Tweedehands motor met ABS met een budget van 2000 euro?

pilfton

MF'er
31 jan 2020
63
15
Ghent, Belgium
Ik ben aan het uitkijken naar mijn eerste motor, een vereiste voor mij is ABS, en sinds velen me vertellen dat je je eerste motor gegarandeerd gaat laten vallen, dacht ik eraan om het budget rond de 2000 euro te houden, nu vraag ik me echter af, is dit haalbaar?
 
Of het haalbaar is zal vast en zeker meespelen in welke categorie van cilinderinhoud jij het zoekt.
Een dikke motorfiets met een ABS systeem doet doorgaans toch meer in prijs.
Wellicht een idee om eens te gaan shoppen naar een BMW?
Ik weet dat zelfs de oudere modellen vaak ABS hadden.
 
ik ben aan m'n 6e motor
de laatste is pas een ABS
ik moet nog vallen :+
Mijn 10de was pas met ABS, ben wel meerdere keren gevallen maar dat kwam niet door het gebrek aan ABS.
Zou ook niet een motor kopen puur voor de ABS, in tegenstelling tot een auto kan je met een motor nog een gevaarlijke sitiatie ontwijken

Als TS heeft gelest met ABS is een paar noodstops oefenen zonder ABS wel handig zodat je geen domme rem fouten maakt.
 
Of het haalbaar is zal vast en zeker meespelen in welke categorie van cilinderinhoud jij het zoekt.
Een dikke motorfiets met een ABS systeem doet doorgaans toch meer in prijs.
Wellicht een idee om eens te gaan shoppen naar een BMW?
Ik weet dat zelfs de oudere modellen vaak ABS hadden.

die oude modellen met abs lijken in de verste verte niet op moderne motoren waar TS mee gelest heeft, kwa abs ingrijpen. Ook zijn deze kwa onderhoud wel kostbaar en worden onderdelen schaarser. Ik zou lekker voor een Honda CBF500 gaan zoeken
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het best lastig kan gaan worden. Ja, voor 2k€ scoor je misschien een oude BMW van begin of midden jaren 90 en met ABS. Maar of dat ABS nog werkt? Dat is vrij zeldzaam bij zo'n oude motor. Sowieso vond ik het ABS bij die oude BMW's geen genot om mee te rijden: greep veel en veel te vroeg in.

Misschien een idee om uit te kijken naar een Honda CBF500A, Honda CBF600FA, of een Suzuki GSF650SA Bandit. Als je die vind binnen het budget en met een werkend ABS, dan moet je wel rekenen op een forse km stand, maar bij goed onderhoud hoeft dat geen probleem te zijn.

Daarnaast moet je bij het aanschaffen van een gebruikte (en ook nog eens goedkope en oude) motor rekening houden met achterstallig en/of aankomend onderhoud. Was daar al rekening mee gehouden in dat budget van 2k€? Persoonlijk zou ik doorsparen en wat meer uitgeven, of gewoon accepteren dat er geen ABS op zit (en daarnaar rijden).
 
Ik ben aan het uitkijken naar mijn eerste motor, een vereiste voor mij is ABS, en sinds velen me vertellen dat je je eerste motor gegarandeerd gaat laten vallen, dacht ik eraan om het budget rond de 2000 euro te houden, nu vraag ik me echter af, is dit haalbaar?
Ik zou me niet druk maken om de prijs maar eerder je priolijst op de goede volgorde zetten.... :?

Abs, motortype, staat van onderhoud, bouwjaar en ook aan kleding denken en dan pas prijs.

Hoe dan ook gaat je het geld kosten....en als dat niet lukt dan doorsparen!

Mijn prio toentertijd was abs,, kleur etc .....en op het laatst prijs. En dat betekende dat ik geduld moest hebben en dat is uiteindelijk gelukt!
 
Ik zou me niet druk maken om de prijs maar eerder je priolijst op de goede volgorde zetten.... :?

Abs, motortype, staat van onderhoud, bouwjaar en ook aan kleding denken en dan pas prijs.

Hoe dan ook gaat je het geld kosten....en als dat niet lukt dan doorsparen!
Helemaal mee eens, al zou ik gelet op het voorgenomen budget motorkleding en staat van onderhoud bovenaan het lijstje zetten ;)
 
Wat wil je met de motor gaan doen, behalve rijden: duo, vakantie, woon werk spullen meenemen? Allemaal overwegingen.
En de garantie op vallen heb je niet. Al heel wat jaren door nl en eu gereden , alleen wat hachelijke momenten gehad. Met en zonder abs. Ben je handig en kun je onderhoud ed. grotendeels zelf? Elke motor met abs voelt trouwens anders. Succes met de keuzes.
 
Wijze adviezen allemaal en uiteraard goed bedoelt.
Maar.....kan het verschil tussen een situatie waarbij de motorfiets wel of geen ABS erop heeft zitten niet het verschil zijn tussen wel of niet in het ziekenhuis belanden?
Je rijstijl aanpassen is uiteraard een goede optie, maar helaas heb je ondanks dat niet altijd alles in de hand.
Er rijden teveel malloten rond in koekblikken die echt geen bal verstand hebben van wat ze doen en laat staan dat ze ons vaak niet eens of te laat zien.
Een motorfiets aangeschaffen waarop wel ABS zit vind ik persoonlijk geen overbodige luxe en heb de laatste decenia’s dan ook niet anders gedaan bij elke motorfiets die ik me weer kocht.
Als ik het over zou doen, zou ik precies weer dezelfde keuze maken: motorfiets met ABS kan het verschil zijn tussen net geluk hebben of in de kreukels liggen.
 
Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden (her)begonnen met motorijden. Door mijn leeftijd 52j (en dus de leeftijd van m'n rijbewijs) moest ik geen lessen volgen. Ik was 30 jaar eerder 1 jaar motorijder tijdens de toen verplichte militaire dienst.
Ik wou een tweedehandsmotor omdat ik ervan uitging dat de juiste motorkeuze pas kon gemaakt worden na het afwegen van voor en nadelen van een eerste motor en ook een beetje omdat ik ook wel het gevoel had dat ie toch wel een keertje zou vallen door een stomme beginnersfout.
Dat is vooralsnog niet gebeurd.

Ik vermoed dat het laten vallen van een motor bij beginners zich vaak in situeert in trage situaties tijdens het manipuleren of verplaatsen van de motor , of tijdens relatief trage rijmaneuvers.

Zelf kocht ik een 2010 triumph street triple (overigens zonder ABS). Die ligt boven budget van 2000€ maar dat doet eventjes niet terzake.
Wat wel een tip is die ik aan de topicstarter wil meegeven is om als eerste motor te gaan voor een lichte machine (niet qua vermogen, maar qua gewicht). Die zijn veel vergevingsgezinder tijdens het manipuleren, maar ook tijdens het rijden en insturen of om van oor op oor te leggen in bochten. Ik heb intussen veel motoren kunnen testrijden het voorbije jaar en ik ervaar de lichtheid van mijn striple ( wet weight 182kg) als uiterst gemakkelijk en ik ben vrij zeker dat, mocht ik zwaarder begonnen zijn, ik hem misschien al een keertje had laten vallen uit onhandigheid, vooral in de eerste maanden. Intussen heb ik dingen beter onder de knie. En ik rij ook tijdens de wintermaanden.

Betreft die ABS. Weeral hetzelfde. Focus daar niet op, maar focus op een lichte ,handelbare machine om te starten en niet op een oude ( doorgaans zware) machine met abs.

Dus, Een goede starter is altijd een lichte naked bike. Min of meer rechtop positie, redelijk breed stuur ( geen clipons ) . Zelf heb ik geen enkel probleem ervaren dat mijn street triple toch een behoorlijk hoog vermogen van 106 pk heeft voor maar 182kg, wat hem zeeeer agiel maakt.
 
Laatst bewerkt:
Wijze adviezen allemaal en uiteraard goed bedoelt.
Maar.....kan het verschil tussen een situatie waarbij de motorfiets wel of geen ABS erop heeft zitten niet het verschil zijn tussen wel of niet in het ziekenhuis belanden?
Je rijstijl aanpassen is uiteraard een goede optie, maar helaas heb je ondanks dat niet altijd alles in de hand.
Er rijden teveel malloten rond in koekblikken die echt geen bal verstand hebben van wat ze doen en laat staan dat ze ons vaak niet eens of te laat zien.
Een motorfiets aangeschaffen waarop wel ABS zit vind ik persoonlijk geen overbodige luxe en heb de laatste decenia’s dan ook niet anders gedaan bij elke motorfiets die ik me weer kocht.
Als ik het over zou doen, zou ik precies weer dezelfde keuze maken: motorfiets met ABS kan het verschil zijn tussen net geluk hebben of in de kreukels liggen.
Het gevaar is niet of er wel of geen ABS op de motor zit, maar het feit dat er iemand (soms met meer enthousiasme dan ervaring of kunde) op dat ding gaat zitten en ermee gaat rijden in een oerwoud vol tokkies.

Mensen zijn niet gemaakt om zich sneller voort te bewegen dan ze op eigen kracht kunnen lopen. Dus als je dát weet en toch besluit te gaan motorrijden - wat ik heel goed begrijp - dan weet je dus ook dat je rekening kunt en moet houden met de beperkingen die je van nature nu eenmaal hebt: waarneming, reactievermogen, kwetsbaarheid.

En ja, natuurlijk kan ABS een heel nuttig hulpmiddel zijn - als het werkt - maar in verreweg de meeste omstandigheden is uitwijken - of nog beter: opletten, en gevaren vroegtijdig uit te weg gaan - de betere optie t.o.v. de remmen dicht knijpen. Want als je onverwachts dusdanig moet remmen dat je ABS zou willen hebben, dan ben je eigenlijk al te laat, en ging er even daarvoor iets niet helemaal goed qua anticiperen imho (want je schrok, en was dus onvoorbereid). Als je investeert in het ontwikkelen van die (rij)vaardigheden, dan is rijden zonder ABS ineens een stuk minder spannend. Je hebt dan bij wijze van spreke geen remmen meer nodig. Tenzij je op de plaats van bestemming wilt kunnen stoppen, dan zijn ze wel weer handig, en als je dat met een beetje beleid doet dan heb je geen ABS nodig :+

Neemt niet weg dat ik - net als jij - niet snel nog een motor zonder ABS zou kopen (sowieso mogen die nieuw niet meer verkocht worden), maar ik betwijfel of een budget van 2k€ toereikend is om een motor te kopen die én ABS heeft én probleemloos en betrouwbaar is. Ik denk dat daar vroeg of laat nog minstens zo'n bedrag aan uitgegeven gaat moeten worden. Dus als 2k€ is waar je het mee moet/wilt doen, dan zou mijn prioriteit liggen bij de staat van onderhoud, en het gebrek aan ABS zou ik voor lief nemen (en daar met rijden een beetje rekening mee houden).
 
Laatst bewerkt:
Wijze adviezen allemaal en uiteraard goed bedoelt.
Maar.....kan het verschil tussen een situatie waarbij de motorfiets wel of geen ABS erop heeft zitten niet het verschil zijn tussen wel of niet in het ziekenhuis belanden?
Je rijstijl aanpassen is uiteraard een goede optie, maar helaas heb je ondanks dat niet altijd alles in de hand.
Er rijden teveel malloten rond in koekblikken die echt geen bal verstand hebben van wat ze doen en laat staan dat ze ons vaak niet eens of te laat zien.
Een motorfiets aangeschaffen waarop wel ABS zit vind ik persoonlijk geen overbodige luxe en heb de laatste decenia’s dan ook niet anders gedaan bij elke motorfiets die ik me weer kocht.
Als ik het over zou doen, zou ik precies weer dezelfde keuze maken: motorfiets met ABS kan het verschil zijn tussen net geluk hebben of in de kreukels liggen.
Op een motor moet je best vaak remmen, dus abs kan je een ongeval schelen...en wat is je het waard naast allerlei andere gevaren op de weg.
 
Het gevaar is niet of er wel of geen ABS op de motor zit, maar het feit dat er iemand (soms met meer enthousiasme dan ervaring of kunde) op dat ding gaat zitten en ermee gaat rijden in een oerwoud vol tokkies.

