tweetakt verbieden ???

Waar dan op? koffiedik en glazen bollen? Een publicatie in Nature is niet zomaar een flutonderzoekje. Dat leg je dus naast je neer, en vervolgens is navelstaren de beste methode om kennis te vergaren. Je bied geen alternatief en geen onderbouwing. Zo zijn we niet naar de maan gegaan, kan ik je vertellen.

Ik ben het met je eens dat er veel slechte wetenschap bestaat. Nature is nu juist een van de weinige dingen die je best kunt vertrouwen.

Atmosferisch gezien doet zo'n tweetakt toch niks op deze schaal, het is meer omgeving vervuilend.


Dit snap ik niet, hoe is dit relevant aan de asymmetrische productie van fijnstof door tweetakt in vergelijking met andere motoren? Praten we over hetzelfde onderwerp?

Je hebt nog steeds geen argument naar voren gebracht, en zonder reden of onderbouwing betrouwbare data afgedaan als onzin.
Als iedereen zo dacht leefden we allemaal nog in grotten...

Toen Newton met zijn Principia Mathematica kwam waren er ongetwijfeld ook mensen die niets beters wisten te zeggen dan: "" NEE, gewoon NEE omdat ik dat zo vind!"
Gelukkig is daar niet naar geluisterd.

Ik zeg geen nee, en het lijkt me slimmer om met emissie eisen te komen.
Stimuleer je de toekomstige tweetaktmarkt weer mee = omzet.
 
De meeste herrie komt van illegale uitlaten, dat geld ook voor de brommertjes met 2t. De Yamaha FS1 was vroeger met originele uitlaat al heel stil.
En waarom verbieden, als er ook schone varianten zijn. Dat vindt ik weer zo'n karakteristieke reactie van de gemiddelde reaguurder die niet verder kijkt dan z'n neus lang is.
Voor de uitlaatgassen stel je emissie eisen, voldoet de motor mag hij verkocht worden, voldoet hij niet, jammer dan volgende poging.
Voor de herrie stel je geluidseisen (Die zijn er overigens al lang) en als die dan ook nog eens gehandhaafd worden, dan is het lekker rustig voor de oortjes.
En volgens mij rij je op lpg omdat het in totaal goedkoper is. Anders ga je ook maar weer op stinkbenzine of diesel rijden. Je kan natuurlijk ook in een Ampera stappen. Lekker goedkoop in het gebruik.

:^
 
De grootste vervuiling wordt nog steeds door vliegtuigen veroorzaakt, wordt niets aan gedaan.
Dus waarom dat gezeik om die enkele tweetakt die er nog rondrijd.

Daar wordt wel wat aan gedaan, alleen het zou van mij wel wat harder mogen.

En met een vingertje wijzen naar een ander "hee, die is ook fout" maakt jezelf niet minder fout.
 
Laatst bewerkt:
Meeste herrie komt ook van die 2-takt scooters/brommers

Ja, Tuurlijk.. als ik een rondje rij met een paar motor rijders word ik uitgelachen dat ze mijn motor niet horen. mijn huidige 2 takt 125 is stiller dan mijn 4takt brommer. beide origineel..

het is gewoon de demper..
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk bedoelen ze met die "1000X" niet letterlijk 1000X ... dat is een vorm van beeldspraak, een punt gaan overdrijven om een bepaalde gedachte te accentueren, in deze context in de negatieve zin ...

Zo zei ik ook, toen ik van mijn GSX 750 F (tijdelijk) overstapte naar mijn BMW K 1200 S dat ie "10X sneller en krachtiger" was ... dat zou betekenen dat hij 2350km/u zou moeten halen, en over 920PK zou beschikken ... je begrijpt dus wat ik bedoel ;)
Dat is dan niet erg wetenschappelijk van Nature.
 
