Tweedehands motor na aantal weken kapot

Judge_Njitram

Rookie
4 apr 2017
11
5
Roermond
Hoi iedereen,

Sinds enkele weken (vanaf 11-03-2017) ben ik trotse eigenaar van een Kawasaki ZX6R uit 2001, nadat ik recentelijk mijn rijbewijs heb gehaald.
Ik heb de motor een paar weken met heel veel plezier gereden. Nu afgelopen zondag ook nog even wezen touren. Op de terugweg viel hij stil, ter plaatse weer aan de praat weten te krijgen, maar 30 meter later maar weer gestopt toen de motor begon te roken als een stoomboot en het motorblok olie begon te lekken.

Motor was keurig schoon en heeft de afgelopen jaren vooral stil gestaan.

Zou ik dit kunnen verhalen op de verkoper? Heeft iemand ervaringen met dit soort mankementen?

Groeten
Martijn
 
Laatst bewerkt:
Als je geen garantie heb op je motor valt rr uiteraard helemaal niks te verhalen, dat risico heb je genomen door een motor te kopen zonder garantie.

Ben je er al achter wat het probleem echt is, of niet?

Wel balen zeg, dat je na zo weinig plezier te hebben gehad al zulke problemen krijgt met je motor
 
Hoeveel km heeft de motor gereden en bij watvoor verkoper heb je de motor gekocht? (particulier/ bij een zaak) Vaak wordt het er niet beter op als zoiets lang stil staat. Er is wel eerst onderhoud aan de motor gepleegd voordat je erop bent gaan rijden mag ik hopen?
Waar bevindt het lek zich?
 
Hoeveel km heeft de motor gereden en bij watvoor verkoper heb je de motor gekocht? (particulier/ bij een zaak) Vaak wordt het er niet beter op als zoiets lang stil staat. Er is wel eerst onderhoud aan de motor gepleegd voordat je erop bent gaan rijden mag ik hopen?
Waar bevindt het lek zich?

Heeft VOORAL stil gestaan. Vorige eigenaar (particulier) heeft er af en toe mee gereden en stond verwarmd binnen. Motor heeft 34.000 km gelopen. Uiteraard wel even olie etc gecheckt en verschoond.
Beurt stond al gepland, maar vanwege drukte aan het begin van het seizoen was dat pas over paar weken mogelijk.
 
Er staan al wat goede vragen hierboven, maar als je kans wil maken op enige juridische bijstand, zul je moeten aantonen dat de verkoper bewust iets verzwegen heeft.

Als koper heb je de plicht de aankoop goed te onderzoeken, en als verkoper heb je de plicht om mankementen op tafel te leggen.

Dus hoeveel km heb je er mee gereden?
Heb je onderhoud gepleegd voordat je er mee ging rijden?
Zijn dingen opgevallen? Rare geluiden? Lekkage (voordat de motor stil viel)?
Wat is er stuk? Pakking lek? Of ligt de zuiger ergens op straat?

edit;
Je zou de verkoper altijd kunnen benaderen en vragen of hij bereid is mee te betalen aan evt reparatiekosten voordat je een andere weg in slaat.
 
Laatst bewerkt:
Als je een relevant antwoord wil, zou ik wat meer info geven.

Heb je de motor particulier gekocht of bij een bedrijf? Wat voor prijs heb je betaald? Had je garantie? Weet je wat meer over het verleden?

Heb je al laten onderzoeken wat het probleem is? Je hebt als koper een onderzoeksplicht. Daarentegen mag een verkoper niet liegen (ook niet mondeling). Maar beloftes worden pas te bewijzen als ze op papier staan. Daarom staat het internet vol met tips over hoe je te werk zou kunnen gaan als je een motor koopt (of een broodrooster).
 
of je dit kan verhalen hangt van een aantal dingen af.
1 was de verkoper een particulier of een bedrijf? als het een particulier was heb je waarschijnlijk pech of je moet kunnen aantonen dat hij al van het gebrek wist en het verzwegen heeft maar de bewijslast licht bij jouw.

2 bij een bedrijf gekocht? heb je garantie lees dan de voorwaarden
geen garantie dan is het bijna het zelfde als bij een particulier maar de rechter geeft je iets betere kansen want een professional had beter moeten weten maar niet veel.

3 heb je zelf ook voldaan aan je onderzoeksplicht? ook als koper heb je een plicht om de zaken te onderzoeken. heb je dat niet gedaan heb je ook pech als het dingen waren geweest die je als leek had kunnen vinden. dus als een motor een deuk in het frame heeft en je hebt dat niet gezien bij aankoop kan je niet na een paar weken komen klagen dat het frame nu plotseling gescheurd is.

4 heb je goed de motor gecontroleerd voor en na gebruik? als elke keer het olie pijl zakt moet je niet simpelweg bijvullen of niks doen maar op zoek gaan naar de oorzaak en dat melden bij de verkoper als dat een profie was en niet pas komen klagen als het blok helemaal in elkaar gelopen is want de gevolgschade is nooit voor de rekening van de verkoper.
 
Dan wordt het een lastige kwestie, zeker als je al een aantal weken met de motor gereden hebt. Weet je ook toevallig welke vanaf welke plek het blok is gaan lekken? Maakte de motor ook nog rare geluiden toen het gebeurde eigenlijk?
 
Wat vervelend!

Om dit te verhalen gaat heel moeilijk worden ben ik bang.

Op de site van de consumentenbond vond ik:


Tweedehands auto vertoont een defect
Een tweedehands auto moet voldoen aan de verwachtingen die je er van mag hebben. Blijkt de auto een defect te vertonen, dan kun je de verkoper hierop aanspreken.
Wat zijn mijn rechten?

Als je een auto koopt van een particulier, dan geldt er meestal geen garantie. De mededelingsplicht en onderzoeksplicht gelden wel.


Gezien je al een paar weken hebt gereden is het denk ik moeilijk aan te tonen dat de verkoper wat te verwijten is.

wel heel erg klote :(
 
Gaf de motor geen enkele indicatie voordat dit gebeurde, bv een te hoge temperatuur??
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motor een paar weken met heel veel plezier gereden. Nu afgelopen zondag ook nog even wezen touren.

Kort door de bocht: toedeloe met rechtsbijstand hulp. (heb in het zelfde schuitje gezeten)
Wie weet wat jij de afgelopen weken met de motorfiets hebt gedaan.

Klinkt heel lullig maar bij particuliere verkoop heeft de koper onderzoeksplicht, en de verkoper mag geen verborgen gebreken verzwijgen.
Als je een (ver)koopcontract hebt getekend, heb je nog minder om op terug te komen.

Als je de motor bij een zaak hebt gekocht, kan je je eventueel herroepen op garantie oid, maar bij particuliere verkoop wordt dat een moeilijk verhaal. Helaas is een ZX6R van 2001 niet veel geld waard om in beroep te gaan oid.

Evengoed sterkte
 
Het is dus gekocht van een particulier en uiteraard heb ik (voor zover ik kon als leek) gekeken naar mogelijke gebreken. Oliepeil, staat van de banden, oliesporen ergens op de motor/remmen,voorvork, beschadigde schroeven van de kuip.
Motor zag er voor een model uit 2001 gewoon prima uit en ook verkoper had nooit problemen gehad naar eigen zeggen. Ter plaatse gestart (startte direct) en zelfs kleine testrit gemaakt.
Naar mijn idee maakte het geen gek geluid o.i.d.

Lekkage lijkt aan de voorkant/bovenkant van het blok te zitten. Op dit moment staat de motor bij Motoport. Maar gezien de drukte daar kan het wel even duren voordat de echte oorzaak is gevonden.
 
dan wordt het een heel lastig verhaal of je moet kunnen bewijzen dat het gebrek al aanwezig was tijdens de verkoop (daar zit weken van gebruik tussen) en het een bekend probleem was en dat de verkoper het verzwegen heeft. dat ga je waarschijnlijk niet kunnen bewijzen en dus heb je pech. je gaat de rekening van reparatie gewoon zelf moeten betalen. gevalletje helaas pindakaas.
 
Het is dus gekocht van een particulier en uiteraard heb ik (voor zover ik kon als leek) gekeken naar mogelijke gebreken. Oliepeil, staat van de banden, oliesporen ergens op de motor/remmen,voorvork, beschadigde schroeven van de kuip.
Motor zag er voor een model uit 2001 gewoon prima uit en ook verkoper had nooit problemen gehad naar eigen zeggen. Ter plaatse gestart (startte direct) en zelfs kleine testrit gemaakt.
Naar mijn idee maakte het geen gek geluid o.i.d.

Lekkage lijkt aan de voorkant/bovenkant van het blok te zitten. Op dit moment staat de motor bij Motoport. Maar gezien de drukte daar kan het wel even duren voordat de echte oorzaak is gevonden.

Je kent die particulier verder ook niet, neem ik aan, geen collega, buur(t)man of misschien wel een vriend van je ?

En natuurlijk geeft een particuliere verkoper altijd aan dat hij goed loopt en er nooit problemen mee heeft gehad, nadat jij er een kleine testrit mee gemaakt had..en daarna gekocht hebt.

Als het geen bekende van je is, hoor je waarschijnlijk nooit meer iets van 'm, en zal je zelf voor de reparatie moeten zorgen.