Mensen zijn niet gemaakt om zich sneller voort te bewegen dan ze op eigen kracht kunnen lopen. Dus als je dát weet en toch besluit te gaan motorrijden - wat ik heel goed begrijp - dan weet je dus ook dat je rekening kunt en moet houden met de beperkingen die je van nature nu eenmaal hebt: waarneming, reactievermogen, kwetsbaarheid.

En ja, natuurlijk kan ABS een heel nuttig hulpmiddel zijn - als het werkt - maar in verreweg de meeste omstandigheden is uitwijken - of nog beter: opletten, en gevaren vroegtijdig uit te weg gaan - de betere optie t.o.v. de remmen dicht knijpen. Want als je onverwachts dusdanig moet remmen dat je ABS zou willen hebben, dan ben je eigenlijk al te laat, en ging er even daarvoor iets niet helemaal goed qua anticiperen imho (want je schrok, en was dus onvoorbereid). Als je investeert in het ontwikkelen van die (rij)vaardigheden, dan is rijden zonder ABS ineens een stuk minder spannend. Je hebt dan bij wijze van spreke geen remmen meer nodig. Tenzij je op de plaats van bestemming wilt kunnen stoppen, dan zijn ze wel weer handig, en als je dat met een beetje beleid doet dan heb je geen ABS nodig :+

Neemt niet weg dat ik - net als jij - niet snel nog een motor zonder ABS zou kopen (sowieso mogen die nieuw niet meer verkocht worden), maar ik betwijfel of een budget van 2k€ toereikend is om een motor te kopen die én ABS heeft én probleemloos en betrouwbaar is. Ik denk dat daar vroeg of laat nog minstens zo'n bedrag aan uitgegeven gaat moeten worden.

stupid.gif


Ik heb al heel wat motorfietsen zonder ABS gereden. Ja, het is fijn als het er wel op zit. Misschien geeft het wel een bepaalde gemoedsrust.
Als ultiem hulpmiddel in een situatie waar je eigenlijk helemaal niet in verzeild zou moeten raken. Anticiperen redt meer levens dan ABS.
Wat DucBMW al schrijft is veel belangrijker. Dus ga werken aan je vaardigheden zodat je niet in een noodsituatie je vege leef moet redden dankzij ABS.
Neem een gevorderde rijopleiding.
 
Ik denk eerlijk gezegd dat het best lastig kan gaan worden. Ja, voor 2k€ scoor je misschien een oude BMW van begin of midden jaren 90 en met ABS. Maar of dat ABS nog werkt? Dat is vrij zeldzaam bij zo'n oude motor. Sowieso vond ik het ABS bij die oude BMW's geen genot om mee te rijden: greep veel en veel te vroeg in.

Misschien een idee om uit te kijken naar een Honda CBF500A, Honda CBF600FA, of een Suzuki GSF650SA Bandit. Als je die vind binnen het budget en met een werkend ABS, dan moet je wel rekenen op een forse km stand, maar bij goed onderhoud hoeft dat geen probleem te zijn.

Daarnaast moet je bij het aanschaffen van een gebruikte (en ook nog eens goedkope en oude) motor rekening houden met achterstallig en/of aankomend onderhoud. Was daar al rekening mee gehouden in dat budget van 2k€? Persoonlijk zou ik doorsparen en wat meer uitgeven, of gewoon accepteren dat er geen ABS op zit (en daarnaar rijden).
Ik twijfel gewoon over het concept 'eerste motor', het lijkt me natuurlijk ook leuker direct voor iets te gaan wat ik wil, en mooi vindt, modern en met ABS, maar ik hoor van velen dat die beginnen met een eerste motor omdat ze bang zijn hun mooie nieuwe in de prak te rijden, wat denk je daarvan?
 
Heb nog nooit een motor in de prak gereden .Maar als je elke rit je grenzen wil verleggen ga je op zeker een keer goed op je plaat
 
is dit haalbaar?

Ja hoor, dat is prima mogelijk.

Alle motoren onder de €2000,- met ABS in de advertentietekst.


Het kan natuurlijk zo zijn dat in sommige advertenties "geen ABS" staat vermeld. Zelf even opletten dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan