Tweetakt verenigt U zich hiero deel2

Die hadden ze, is alleen nooit in productie gegaan voor op de weg, wel in de racerij de TZ750.
Dat is een Yamaha🥴,ik bedoelde een watergekoelde Kawa,je bedoeld de KR750;)
Ze hebben wel ooit een square 4 ontwikkeld,die is helaas nooit in productie gegaan,
 
_O- oh ja is ook zo, dat krijg je met zo'n kruisbestuiving.....maar ook Kawa had zo'n prototype.
Ja zie mijn post,overigens een laagtoerig apparaat, rode gebied begint bij 7500rpm.
 
_O- oh ja is ook zo, dat krijg je met zo'n kruisbestuiving.....maar ook Kawa had zo'n prototype.
Weer wat geleerd. Het Kawa 750 square four prototype voor de weg kende ik wel. Tegenhanger voor de Yamaha GL 750. Die KR750 racer zegt mij helemaal niets. Is ook weer een totaal ander blok dan die straatmotor.
 
Goedemorgen!

Ik begeef mij hier op glad ijs ;) Maar ga het toch vragen. Ik heb helemaal niks met 2-takten, maar weet dat er veel kennis zit op het forum. Ik heb samen met een motormaatje het plan opgevat om zijn Suzuki GT380 die al meer dan 20 jaar in de schuur staat weer tot leven te wekken. Zal geen restauratie naar nieuwstaat worden, ding moet gewoon weer veilig de weg op kunnen. En de uitlaten zijn ook wel aan vervanging toe zeg maar....

En daar gaat het nou precies om. We zouden het een mooi experiment vinden om zelf expansieuitlaten te maken voor het ding. Heeft iemand hier "gegevens" over expansie uitlaten voor een GT380? Of misschien een idee hoe we een en ander zouden kunnen bepalen...?
Het blok gaat wel uit elkaar voor nieuwe keerringen op de krukas en wat we misschien nog meer tegenkomen.

Ik weet dat het een hele wetenschap is, en we hebben er geen reet verstand van. Het moet geen onderzoeksproject van jaren worden. Wij dachten dat het niet al te moeilijk moest zijn om betere uitlaten te fabriceren dan origineel. Dus dat is de insteek. We weten dat het altijd beter kan, maar dat dat ook niet altijd hoeft.
Tekenen en lasersnijden van de benodigde plaatstukkies kunnen we zelf en het lassen is ook geen probleem. Nu dus nog de info en we zijn los...

Bij voorbaat dank voor de moeite :t

Later,

Loek
PS. Als ons plan echt ontzettend dom is horen we het ook graag _O- maarja dan hebben we geen uitlaten :/
 
JanBros%20%202-stroke%201.0.jpg



je kan de uitlaat pagina ook als stand alone gebruiken door het betreffende vakje uit te vinken

meer info http://users.telenet.be/jannemie/JanBros 2-stroke 1.2.docx
 
zoiets?
Ik heb onder mijn kawa een setje Higgspeeds liggen, die doen het ook erg goed
Ja die Jollymoto uitlaten zien er goed uit. Maar voor dat bedrag wilden we ze dus lekker zelf maken, en natuurlijk omdat zelfgemaakte uitlaten de bom zijn.
 
RTFM ;)
uitlaten alleen is simpel, de rest is ook geen rocket-science
Alleen raketten zijn rocketscience ;) Maar we gaan zeker je RTFM advies opvolgen. Cilinders zijn voor ons inderdaad een gegeven, die zijn wat ze zijn. Dus daar gaan we het mee doen. Eerst maar eens kijken of we tot een uitlaat ontwerp kunnen komen.
 
nog even over uitlaten : het enige "moeilijke" is de goede speed-of-sound vinden. je kan er natuurlijk gewoon bouwen, en als bv het vermogen te vroeg komt (te laag in toeren) moet je een lagere waarde voor SoS ingeven zodat de pijp korter wordt, en omgekeerd. is natuurlijk veel werk bij een 3-cylinder.
simpelere manier is om van een gekende uitlaat voor de bewuste motor met gekend max vermogen toerental, de uitlaat op te meten, alle gegevens van die motor (timing etc) in te geven en dan met de SoS te spelen tot de totale lengte overeen komt. totale lengte is vanaf de zuiger tot aan het eind van de achterste conus. en ook de lengte tot aan het midden-gedeelte in het oog houden.

voor mijn KR1S heb ik 577 als SoS, voor de luchtgekoelde Sky-MX is het maar 456, ligt ver uiteen en dus "niet echt zo heel simpel"
 
Laatst bewerkt:
nog even over uitlaten : het enige "moeilijke" is de goede speed-of-sound vinden. je kan er natuurlijk gewoon bouwen, en als bv het vermogen te vroeg komt (te laag in toeren) moet je een lagere waarde voor SoS ingeven zodat de pijp korter wordt, en omgekeerd. is natuurlijk veel werk bij een 3-cylinder.
simpelere manier is om van een gekende uitlaat voor de bewuste motor met gekend max vermogen toerental, de uitlaat op te meten, alle gegevens van die motor (timing etc) in te geven en dan met de SoS te spelen tot de totale lengte overeen komt. totale lengte is vanaf de zuiger tot aan het eind van de achterste conus. en ook de lengte tot aan het midden-gedeelte in het oog houden.

voor mijn KR1S heb ik 577 als SoS, voor de luchtgekoelde Sky-MX is het maar 456, ligt ver uiteen en dus "niet echt zo heel simpel"
Nee.... niet simpel, wat je hierboven schrijft is al abracadabra _O- . We hebben ook een 125cc kart cilinder met bijbehorende uitlaat beschikbaar. Die liggen los op de plank. Dat allemaal eens opmeten en in de software kloppen leek ons een mooi studieproject om wat meer inzicht te krijgen in de materie.
Meteen 3 uitlaten maken en er dan achter komen dat het helemaal mis is zou wel zonde van het werk zijn....
 
Nee.... niet simpel, wat je hierboven schrijft is al abracadabra _O- . We hebben ook een 125cc kart cilinder met bijbehorende uitlaat beschikbaar. Die liggen los op de plank. Dat allemaal eens opmeten en in de software kloppen leek ons een mooi studieproject om wat meer inzicht te krijgen in de materie.
Meteen 3 uitlaten maken en er dan achter komen dat het helemaal mis is zou wel zonde van het werk zijn....
vergeet maar dat je eerste uitlaten direct spot-on gaan zijn. ze zullen wel werken, daar niet van. maar het verschil tussen 1 die werkt en een echt goede is heel groot.
en met de gegevens van die kart ben je niet veel , net daarom heb ik er 2 voorbeelden van mij bij gezet. Hoe groter de bang, hoe hoger de SoS moet zijn. je kan het een beetje zien als BMEP-afhankelijk.

als je een dyno ter beschikking hebt, kan je eventueel experimenteren met rechte pijpen om een goede SoS te vinden. een rechte pijp heb je op 1-2-3 gemaakt. en als je dan een goede hebt, en je maakt "dezelfde maar met bochten" kom je erachter dat die toch niet "hetzelfde" is en je wat pony's kwijt bent :+

kortom : in princiepe is het héél simpel, zelfs om wat extra vermogen te krijgen tov de standaard uitlaten, maar om een echt goede pijp maken ben je wel een tijdje zoet met een hoopje verschillende versies te maken.
 
Je omschrijft het goed, we hebben totaal niet de verwachting om in één keer goed te zitten. Als we al iets beter dan standaard zitten zijn we goed bezig denk ik.
Het kart cilindertje met uitlaat is slechts studiemateriaal.... en we moeten nog beginnen met studeren.
Een dyno staat helaas niet in dezelfde schuur, als ik later groot ben en een eigen werkplaats heb staat een dyno op plaats 4 denk ik, eerst draai en frees aparatuur, dan lasaparatuur en dan die dyno ;) dan kun je leuke motoren bouwen.
 
Je omschrijft het goed, we hebben totaal niet de verwachting om in één keer goed te zitten. Als we al iets beter dan standaard zitten zijn we goed bezig denk ik.
Het kart cilindertje met uitlaat is slechts studiemateriaal.... en we moeten nog beginnen met studeren.
Een dyno staat helaas niet in dezelfde schuur, als ik later groot ben en een eigen werkplaats heb staat een dyno op plaats 4 denk ik, eerst draai en frees aparatuur, dan lasaparatuur en dan die dyno ;) dan kun je leuke motoren bouwen.

Pas op met hogere toeren draaien met de standaard suzuki zuigers. Die desintegreren volledig:X net boven maximaal standaard toeren
 
Terug
Bovenaan Onderaan