Tweedehands of nieuwe motor als eerste motor

Tweedehands of nieuw voor eerste motor

  • tweedehands

    Stemmen: 23 65,7%
  • nieuw

    Stemmen: 4 11,4%
  • geen verschil

    Stemmen: 8 22,9%

  • Totaal aantal stemmers
    35

Moepkid

MF'er
28 dec 2020
69
17
Hallo allemaal,

Ik heb deze week mijn rijbewijs gehaald (HAPPYYYYY) en ik vroeg mij af of het echt een heel groot verschil is tussen een tweedehands motor en een nieuwe te kopen als eerste motor afgezien van de financiele kant. Ik wil graag op een cruiser rijden aangezien ik daar direct een "WOW" gevoel bij kreeg (tijdens mijn lessen enkele keren kunnen doen). Verder heb ik lessen gedaan op een MT07. Mijn oog viel op een Honda rebel of een Vulcan s. Deze laatste heb ik ook gehuurd binnenkort om er even tussenuit te gaan.

Dank!
 
Hallo allemaal,

Ik heb deze week mijn rijbewijs gehaald (HAPPYYYYY) en ik vroeg mij af of het echt een heel groot verschil is tussen een tweedehands motor en een nieuwe te kopen als eerste motor afgezien van de financiele kant. Ik wil graag op een cruiser rijden aangezien ik daar direct een "WOW" gevoel bij kreeg (tijdens mijn lessen enkele keren kunnen doen). Verder heb ik lessen gedaan op een MT07. Mijn oog viel op een Honda rebel of een Vulcan s. Deze laatste heb ik ook gehuurd binnenkort om er even tussenuit te gaan.

Dank!
Dit is puur een persoonlijke afweging. Ik zou zelf nooit een nieuwe motor halen, omdat er gewoonweg teveel afschrijving is als je de showroom uit rijdt. Hetzelfde heb ik met auto's. Er zijn (denk ik) genoeg tweedehands modellen met een zeer lage kilometerstand en een aantrekkelijke prijs. :)
 
Met het mega aanbod aan jonge gebruikte motoren heb ik geen behoefte aan een nieuwe. Een auto kun je tegenwoordig tot in detail configureren en dan kan ik me voorstellen dat je een nieuwe koopt omdat je je eigen configuratie gebruikt niet kan vinden. Maar een motor........ enige configuratie is zo ongeveer de kleur. Verder niks. Een makkie om 2e hands te vinden wat je zoekt.
 
Hangt er van af hoeveel geld je wil spenderen.
Vallen is niet verplicht, al beweren ze hier soms van wel.
Dit bedoel ik meer. Ik hoor mensen zeggen dat ik een tweedehands MOET kopen aangezien ik ga vallen. Ik wil graag een motor zonder poespas (liefst alleen een tankdop en snelheidsmeter)
 
Vallen is wel verplicht, maar dat kun je natuurlijk ook met een nieuwe motor doen. :P
 
Tweedehands, zeker het eerste jaar is de kans groot dat je een oeps momentje hebt. Zonde van het geld. Eerste 1 á 2 jaar brommen op iets beneden je budget en daarna iets wat je echt mooi vindt.
 
Als je er niet mee zit dat ie een keer omgaat, met of zonder jou.... en als je dat kunt betalen ( in als; geld speelt geen rol) koop je lekker een nieuwe.
Persoonlijk; een tweede hands.
 
Zou een 2e hands kopen
misschien bevalt het motorrijden niet
 
Hallo allemaal,

Ik heb deze week mijn rijbewijs gehaald (HAPPYYYYY) en ik vroeg mij af of het echt een heel groot verschil is tussen een tweedehands motor en een nieuwe te kopen als eerste motor afgezien van de financiele kant. Ik wil graag op een cruiser rijden aangezien ik daar direct een "WOW" gevoel bij kreeg (tijdens mijn lessen enkele keren kunnen doen). Verder heb ik lessen gedaan op een MT07. Mijn oog viel op een Honda rebel of een Vulcan s. Deze laatste heb ik ook gehuurd binnenkort om er even tussenuit te gaan.

Dank!
Lekker doen waar jij jouw prettig bij voelt en niet luisteren naar iedereen die zijn eigen leven nu gaat projecteren op jou.

Kan je het betalen, kan je het jouw veroorloven (ook als er iets mis gaat, dan wel mentaal), waarom niet?
Misschien gebeurd er helemaal niets waar je jouw druk om hoeft te maken en ben je vooral aan het genieten.

Ik ben begonnen met een 150 pk supersport die net anderhalf jaar oud was destijds. Had er een lening voor genomen ook. Alle adviezen van andere genegeerd.
Had ik hem in de eerste bocht plat gelegd had ik gebaald. Dat is niet gebeurd en ik heb er van genoten en geen seconde spijt gehad.

Maar jij bent jij. Dus hoe sta jij er in?

Als je blijft rijden ga je toch wel een keer vallen. Of dat nu is wanneer je net jouw rijbewijs hebt of na 10 jaar. Het is altijd klote en nooit gepland. Ik heb hem pas na 6 jaar voor het eerst neergelegd en daarna had ik er bijna een soort van jaarlijks ritueel van gemaakt. Waarom begrijp ik ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Pff zelfde probleem . ga mijn eerste motore 2de hands voor 11k of nieuw voor 13k ......halen. Ik kan de knoop nog steeds niet doorhaken
Kan net zo goed nieuw halen
 
Dit is puur een persoonlijke afweging. Ik zou zelf nooit een nieuwe motor halen, omdat er gewoonweg teveel afschrijving is als je de showroom uit rijdt. Hetzelfde heb ik met auto's. Er zijn (denk ik) genoeg tweedehands modellen met een zeer lage kilometerstand en een aantrekkelijke prijs. :)
Moet dan echt alles in het leven geld opbrengen of een investering zijn...Hobby's kosten nu éénmaal geld. Ik koop alleen eten uit de 'zonde-om-weg-te-gooien' bak uit de albert heijn, ik schijt het toch een dag later uit. Waarom iets kopen waar ik zin in heb of lekker vind...

Mijn advies: nieuw of tweedehands maakt niet uit, Koop wat je mooi vindt en wat in je budget valt.
 
Wat denk ik vooral belangrijk is, is het bedenken wat je budget is.

Kun je een nieuwe motor kopen en houd je dan nog genoeg geld over voor kleding, onderhoud, reparatie etc? Lekker doen dan.

Is het allemaal krap aan en moet je vervolgens besparen op kleding en onderhoud? En mocht je je nieuwe motor inderdaad laten vallen bij de eerste bocht geen geld over hebben voor een reparatie? Dan vooral voor een 2de hands gaan.

Bedenk vooral dat je er met een setje kleding en een motor er nog lang niet bent. In de loop van de jaren kom je er achter dat een winter setje ook wel fijn is. Misschien wil je toch wel handvat verwarming, zijn dikkere handschoenen toch wel wat fijner. Is die helm die je heb gekocht toch niet wat je wilt.

Motor rijden blijft geld kosten, dus nogmaals, bedenk wat je budget is.

Motor rijden is een hobby, een beleving, elke keer een gevoel van trots als je op je motor stapt welke bij jou past. Bedenken wat de slimste investering is of waarmee je het meeste winst maakt speelt voor mij geen rol.
 
Hobby's kosten nu éénmaal geld.

Was het maar éénmaal. _O-

Maar goed, ik denk dat Moepkid genoeg gehoord heeft van ons. Check je budget en je voorkeur, wees bewust van de voor- en nadelen (voordeel: you're the first; nadeel: you're the first). Motorrijden is toch vooral een hobby onder het mom van doen wat je niet laten kunt.
 
Er zijn twee categorieën motorrijders: 1. die al op hun plaat zijn gegaan, en 2. die nog moeten gaan.
Enige probleem is dat ik als eerste een motor heb laten vallen toen ik m'n tweede al had.

Het was dan wel mijn eerste motor die ik liet vallen, maar een week later liet ik de andere ook over de grond heen pleuren. Ik had er toen al meer dan 15.000km op zitten.

Het is altijd stom om een luxe product te kopen waar je zoveel voor betaald dat je het niet trekt als het stuk gaat, maar of het nieuw is of niet maakt volgens mij geen klap uit als je valt. Het is altijd zonde.

Voor TS: ik zeg dan alsnog wel tweedehands, maar meer omdat ik veel nieuwe motoren veel en veel te duur vind. Als je trouwens een motor met een kmteller en een tankdop wil en verder niks zou ik trouwens ook niet nieuw kopen. Daar zit al veel meer op vaak.
 
Los van de financiële kant is er geen verschil.

Dus heb je je huis afbetaald & geld genoeg op de bank voor onverwachte zaken, dan lekker een nieuwe halen als je dat mooi vind.
Is dat nog niet zo (zoals bij 98% van de Nederlanders) Zou ik er nog eens over na denken.

Met een 2e hands motor van tussen de 5&10 jaar oud ga je zeker net zo veel plezier hebben als met een nieuwe.
En je houd nog geld over voor wat andere leuke dingen.

Daarnaast komen vrij veel motorrijders er in de eerste paar jaar achter dat ze toch een ander type motor willen rijden dan ze in eerste instantie zonder ervaring bedacht hadden. De afschrijving op een nieuwe motor is dan steviger dan op een gebruikte.
 
Koop welke je het meest bevalt, als je 'm op z'n kant legt baal je bij een tweedehandsje net zo erg als bij een nieuwe (behalve als je een gekreukelde om mee te beginnen koopt).

Zelf ben ik met een nieuwe begonnen maar dat kwam deels omdat recente tweedehands bijna net zo duur waren en omdat wat ik wilde hebben niet te vinden was. Bijna twee jaar later nog steeds geen spijt van.
 
Ik zou beginnen met een 2e hands van max. € 3000 en niet te veel kilometers. Kun je na een jaar of 2 eerst eens kijken of je het nog steeds geweldig vindt en dan desnoods iets duurders aanschaffen Ik rijd intussen bijna 40 jaar motor, inmiddels op het 8e exemplaar, maar heb nog nooit een nieuwe gekocht.
 
Een echte motorrijder gaat een keer onderuit, da's goed voor je zelfvertrouwen.
Afgelopen zondag zelf net na een fikse hagelbui weer eens ouderwetsch op mn plaat gegaan, voorwiel gleed gewoon weg ...niks aan te houden.
Ging niet hard, en het ouwe beest heeft valbeugels (in de oorlog werd ermee getraind om hem opzettelijk plat te leggen, zodat je erachter kon schuilen tegen de kogelregen), en ik weer een kras over m'n ziel...

Maar dat kan ook met een nieuwe..😉, dus koop wat je wil..
 
Laatst bewerkt:
Ik kocht een tweedehands om 3 redenen: goedkoop, met carburator (eenvoud = gemakkelijk zelf sleutelen), en valangst. Achteraf gezien zou ik nieuw hebben gekocht om volgende redenen: je eerste valpartijen zijn altijd aan heel lage snelheid en de schade - als die er al is- is miniem. Garantie. Hoe ouder de tweedehands, hoe moeilijker, en duurder, het is om wisselstukken te vinden. Met alle kosten die ik had aan mijn 91 Tenere, had ik gerust een nieuwe, of een recente tweedehandse motorfiets kunnen kopen. Koop een recente motorfiets die bij je rijvoorkeur past. Investeer in valbescherming, zowel voor jou en de motorfiets en ga met een gerust hart de weg op - wat nooit het geval is met een (oudere) tweedehands. Zou ik mijn Tenere verkopen? Voor geen geld van de wereld.
 
Terug
Bovenaan Onderaan