A
Anoniempje177
Guest
rpm wordt niet bepaald door het feit of het een 2t of een 4t is. Feit is, hoe korter de slaglengte, hoe hoger het aantal rpm (eigenlijk is rpm een verkeerd gebruik, en zou meter/seconde een correctere uitdrukking zijn, maar dat werkt niet zo praktisch).2t draait haast nooit meer toeren dan 4 t , en 2 takt heeft meer koppel dan een 4t (mijn rs250 heeft meer nm dan een ss400).
zo worden zuiniger door de directe injectie omdat er geen nieuwe mengsel word verspilt omdat de uitlaat poort nog open staat dus geen onverbrande gassen verspilling.
Dat is dan ook de reden dat een motor van een motor hoger in toeren gaat dan de motor van een auto, bij auto's wordt gewoonlijk gebruikgemaakt van een lange slag motor, bij motoren een korte slag. In de racerij zeker kortere slag, geeft meer rpm, dus meer arbeidsslagen ...
nota: let maar naar tourmotoren, die gaan niet zo hoog in touren ... lange slag motoren.
Maar de meeste 2t's zijn weinig cc's, die maken ze in korte slag principe, juist om meer arbeidsslagen per minuut te creëren ...