tweetakt vs viertakt

2takt VS 4 takt

  • 2takt

    Stemmen: 63 21,4%
  • Heeft allebei wel wat

    Stemmen: 83 28,1%
  • 2takt? 4 takt? wat is dat?

    Stemmen: 5 1,7%
  • 4takt

    Stemmen: 144 48,8%

  • Totaal aantal stemmers
    295
Nee. Gewoon lol hebben in motorrijden, en dan hoeft het niet persé hard te gaan.

Echt waar.

Je kunt best lol hebben op een motor en toch niet lopen te 'scheuren'.

Misschien niet op een 2takt, maar het kan wel })

Btw succes met oplappen van je fiets (serieus).

ja voor gewoon te toeren is idd 4takt beter, dat ga je mij natuurlijk niet horen zeggen
maar die lol met te toeren heb ik dus niet,
gelukkig maar dat mensen kunnen verschillen op dat gebied en idd, op een 2takt gaat toeren toch zowiezo niet ;)
 
Ik heb al wel geleerd dat het écht zo zo veel uit maakt wat je rijd maar hoe je het rijd...
True, vorig jaar een circuitdag (5 sessies x20 min) op Zandvoort gehad, en een oude bierbuik reed verreweg het snelste van iedereen .. en dan ook nog slechts op een RF900. _O-
 
Draai je de zaken niet een tikje om nu? Volgens mij is het tweetakt dat verdwenen is in de annalen van de geschiedenis en houden jullie vast aan "das war einmal"........

Was het niet de Trabant die ook een tweetaktmotor had? Overigens niks mis mee hoor...... :+

:}
 
>>
Draai je de zaken niet een tikje om nu? Volgens mij is het tweetakt dat verdwenen is in de annalen van de geschiedenis en houden jullie vast aan "das war einmal"........

>>>



das mss allemaal waar maar ik stoor mij nog altijd aan het feit dat 4takts not even close komen qua gewicht aan een 2takt. éénmaal als ze dat kunnen zullen ze uiteindelijk op alle gebied beter worden.

ik was met mijn rs250 rijklaar met mij erop NET onder de 200kg, met 4takt heb je zelfs maar weinig sportmotoren die daar onder geraken zonder rijder ..
 
Ik ben nog gewoon aan het meelezen,maar blijkaar speelt het hormoongehalte hier ook een grote rol. :]
dat dat ik als vrouw zijnde meschien wordt vergeleken met een kalf zie ik als een metafoor.Dus niet als zijnde een ego kwestie maar ja.Blijkbaar zal de leeftijd ook wel mee spelen. :+
En hoe iedereen rijdt/scheurt op de motor moet toch iedereen zelf weten.
zoals ik al eerder schreef.gelukig zijn we niet alle maal het zelfde.
Sorry maar moest het even kwijt.
jacqueline


Volgens mij heeft niemand je -als vrouw- uitgemaakt voor "Kalf". Dan zou Mrs Gobert op de Bimota Vdue, zie foto hierboven ergens, dat ook moeten zijn. Volgens mij gaat de discussie daar niet over. Als dat wel het geval zou zijn geweest, had ik afgehaakt.
 
Draai je de zaken niet een tikje om nu? Volgens mij is het tweetakt dat verdwenen is in de annalen van de geschiedenis en houden jullie vast aan "das war einmal"........

Was het niet de Trabant die ook een tweetaktmotor had? Overigens niks mis mee hoor...... :+


Oh, ik heb ook een stelletje viertakten. De meest spannende, veeleisende, rewarding fiets is en blijft echter m'n tweetakt.
 
ja, jammer dat da misbegrepen wordt, ik wou gewoon naartoe dat echt iedereen een 2takt kan onderhouden en dat jullie dat kostbare tijd vinden kan mss wel zijn maar
ik weet niet hoe jullie ervaring is maar ik heb alleszins al slechte met zogenaamde gediplomeerde mechaniekers ...

als je'r niet zelf op staat te kijken kan je het niet vertrouwen en ze kunnen je echt alles aansmeren. het onderhoud van een tweetakt hoeft niet perse erg regelmatig te zijn,
zet de oliepomp wat rijk en je kan 20 000km rijden zonder probs
 
Volgens mij heeft niemand je -als vrouw- uitgemaakt voor "Kalf". Dan zou Mrs Gobert op de Bimota Vdue, zie foto hierboven ergens, dat ook moeten zijn. Volgens mij gaat de discussie daar niet over. Als dat wel het geval zou zijn geweest, had ik afgehaakt.

bedankt voor de zeer duidelijke uitleg ;)
 
zet de oliepomp wat rijk en je kan 20 000km rijden zonder probs
Maar neem wel een setje bougies mee. _O-

WB had altijd een sleutel en bougies bij zich na een ervaring met de Jawa 640, RGV 250
en de Honda CR500. Vooral als je een beetje legale snelheden aan gaat houden. O-)

P1010020.jpg
 
mwa, mijn eerste setje bougies 12000km , is niet slecht toch ?
das het probleem ook, vele mensen kunnen zich niet inhouden met een 2takt, hetzij om ze een beetje meer puissance te geven (hoe moeilijk is dat niet om eraf te blijven, hij kan altijd ietsje harder ! ) en anderzijds om je aan de legale snelheid te houden ... dan was de mijne wellicht ook nog altijd rollende -O-
 
mwa, mijn eerste setje bougies 12000km , is niet slecht toch ?
das het probleem ook, vele mensen kunnen zich niet inhouden met een 2takt, hetzij om ze een beetje meer puissance te geven (hoe moeilijk is dat niet om eraf te blijven, hij kan altijd ietsje harder ! ) en anderzijds om je aan de legale snelheid te houden ... dan was de mijne wellicht ook nog altijd rollende -O-
Mijn laatste bougie ging overigens kaduuk met vol gas.
Erg vervelend met een 1 pitter 500 cc. ;)

Gelukkig was het niet de zuiger, want zo leek het.
Die ging pas 2-3 maanden later. :+
 
das mss allemaal waar maar ik stoor mij nog altijd aan het feit dat 4takts not even close komen qua gewicht aan een 2takt. éénmaal als ze dat kunnen zullen ze uiteindelijk op alle gebied beter worden.
ik was met mijn rs250 rijklaar met mij erop NET onder de 200kg, met 4takt heb je zelfs maar weinig sportmotoren die daar onder geraken zonder rijder ..

Zoals de Engelsen zeggen: you can't have your cake and eat it too. De 4takt biedt specifieke voordelen door de manier waarop hij werkt, maar is door z'n bouw nu eenmaal zwaarder. Daar is weinig aan te doen.
Overigens: een 4takt met een bepaalde cylinderinhoud hoeft niet veel zwaarder te zijn dan een 2takt.
Probleem is veel meer dat hij minder piekvermogen levert. (maar wel een bredere powerband heeft en betrouwbaarder is) Volgens mij gaat dat op voor alle 4takts t.o. 2takts.
Probleem is dat bij een 250cc de verschillen qua vermogen (en inderdaad het extra gewicht) wel érg merkbaar zijn, dat gaat al veel minder op voor fietsen met grotere cyl.inhoud.
De vraag is dan wanneer dat extra gewicht echt meespeelt. Een moderne 600cc supersport levert rond de 120 pk en weegt ergens rond de 160 kilo. Ik hoor weinig mensen klagen dat ze te zwaar zijn in verhouding tot het geleverde vermogen. Voor een dikke toerbuffel speelt dat al helemaal niet mee.

Ik denk dat we weer eens appelen met peren aan het vergelijken zijn.
Een 2takt heeft een duidelijk ander karakter dan een 4takt. Beiden hebben specifieke voor- en nadelen. De verkoopcijfers (ja, in de periode dat beide types volop leverbaar waren....) gaven al aan dat de 2takt z'n langste tijd had gehad. Waarom? Omdat veel motorrijders nu eenmaal bepaalde behoeftes hebben, waar de 2takt gewoon niet aan kon voldoen. Een paar maanden geleden reden testers van een motorblad naar Spanje op twee 250cc 2takten. Dat viel niet mee......
Zou ik op zo'n nerveuze en toch best onderhoudsgevoelige 2takt elke dag naar m'n werk willen rijden en toerritten willen doen? Neuh......geen haar op m'n hoofd.

Ff een keertje een half uurtje op zo'n Vdue raggen? Och, voor één keertje dan...... 8-)
 
Nee, maar op een weinig nerveuze en betrouwbare MZ, om er maar 1 te noemen, zou je heel goed elke dag naar je werk kunnen en in de weekends lekker lange stukken kunnen rijden, ook op 120 per uur op de snelweg, ook met passagier, zonder problemen. Hij kan weliswaar geen 200/uur, maar ik hoef ook niet zo nodig in "blik op de weg" .
Ik doe dit met een 300, maar er zijn ook mensen die regelmatig 150/uur uit een MZ 250 halen.
Het enige probleem van de MZ is, zoals ik al eens eerder schreef, dat de tank verschrikkelijk lelijk is.
Ik heb niks tegen 4-takt, hoor. Heb ze ook jarenlang gereden. Gebroken klepstelboutje in een BMW, verbrande uitlaatklep op een Sanglas, uitgelopen krukaslagers op een Dnjepr....
Veel van mijn motorvriendjes rijden ook 4-takt, en ze hebben per maand meer problemen dan ik in een jaar.
Groeten,
Eduard
 
Zoals de Engelsen zeggen: you can't have your cake and eat it too.

true :)

Ff een keertje een half uurtje op zo'n Vdue raggen? Och, voor één keertje dan...... 8-)[/

misschien draai je wel bij ;)

nee klopt wel allemaal wat je zegt, 2takt moet je ook voor pure fun gebruiken. ik vergelijk het gewoon ff op dat gebied jij vergelijkt op duurzaamheid en ver toeren
doe ik toch nooit maar dagje ardennen (en heb er veel gehad met mijn rs) brachten nooit problemen, frankrijk is natuurlijk |(

maar gewoon nog ff 1 ding, een 4takt 600'tje weegt al vlug 175kg ECHT Droog en rijklaar een goei 190kg en dat vind ik het nog altijd moeilijk om mij bij neer te leggen

maar das idd dan erg persoonlijk, ik weeg maar een pluimke dus kan ik dat voordeel extra in de verft zetten met een 2takt en das niet alleen meer fun maar persoonlijk vind ik het zelfs veiliger (met slechts 250cc uiteraard !) , wendbaarder en rapper stilstaan en heel vergevend (voor highsiders bv)
meningsverschillen :z
 
Precies die RG's zijn ook fun dingen, elke keer als ik weer een ritje heb gemaakt stap ik met een enorme smile af
 
Nee, maar op een weinig nerveuze en betrouwbare MZ, om er maar 1 te noemen, zou je heel goed elke dag naar je werk kunnen en in de weekends lekker lange stukken kunnen rijden, ook op 120 per uur op de snelweg, ook met passagier, zonder problemen. Hij kan weliswaar geen 200/uur, maar ik hoef ook niet zo nodig in "blik op de weg" .
Ik doe dit met een 300, maar er zijn ook mensen die regelmatig 150/uur uit een MZ 250 halen.
Het enige probleem van de MZ is, zoals ik al eens eerder schreef, dat de tank verschrikkelijk lelijk is.
Ik heb niks tegen 4-takt, hoor. Heb ze ook jarenlang gereden. Gebroken klepstelboutje in een BMW, verbrande uitlaatklep op een Sanglas, uitgelopen krukaslagers op een Dnjepr....
Veel van mijn motorvriendjes rijden ook 4-takt, en ze hebben per maand meer problemen dan ik in een jaar.
Groeten,
Eduard

Sanglas, Dnjepr, een Beemer museumstuk, ... Je haalt er ook de beste viertaktvertegenwoordigers uit :? Ik rij al twaalf jaar viertakt zonder het minste probleempje. Bekijk trouwens de maar eens langeduurtesten van deftige merken (Japanners, Hinckley Triumph, Aprilia viertakt, BMW). Nooit problemen en de opgedraaide blokken zien er nog als nieuw uit na 60000km.
 
Zo wordt hij iha ook gebruikt. Uurtje, mischien iets langer. Zo'n brommer moet je erbij hebben.

Toch heb ik zo'n 70.000 km. gereden op een Kawa 750 H2 (3-cilinder 2-takt). Ook vakantie's in Duitsland waren geen probleem. :] :]

De 4-takten uit die tijd waren zeker ook niet zaligmakend; de huidige 4-takten zijn natuurlijk doorontwikkeld en hebben veel minder onderhoud nodig.
 
Tja.

Zeg.

Als ik nou eens beweer dat de gemiddelde 2takt fan in dit topic minstens 40+ is, zit ik er dan erg naast?

Gna ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan