tweetakt verbieden ???

2t draait haast nooit meer toeren dan 4 t , en 2 takt heeft meer koppel dan een 4t (mijn rs250 heeft meer nm dan een ss400).
zo worden zuiniger door de directe injectie omdat er geen nieuwe mengsel word verspilt omdat de uitlaat poort nog open staat dus geen onverbrande gassen verspilling.
rpm wordt niet bepaald door het feit of het een 2t of een 4t is. Feit is, hoe korter de slaglengte, hoe hoger het aantal rpm (eigenlijk is rpm een verkeerd gebruik, en zou meter/seconde een correctere uitdrukking zijn, maar dat werkt niet zo praktisch).

Dat is dan ook de reden dat een motor van een motor hoger in toeren gaat dan de motor van een auto, bij auto's wordt gewoonlijk gebruikgemaakt van een lange slag motor, bij motoren een korte slag. In de racerij zeker kortere slag, geeft meer rpm, dus meer arbeidsslagen ...
nota: let maar naar tourmotoren, die gaan niet zo hoog in touren ... lange slag motoren.

Maar de meeste 2t's zijn weinig cc's, die maken ze in korte slag principe, juist om meer arbeidsslagen per minuut te creëren ...
 
De grootste vervuiling wordt nog steeds door vliegtuigen veroorzaakt, wordt niets aan gedaan.
Dus waarom dat gezeik om die enkele tweetakt die er nog rondrijd.


Wel hoor: bio-kerosine, zuinigere motoren, lichtere materialen.

En het is niet "een enkele" die rondrijdt met tweetakt.
 
Kan opzich deze discussie wel begrijpen.

Als ik na 3 weken stilstand de RD60MX aanslinger, staat de halve straat te kuchen totdat ie warm is.
Hetzelfde met het 2takt generatortje, kunnen de buren ook niet waarderen als ik deze 1x per jaar start *O*
 
Wat heeft dat met de discussie te maken?

Op zich niet zo heel veel maar:

"Ik heb jaren geleden al een keer gelezen dat een pizzakoerier minder fijnstof uitstoot als hij zijn pizza's met een euro drie vrachtwagen wegbrengt in plaats van met een brommer......
Maar ja, vrachtwagens zijn niet zo populair, dus laten wij de transporteurs maar op kosten jagen om punten te scoren bij het electoraat........."

Ik herkende dat verhaal,heb een bijna letterlijk verhaal gelezen jaar of wat terug in een blad voor transport en logistiek.
Ging over efficiency en uitsoot van onder meer tweetaktmotoren,Detroit bouwt al jaren 2t dieselmotoren in vrachtwagens, en Bijvoorbeeld de Mearsk Emma(s´werelds grootste containercarrier)Heeft een tweetakt diesel.

Effectief gezien is een tweetakt(diesel in dit geval) beter als je rekent in verbruik/uitstoot per ton/km

En ja alhoewel ik er alleen indirect wat mee te maken heb,het is wel vreemd inderdaad dat een pizzakoerier en rustig op los mag roken terwijl transportondernemers zich blauw betalen(ga maar eens met een 40 tonner naar ee Duitse autobahn...dure liefhebberij)en MOETEN investeren in steeds schonere auto´s.
En ja Vroembert je hebt gelijk dat wordt aan de klant doorberekend.Helaas.
 
Laatst bewerkt:
Mij lijkt het handiger om het probleem bij de bron aan te pakken
Wat veroorzaakt vervuiling...........de mens...........dus kinderen hebben verbieden of ipv kinderbijslag een zware kinder belasting
 
Uitstoot vind ik sowieso iets aparts tegenwoordig.

Om aan de Euro normen te voldoen wordt er verse lucht bij de uitlaatgassen gepropt, vind dat ook een aparte tactiek........
 

Dat is niets meer dan vieze propaganda van mensen die het vinden stinken.
Het; Laten we de burger weer eens bang maken om onze zin door te drukken.

Of je nou naast zo'n draaiende 2 takt scooter of een Suzuki Alto in een afgesloten ruimte gaat staan, dood ga je van beide.
Eerstgenoemde zal wat meer uitnodigen tot hoesten, en vraag je eens af waarom dat is.
 
Dat is niets meer dan vieze propaganda van mensen die het vinden stinken.
.
Dat artikel in Nature is een samenvatting van een wetenschappelijk onderzoek. Dat kun je met de beste wil van de wereld geen propaganda noeme. Met een beetje gezond verstand kom je overigens al snel tot hetzelfde inzicht.

Verder mis ik dat gezonde verstand wel een beetje in deze discussie.

Er staan een mensen gelijk op hun achterste benen als milieudefensie iets vindt. Maar met een beetje gezond verstand kun je toch nauwelijks gedupeerd worden door een verbod op de verkoop van nieuw 2 takt bromfietsen? Mensen die nu nog rijdrijden op een 2 takt hoeven niet gedupeerd te worden door een verbod van nieuwe 2 takt scooters. Verder kun je het ook koppelen aan de uitstoot bij de typegoedkeuring.
 
Dat artikel in Nature is een samenvatting van een wetenschappelijk onderzoek. Dat kun je met de beste wil van de wereld geen propaganda noemen. Met een beetje gezond verstand kom je overigens al snel tot hetzelfde inzicht.

Wetenschappelijk onderzoek, juist.

Dat is een soortgelijke leus die in de reclame wordt gebruikt. "klinisch bewezen"
Met een beetje gezond verstand kom je erachter dat heel wat 'wetenschappelijke' onderzoeken gemanipuleerd worden tot eigen tevredenheid.
 
Wemisbruiker, ik stel voor dat je weer terug in je grot gaat om met vuursteen te spelen in plaats van te trollen.
Ik hoop dat je toch wel weet dat een reclameleus niet eens in hetzelfde universum staat als een publicatie in Nature.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik het eens anders stellen wegmisbruiker. Heb jij resultaten van wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek die het tegendeel beweren? Of kun je aantonen dat dit wetenschappelijke onderzoek niet objectief is uitgevoerd?

Het is zo makkelijk om te zeggen dat wetenschappelijk of klinisch tegenwoordig ook niks meer betekent, omdat er wel eens is gesjoemeld.
 
Wetenschappelijk onderzoek, juist.

Dat is een soortgelijke leus die in de reclame wordt gebruikt. "klinisch bewezen"
Met een beetje gezond verstand kom je erachter dat heel wat 'wetenschappelijke' onderzoeken gemanipuleerd worden tot eigen tevredenheid.
Nee hoor. De resultaten worden vaak naar behoefte geïnterpreteerd, zodat de bevindingen ondersteunen wat jij in je publicatie wil laten zien. Dat er ook andere conclusies aan kunnen hangen wordt vaak niet uitgebreid behandeld omdat dit niet veel toevoegt aan het betreffende onderzoek.

Daarom leert men op universiteiten zowel hoe je onderzoeken moet doen, schrijven en publiceren, als hoe je die van anderen kritisch moet lezen en eventueel onderuit halen. Roepen dat wetenschap onzin is, is niet een techniek die je daar leert. Helaas gaat het bij de meeste mensen (sorry, maar daarmee bedoel ik diegenen zonder uni-opleiding) mis bij het feit dat ze het onderzoek niet lezen (alleen het krantenartikel erover), en vervolgens niet kritisch zijn maar gewoon aannemen wat er staat. In dit geval staat er een abstract, dat is een feitelijke opsomming van bevindingen, als je het wel gelooft allemaal lees je alleen dat. Als je het serieus neemt is het een inleiding. Dat wetenschappelijk onderzoek gewoon een marketingleus is, is ook zo'n aanname die je waarschijnlijk ergens op het internet hebt gevonden. Er is een gigantisch verschil tussen wat een blad als Nature publiceert en wat de Viva een wetenschappelijk onderzoek noemt. 90% van de mensen vindt Nature veel te saai geschreven... maar ja, dat is dan ook een daadwerkelijk onderzoek in plaats van leuke plaatjes en samenvattingen die je in de Quest ziet. Waarschijnlijk vind je wikipedia ook nog een betrouwbare bron en dan ben je echt stereotype "wetenschap-is-onzin" :+

Ik wil niemand onderuit schoffelen, maar er is een enorm verschil tussen "wetenschap" en "wat de media wetenschap noemt".
 
Laatst bewerkt:
Laat ik het eens anders stellen wegmisbruiker. Heb jij resultaten van wetenschappelijk uitgevoerd onderzoek die het tegendeel beweren? Of kun je aantonen dat dit wetenschappelijke onderzoek niet objectief is uitgevoerd?

Het is zo makkelijk om te zeggen dat wetenschappelijk of klinisch tegenwoordig ook niks meer betekent, omdat er wel eens is gesjoemeld.

Neem als voorbeeld de dieselmotor.
Oude diesels roeten en stinken, moderne diesels niet.
Hoewel oudere diesels ook gevaarlijke stoffen uitstoten, stoten ze bijna geen fijnstof uit.
Tweetakt motoren hebben dezelfde eigenschap, gevaarlijke stoffen, weinig fijnstof.

Bij het woord "fijnstofmonsters" over tweetaktmotoren ben ik dus gestopt met lezen.
 
We hebben ook 2t injectie scooters gehad van Piaggio, Aprilia en Peugeot. Die leverden (ook op 45 begrensd) het dubbele vermogen van de huidige 50cc 4t scooters en verbruik was ongeveer hetzelfde met 1:40. En vervuiling ook minimaal.
In theorie veruit superieur aan 4t 50cc... Dus vast een groot succes geworden ... ??? Helaas. Technisch te complex en storingsgevoelig, dus menig exemplaar stond vaker bij de dealer dan bij de klant thuis. Waarschijnlijk slachtoffer geworden van "italiaanse betrouwbaarheid".

Bovendien is het een goede gewoonte om met een brommer te blijven rijden tot hij ermee ophoudt en dan zelf te gaan prutsen ipv het normaal naar de dealer te brengen. En dat is bij deze toch al zwakke broeders helemaal een slecht plan.
 
Laatst bewerkt:
Neem als voorbeeld de dieselmotor.
Oude diesels roeten en stinken, moderne diesels niet.
Hoewel oudere diesels ook gevaarlijke stoffen uitstoten, stoten ze bijna geen fijnstof uit.
Tweetakt motoren hebben dezelfde eigenschap, gevaarlijke stoffen, weinig fijnstof.

Bij het woord "fijnstofmonsters" over tweetaktmotoren ben ik dus gestopt met lezen.
Laat maar komen die tabellen met waardes *O*
 
Hoe kan je nu reageren met, of tegen een publicatie waarvan je de scope, en de uitganspunten niet kent?
Wat voor tweetakt is het uitgangspunt? Een Puch maxi? Of een moderne Rotax? Wat is de viertakt, diesel tegenhanger?
Hoe groot is de meting? één Puch maxi geëxtrapoleerd? En over hoeveel kilometer is die meting gedaan?
Of is uitgegaan van beschikbare data? Ik kan me nog een onderzoek herinneren waarin motorrijden zeer vervuilend genoemd werd, daar hadden ze een MZ tweetakt als eikpunt genomen.
Nee, "wetenschappelijk"is vaak subjectief, wie betaald, bepaald.
 
Wemisbruiker, ik stel voor dat je weer terug in je grot gaat om met vuursteen te spelen in plaats van te trollen.
Ik hoop dat je toch wel weet dat een reclameleus niet eens in hetzelfde universum staat als een publicatie in Nature.

Zoo, dus omdat mij een andere mening is toebedeeld mag ik terug in de grot?

Ga lekker zelf terug je woud in, gehersenspoelde schim.
 
Om de discussie eens een andere kant op te sturen, zoek eens wat informatie op van de Eveninrude E-tec buitenboord motoren. Die kunnen de milieuwaardes van de 4t tegenhangers makkelijk halen en zijn ook nog zuinig.
Een verbod lijkt me veel te ver gezocht, gewoon net als aan alle soorten motoren emissie eisen stellen en klaar. !!!
 
Wind je niet op, je hebt net kennis gemaakt met de discussiemethodes van boomknuffelaars. :+ :P


Alsjemenou...

full
 
Een verbod lijkt me veel te ver gezocht, gewoon net als aan alle soorten motoren emissie eisen stellen en klaar. !!!

Dat klinkt al beter dan, het in een onderzoek afdoen als aftands achterhaalde motorblokken.
 
Laatst bewerkt:
Zoo, dus omdat mij een andere mening is toebedeeld mag ik terug in de grot?

Ga lekker zelf terug je woud in, gehersenspoelde schim.

Sorry, mijn reactie was niet netjes.

Maar als je het verschil niet weet tussen wetenschappelijk onderzoek en een marketingleus is discussieren over hieraan gerelateerde onderwerpen misschien niet helemaal jouw ding. Niet erg, maar hou dan je mond.

OF laat data zien die jouw "mening" ondersteunen. Je baseert je mening toch wel ergens op? of niet?

tot nu toe is het enige argument wat je tegen een onderzoek zet waar uit wel degelijk blijkt dat tweetakt relatief vervuilend is: "ik vertrouw wetenschap niet want sommige producenten van consumentenproducten doen alsof ze met onderzoek een beter product verkopen DUS tweetakt is niet vervuilend"

Een stelling die nergens op gebaseerd is en ook helemaal niet gerelateerd is aan wat er onderzocht is, of zelfs maar gerelateerd is aan wetenschappelijk onderzoek in het algemeen. Snap je dan mijn botte reactie?

Alsof je in een discussie over (noem eens wat) de economische crisis ineens inbrengt: "hey, maar appeltaarten zijn ook lekker!"
 
Laatst bewerkt:
Sorry, mijn reactie was niet netjes.

Maar als je het verschil niet weet tussen wetenschappelijk onderzoek en een marketingleus is discussiëren over hieraan gerelateerde onderwerpen misschien niet helemaal jouw ding. Niet erg, maar hou dan je mond.

OF laat data zien die jouw "mening" ondersteunen. Je baseert je mening toch wel ergens op? of niet?

Geeft niks, kan ik tegen.

Baseer mijn mening idd ergens op, behalve op getallen en statistieken.
Daar valt namelijk makkelijk mee te goochelen.
Dat jij dat niet wil geloven is ook niet erg verder.....

Hoewel roet en stank minder leefbaar maken is het beter dan die gefilterde uitlaatgassen.

Roet kun je nog uithoesten, fijnstof niet.
Fijnstof uit verbrandingsprocessen,dat tegenwoordig als gezondheidsrelevant geldt, laat zien dat de daling door de invoering van schonere motoren grotendeels te niet wordt gedaan door de stijging van het aantal gereden kilometers en het zwaarder worden van de voertuigen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan