tweetakt verbieden ???

Dat is niets meer dan vieze propaganda van mensen die het vinden stinken.

Dat artikel in Nature is wetenschappelijk onderzoek. Als een artikel in Nature wordt gepubliceerd dan kun je er van uit gaan dat een gedegen peer review heeft plaatsgevonden en dat het artikel betrouwbaar is. Dan kunnen de uitkomsten van het onderzoek wel niet in jouw straatje passen, maar dat zegt meer over jouw straatje dan over het artikel.
 
Geeft niks, kan ik tegen.

Baseer mijn mening idd ergens op, behalve op getallen en statistieken.
Daar valt namelijk makkelijk mee te goochelen.
Dat jij dat niet wil geloven is ook niet erg verder.....

Waar dan op? koffiedik en glazen bollen? Een publicatie in Nature is niet zomaar een flutonderzoekje. Dat leg je dus naast je neer, en vervolgens is navelstaren de beste methode om kennis te vergaren. Je bied geen alternatief en geen onderbouwing. Zo zijn we niet naar de maan gegaan, kan ik je vertellen.

Ik ben het met je eens dat er veel slechte wetenschap bestaat. Nature is nu juist een van de weinige dingen die je best kunt vertrouwen.

Hoewel roet en stank minder leefbaar maken is het beter dan die gefilterde uitlaatgassen.

Roet kun je nog uithoesten, fijnstof niet.
Fijnstof uit verbrandingsprocessen,dat tegenwoordig als gezondheidsrelevant geldt, laat zien dat de daling door de invoering van schonere motoren grotendeels te niet wordt gedaan door de stijging van het aantal gereden kilometers en het zwaarder worden van de voertuigen.

Dit snap ik niet, hoe is dit relevant aan de asymmetrische productie van fijnstof door tweetakt in vergelijking met andere motoren? Praten we over hetzelfde onderwerp?

Je hebt nog steeds geen argument naar voren gebracht, en zonder reden of onderbouwing betrouwbare data afgedaan als onzin.
Als iedereen zo dacht leefden we allemaal nog in grotten...

Toen Newton met zijn Principia Mathematica kwam waren er ongetwijfeld ook mensen die niets beters wisten te zeggen dan: "" NEE, gewoon NEE omdat ik dat zo vind!"
Gelukkig is daar niet naar geluisterd.
 
Laatst bewerkt:
Om de discussie eens een andere kant op te sturen, zoek eens wat informatie op van de Eveninrude E-tec buitenboord motoren. Die kunnen de milieuwaardes van de 4t tegenhangers makkelijk halen en zijn ook nog zuinig.
Een verbod lijkt me veel te ver gezocht, gewoon net als aan alle soorten motoren emissie eisen stellen en klaar. !!!

dit probeerde ik in de vorige pagina's duidelijk te maken.
2 takt verbieden is gewoon achterlijk want dan hadden ze het met de oudere 4 takt techniek ook moeten doen... maar wacht daar zit natuurlijk het meeste geld van bijv de grotere auto/motoren bedrijven , en zeker niet te vergeten BELASTING want daar draait dit land natuurlijk op.
nogmaals , de nieuwe E-tec techniek heeft zich allang bewezen maar daar word geen gebruik van gemaakt? geld speelt de grootste rol en dat zal het ook altijd doen.
eisen hoger stellen is prima , iets verbieden qua techniek niet.
 
Stel emissie eisen en als bepaalde motorvarianten daar niet voor in aanmerking komen dan mogen ze niet meer worden verkocht. Ik zie de discussie uberhaupt niet zo goed.

Auto's met 2 takt motor zoals de trabant zijn ook al jaar en dag verboden vanwege precies hetzelfde probleem.

Bestaande voertuigen zullen heus niet van de weg gehaald worden, je mag immers ook nog steeds in een Trabant rijden maar bv niet meer importeren geloof ik, je krijgt er geen kenteken meer voor maar bestaande kentekens blijven gewoon geldig.

Ik sta er neutraal in maar ik zou een verkoop/import verbod op 2 takt absoluut begrijpen.
 
Geeft niks, kan ik tegen.

Baseer mijn mening idd ergens op, behalve op getallen en statistieken.
Daar valt namelijk makkelijk mee te goochelen.
Dat jij dat niet wil geloven is ook niet erg verder.....

Hoewel roet en stank minder leefbaar maken is het beter dan die gefilterde uitlaatgassen.

Roet kun je nog uithoestRen, fijnstof niet.
Fijnstof uit verbrandingsprocessen,dat tegenwoordig als gezondheidsrelevant geldt, laat zien dat de daling door de invoering van schonere motoren grotendeels te niet wordt gedaan door de stijging van het aantal gereden kilometers en het zwaarder worden van de voertuigen.



Daar heb je het over een heel belangrijk punt. Door alle vormen van filtering etc. worden steeds fijnere deeltjes uitgefiltert, totdat alleen de werkelijk fijne deeltjes overblijven. Zelfs het beste roetfilter laat deeltjes door, anders zou hij verstopt zitten. Deze heel fijne deeltjes dringen veel dieper in de longen door dan de groffere roetdeeltjes, komen in het weefsel terecht en zijn niet uit te hoesten. Daar diep in het weefsel kunnen ze in alle rust hun schade aanrichten.

Niet alle vooruitgang is goed voor de gezondheid.

Overigens stoten moderne direct ingespoten benzine motoren veel meer fijnstof uit, dan mijn moderne Diesel, maar ik krijg als dieselrijder de rekening.
 
vind het eigenlijk maar gek dat het nog niet verboden is.
maar wat mij betreft: Ja graag. zo spoedig mogelijk.
Ik mag fors betalen omdat ik op LPG rij, terwijl die olieverstuivers gewoon door mogen rijden.

Meeste herrie komt ook van die 2-takt scooters/brommers
 
vind het eigenlijk maar gek dat het nog niet verboden is.
maar wat mij betreft: Ja graag. zo spoedig mogelijk.
Ik mag fors betalen omdat ik op LPG rij, terwijl die olieverstuivers gewoon door mogen rijden.

Meeste herrie komt ook van die 2-takt scooters/brommers

Tweetakt herrie draagt niet zo ver als viertakt herrie, woon vlak bij een middelbare school, en zo'n derbi met jankpijp hoor je alleen de straat naast de mijne doorrijden, een daxje met brulpijp hoor je de hele wijk doorgaan..
 
vind het eigenlijk maar gek dat het nog niet verboden is.
maar wat mij betreft: Ja graag. zo spoedig mogelijk.
Ik mag fors betalen omdat ik op LPG rij, terwijl die olieverstuivers gewoon door mogen rijden.

Meeste herrie komt ook van die 2-takt scooters/brommers

Dus omdat jij veel moet betalen, moet een ander ook maar boeten. Zo'n kromme beredenering!
En onze Roverheid lacht zich suf met dit soort opmerkingen van de burgers :')
 
Laatst bewerkt:
... BELASTING want daar draait dit land natuurlijk op.
...
sorry voor mijn off topic antwoord ... maar wees blij dat wij in de EU zoveel belasting betalen, want dat maakt het leven hier zo leefbaar ...
- ge krijgt geld als ge zonder werk valt
- ge krijgt geld al ge ziek valt
- we hebben hier goede wegen, zelfs in België
- de brandstofkosten zijn laag (ja toch wel, vergeleken met onze lonen!!!)
- etc etc ...

Ik weet zo wel plaatsen zijn waar ge veel minder belastingen betaald* ... en daar is de levensstandaard ook wel naar

* nee, ik heb het niet over Luxemburg, Monaca en dergelijke, want dat zijn zogenaamde "parasietstaatjes"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry voor mijn off topic antwoord ... maar wees blij dat wij in de EU zoveel belasting betalen, want dat maakt het leven hier zo leefbaar ...
- ge krijgt geld als ge zonder werk valt
- ge krijgt geld al ge ziek valt
- we hebben hier goede wegen, zelfs in België
- de brandstofkosten zijn laag (ja toch wel, vergeleken met onze lonen!!!)
- etc etc ...

Ik weet zo wel plaatsen zijn waar ge veel minder belastingen betaald* ... en daar is de levensstandaard ook wel naar

* nee, ik heb het niet over Luxemburg, Monaca en dergelekij, want dat zijn zogenaamde "parasietstaatjes"

zolang merendeels van de burgers zo denken blijft de overheid maar stelen van de burgers , goed bezig.
 
vind het eigenlijk maar gek dat het nog niet verboden is.
maar wat mij betreft: Ja graag. zo spoedig mogelijk.
Ik mag fors betalen omdat ik op LPG rij, terwijl die olieverstuivers gewoon door mogen rijden.

Meeste herrie komt ook van die 2-takt scooters/brommers


De meeste herrie komt van illegale uitlaten, dat geld ook voor de brommertjes met 2t. De Yamaha FS1 was vroeger met originele uitlaat al heel stil.
En waarom verbieden, als er ook schone varianten zijn. Dat vindt ik weer zo'n karakteristieke reactie van de gemiddelde reaguurder die niet verder kijkt dan z'n neus lang is.
Voor de uitlaatgassen stel je emissie eisen, voldoet de motor mag hij verkocht worden, voldoet hij niet, jammer dan volgende poging.
Voor de herrie stel je geluidseisen (Die zijn er overigens al lang) en als die dan ook nog eens gehandhaafd worden, dan is het lekker rustig voor de oortjes.
En volgens mij rij je op lpg omdat het in totaal goedkoper is. Anders ga je ook maar weer op stinkbenzine of diesel rijden. Je kan natuurlijk ook in een Ampera stappen. Lekker goedkoop in het gebruik.
 
zolang merendeels van de burgers zo denken blijft de overheid maar stelen van de burgers , goed bezig.
Normale belastingen is niet stelen ... jammer genoeg zijn niet alle belastingen correct, maar de meeste eigenlijk wel ... sorry voor deze mening ;)
Voor een hoge levensstandaard moet je nu eenmaal iets voor over hebben, en belastingen zijn daar een belangrijk deel van ... en geloof me, zonder dat was de EU ook nog steeds een "derde land" ;)

En om hier even verder op in te gaan, ik ben van plan om te verhuizen naar een land met minder belastingen, maar ook de levensstandaard is er véél lager, maar dat neem ik er met plezier bij *D

En hier laat ik het bij wat dit onderwerp betreft, want gaat wel erg off topic ... :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat artikel in Nature is wetenschappelijk onderzoek. Als een artikel in Nature wordt gepubliceerd dan kun je er van uit gaan dat een gedegen peer review heeft plaatsgevonden en dat het artikel betrouwbaar is. Dan kunnen de uitkomsten van het onderzoek wel niet in jouw straatje passen, maar dat zegt meer over jouw straatje dan over het artikel.

Sorry, mijn reactie was niet netjes.

Maar als je het verschil niet weet tussen wetenschappelijk onderzoek en een marketingleus is discussieren over hieraan gerelateerde onderwerpen misschien niet helemaal jouw ding. Niet erg, maar hou dan je mond.

Heeft een van jullie uberhaupt dat artikel van nature gelezen wat er nou in staat ?
Of zijn we de conclusie van het Parool aan het na roepen ?

Ben heel benieuwd hoe ze aan die 1000x komen, lijkt me behoorlijk sterk iig. Ben benieuwd wat ze nou vergeleken hebben.. Is het een lokkertje om de rest te lezen, of is dit echt een realistisch getal als je een moderne brommer met vrachtwagen vergelijkt.

Dus mocht iemand het artikel echt hebben gelezen,.. please enlight me ;).
 
Laatst bewerkt:
Baseer mijn mening idd ergens op, behalve op getallen en statistieken.
Daar valt namelijk makkelijk mee te goochelen.
Dat jij dat niet wil geloven is ook niet erg verder.....

Als je geen enkel getal en of statistiek meer geloofd, wat blijft er dan over? Borrelpraat?

Roet kun je nog uithoesten, fijnstof niet.
Fijnstof uit verbrandingsprocessen,dat tegenwoordig als gezondheidsrelevant geldt, laat zien dat de daling door de invoering van schonere motoren grotendeels te niet wordt gedaan door de stijging van het aantal gereden kilometers en het zwaarder worden van de voertuigen.

Dat laat goed zien waarom regelgeving belangrijk is. Zou jou conclusie zijn: De netto vervuiling van het verkeer is het zelfde gebleven? De emissie eisen hebben geen effect gehad, we kunnen ze afschaffen!

Overigens: als een motor roet uitstoot zegt dat niet automatisch dat er hij niet net zoveel fijnstof produceert als een motor die veel minder roet uitstoot. De causaliteit in veel van je redenatie is wel wat "vaag".

Ik zou gevoelsmatig zeggen: lekker verbieden. Maar omdat heel Nederland zich dan betutteld voelt: emissie eisen op het zelfde niveau als we eisen van andere motoren. Dat geeft in de praktijk waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
 
Nederland begint echt een simpel land te worden zeg ,''zolang ik er zelf niet van geniet of gebruik van maak verbied het maar''
 
Wat een simpele gedachtengang....

Is het treinrijden ook in onbruik geraakt toen de stoomtractie werd afgeschaft ?
Zit jij 's winters in de kou omdat je geen turf meer kunt krijgen ?
Kun jij geen brief meer versturen omdat er geen kroontjespennen meer gemaakt worden ?

Ach, wat zielig.
 
Laatst bewerkt:
...
Ben heel benieuwd hoe ze aan die 1000x komen, lijkt me behoorlijk sterk iig. Ben benieuwd wat ze nou vergeleken hebben.. Is het een lokkertje om de rest te lezen, of is dit echt een realistisch getal als je een moderne brommer met vrachtwagen vergelijkt.
Natuurlijk bedoelen ze met die "1000X" niet letterlijk 1000X ... dat is een vorm van beeldspraak, een punt gaan overdrijven om een bepaalde gedachte te accentueren, in deze context in de negatieve zin ...

Zo zei ik ook, toen ik van mijn GSX 750 F (tijdelijk) overstapte naar mijn BMW K 1200 S dat ie "10X sneller en krachtiger" was ... dat zou betekenen dat hij 2350km/u zou moeten halen, en over 920PK zou beschikken ... je begrijpt dus wat ik bedoel ;)
 
Nederland begint echt een simpel land te worden zeg ,''zolang ik er zelf niet van geniet of gebruik van maak verbied het maar''

Wat bedoel je met worden? Op iedere straatheok staat er hier een mafkees te roepen dat de Roverheid altijd op hem uit is. Het is vaak die zelfde vent die staat te kankeren als de gemeente zijn stoepje niet komt vegen....

Het Abstract van het Nature artikel lijkt geen beeldspraak te zijn! Ze zeggen daar gewoon dat die tweetaktjes tot duizenden malen vervluilender zijn. Is het dan niet een beetje raar als we heel veel energie, tijd en geld stoppen in het ontwikkelen van schone motoren om vervolgens van die "slechte" tweetaktjes te blijven gebruiken? En dat alleen maar omdat jij het zo leuk vind? Wellicht is dat een beetje simpel?

Hoeveel mensen rijden er nu op een scooter die het daadwerkelijk leuk vinden om op een tweetakt te rijden? Het merendeel wil gewoon zo goedkoop mogelijk rijden!
 
met worden bedoel ik de mentaliteit van de mensen , iedereen loopt te zeiken en klagen... leef en laat leven.
 
Ik heb niet alle 9 pagina's gelezen, dus met het risico in herhaling te vallen...

Het gaat om een verbod op verkoop van nieuwe tweetakts. Vanaf 2018, las ik in het AD. Dus dat ik totaal geen bedreiging voor onze hobby.

Daarnaast is het sowieso een farce. Nieuwe tweetakt scooters of motoren zijn bíjna niet meer te koop. Ik weet er nog een paar, Yamaha Aerox, Piaggio Zip... Door de steeds strenger worden uitstoot normen, sterven nieuwe tweetakten vanzelf uit. Ik snap dan ook niet waarom ze daar bovenop nog praten over een verbod op de verkoop van nieuwe tweetakt scooters. Ten eerste zinloos, ten tweede betuttelend. En als ik érgens een hekel aan heb...

Overigens, mijn 1968 TWEETAKT Solex 3800 rijdt 1:80...
 
Terug
Bovenaan Onderaan