Bij particuliere (onbekende) verkoop is er natuurlijk nooit garantie, zodra de koop gesloten is, betaald is en kenteken op jouw naam gezet, ben jij wel de nieuwe eigenaar, met alle problemen nadien :Y
 
Laatst bewerkt:
Bij particuliere (onbekende) verkoop is er natuurlijk nooit garantie, zodra de koop gesloten is, betaald is en kenteken op jouw naam gezet, ben jij wel de nieuwe eigenaar, met alle problemen nadien :Y

Zo zwart-wit is het niet, maar over het algemeen gaat het uiteindelijk wel zo :Y
 
Het is dus gekocht van een particulier en uiteraard heb ik (voor zover ik kon als leek) gekeken naar mogelijke gebreken. Oliepeil, staat van de banden, oliesporen ergens op de motor/remmen,voorvork, beschadigde schroeven van de kuip.
Motor zag er voor een model uit 2001 gewoon prima uit en ook verkoper had nooit problemen gehad naar eigen zeggen. Ter plaatse gestart (startte direct) en zelfs kleine testrit gemaakt.
Naar mijn idee maakte het geen gek geluid o.i.d.

Lekkage lijkt aan de voorkant/bovenkant van het blok te zitten. Op dit moment staat de motor bij Motoport. Maar gezien de drukte daar kan het wel even duren voordat de echte oorzaak is gevonden.

klinkt als een lekke klepdekselpakking oid.. alleen het stilvallen is raar. werd hij heet?
 
Zo zwart-wit is het niet, maar over het algemeen gaat het uiteindelijk wel zo :Y
:Y Vandaar dat je dus mijn tekst in, vet zwart, gequote hebt ;)

Maar TS zal de motor dan toch wel, van een goede vriend gekocht hebben, die de reparatie voor zijn rekening neemt _O-
 
Als je al wat kunt bereiken qua garantie zou ik op het meewerken van de verkoper gokken. Dus niet met je rechtsbijstand aan komen zetten of garantie roepen maar gewoon netjes het voorval melden en kijken of je er onderling uit kunt komen, misschien is er iets te regelen met de reparatie kosten bijvoorbeeld. Persoonlijk zou ik er niet vanuit gaan, de verkoper zal aangeven dat hij bij verkoop prima was en dat het pas na een aantal weken en motor ritjes is voorgevallen.
 
Hoi iedereen,

Sinds enkele weken (vanaf 11-03-2017) ben ik trotse eigenaar van een Kawasaki ZX6R uit 2001, nadat ik recentelijk mijn rijbewijs heb gehaald.
Ik heb de motor een paar weken met heel veel plezier gereden. Nu afgelopen zondag ook nog even wezen touren. Op de terugweg viel hij stil, ter plaatse weer aan de praat weten te krijgen, maar 30 meter later maar weer gestopt toen de motor begon te roken als een stoomboot en het motorblok olie begon te lekken.

Motor was keurig schoon en heeft de afgelopen jaren vooral stil gestaan.

Zou ik dit kunnen verhalen op de verkoper? Heeft iemand ervaringen met dit soort mankementen?

Groeten
Martijn

Nee. Garantie tot de deur.
 
Laatst bewerkt:
Ik als particuliere verkoper zou echt niet meedelen in de kosten hoor als jij de fiets al enkele weken in gebruik hebt. Wie weet wat iemand in al die tijd heeft lopen uitspoken of er zelf aan heeft staan sleutelen...
 
Ik als particulier verkoper zeg er altijd duidelijk bij dat ik GEEN garantie geef.
Een motor/auto kan elke dag/moment kapot gaan.
Van een lampje tot kapotlopen.
De motor/auto word verkocht in de staat zoals deze zich bevind op moment van de bezichtiging.
Ze mogen van mij alles onderzoeken/keuren.
Niet goed?, prima lekker laten staan.
Akkoord bevonden, prima. Betalen, overschrijven mits nodig, opladen en wegwezen.
Niemand verplicht de koper de motor/auto te kopen.

Dus in mijn ogen heb je gewoon pech.
Moet je volgende keer naar een dealer gaan en 1000€ meer betalen.
 
Ik als particulier verkoper zeg er altijd duidelijk bij dat ik GEEN garantie geef.
Dit hoef je er dus ook niet bij te zeggen, want er is geen garantie. :N

Als dit er specifiek wel bij gezegd wordt, is dit juist een reden voor koper, om niet te kopen })
Want de kans is dan groot dat er iets mis mee is.

Bij een particuliere verkoop is er nooit sprake van garantie, wel van betalen en wegwezen dus ;)

Als je aan een bekende (vrienden onderling) iets verkoopt, komt het nog wel is voor, in de trant van, als er iets niet goed is, hoor ik dit dan wel en help ik je ermee, maar valt dan onder vriendschap behulpzaamheid. :t

Vriendschappen worden er ook wel door opgeheven, na het verkopen van een motor die achteraf gebreken blijkt te hebben :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan