twijfel over sp-1.....advies?

1_4_the_road

Rookie
12 aug 2003
6
0
leiden
Na yamaha SZR 600, buell X1 (3 x af gestuiterd en altijd begrepen dat dat scheepsrecht is, en om "rustiger te gaan rijden"), een BMW R1100R (gekocht)ben ik tot de conclusie gekomen dat alhoewel de BMW perfect is voor de lange stukken (bij voorkeur zonder bochten)naar de GP's, ik toch weer sportiever wil gaan rijden.

Nu loop ik al een jaar te twijfelen over een SP-1, en alsof de Heer er mee speelt, staat er een plaatje van een SP-1 te koop, jaar 2000, 16.000 kilometertjes gelopen, frame strak, geen krassen, geen deuken in het balhoofd, nieuwe tandwielen, ketting en banden, kortom, showroomstaat voor geen gekke prijs.

Volgende vragen:
- kwaliteit van een SP-1 na 16.000 km: welke revisies komen er aan? als iemand hier ervaring mee heeft: graag bericht
- rij-ervaringen: wil absoluut een V-twin, maar wat is de mening van kenners als jullie: is de SP-1 een b-tje te rijden, of moet je werkelijk GP talent hebben om deze fiets onder controle te houden? Heb er een stukkie op mogen rijden, en dat viel mij niet tegen. 15 minuten zegt echter niet veel.
- overige ervaringen met de SP-1: goed of slecht

Ik hoor het wel, ride safe, B 8-)
 
Hoi,

Ik rijd zelf ook een SP1. Ik vind dat je voor deze fiets geen GP ervaring nodig hebt hoor...daarentegen vind ik het wel verstandig dat je al langer motor rijdt. Vind het absoluut geen beginnersfiets.
Hij heeft een geweldig koppel en met een powercommander valt het benzine verbruik ook best mee. Ik ben zelf, over het algemeen, een redelijke rustige rijder, en de SP1 heeft er echt geen moeite mee. Ook als je in de racemodus gaat vind de SP1 alles best. Het enige nadeel vond ik zijn benzineverbruik zonder powercommander.
De mijne heeft ongeveer dezelfde km stand, dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.
 
Waarschijnlijk een rare opmerking maar je hebt erg weinig snelheidsbeleving op deze motor met originele uitlaten eronder. maw je rijd erg makkelijk, erg hard zonder dat je het in de gaten (of er lol van) hebt
 
DOEN, na alle stukgatie verhalen is de sp1 mijn droommotor geworden.
(wel in het rood)
en met 16000 km op een honda hoef je je volgens mij over revisie geen zorgen te maken!
DOEN!
en veel :] plezier
 
Nou kerel,een goede keus ( ps. die van mij staat te koop zie G&G .
Het is een fantastische fiets, hangt er van af wat je er mee wil!
Je kan er verschrikkelijk hard mee gaan maar het is wel werken geblazen!!
minpunten sp1 : - Injectie ( on/off effect-verbruik)
- hard afgeveerd en vering moeilijk af te stellen!
- zware fiets.
- Warmteproductie c.q. afgifte.
Goede punten : - lekkere koppelkromme + gearing.
- fantastische remmen
- goed frame ( stijf).
- goede zitpositie.
geschikt voor: snelle ritten op mooi asfalt
snelle bochten
Circuitdagen ( of dergelijke rijstijl).
Absoluut niet geschikt voor: - cruisen
- Stad
- Mickey mouse circuits.
Honda betrouwbaarheid & afwerking+ betaalbaar.


Veel succes!!!!!!
 
Verbruik is bij de mijne geen -punt meer, mits powercommander kan ik nu makkelijk met m n benzinetank van 18L 240km ver rijden.
Hangt af van de rijstijl, heb ook powerc. 3( + mapping), snelweg (op reis) snelheid ca. 160-180 max. 220km.
Op assen 120 km, dan resevelampje.
Het is beter met de pc.maar het blijft toch een dorstige fiets ( als ik het vergelijk met mijn vrienden, mille, gsx r1000,r1,tl1000s.).
 
32075
Van iemands zwak moment profiteren ja
:+
 
Kan ik me iets bij voorstellen, je moet een stukje kunnen sturen om met een sp1/2 de mille te volgen, de mille stuurt in de standaardversie beter dan de sp1/2,spreek uit ervaring (ps. tijd op Assen met de sp1 : 1.34,9, sneller=kattebak).
 
goeie fiets kopen dat ding
verbruik kan tegen en mee vallen gemiddelt verbruik bij een beetje sturen op de a4 zit ik aan 1:12 en rustig (+/- 130-140) op de snelweg heb ik ook 1:17 gehaald zonder powercommander!!
wat betreft betrouwbaarheid,kheb m vanaf maart ben nu 12000 verder en nog geen probleem tegengekomen :} :} :} :} :} :}
 
Kan ik me iets bij voorstellen, je moet een stukje kunnen sturen om met een sp1/2 de mille te volgen, de mille stuurt in de standaardversie beter dan de sp1/2,spreek uit ervaring (ps. tijd op Assen met de sp1 : 1.34,9, sneller=kattebak).

Hehe... zo bedoelde ik het niet... ik heb LETTERLIJK rondjes om ze heen gereden..
(stonden naast elkaar te wachten bij een tankstation... die kans heb ik maar ff gepakt... *D )
 
Sp1 is echt geweldig
Beste 2 cilinder waar ik op heb gereden.
Ik vind hem beter als een mile of duc 916 sp (soory jongens is mijn mening)

Kan bijzonder goed geluid uit komen, veel kracht onderin en houd zijn waarde aardig. (had een akropovisch voor naar achteren open pijp)

Rijd erg lekker, vooral in de bochten. Alleen wat stug. Weinig trillingen.
Onderhoud ??? Grote beurt om 10.000 km af en teo kleine beurtjes niet bijzonder veel hoor

Nadeel zuipt veel om de 150 km op reserve.

Conclusie
bijzondere motor, je ziet ze niet erg veel en je hebt veel bekijks net als op je buell.
suc6 ermee
;)
 
heb sp2 gereden
de max
alleen voor mij denk ik ergens te heftig!heb er ongeluk mee gehad waar ik niets kon aan doen
anders reed ik er zeker nog mee
kijk eens niet naar dat verbruik!als je 10000 euros kan uitgeven voor een luxe artikel dan kijk je toch niet naar het verbruik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
rijdt wel hard, strak, en rustig rijd je er niet mee
als je denkt dat je rustig rijd kijk je op de teller en rijd je beslist 200................
en met een degelijke demper maakt ie een hemels geluid
een topfiets!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!zeker doen
 
maatje van me heeft een sp2 toffe fiets maar de kleur is niet mooi ik houd van rood maar ja het is maar goed dat smaken verschillen! Verder kan ik je alleen maar zeggen dat het een wereld fiets is en dat je hierna geen 4 pitter meer wil!
 
16000 km? man dat is niets. ik heb 60.000 km op mijn Honda VFR staan. ok is wel een V4 ipv een V2, maargoed. nooit wat mee gehad. honda is eigenlijk altijd betrouwbaar.

mijn volgende motor gaat misschien ook een SP1 worden. zit nog te twijfelen, of een SP1 of een nieuwe CBR 600 RR.. (jah. weet ik 2 compleet verschillende motoren)
 
heb sp2 gereden
de max
alleen voor mij denk ik ergens te heftig!heb er ongeluk mee gehad waar ik niets kon aan doen
anders reed ik er zeker nog mee
kijk eens niet naar dat verbruik!als je 10000 euros kan uitgeven voor een luxe artikel dan kijk je toch niet naar het verbruik!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
rijdt wel hard, strak, en rustig rijd je er niet mee
als je denkt dat je rustig rijd kijk je op de teller en rijd je beslist 200................
en met een degelijke demper maakt ie een hemels geluid
een topfiets!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!zeker doen
Mensen,mensen,
Misschien denk ik anders dan jullie( Belg wonende in Nederland), het gaat hem hier absoluut niet om de centen maar om het geleverde pk/koppel/prestaties per verbruikte liter!!!
Objectief moet je toegeven dat rechtstreeks rivalen( twins zoals de mille,duc etc..)quasi dezelfde prestaties leveren met veel minder dorst!!( met 3/4 cyl.motoren is dit nog veel frapanter zie R1, gsx 1000 om maar enkele te noemen).
I rest my case! (doet niets af van zijn kwaliteiten, maar merken/typeblind zijn laat een open blik niet toe).
spyro.
 
Laatst bewerkt:
Honda's staan over het algemeen bekent als verbruiksfietsen. Over het algemeen gebruiken ze meer als soortgelijke fietsen, maar het grote voordeel van honda is dat ze erg goed zijn en bijna nooit problemen opleveren. Ik zou trouwens de keuze van een fiets niet af laten hangen van het verbruik, zou het alleen mee nemen in de beslissing.
 
Mocht je nog niets gekocht hebben, ga eens een proefrit maken in Tiel bij Tolboom motoren. Heb daar ook proefrit gemaakt en was meteen verkocht. heb zelf een SP1 in Apeldoorn gekocht vanwege inruil. In Tiel gaan ze sluiten en staat 'ie voor een scherpe prijs. En een niet veel voorkomende zilvere kleur. :)
 
De mijne staat ook te koop. T'is een zwart/rode, 16000 km, sportdempers en datatool alarm (scm gekeurd). Ik doe hem weg omdat ik veel last heb van rugkrachten en dus op zoek ben/ga naar een sportieve tour.
 
Terug
Bovenaan Onderaan