Tweetakt ktm lc2 125 te vet gesmeerd

honda1976

MF'er
13 feb 2020
30
1
Hoi, ik heb een ktm lc2 125 tweetakt. De vorige eigenaar heeft te vet gesmeerd. 1: 25. De olie blijft uit de uitlaat komen. Ik heb de tank gereinigd en de bougie schoongemaakt. Daarna volle tank met 1:35 om niet meteen te schraal te gaan. Een halve tank gereden. De bougie ziet er goed uit mag iets bruiner. In ieder geval slaat hij niet vet. De olie blijft uit de uitlaat lopen. Ik weet niet hoe lang hij zo bereden is. Kan het zijn dat de uitlaat en demper vulling doordrenkt zijn? Of blaast hij dat wel schoon? Groetjes Bob.
 
Ik deed vroeger de uitlaat van mn brommer welles schoonbranden met wat peut en een gasbrander. Achteraf gezien zou ik dat nu niet meer doen denk ik :+ Misschien alleen de brander :)
 
Controleer eerst maar eens of er nog wel voldoende olie in het cartergedeelte van de versnellingsbak zit.
Kan zomaar zijn dat hij via de krukas keerringen carterolie naar binnen zuigt
Dat is een goeie. Ik zal het controleren. Heb na aankoop wel alle vloeistoffen vervangen. Maar als hij versnellingsbak olie verbruikt dan heb gelijk. Ik hoop het niet. Bedankt voor je informatie.
 
Wat zwgt de fabrikant aan olie. Heel veel mensen smeren te rijk met 2T omdat dat "veiliger voelt.
Ik reviseer af en toe nog 2T blokjes. Bij iedereen die rijker smeert vind ik altijd kleine roet deeltjes in de lagers en achter de zuigerveren. Die slijten dan ook t hardst.
 
Wat zwgt de fabrikant aan olie. Heel veel mensen smeren te rijk met 2T omdat dat "veiliger voelt.
Ik reviseer af en toe nog 2T blokjes. Bij iedereen die rijker smeert vind ik altijd kleine roet deeltjes in de lagers en achter de zuigerveren. Die slijten dan ook t hardst.
1:40 reed ik met mijn Honda crossmotor gort droge demper. Op de lc2 zat origineel een meng tank maar dat vertrouw ik niet. Was er ook al af bij aankoop. Ik rijd met castrol RS dus 1: 40 is goed in mijn ogen.
 
Wat zwgt de fabrikant aan olie. Heel veel mensen smeren te rijk met 2T omdat dat "veiliger voelt.
Ik reviseer af en toe nog 2T blokjes. Bij iedereen die rijker smeert vind ik altijd kleine roet deeltjes in de lagers en achter de zuigerveren. Die slijten dan ook t hardst.
Bij Honda op de sticker van de oudere motoren stond 1:32 ik denk dat dat te vet is. Een maat van heeft de duurste putoline vergelijkbaar met castrol a747 en die smeert 1:50 met een Yamaha YZ 250.
 
Er waren vroeger ook Yamaha's die 1 op 100 gesmeerd moesten worden, dat zegt ongeveer even veel over jouw KTM als de 1 op 32 sticker van Honda, eigenlijk helemaal niks dus.
Mijn KTM moet om de 7500km een oliewissel met 10W60. Kijk ik bij Kawasaki in het boekje moet het om de 12000 met 10W40. Een achterneefvaneenbuurjongenvaneenzwager doet het om de 3000 met 0W30. Wat is nou het beste advies?

Kijk eens in het boekje van de motor waar het nu in dit geval om gaat.
Laten we er eens voor de grap van uit gaan dat de fabrikant van die motor er net een heul klein beetje meer verstand van heeft dan jouw maat en jouw eigen onderbuik gevoel van vet of rijk :9

Edit: Waarom vertrouw je je mengpompje niet? Iedere 4T motor heeft ook een smeeroliepomp. Ik heb echter nog nooit gehoord dat men die uitschakelde en zelf met een kopje in de cilinderkop goot.
Bij de AM6 brommertjes (2T 50cc) zit er een briek tandwieltje dat die pomp aandrijft. Daar is het logisch dat je hem afdopt gezien de kans op falen aanwezig is. Tenzij er bij de LC2 echt bekende gebreken zijn aan dat pompje zou ik hem lekker gebruiken.

Het mooie van die pompjes is is dat ze ook nog wat leveren met de gaskraan dicht. Zo kom je niet helemaal zonder smering als je t gas dicht draait op t rechte stuk. Op vol gas zijn ze als het goed is wat armer omdat je zuigersnelheid dan hoger is en je een dunner smeeroliefilm nodig bent.
Als je zelf mengt blijft het een compromis van onderin aan de arme kant en bovenin te rijk.
 
Laatst bewerkt:
Wat @Janbros zegt. Van 1 op 25 tot 1 op 50 maakt geen jota uit. Al zou je 1 op 100 smeren en niet genoeg gas geven zijkt er nog olie uit de pijp. Ik smeer met nagenoeg onbrandbare minerale / ricinus olie 1 op 50 in de tank en autolube doet het ook, zit dus tussen de 1 op 20 tot 1 op 35. Het enige dat belangrijk is om olie in de uitlaat te verbranden is dat het heet wordt. 1:10 verbrandt niet, 1:100 ook niet, alleen duurt het bij 1 op 100 10 keer zo lang voor het eruit zijkt, als je rondpruttelt. Een tweetakt brand je schoon door gas te geven, of je neemt genoegen met een oliezijkert door rond te blijven pruttelen. Ik heb nog nooit vette bougies gehad.
 
Laatst bewerkt:
Edit: Waarom vertrouw je je mengpompje niet? Iedere 4T motor heeft ook een smeeroliepomp. Ik heb echter nog nooit gehoord dat men die uitschakelde en zelf met een kopje in de cilinderkop goot.
Ik vertrouw die pomp best, daar mag echter geen R40 in en juist voor die R40-geur meng ik in de tank. Anderzijds, de pomp zit bij een RD zo in de wind dat regenwater en opspattend water tamelijk veel vrij spel heeft en het is me al eens voorgekomen dat de pompkabel van de 3 in 1 kabel door verwering stuk is gegaan terwijl de gaskabels feilloos werkten, ook al eens de kabel van de poelie afgelopen. Dus als de boel open is geweest meng ik bij tot ik zeker weet dat hij 1 liter op 350 - 400 km olie consumeert, daarna alleen nog maar voor de geur...
 
En vergeet het verhaal dat teveel olie tot een te arm mengsel leidt, tenzij je 'm in de zomer perfect op de bank hebt afgesteld en je midwinter ineens bij gaat mengen en volgas Maastricht - Den Helder doet. Waarbij ik betwijfel of dat zonder bijmengen ook niet desasteus zou zijn.
 
Haha ja wat kunnen we tegen een lekker luchtje inbrengen he :9
Ken je het nog??? RD's staan in de huiskamer, net terug van weggeweest ruik je het goed, een week later alleen heel ver weg als je vlak langs loopt. Onder het rijden ruik ik alleen die van mijn maat als hij voor me rijdt. Als je alleen rijdt, of voorop, dan ruik je het als je stopt voor een verkeerslicht (of friettent), je wordt dan ingehaald door je eigen heckwind
 
1614302489560.png
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Ken je het nog??? RD's staan in de huiskamer, net terug van weggeweest ruik je het goed, een week later alleen heel ver weg als je vlak langs loopt. Onder het rijden ruik ik alleen die van mijn maat als hij voor me rijdt. Als je alleen rijdt, of voorop, dan ruik je het als je stopt voor een verkeerslicht (of friettent), je wordt dan ingehaald door je eigen heckwind
Ik heb m'n 2T brommer nog steeds. Kan dr heel blij van worden elke keer als ik m start.
Die loopt wel zonder olie pompje gezien t aandrijftandwieltje in stukken lag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan