Twijfel mbt aanschaf Jawa 350cc/zijspan 1992

Goaner

Die hard MF'er
18 nov 2008
324
0
Hallo allemaal,

Ik heb een Jawa 350cc zijspan combi (1992) op het oog. Ik heb totaal geen ervaring met zijspan rijden en ben eigenlijk ook niet zo bekend met het merk Jawa.

Valt er iets te zeggen over de " algemene betrouwbaarheid" van Jawa's en zijn er dingen waar ik bij het bekijken / proefrijden in op moet letten?

Mijn vraag is vrij algemeen, maar misschien kunnen jullie mij een beeld geven?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze zo'n twee jaar lang gereden:

jawa-1.jpg


Ook een 92-er.

Hij had lang stilgestaan dus wat problemen met vervuilde benzinekraan en carburateur en nieuwe accu en zo maar niet echt schokkend.
Starten is een beetje vreemd want je schakelpook is tevens kickstarter maar alles went. De techniek is simpel, gewoon een grote brommer. Met aan paar schroevendraaiers en steeksleutels ben je helemaal klaar. Onderdelen zijn niet duur. Benzinekraan 15 euro, bobine (ooit eentje defect gehad) 20 euro.
Je rijdt waarschijnlijk op mengsmering (of je moet een model met oliepomp treffen) die je zelf mag mengen aan de pomp. Fles olie en een tabelletje in de zijspan, zoveel benzine getankt = zoveel olie toevoegen.
Het gaat niet hard, zonder passagier in de bak 100 km/uur maar daarom niet minder leuk.

Na de opstartproblemen heeft het dingetje altijd prima gelopen. Drie maanden stilgestaan vanwege de winter, twee keer kicken en lopen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze zo'n twee jaar lang gereden:

[afbeelding]

Ook een 92-er.

Hij had lang stilgestaan dus wat problemen met vervuilde benzinekraan en carburateur en nieuwe accu en zo maar niet echt schokkend.
Starten is een beetje vreemd want je schakelpook is tevens kickstarter maar alles went. De techniek is simpel, gewoon een grote brommer. Met aan paar schroevendraaiers en steeksleutels ben je helemaal klaar. Onderdelen zijn niet duur. Benzinekraan 15 euro, bobine (ooit eentje defect gehad) 20 euro.
Je rijdt waarschijnlijk op mengsmering (of je moet een model met oliepomp treffen) die je zelf mag mengen aan de pomp. Fles olie en een tabelletje in de zijspan, zoveel benzine getankt = zoveel olie toevoegen.
Het gaat niet hard, zonder passagier in de bak 100 km/uur maar daarom niet minder leuk.

Na de opstartproblemen heeft het dingetje altijd prima gelopen. Drie maanden stilgestaan vanwege de winter, twee keer kicken en lopen.

Oke dan, kijk wist niet eens dat het een 2-takt is -schaam schaam-.. Maar qua onderhoud valt het allemaal wel mee dus, als ik dat zo lees, da's goed!

Iets anders dat voor mij ook wel van belang is, is het feit dat dit een 2-takt is. Rijdt dat dan niet tamelijk duur? Ik weet niet wat het verbruik is van deze motor, maar 2-takts benzine is ook niet echt goedkoop ofzo.. Als student zijnde zit ik niet echt in de slappe was...

-edit-

Mooie fiets trouwens :)
 
Laatst bewerkt:
Oke dan, kijk wist niet eens dat het een 2-takt is -schaam schaam-..

:o

Iets anders dat voor mij ook wel van belang is, is het feit dat dit een 2-takt is. Rijdt dat dan niet tamelijk duur? Ik weet niet wat het verbruik is van deze motor, maar 2-takts benzine is ook niet echt goedkoop ofzo.. Als student zijnde zit ik niet echt in de slappe was...

Je tankt gewoon benzine en mengt zelf olie bij, (zie ook het verhaal van Teevee.)

Wat het verbruik is van zoon apparaat zou ik niet weten.
 
Laatst bewerkt:
full

mijn brik.
waar je op kan letten is speling op de achtervork (en voorvork) en/of dat die niet krom is
full
.
verder zijn deze en die van teevee met nieuwe type motorblok, van 92 verwacht ik dat die van jou dat ook is.
betekend dat je synthetische olie kan mengen en als je langere tochten maakt brand de uitlaat schoon e.d dus niet meer ontkolen.
solo rijden jawa's 1:22 tot 1:24, met span zat die van mij op ong 1:17 a 1:18 geloof ik.
hier nog veel info te vinden over jawa:
jawa mengsmering en meer gezelligheid.

tip ga eerst oefenen op lege parkeer plaats, bak komt erg snel omhoog in rechterbocht, had er normaal 40 a 50 kg zand in liggen
 
Laatst bewerkt:
verder erg leuk om mee te beginnen met zijspan rijden. als ik alleen was geweest had ik hem niet weggedaan.
snelste wat ik gereden heb is 105 km/u, reed het lekkerst tussen de 70 a 80 km/u.
en afgelopen winter in de sneeuw was helemaal gaaf.
onderdelen zijn spot goedkoop, onderhoud is makkelijk. motor heb ik nog als ik hem regelmatig gebruik is het 2 a 3x trappen en lopen en na langer stilstaan is het 6x trappen en lopen, dingen heeft verder wel kuren maar blijft rijden.
 