Dat is dan niet erg wetenschappelijk van Nature.
Waarom niet? Is gewoon een uitdrukking om iets te benadrukken. Een lezer met onderscheidingsvermogen weet wel dat die uitdrukking niet letterlijk bedoeld is. Toch?
 
Waarom niet? Is gewoon een uitdrukking om iets te benadrukken. Een lezer met onderscheidingsvermogen weet wel dat die uitdrukking niet letterlijk bedoeld is. Toch?


Alleen jammer, dat de afdeling boomknuffelaars het letterlijk overnemen en van de daken schreeuwen.

De schone 2t bestaat al lang, maar is niet zo goedkoop te fabriceren als de vuilspuitende blokjes die nu onder scooters hangen. Kwestie van emissie eisen stellen en de vervuilende exemplaren verdwijnen vanzelf.

Overigens heb ik liever ook niet alle motorrijders op de kost, die de katalysator er uit hebben gegooid, omdat dat wat vermogenswinst oplevert. |( Wordt nog leuk als er uiteindelijk toch een soort keuring komt. :X

En het maakt niet uit, of je je met 175 of met 180 pk doodrijdt, de begrafenisondernemer verdient in beide gevallen evenveel.
 
Waarom niet? Is gewoon een uitdrukking om iets te benadrukken. Een lezer met onderscheidingsvermogen weet wel dat die uitdrukking niet letterlijk bedoeld is. Toch?

Mensen die zich ergeren aan de lucht van tweetakt hebben geen onderscheidingsvermogen op dat gebied door gebrek aan technische kennis.
Die gaan louter dit soort dingen letterlijk op facebook verspreiden.

Krijg je dezelfde onzin als over de magnetron...
 
Alleen jammer, dat de afdeling boomknuffelaars het letterlijk overnemen en van de daken schreeuwen.

De schone 2t bestaat al lang, maar is niet zo goedkoop te fabriceren als de vuilspuitende blokjes die nu onder scooters hangen. Kwestie van emissie eisen stellen en de vervuilende exemplaren verdwijnen vanzelf.

Overigens heb ik liever ook niet alle motorrijders op de kost, die de katalysator er uit hebben gegooid, omdat dat wat vermogenswinst oplevert. |( Wordt nog leuk als er uiteindelijk toch een soort keuring komt. :X

En het maakt niet uit, of je je met 175 of met 180 pk doodrijdt, de begrafenisondernemer verdient in beide gevallen evenveel.

We hebben eisen waar nieuwe voertuigen aan moeten voldoen. Als een voertuig met tweetaktmotor - of oliekachel voor mijn part - niet meer kan voldoen aan deze eisen mag hij in Nederland niet meer nieuw verkocht worden.

Volgens mij werkt het al jaren zo en de enige en uiterst efficiënte manier om een soort voertuigmotor te verbieden is het aanscherpen van die eisen.

En dat gebeurt dus ook regelmatig.
 
We hebben eisen waar nieuwe voertuigen aan moeten voldoen. Als een voertuig met tweetaktmotor - of oliekachel voor mijn part - niet meer kan voldoen aan deze eisen mag hij in Nederland niet meer nieuw verkocht worden.

Volgens mij werkt het al jaren zo en de enige en uiterst efficiënte manier om een soort voertuigmotor te verbieden is het aanscherpen van die eisen.

En dat gebeurt dus ook regelmatig.


Alleen wordt het hier in nl meestal vervelend, als een belangengroep selectief gaat winkelen in een wetenschappelijk rapport en dan meteen dingen gaat roepen als verbieden. Nu is een club zoals milieudefensie wel vaker extreme dingen aan het roepen, maar als de politiek het geroep op een gegeven moment goed uitkomt, maakt ze er wel misbruik van, door regelgeving in te voeren, waar we niet vrolijk van worden.

In dit geval vindt ik de roep op een verbod compleet belachelijk en lijkt me goede milieuwetgeving voldoende. Het zal me overigens niet verbazen, dat milieudefensie het liefst aanstuurt op een verbod van alle ook bestaande tweetakten. Zo lees ik het tenminste wel een beetje tussen de regels door.
 
