Twijfel mbt aanschaf Jawa 350cc/zijspan 1992

Goaner

Die hard MF'er
18 nov 2008
324
0
Hallo allemaal,

Ik heb een Jawa 350cc zijspan combi (1992) op het oog. Ik heb totaal geen ervaring met zijspan rijden en ben eigenlijk ook niet zo bekend met het merk Jawa.

Valt er iets te zeggen over de " algemene betrouwbaarheid" van Jawa's en zijn er dingen waar ik bij het bekijken / proefrijden in op moet letten?

Mijn vraag is vrij algemeen, maar misschien kunnen jullie mij een beeld geven?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze zo'n twee jaar lang gereden:

jawa-1.jpg


Ook een 92-er.

Hij had lang stilgestaan dus wat problemen met vervuilde benzinekraan en carburateur en nieuwe accu en zo maar niet echt schokkend.
Starten is een beetje vreemd want je schakelpook is tevens kickstarter maar alles went. De techniek is simpel, gewoon een grote brommer. Met aan paar schroevendraaiers en steeksleutels ben je helemaal klaar. Onderdelen zijn niet duur. Benzinekraan 15 euro, bobine (ooit eentje defect gehad) 20 euro.
Je rijdt waarschijnlijk op mengsmering (of je moet een model met oliepomp treffen) die je zelf mag mengen aan de pomp. Fles olie en een tabelletje in de zijspan, zoveel benzine getankt = zoveel olie toevoegen.
Het gaat niet hard, zonder passagier in de bak 100 km/uur maar daarom niet minder leuk.

Na de opstartproblemen heeft het dingetje altijd prima gelopen. Drie maanden stilgestaan vanwege de winter, twee keer kicken en lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze zo'n twee jaar lang gereden:

[afbeelding]

Ook een 92-er.

Hij had lang stilgestaan dus wat problemen met vervuilde benzinekraan en carburateur en nieuwe accu en zo maar niet echt schokkend.
Starten is een beetje vreemd want je schakelpook is tevens kickstarter maar alles went. De techniek is simpel, gewoon een grote brommer. Met aan paar schroevendraaiers en steeksleutels ben je helemaal klaar. Onderdelen zijn niet duur. Benzinekraan 15 euro, bobine (ooit eentje defect gehad) 20 euro.