Een jawa is op zich niet slecht. De zwakke punte zijn er wel uit te halen maar ik zou zelf een zijspan niet aan de laatste typen(638-641) knopen ivm het slappe frame en slappe achterbrug.
De 634 (ouder) zou 'speciaal'voor spanrijden gemaakt zijn, en misschien hebben die een sterkere achterbrug/frame. ik zou 't graag eens willen zien.
zo'n echt oudere rode jawa met bijbehorend velorex span uit jaren 50-70- is natuurlijk een topper!
 
Ik heb een 640 en 634 en uiterlijk lijken de frames bijna hetzelfde, moet wel zeggen dat de achtervork van 640 krom was en nu zit er een 634 achtervork in en is gewoon recht gebleven, mischien andere dikte van buizen of materiaal oid?
 
Ik heb een 640 en 634 en uiterlijk lijken de frames bijna hetzelfde, moet wel zeggen dat de achtervork van 640 krom was en nu zit er een 634 achtervork in en is gewoon recht gebleven, mischien andere dikte van buizen of materiaal oid?

Vertel het ons, je hebt ze nog beiden?

Als TS een goedkoop en leuk span wil, is een MZ combi misschien ook een goed (beter) alternatief.
Ook hierover is op dit forum veel te vinden :9
 

Yep, precies, deze is het!

Verder allemaal bedankt voor jullie input! IK had wel verwacht dat zijspan rijden niet eenvoudig is, maar wist niet dat die bakken zo snel omhoog komen!

Verder wacht ik nog even op reactie van de verkoper, dan kan ik heb eens gaan bekijken :)
 
Wel, een zijspanmotor krijgt geweldig op z'n donder en een jawa frame is niet het stijfste dus kijk goed of het frame recht is(eigenlijk nergens voor nodig, vrijwel alle frames trekken krom door zijspanrijden), speling op de wielen, achterbrug, vorkpoten en balhoofd, en natuurlijk spaken in met name het achterwiel. Op al deze delen komt erg veel kracht te staan die je bij solo gebruik niet hebt.
Verder moet het blok netjes lopen en de laderij(zwak punt) moet in orde zijn.
Let op evt. scheurtjes in balhoofd, achterbrug en andere plekken in't frame en denk intussen nog eens goed na of deze machine aan jouw eisen/volwachtingen voldoet.
 
En natuurlijk, als het je eerste zijspan is, gooi er dan een cursusje tegenaan of ga een middagje spelen op een parkeerplaats met en ervaren zijspanrijder.
Je zult niet de eerste zijn die bij de eerste rit in de sloot / heg / auto van de buurman eindigt.
 
Tja Willem, ik denk dat de verkoper zich stil houd in de hoop op een hoger bod.....
 
ik zou zowieso nooit ongezien een bod uitbrengen op een zijspancombi, om boven genoemde punten..
En als ik zelf een advertentie zet, neem ik biedingen van mensen die de motor niet live hebben gezienook niet serieus.. ;)
 
ik zou zowieso nooit ongezien een bod uitbrengen op een zijspancombi, om boven genoemde punten..
En als ik zelf een advertentie zet, neem ik biedingen van mensen die de motor niet live hebben gezienook niet serieus.. ;)

Ik heb dan ook geen bod gedaan, ik heb hem per mail verzocht om een afspraak te maken en nummers uit te wisselen.

Sowieso vervelend als een verkoper geen telefoonnummer vermeldt..
 
yup, staar je niet dood op deze fiets, er komen zat andere.
jawa's moeten vaak lang wachten op een andere eigenaar en zijspanbakjes zijn los volop verkrijgbaar(net als kleinere voortandwielen)
voel je 'm?
jawa van internet ca. 200 euro.
evt. aanpassingen(634 achterbrug *D ) en ander achterstallig onderhoud ca. 100 euro.
spanbakkie van internet 250 euro.
Dagje aanbouwen en toesporing uitlijnen (ca. 15mm) en rijden!
(dan nog even vlucht bijstellen en er mee op vakantie!)
 
Terug
Bovenaan Onderaan