Laten we vooral niet vergeten dat zo lang je iets nog kunt zien en ruiken dat dat vele malen beter is als dat je het niet ziet en niet ruikt maar dat het er wel is.

Wat menigeen vindt stinken aan een tweetakt dat is de lucht van het hele kleine beetje mengolie wat verbrandt. En dan praat je over 1ltr mengsmeerolie op 50ltr benzine dus dat is per gereden km ongeveer 0,5cc olie wat verbrandt (bij een verbruik van 1 op 40). Deze verbrandde olie kan verder helemaal geen kwaad want die verschijnt als relatief groot roet wat neer slaat op straat omdat het vrij zwaar is. Vervolgens spoelt het in de berm oid en dient daar als kunstmest voor de planten want ook op een mooi gazon strooien ze dat.

De uitstoot van de moderne diesels bestaat uit fijnstof en dat is zo licht dat het maar blijft dwarrelen in de lucht en daardoor ademen wij dat wel in grote hoeveelheden in terwijl je longen dat niet weer kwijt kunnen raken.

Dus maak zelf maar de keuze wat je wilt.
Of af en toe een beetje die lucht inademen die verder niet schadelijk is of continu dat fijnstof inademen waar je uiteindelijk doodziek van wordt en ook dood aan kan gaan.
Ik weet het in ieder geval wel wat ik kies 8-) . Maar ja ik vind het dan ook niet stinken. :P En nog veel belangrijker. Ik ben niet zo onverdraagzaam en egoistisch als dat tegenwoordig het overgrote merendeel van de nederlandse bevolking is. :(
 
Alleen wordt het hier in nl meestal vervelend, als een belangengroep selectief gaat winkelen in een wetenschappelijk rapport en dan meteen dingen gaat roepen als verbieden. Nu is een club zoals milieudefensie wel vaker extreme dingen aan het roepen, maar als de politiek het geroep op een gegeven moment goed uitkomt, maakt ze er wel misbruik van, door regelgeving in te voeren, waar we niet vrolijk van worden.

In dit geval vindt ik de roep op een verbod compleet belachelijk en lijkt me goede milieuwetgeving voldoende. Het zal me overigens niet verbazen, dat milieudefensie het liefst aanstuurt op een verbod van alle ook bestaande tweetakten. Zo lees ik het tenminste wel een beetje tussen de regels door.



:^
 
Voor hoeveel duizend liter benzine die is weg gelopen uit auto's en motorfietsen zou de milieu beweging verantwoordelijk zijn? (door het mengen met methanol)
 
Geweldig wetenschappelijk onderzoek :')

Dat maatregelen om de tweetakt uit het straatbeeld te krijgen een groot effect op de luchtkwaliteit kunnen hebben, blijkt uit het verbod dat enkele Chinese steden hebben uitgevaardigd. In het zuidoostelijke Guangzhou daalde de vervuiling als gevolg van verkeer met driekwart. In het nabijgelegen Donguan, waar zo'n ban niet geldt, is de vervuiling gemiddeld bijna vier keer zo groot, terwijl er eenderde minder verkeer is.

Je verbiedt het meest gebruikte (90%?) vervoersmiddel en de vervuiling als gevolg van verkeer daalt met driekwart.
Deze maatregel is voor de rijke elite die zich een auto kan veroorloven. Die hebben nu de weg voor zich alleen. Het boertje kan zijn groente niet meer naar de markt brengen.
 
Geweldig wetenschappelijk onderzoek :')

Dat maatregelen om de tweetakt uit het straatbeeld te krijgen een groot effect op de luchtkwaliteit kunnen hebben, blijkt uit het verbod dat enkele Chinese steden hebben uitgevaardigd. In het zuidoostelijke Guangzhou daalde de vervuiling als gevolg van verkeer met driekwart. In het nabijgelegen Donguan, waar zo'n ban niet geldt, is de vervuiling gemiddeld bijna vier keer zo groot, terwijl er eenderde minder verkeer is.

Je verbiedt het meest gebruikte (90%?) vervoersmiddel en de vervuiling als gevolg van verkeer daalt met driekwart.
Deze maatregel is voor de rijke elite die zich een auto kan veroorloven. Die hebben nu de weg voor zich alleen. Het boertje kan zijn groente niet meer naar de markt brengen.


Ze hebben daar niet alleen de tweetakt verboden, maar motoren in het geheel. Toen ik in 2001 in Guangzhou was, reden er vooral 125 cc en 250 cc motorfietsjes met een honda kloon viertakt rond. En in mindere mate 2t scooters. De weg was daar toen zowat verstopt met motoren, dus verbaast het me niets, dat de elite daar maatregelen heeft genomen, om de weg voor de mercedessen, audi's en grand cherokee's vrij te maken.

Zelfs in Nederland zal een verbod vooral de mensen met de lagere inkomens in de steden treffen, die geen geld hebben voor een dure auto en bijpassende parkeervergunning.
 
Zie het nut niet meer in om nu nog tweetakt brommer/motoren te gaan verbieden, meeste jongeren gaan gelijk voor het autorijbewijs of kopen een viertakt scooter. Alleen liefhebbers of crossers kopen nog tweetakt voertuigen en dat is een nogal kleine groep.

Ze kunnen beter brommers/motoren promoten zodat er niet zoveel van die vervuilende auto's gemaakt hoeven te worden. Een auto produceren is vast een stuk vervuilender dan een brommertje. :9
 
Zie het nut niet meer in om nu nog tweetakt brommer/motoren te gaan verbieden, meeste jongeren gaan gelijk voor het autorijbewijs of kopen een viertakt scooter. Alleen liefhebbers of crossers kopen nog tweetakt voertuigen en dat is een nogal kleine groep.

Ze kunnen beter brommers/motoren promoten zodat er niet zoveel van die vervuilende auto's gemaakt hoeven te worden. Een auto produceren is vast een stuk vervuilender dan een brommertje. :9

Een auto is vervuilender in bouw en een auto produceert veel meer CO2 als het gedrocht op gang geslingerd moet worden.

De milieu-eisen waaraan een voertuig moet voldoen is een evenwicht tussen de handel en de milieu-organisatie. Als je bijvoorbeeld naar moderne diesels kijkt, dan zie je dat die fijnstof uitstoten. Fijnstof wat ervan verdacht wordt sterk kankerverwekkend te zijn, maar heel veel kilometervreters rijden met een dieseltje. Aanscherpen van de milieueisen zodat een diesel eigenlijk onmogelijk te bouwen is, wordt daarom ernstig tegengewerkt door de fabrikanten van voertuigen.

Met tweetakt is hetzelfde aan de gang. Een tweetakt gooit een deel brandstof onverbrand de atmosfeer in. Scherp de eisen maar genoeg aan en tweetakt verdwijnt van de markt naar het museum.

Toch is het goed dat de overheid eisen stelt aan voertuigen. Nu vind ik wel dat de overheid de plank met belastingtarieven naar theoretisch verbruik volledig mist. Maar tegenwoordig rijdt 95% van Nederland tegenwoordig met katalysator en geregelde injectie dankzij die eisen.

Ik ben zelf geen echte tegenstander van tweetakt. Ik weet dat tweetakt een smerig type motor is, maar het is een deel van onze erfenis. Ik denk ook dat de bestaande tweetaktmotoren gewoon hun tijd mogen uitdienen. Dat zie je ook bij klassieke auto's, een Rolls uit 1920 wordt ook niet zomaar gesloopt omdat hij zo smerig is.
 
dikke olie verbranden..check.
stinkt of ruikt....check.
zuipt als een dronkelap..check
onwijze herrie....check.

1 van de mooiste sensaties qua motor rijden...check.
doe es een rondje op de getunede rg500 die er staat.
praat je heel anders in ene..
 
Een auto is vervuilender in bouw en een auto produceert veel meer CO2 als het gedrocht op gang geslingerd moet worden.

De milieu-eisen waaraan een voertuig moet voldoen is een evenwicht tussen de handel en de milieu-organisatie. Als je bijvoorbeeld naar moderne diesels kijkt, dan zie je dat die fijnstof uitstoten. Fijnstof wat ervan verdacht wordt sterk kankerverwekkend te zijn, maar heel veel kilometervreters rijden met een dieseltje. Aanscherpen van de milieueisen zodat een diesel eigenlijk onmogelijk te bouwen is, wordt daarom ernstig tegengewerkt door de fabrikanten van voertuigen.

Met tweetakt is hetzelfde aan de gang. Een tweetakt gooit een deel brandstof onverbrand de atmosfeer in. Scherp de eisen maar genoeg aan en tweetakt verdwijnt van de markt naar het museum.

Toch is het goed dat de overheid eisen stelt aan voertuigen. Nu vind ik wel dat de overheid de plank met belastingtarieven naar theoretisch verbruik volledig mist. Maar tegenwoordig rijdt 95% van Nederland tegenwoordig met katalysator en geregelde injectie dankzij die eisen.

Ik ben zelf geen echte tegenstander van tweetakt. Ik weet dat tweetakt een smerig type motor is, maar het is een deel van onze erfenis. Ik denk ook dat de bestaande tweetaktmotoren gewoon hun tijd mogen uitdienen. Dat zie je ook bij klassieke auto's, een Rolls uit 1920 wordt ook niet zomaar gesloopt omdat hij zo smerig is.


Daar sla je dus de plank mis, de moderne tweetakt kan de concurrentie aan met de moderne viertakt.

TotalFishing
 
....de moderne tweetakt kan de concurrentie aan met de moderne viertakt....

Dat zeg je goed, moderne tweetakt.

Maar dat is niet hetzelfde als wat ze in die stinkscootertjes proppen, die dingen zijn verre van modern.

En hoe komt het dat Evinrude ineens een tweetakt maakt die wél milieuvriendelijk is ? Zouden ze dat helemaal zelf bedacht hebben ?
Of zou dat toch komen door de milieuwetgeving die gewoon eisen stelt aan o.a. de uitstoot ?

Precies wat ze nu eindelijk ook willen gaan doen voor de 50 cc brommers en snorfietsen.... En dan ben je er ineens tegen ?
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg je goed, moderne tweetakt.

Maar dat is niet hetzelfde als wat ze in die stinkscootertjes proppen, die dingen zijn verre van modern.

En hoe komt het dat Evinrude ineens een tweetakt maakt die wél milieuvriendelijk is ? Zouden ze dat helemaal zelf bedacht hebben ?
Of zou dat toch komen door de milieuwetgeving die gewoon eisen stelt aan o.a. de uitstoot ?

Precies wat ze nu eindelijk ook willen gaan doen voor de 50 cc brommers en snorfietsen.... En dan ben je er ineens tegen ?

Ik ben niet tegen milieu eisen aan tweetakten, ik ben tegen een geheel verbod, zoals milieudefensie wil.
Dat heb ik dacht ik ook al eerder in het topic aangegeven. Ik vindt het zelfs raar, dat er nog tweetakten zonder katalysator en eisen aan de fijnstof uitstoot mogen worden verkocht.

Evinrude speelt gewoon heel goed in op de veranderende denkbeelden op milieugebied, terwijl ze de voordelen van een tweetakt, zoals licht en weinig bewegende onderdelen niet uit het oog verliezen.

Bij de scootertjes speelt vooral een lage prijs een heel belangrijke rol en zal men pas schone motoren inbouwen, zodra wetgeving daar toe dwingt.
 
Ik ben niet tegen milieu eisen aan tweetakten, ik ben tegen een geheel verbod, zoals milieudefensie wil.
Dat heb ik dacht ik ook al eerder in het topic aangegeven. Ik vindt het zelfs raar, dat er nog tweetakten zonder katalysator en eisen aan de fijnstof uitstoot mogen worden verkocht.
Evinrude speelt gewoon heel goed in op de veranderende denkbeelden op milieugebied, terwijl ze de voordelen van een tweetakt, zoals licht en weinig bewegende onderdelen niet uit het oog verliezen.
Bij de scootertjes speelt vooral een lage prijs een heel belangrijke rol en zal men pas schone motoren inbouwen, zodra wetgeving daar toe dwingt.

Milieudefensie wil nu eenmaal érg veel.... O-)

Ik schat dat de kans erg groot is, dat het algehele verbod er niet komt. Het verbod zoals nu voorgesteld, vind ik wel een goed idee.
Laten we eerlijk zijn, hoewel er best ideeën waren, was er geen enkele druk op de fabrikanten om iets aan de tweetakt te doen mbt. vervuiling. Zoals je zelf aangeeft, zal het fabricageverbod fabrikanten dwingen om hetzij milieuvriendelijke oplossingen aan te dragen, hetzij de tweetakt ten grave te dragen.

Mbt. de bezwaren van de tweetaktrijders: viertaktrijders betalen ook aardig wat extra geld aan de milieu-eisen. Bovendien kost dat vermogen en verbruikt een motor meer. Waarom zouden tweetaktrijders anders behandeld moeten worden? :?
 
JanB,

Hoezo "waarom zouden tweetakt rijders ansers behandeld worden?"?

Tweetakten moeten, net als viertakten, wankelmotoren en wat al niet meer, gewoon aan de milieueisen voldoen. De viertakt wordt niet verboden, wankelmotoren worden niet verboden, waarom tweetakten dan wel? Hoezo gelijk behandelen?

Kijk, de milieueisen zullen hoe langer, hoe strenger worden. Vermoedelijk zal de tweetakt dan vanzelf uitsterven. Dat is al bíjna zo, want er worden nauwelijks meer nieuwe tweetakt scooters verkocht. En de viertakt zal ook vrij gauw uitsterven. In China is alles al elektrisch. Alleen oom agent rijdt op 125cctjes. Dat zal hier uiteindelijk ook wel gebeuren.
 
Ik ben niet tegen milieu eisen aan tweetakten, ik ben tegen een geheel verbod, zoals milieudefensie wil.
Dat heb ik dacht ik ook al eerder in het topic aangegeven. Ik vindt het zelfs raar, dat er nog tweetakten zonder katalysator en eisen aan de fijnstof uitstoot mogen worden verkocht.

Milieudefensie heeft een klokje horen klingelen maar weet niet waar het klepeltje hangt. Die gasten roepen uit ideologie ook zo maar wat om mensen bewust te krijgen van de smerigheid die het dagelijkse ritje naar het werk oplevert. Gelukkig wordt dit via de wet middels eisen geregeld.

Een ouderwetse tweetakt kan natuurlijk niet meer. Elektrisch heeft op dit moment de schijn van milieuvriendelijk totdat er een geitenharen sok bedenkt dat accu gemaakt moet worden en dat 1 Kwh van de centrale nog steeds vervuiling oplevert en 1 Kwh van de centrale nog steeds geen 1 Kwh aan de wieltjes van jouw voertuig is.

Ik zie zelf wel iets in stoom. Jay Leno heeft een Doblo uit 1925 die moderne emissie-eisen haalt en net zo bruikbaar is als een modernere bolide. Maar sluit de brandstofcel met zijn supergevaarlijke waterstofgas niet uit, als de productie van waterstofgas efficienter wordt en de opslag van veiliger kan dat ook een concurrent zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan