd oke, zwakke punt nokkenaskettingspanner! Maar als je echt iets zoekt wil ik wel met je meegaan hoor als je tenminste uit de buurd van rdam komt! Veel succees!

Kijk, das nou aardig
 
waar ik altijd op let;
- oliepeil in orde? (te laag peil? achterstalig ondh. door eigenaar, wel bij warme motor peilen)
- spoort ie als je rijdt? rij ff met losse handen. als hij trekt naar een kant KAN ie een klapper gehad hebben.
- is de motor koud bij aankmomst? zo niet, start ie koud MISSCHIEN als dikke stront.
- ga bij daglicht, dan zie je meeeeeeerrrr
met deze 4 punten kom je volgens mij al een leuk endje. ik heb dit al zo vaak gepost dus even een zoekfunctie kan geen kwaad ;)
 
Laatst bewerkt:
altijd met z'n tweeen gaan.. niet alleen zien 4 ogen meer dan 2, de tweede paar ogen heeft waarschijnlijk geen emotionele band met het 2 wielertje en kan daardoor zonder kwijl de fiets kopen (als ie goed is)
 
let goed op wat voor geluid er van het motorblok afkomt,het hoort mooi oorstrelend te zijn,geen getik maar een ruisend geluid hoor je te horen,en het uiterlijk is ook niet onbelangrijk om hem zelf later weer makkelijk door te kunnen verkopen,geen deuken roest of scheuren in het plastic enz.
kies voor een luchtgekoeld type en geen Vtwin maar 4cyl. liefst met cardan dan kost het onderhoud een drol :)
neem altijd een dag bedenktijd,de verkoper is dan echt wel blij je weer aan de lijn te krijgen en vaak bereid zijn uiterste prijs nog wat te laten zakken. })
 
ff wat van bikepower geplukt:

voorvork
Strijk met je vingers over het inschuivende deel van de voorvork. als je olie op je vingers krijgt is er een kering lek en kost een paar centjes om te repareren.

Kijk ook nog even of er geen roestputje inzitten want anders gaan de nieuwe keerringen binnen de kortste keren weer lekken.

banden
Voorband: strijk met je volledige hand over de hele breedte van de band. als je hoogteverschil voelt is binnenkort vervanging nodig

Achterband: let goed op het profiel wat er nog op zit

Algemeen banden: als er schubben op zitten kan het zijn dat ermee geraced is. dit hoeft niet erg te zijn, maar er kan dus op het circuit ook mee gevallen zijn.

Als de banden aan één kant meer gesleten zijn als de andere kan de voorvork of het frame krom zijn (of de eigenaar heeft een voorkeur voor linker of rechter bochten).

wielen
Houd een vinger aan voor/achtervelg en draai aan het wiel, een groot slag in het wiel is niet fijn.

blok
Als er olie op ligt (bovenop dus) kan er lekkage zijn, en dat kost ook de nodige euro's
Zorg ook dat ze allemaal werken. laat de motor even draaien en warm worden.. voel dan vooraan de uitlaten of ze alle 4 (bij een 4cylinder) warm worden, zo niet dan kan er een bougie stuk zijn, of erger..

In geval van een proefrit, check of het motorblok nog koud is als je begint. Anders heeft misschien de eigenaar iets te verbergen.

Laat iemand achter je aan rijden tijdens de proefrit, en kijken of de motor olie verbruikt tijdens optrekken enzo (blauwe pluim).

papieren
Kijk of alle papieren er nog bij zitten.
Als het onderhouddsboekje er nog bij zit weet je dat er in ieder geval zuinig mee is omgegaan. (hoeft niet perse maar is meestal wel een voorteken)

uitlaten
Bij verchroomde uitlaten kijken of die blauw zijn. Is dit het geval? Dan is er waarschijnlijk mee geblazen.

verlichting
Kijk of er geen glazen van de koplamp,achterlicht en knipperlichten stuk zijn en of er geen vocht in zit, ze kunnen aardig prijzig zijn om te vervangen.

Kijk natuurlijk ook of het werkt

remmen
Probeer tussen de remklauwen te kijken of de remblokjes nog goed zijn, en bij een trommelrem (achter) hoever het pijltje staat wat de slijtage aangeeft.

Kijk of de remschijven niet versleten zijn, die zijn heel duur namelijk.

Kijk naar de kleur van de remvloeistof, donker is niet zo goed meer.

kuipwerk
Kijk of er kleurverschil zit tussen gespoten kuipdelen, dat kan op schade duiden.

frame
Rij tijdens de proefrit even een stukje zonder handen, dan merk je of de motor naar een kant trekt (schade) of dat hij shimmiet.
Vraag of de verkoper met 20 km/h recht op je af komt rijden en ga liggen/hurken zodat je kan zien of de wielen nog in het spoor staan.

Let op of misschien het subframe (waar je op zit) opnieuw is vast gelast.

tellers
Verder let op of de tellerstand overeen komt met de uiterlijke staat van de motor.

koppeling

Kijk naar de stelschroef van de koppelingskabel (al helemaal uitgedraaid?) en de kabel zelf (begint ie te rafelen?).

Tijdens een proefrit, zet de motor als ie echt goed warm is (na 20 km ofzo) met het voorwiel tegen een muur, en laat in de 1e versnelling rustig de koppeling opkomen terwijl je een beetje gas geeft. In zo'n mate dat het achterwiel NIET doorslipt. De motor moet dan smoren, als ie dit niet doet of op een gegeven moment meer toeren gaat maken is je koppeling bijna versleten.

Rij tijdens de proefrit even een stukje zonder handen, dan merk je of de motor naar een kant trekt (schade) of dat hij shimmiet.

Kijk of er geen glazen van de koplamp,achterlicht en knipperlichten stuk zijn en of er geen vocht in zit, ze kunnen aardig prijzig zijn om te vervangen.

Probeer tussen de remklauwen te kijken of de remblokjes nog goed zijn, en bij een trommelrem (achter) hoever het pijltje staat wat de slijtage aangeeft.

Kijk of er kleurverschil zit tussen gespoten kuipdelen, dat kan op schade duiden.

Als de banden aan één kant meer gesleten zijn als de andere kan de voorvork of het frame krom zijn (of de eigenaar heeft een voorkeur voor linker of rechter bochten).

Kijk ook nog even bij de voorvork of er geen roestputje inzitten want anders gaan de nieuwe keerringen binnen de kortste keren weer lekken.

Verder let op of de tellerstand overeen komt met de uiterlijke staat van de motor. Een verweerd (lettertjes onduidelijk, krasjes) contactslot, afgesleten voetsteunen, schakelpedaal, handvaten. Let er op of het plaatwerk versleten is rond de bevestigingspunten/op hoekpunten.
Neem de remschijf tussen 2 vingers en trek je vinger naar buiten toe over de schijf, als er een dikke rand aan de buitenkant zit heb je kans dat de schijf bijna op is/ermee geraced is.
In geval van een proefrit, check of het motorblok nog koud is als je begint. Anders heeft misschien de eigenaar iets te verbergen.
Laat iemand achter je aan rijden tijdens de proefrit, en kijken of de motor olie verbruikt tijdens optrekken enzo (blauwe pluim).
Als de motor stil staat druk de ketting strak omhoog richting de achterbrug, als je dan tegelijkertijd de ketting iets van het achterste kettingwiel af kunt trekken kun je er op rekenen dat deze bijna op is.
Kijk even naar de dikte van de remblokken en controleer het oliepeil.
Kijk naar de kleur van de remvloeistof, donker is niet zo goed meer.
Kijk naar putjes op frame en achterbrug, eventuele valschade op het circuit (grind van de grindbak).
Let op of misschien het subframe (waar je op zit) opnieuw is vast gelast. Kijk naar de stelschroef van de koppelingskabel (al helemaal uitgedraaid?) en de kabel zelf (begint ie te rafelen?).
Tijdens een proefrit, zet de motor als ie echt goed warm is (na 20 km ofzo) met het voorwiel tegen een muur, en laat in de 1e versnelling rustig de koppeling opkomen terwijl je een beetje gas geeft. In zo'n mate dat het achterwiel NIET doorslipt. De motor moet dan smoren, als ie dit niet doet of op een gegeven moment meer toeren gaat maken is je koppeling bijna versleten.
Controleer het vloeistofpeil in de accu als het een gewone (geen onderhoudsvrije) accu is.

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
 
ff wat van bikepower geplukt:

voorvork
Strijk met je vingers over het inschuivende deel van de voorvork. als je olie op je vingers krijgt is er een kering lek en kost een paar centjes om te repareren.

Kijk ook nog even of er geen roestputje inzitten want anders gaan de nieuwe keerringen binnen de kortste keren weer lekken.

banden
Voorband: strijk met je volledige hand over de hele breedte van de band. als je hoogteverschil voelt is binnenkort vervanging nodig

Achterband: let goed op het profiel wat er nog op zit

Algemeen banden: als er schubben op zitten kan het zijn dat ermee geraced is. dit hoeft niet erg te zijn, maar er kan dus op het circuit ook mee gevallen zijn.

Als de banden aan één kant meer gesleten zijn als de andere kan de voorvork of het frame krom zijn (of de eigenaar heeft een voorkeur voor linker of rechter bochten).

wielen
Houd een vinger aan voor/achtervelg en draai aan het wiel, een groot slag in het wiel is niet fijn.

blok
Als er olie op ligt (bovenop dus) kan er lekkage zijn, en dat kost ook de nodige euro's
Zorg ook dat ze allemaal werken. laat de motor even draaien en warm worden.. voel dan vooraan de uitlaten of ze alle 4 (bij een 4cylinder) warm worden, zo niet dan kan er een bougie stuk zijn, of erger..

In geval van een proefrit, check of het motorblok nog koud is als je begint. Anders heeft misschien de eigenaar iets te verbergen.

Laat iemand achter je aan rijden tijdens de proefrit, en kijken of de motor olie verbruikt tijdens optrekken enzo (blauwe pluim).

papieren
Kijk of alle papieren er nog bij zitten.
Als het onderhouddsboekje er nog bij zit weet je dat er in ieder geval zuinig mee is omgegaan. (hoeft niet perse maar is meestal wel een voorteken)

uitlaten
Bij verchroomde uitlaten kijken of die blauw zijn. Is dit het geval? Dan is er waarschijnlijk mee geblazen.

verlichting
Kijk of er geen glazen van de koplamp,achterlicht en knipperlichten stuk zijn en of er geen vocht in zit, ze kunnen aardig prijzig zijn om te vervangen.

Kijk natuurlijk ook of het werkt

remmen
Probeer tussen de remklauwen te kijken of de remblokjes nog goed zijn, en bij een trommelrem (achter) hoever het pijltje staat wat de slijtage aangeeft.

Kijk of de remschijven niet versleten zijn, die zijn heel duur namelijk.

Kijk naar de kleur van de remvloeistof, donker is niet zo goed meer.

kuipwerk
Kijk of er kleurverschil zit tussen gespoten kuipdelen, dat kan op schade duiden.

frame
Rij tijdens de proefrit even een stukje zonder handen, dan merk je of de motor naar een kant trekt (schade) of dat hij shimmiet.
Vraag of de verkoper met 20 km/h recht op je af komt rijden en ga liggen/hurken zodat je kan zien of de wielen nog in het spoor staan.

Let op of misschien het subframe (waar je op zit) opnieuw is vast gelast.

tellers
Verder let op of de tellerstand overeen komt met de uiterlijke staat van de motor.

koppeling

Kijk naar de stelschroef van de koppelingskabel (al helemaal uitgedraaid?) en de kabel zelf (begint ie te rafelen?).

Tijdens een proefrit, zet de motor als ie echt goed warm is (na 20 km ofzo) met het voorwiel tegen een muur, en laat in de 1e versnelling rustig de koppeling opkomen terwijl je een beetje gas geeft. In zo'n mate dat het achterwiel NIET doorslipt. De motor moet dan smoren, als ie dit niet doet of op een gegeven moment meer toeren gaat maken is je koppeling bijna versleten.

Rij tijdens de proefrit even een stukje zonder handen, dan merk je of de motor naar een kant trekt (schade) of dat hij shimmiet.

Kijk of er geen glazen van de koplamp,achterlicht en knipperlichten stuk zijn en of er geen vocht in zit, ze kunnen aardig prijzig zijn om te vervangen.

Probeer tussen de remklauwen te kijken of de remblokjes nog goed zijn, en bij een trommelrem (achter) hoever het pijltje staat wat de slijtage aangeeft.

Kijk of er kleurverschil zit tussen gespoten kuipdelen, dat kan op schade duiden.

Als de banden aan één kant meer gesleten zijn als de andere kan de voorvork of het frame krom zijn (of de eigenaar heeft een voorkeur voor linker of rechter bochten).

Kijk ook nog even bij de voorvork of er geen roestputje inzitten want anders gaan de nieuwe keerringen binnen de kortste keren weer lekken.

Verder let op of de tellerstand overeen komt met de uiterlijke staat van de motor. Een verweerd (lettertjes onduidelijk, krasjes) contactslot, afgesleten voetsteunen, schakelpedaal, handvaten. Let er op of het plaatwerk versleten is rond de bevestigingspunten/op hoekpunten.
Neem de remschijf tussen 2 vingers en trek je vinger naar buiten toe over de schijf, als er een dikke rand aan de buitenkant zit heb je kans dat de schijf bijna op is/ermee geraced is.
In geval van een proefrit, check of het motorblok nog koud is als je begint. Anders heeft misschien de eigenaar iets te verbergen.
Laat iemand achter je aan rijden tijdens de proefrit, en kijken of de motor olie verbruikt tijdens optrekken enzo (blauwe pluim).
Als de motor stil staat druk de ketting strak omhoog richting de achterbrug, als je dan tegelijkertijd de ketting iets van het achterste kettingwiel af kunt trekken kun je er op rekenen dat deze bijna op is.
Kijk even naar de dikte van de remblokken en controleer het oliepeil.
Kijk naar de kleur van de remvloeistof, donker is niet zo goed meer.
Kijk naar putjes op frame en achterbrug, eventuele valschade op het circuit (grind van de grindbak).
Let op of misschien het subframe (waar je op zit) opnieuw is vast gelast. Kijk naar de stelschroef van de koppelingskabel (al helemaal uitgedraaid?) en de kabel zelf (begint ie te rafelen?).
Tijdens een proefrit, zet de motor als ie echt goed warm is (na 20 km ofzo) met het voorwiel tegen een muur, en laat in de 1e versnelling rustig de koppeling opkomen terwijl je een beetje gas geeft. In zo'n mate dat het achterwiel NIET doorslipt. De motor moet dan smoren, als ie dit niet doet of op een gegeven moment meer toeren gaat maken is je koppeling bijna versleten.
Controleer het vloeistofpeil in de accu als het een gewone (geen onderhoudsvrije) accu is.

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
 
En als ik dit zo lees weet ik het zeker, er moet een deskundige mee! Enne, bedankt voor deze zeer volledige uiteenzetting.
 
Ja, dat zal ik zeker doen :+

meneer hoe lang gaat deze motor mee?? O jongedame nog een hele tijd, is van een oud dametje geweest en heeft altijd binnen gestaan. Het lijkt wel of er mee geraced is?? Nee hoor mevrouw, dat is het model. Dat hadden ze van dat jaartal allemaal. Dat is geen speling, de motor heeft gewoon een heel flexibel frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan