Wordt veel geschreven hier, maar vanuit m.i. ook veel halve waarheden..
Feit:
Zolang je motor conform de eerste uitlevering is (ofwel typegoedkeuring), is er vrijwel niets aan de hand (behalve Oostenrijk, bepaalde passen ivm geluid.. Ook bij standaard motoren met typegoudkeuring).
Bij eerste uitlevering horen inderdaad ook reflectoren, dat iedereen zo'n ding eraf smijt is een ander iets..
Ga je echter 'modificeren', dan loop je vermeerder en een steeds grotere kans op bekeuringen.. Als ik kijk naar de duitse wetgeving:
....een goedgekeurde LED koplamp, die moest verwijderd worden + bekeuring en mocht niet verder rijden voordat er een orginele was geplaatst....
Correct.. Is het conform uitlevering fabrikant mag het (bijv. BMW geloof ik heeft LED als OEM), zo niet kan het niet zonder papieren (zie hieronder). het bejubelde E nummer zegt niets en is een compleet hardnekkig fabeltje onder een grote groep...
Wanneer er een E nummer instaat met type nr goedgekeurd voor de betreffende motor is er niks aan de hand, misschien is een soort Tuv keuring zoals in Duitsland nog niet zo gek daar zijn alle goedgekeurde veranderingen op je kenteken genoteerd.
Bijna juist...
Het ingeslagen nr. in vervangingsonderdelen is een nummer met een KBA aanduiding. Heeft niets te maken met het E nummer, is nietszeggend.
Indien het KBA nr. erin staat, moet je:
Aan kunnen tonen middels papieren (ter plekke) dat het voor dat specifieke merk en model gemonteerd mag zijn, of;
Je kunt met de KBA papieren naar de technische keuring en het vervolgens op kentekenbewijs laten vermelden. Scheelt je meeslepen van de papieren, nadeel is dat elke verandering naderhand weer technisch gekeurd moet worden en hetzelfde riedeltje omtrent kentekenbewijs moet worden doorgevoerd..
Bij spiegels en knipperlichten geldt dit weer niet. Bij bijv. spiegels, deze moeten een (glas)diameter hebben van minimaal 78 mm en knipperlichten moeten een x aantal keer knipperen per minuut.. Knipperlichten in het achterlicht mag dan weer niet, volgens mij moest daar iets van 20 cm tussen zitten (links en rechts). Dit laatste kan ik niet 100% verifiëren..
Of gewoon bij de action oid voor €1,- en alleen dragen bij pech
Die van de action fladderen lekker achter je aan, die van MO zijn degelijker (wellicht ook wel 25x zo duur overigens als van da ac tion
) hebben een rits en stretch.. Trek je aan en vergeet je, laat maar zeggen. Ik draag zo'n ding er vrijwel altijd over, die action dingen vergeet ik nogal eens + ik zou zogenaamd meer opvallen in het verkeer met zo'n hesje (complete bullsh...t hebben studies aangetoond (heb ik wel eens gelezen ergens) maar dat geeft m'n eega dan weer een beter gevoel als ik de deur uitloop)
Het technische gedeelte hoef je niet aan te nemen van mij, maar woon al 20+ jr 'über die grenze' en met o.a. 5 motoren, auto, 4 aanhangers en nog meer rijdend materieel sta ik meer dan regelmatig bij de technische broeders van de TÜV/DEKRA/GTÜ en dergelijk partijen.. Sterker nog, mag vanmiddag weer eens opdraven voor een 750 kg (motor)aanhanger...
Heb ondertussen wel een redelijk beeld erbij wat de afkeurpunten zijn bij motoren en hoe het e.e.a. in elkaar steekt..