Tweedehands motor met ABS met een budget van 2000 euro?

Nou vooruit, een paar hoogtepunten uit de filter resultaten:




 
Ik verbaas dan altijd dat mensen zelf niet op het idee komen om op Marktplaats binnen motoren te zoeken naar ABS, en te filteren op prijs.
 
Heb nu mijn eerste motor zonder abs. Mijn tweede word wel met abs. Puur de eerste zonder omdat ik perse zo snel mogelijk wou rijden. Ik pas wel mijn rijstijl aan. Meer afstand en eerder op de motor afremmen als ik zie dat mensen voor mij bezig zijn met remmen. motor trekt immers snel genoeg weer bij.
 
Heb nu mijn eerste motor zonder abs. Mijn tweede word wel met abs. Puur de eerste zonder omdat ik perse zo snel mogelijk wou rijden. Ik pas wel mijn rijstijl aan. Meer afstand en eerder op de motor afremmen als ik zie dat mensen voor mij bezig zijn met remmen. motor trekt immers snel genoeg weer bij.

Ook mét abs moet je zo rijden. Defensief rijden is erg belangrijk op de motor.

Zelfde verhaal met winterbanden op een auto, het is een hulpmiddel. Je moet net zo voorzichtig rijden als met zomerbanden, anders gaat het vanzelf een keer mis.
 
Mijn e-bike (geen spedelec) die ook de 35 km/u haalt heeft ook geen ABS 😅 Wel ben ik 1 x op men plaat gegaan, maar dat kwam omdat er zand oid op de weg lag waar ik precies in draaide (op de grond).

Moraal van het verhaal, zolang je geen gekke dingen doet ga je mi echt niet meteen op je plaat. En als er olie/zand whatever op de grond ligt die je niet gezien hebt, gaat ABS je ook niet helpen

Mijn 1e motor zal dan ook de motor zijn die tot mijn bereikbaarheid haalbaar is. Niet een of andere om het te 'leren'. Dat heb je als het goed is min of meer tijdens je rijlessen geleerd..
 
Mijn e-bike (geen spedelec) die ook de 35 km/u haalt heeft ook geen ABS 😅 Wel ben ik 1 x op men plaat gegaan, maar dat kwam omdat er zand oid op de weg lag waar ik precies in draaide (op de grond).

Moraal van het verhaal, zolang je geen gekke dingen doet ga je mi echt niet meteen op je plaat. En als er olie/zand whatever op de grond ligt die je niet gezien hebt, gaat ABS je ook niet helpen

Mijn 1e motor zal dan ook de motor zijn die tot mijn bereikbaarheid haalbaar is. Niet een of andere om het te 'leren'. Dat heb je als het goed is min of meer tijdens je rijlessen geleerd..

Dat is helemaal waar. Als er steentjes liggen en zand, dan heb je geluk als je overeind blijft. ( als je het niet gezien hebt, of geen keus ) Met abs glijdt de motor er net zo lekker overheen en ga je ook op je bek.
-edit: In een bocht dan.... xD
 
Dat is helemaal waar. Als er steentjes liggen en zand, dan heb je geluk als je overeind blijft. ( als je het niet gezien hebt, of geen keus ) Met abs glijdt de motor er net zo lekker overheen en ga je ook op je bek.
-edit: In een bocht dan.... xD

Klopt. Er zijn twee soorten motorrijders(v/m). Zij die reeds gevallen zijn en zij die nog vallen gaan })
 
Ik ben reeds gevallen en ga nog wel een keer vallen denk ik.
 
Dat je ABS wilt hebben begrijp ik. Ik wil dat na 12 of 13 motoren ook weleens een keer.

Maar misschien is het beter dat je leert motor te rijden. Want hebt nu een vers rijbewijs.😏

O ja, je hebt twee type motorrijders.
Zij die nog moeten vallen en zij die reeds zijn gevallen. Ik behoor bij de laatste.🙂
 
Dat je ABS wilt hebben begrijp ik. Ik wil dat na 12 of 13 motoren ook weleens een keer.

Maar misschien is het beter dat je leert motor te rijden. Want hebt nu een vers rijbewijs.😏

O ja, je hebt twee type motorrijders.
Zij die nog moeten vallen en zij die reeds zijn gevallen. Ik behoor bij de laatste.🙂
Jaaaa, want met ABS leer je natuurlijk geen motorrijden...
 
Ik heb altijd een motor zonder abs gehad . Ook gelest zonder abs en altijd gedacht nooit ABS nodig te hebben. Nu heb ik wel een motor met abs gekocht terwijl het abs systeem geen vereiste was voor mij bij de zoektocht naar een volgende motor. (GSF650 SA, tip mbt je budget! ) afgelopen jaar heeft het systeem 1x ingegrepen wat mij veel schade heeft bespaard. Dus ja als je veel kilometers gaat maken dan raad ik zeker abs aan.
 
Ik heb altijd een motor zonder abs gehad . Ook gelest zonder abs en altijd gedacht nooit ABS nodig te hebben. Nu heb ik wel een motor met abs gekocht terwijl het abs systeem geen vereiste was voor mij bij de zoektocht naar een volgende motor. (GSF650 SA, tip mbt je budget! ) afgelopen jaar heeft het systeem 1x ingegrepen wat mij veel schade heeft bespaard. Dus ja als je veel kilometers gaat maken dan raad ik zeker abs aan.

Het zal in het dagelijkse verkeer wel enigszins effect hebben en de veiligheid ten goede komen, maar het is en blijft, behalve misschien voor zijspanrijders, een 'gadget'. Want als het werkelijk hét wondermiddel zou zijn, waarom wordt het dan niet op racemotoren toegepast?
 
Ik denk dat je voor jouw budget echt wel een cbf500 met ABS kunt vinden. Een simpele, makkelijk te rijden motor waar je op kunt leren rijden en ABS voor als het nodig is.
 
Het zal in het dagelijkse verkeer wel enigszins effect hebben en de veiligheid ten goede komen, maar het is en blijft, behalve misschien voor zijspanrijders, een 'gadget'. Want als het werkelijk hét wondermiddel zou zijn, waarom wordt het dan niet op racemotoren toegepast?

Het is sinds 2017 wettelijk verplicht op motoren van 125cc en meer inhoud, denk je dat ze dat doen omdat het een gadget is? :')

De vergelijking met racemotoren is niet relevant, de TS is iemand die net zn rijbewijs heeft gehaald en en op straat gaat rijden
 
Het is sinds 2017 wettelijk verplicht op motoren van 125cc en meer inhoud, denk je dat ze dat doen omdat het een gadget is? :')

De vergelijking met racemotoren is niet relevant, de TS is iemand die net zn rijbewijs heeft gehaald en en op straat gaat rijden

Dat wist ik niet. Sterker nog; ik dacht dat het enkel bij machines vanaf 500 cc een optie is.
 
Ik twijfel gewoon over het concept 'eerste motor', het lijkt me natuurlijk ook leuker direct voor iets te gaan wat ik wil, en mooi vindt, modern en met ABS, maar ik hoor van velen dat die beginnen met een eerste motor omdat ze bang zijn hun mooie nieuwe in de prak te rijden, wat denk je daarvan?
Ik denk daar niets van. Een eerste motor is de eerste motor die je koopt, that's all. Mensen moeten zelf weten waarom ze iets wel of niet doen, dus ook zelf uitmaken met welke motivatie ze een bepaalde motor wel of niet als eerste willen kopen. Maar de vraag was of het haalbaar is om een motor met ABS te kopen voor maximaal €2000, en daar gaf ik mijn mening over ;)

Niet iedereen laat zijn eerste motor vallen, want dat is gewoon dom. Dat deed ik in elk geval niet met mijn eerste motor. En ook niet met de tweede, derde ... (etc.) maar de vijfde eindigde total-loss, en ik in het ziekenhuis: ik werd tijdens het inhalen van rechts-achter en met een gangetje van 130 km/u door een auto van de A6 af geveegd, in 1992. Met ABS was die afloop niet anders geweest, met een beetje meer spiegelen op dat moment misschien wel. Al doende leert men.

Sowieso helpt ABS niet als je je motor laat omvallen, of als je vergeet je poot uit te steken als je stopt. Let wel, dat laatste is de oorzaak in bijna 50% van de ongevallen met letsel waarbij motorrijders betrokken zijn ... Laat onverlet: ik vind ABS een nuttig hulpmiddel, niet per se noodzakelijk, maar als jij het graag wilt hebben dan snap ik dat maar al te goed. Alleen raad ik je dan aan om het budget op te rekken. Als dat om wat voor reden dan ook niet kan, dan gaat imho de technische staat boven de aanwezigheid van ABS, en raad ik je aan om daar met rijden gewoon rekening mee te houden.

En euh... eigenlijk is dat laatste zelfs mèt ABS niet eens onverstandig, want:

Ook mét abs moet je zo rijden. Defensief rijden is erg belangrijk op de motor.
Come to think of it: als je géén rekening zou houden met de kennelijke onhandigheid van motorrijders, en afstand zou doen van het "eerstemotorconcept", wat zou je dan willen, en wat zou dat betekenen voor je budget?
 
Laatst bewerkt:
je motor laat omvallen, of als je vergeet je poot uit te steken als je stopt. Let wel, dat laatste is de oorzaak in bijna 50% van de ongevallen


Geloof je maar als je bij deze groep hoort verdien je ook niet beter echt
 
je motor laat omvallen, of als je vergeet je poot uit te steken als je stopt. Let wel, dat laatste is de oorzaak in bijna 50% van de ongevallen


Geloof je maar als je bij deze groep hoort verdien je ook niet beter echt
Tja, onhandigheid kan pijn doen als je motor rijdt, en zou verboden moeten worden, maar persoonlijk gun ik dat helemaal niemand ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan