Twijfelaar

MotoManiaC

MF'er
15 jul 2002
50
0
Katwijk aan Zee
Ik zit ook heel erg te twijfelen wat ik nou moet doen.......ik rijd al n tijd op n schakelbrommer (Aprilia RS50) en ben al jaaaaren gek van motoren. :]

NOU WIL IK BINNENKORT VOOR RIJBEWIJS GAAN LESSEN...maar de vraag is nog....WELKE???? :?

Iedereen in mn omgeving zegt eerst je B dan je A, maarja, mn gevoel zegt t anders.
K ben die t oppassen voor rollerbankcontroles ook meer dan beu........(welke idioot gaat nou met n 6-bak 45km/h rijden, de politie ziet me nu ook al aan voor motor hoor, daar niet van....)

Ik zie t al weer voor me, ik de enige die n autorijbewijs heb terwijl ik niet eens zo'n kist op wielen wil en dan elke keer met uitgaan Bobben......dan ben ik altijd de lul (lastig als je een van de oudsten bent)....

ik TWIJFEL ME DOOD :? , ik wil over 2 weken mn theorie gaan halen en gelijk een afspraak maken om te lessen.........maarja, wat adviseren JULLIE :} ??????



(ik zag al soortgelijke reply's in t topic money money money, maarja, reply's over t rijbewijs zijn eigenlijk off-topic in dat geval)
 
Gewoon eerst A doen!
Heb ik ook gedaan, ik wil nu ook graag koekblikrijbewijs maar dat kan wachten.

Heb nog geen spijt van eerst A halen gehad want motorrrijden is echt leuk! (zelfs wel met 25kW).
 
Volgens mij weet je zelf al wat je wilt. :]
Je kan beter een lijstje maken voor jezelf met voordelen tegen nadelen en dan zie je vanzelf wat het beste is.
 
Nou ik heb mijn A en niet mijn B rijbewijs. Iedereen zei oook ga nou eerst je B halen, maar ja ik ben eigenwijs he.

Ik moet je zeggen het bevalt me prima en ben nu aan het lessen voor mijn B. Je doet er misschien voor je A iets langer over dan de gemiddelde motorijder (had ik geen last van ondanks waarschuwingen). Maar dat B rijbewijs heb je veel sneller in je zak. Heb nu 10 lessen gehad en over 5 lessen moet ik afrijden.

Dus als ik jou was danne :]
 
Moet je je rijbewijs zelf betalen :?

Ik heb eerst mijn autorijbewijs gedaan,want mijn ouders betaalde mijn eerste rijbewijs.
Dus de keuze was makkelijk.

Als je eerst auto doet heb je wat verkeersinzicht.
Maar dat is andersom natuurlijk ook.
 
Moet je je rijbewijs zelf betalen :?

Ik heb eerst mijn autorijbewijs gedaan,want mijn ouders betaalde mijn eerste rijbewijs.
Dus de keuze was makkelijk.

Als je eerst auto doet heb je wat verkeersinzicht.
Maar dat is andersom natuurlijk ook.


Ja, ik moet beide rijbewijzen zelf betalen, we zijn niet allemaal van die lucky bastards ;)
 
B is vele male handiger dan A.
Ik zou eerst voor m'n B gaan, hetgeen ik ook heb gedaan.
 
Ik zie t al weer voor me, ik de enige die n autorijbewijs heb terwijl ik niet eens zo'n kist op wielen wil en dan elke keer met uitgaan Bobben......dan ben ik altijd de lul (lastig als je een van de oudsten bent)....


Ik wil niet zeuren, maar waarom stel je zo'n vraag op het motorforum? Bijna iedereen als motorgek zal roepen: "eerst je A!", maar dat terzijde. Als ik jou was, zou ik eerst voor mijn B-rijbewijs gaan, al was het alleen maar om verkeersinzicht op te bouwen en minder lang op een 25 kw-machine te moeten rondrijden (want dat verveeld ook snel heb ik hier gemerkt op het forum en in mijn eigen omgeving).

Ten tweede: als jij niet BOB-t in de auto, dan zul je in elk geval op de motor moeten BOB-ben, want ik neem aan dat je ook terug naar huis wilt na het stappen om te :z :z Kortom: altijd de lul.


CAT
 
Wees verstandig, haal eerst je B papiertje. Dit rijbewijs is veel nuttiger bij eventuele solliciaties waar een B-rijbewijs toch vaak wordt geëist. (mocht dit tenminste al voor je van toepassing zijn) Daarnaast is 't veiliger om mee te beginnen, je leert zo op een veilige manier het écht verkeer kennen naast je ervaring met de brommer. De instructuur heeft ingrijp-mogelijkheden en jij een flinke kreukelzone in tegenstelling tot bij de motor.

Als je dan uiteindelijk weet hoe automobilisten het verkeer aanschouwen en hoe makkelijk zij motorrijders soms over het hoofd zien, ben je als motorrijder direct een stuk allerter op automobilisten.
 
Wees verstandig, haal eerst je B papiertje. Dit rijbewijs is veel nuttiger bij eventuele solliciaties waar een B-rijbewijs toch vaak wordt geëist. (mocht dit tenminste al voor je van toepassing zijn) Daarnaast is 't veiliger om mee te beginnen, je leert zo op een veilige manier het écht verkeer kennen naast je ervaring met de brommer. De instructuur heeft ingrijp-mogelijkheden en jij een flinke kreukelzone in tegenstelling tot bij de motor.

Als je dan uiteindelijk weet hoe automobilisten het verkeer aanschouwen en hoe makkelijk zij motorrijders soms over het hoofd zien, ben je als motorrijder direct een stuk allerter op automobilisten.

:^
 
Ik wil niet zeuren, maar waarom stel je zo'n vraag op het motorforum? Bijna iedereen als motorgek zal roepen: "eerst je A!", maar dat terzijde. Als ik jou was, zou ik eerst voor mijn B-rijbewijs gaan, al was het alleen maar om verkeersinzicht op te bouwen en minder lang op een 25 kw-machine te moeten rondrijden (want dat verveeld ook snel heb ik hier gemerkt op het forum en in mijn eigen omgeving).

Ten tweede: als jij niet BOB-t in de auto, dan zul je in elk geval op de motor moeten BOB-ben, want ik neem aan dat je ook terug naar huis wilt na het stappen om te :z :z Kortom: altijd de lul.


CAT

Ten 1e: Ik wil eerlijke reacties van motorrijders die ERVARING hebben met zulke beslissingen.

Het klinkt in mijn oren toch betrouwbaarder als een motorrijder met ervaring je aanraadt dat je B verstandiger is dan dat je dat van je niet-motor-maar-auto-rijdende ouders moet horen...
die lezen altijd met aandacht de overlijdensadvertenties en merken altijd in mijn richting op dat er toch wel veel jonge motorrijders verongelukken en dat is een feit waar je niet omheen kunt)

Ten 2e: Met de auto 'eisen' je maten bijna dat je ze op komt halen, hoeverweg je ook uitgaat (ik blijf meestal in fiets-afstand, mn maten zijn vaak te lui om te moeten fietsen :( en komen veelal niet uit mijn woonplaats), met de motor kan je dr hooguit 1 meenemen en wie gaat er nou met z'n dronken kop acherop de motor (sterker nog, dat laat ik nog niet eens toe)

Op maandag 29 juli 2002 17:57 schreef jessss het volgende:
Volgens mij weet je zelf al wat je wilt. :]
Je kan beter een lijstje maken voor jezelf met voordelen tegen nadelen en dan zie je vanzelf wat het beste is.

Ik heb de voordelen en de nadelen tegen elkaar afgewogen, maar ik kom op ongeveer evenveel voor als nadelen. En ja, ik weet wat ik zou kiezen als ik op mn gevoel afga, maar ik ga liever op mn VERSTAND af en kan daarbij advies goed gebruiken. Vandaar deze topic.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet zeuren, maar waarom stel je zo'n vraag op het motorforum? Bijna iedereen als motorgek zal roepen: "eerst je A!", maar dat terzijde. Als ik jou was, zou ik eerst voor mijn B-rijbewijs gaan, al was het alleen maar om verkeersinzicht op te bouwen en minder lang op een 25 kw-machine te moeten rondrijden (want dat verveeld ook snel heb ik hier gemerkt op het forum en in mijn eigen omgeving).




CAT


bullshit, ligt eraan wat je ermee doet en in hoeverre je een machine wilt leren kennen!!!

ik rij honda xr250r en op dijkjes is ie nog wel redelijk snel!

en btw met een lichte motor rij je wel verzekerd wat met een opgevoerde brommer niet het geval is, waarschijnlijk blijft hij lekker met die appie ´rond toeren´ terwijl hij z´n autorijbewijs aan het halen is, je kunt het immers toch niet laten om hem in de schuur te laten staan!
dus ik denk als je het toch zelf moet betalen dat je moet doen waar je het meeste plezier en eventueel gemak van hebt!brommer was voor mij een hobbie en daar is nu de hobbie van de motor voor in de plek gekomen, je kunt het immers niet laten! :P
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet zeuren, maar waarom stel je zo'n vraag op het motorforum? Bijna iedereen als motorgek zal roepen: "eerst je A!", maar dat terzijde. Als ik jou was, zou ik eerst voor mijn B-rijbewijs gaan, al was het alleen maar om verkeersinzicht op te bouwen en minder lang op een 25 kw-machine te moeten rondrijden (want dat verveeld ook snel heb ik hier gemerkt op het forum en in mijn eigen omgeving).

Ten tweede: als jij niet BOB-t in de auto, dan zul je in elk geval op de motor moeten BOB-ben, want ik neem aan dat je ook terug naar huis wilt na het stappen om te :z :z Kortom: altijd de lul.


CAT


Waarschijnlijk zit je toch even lang aan je 25kW rijbewijs want ik neem aan dat je niet nog 3 jaar gaat wachten tot je dan met motor gaat beginnen als je eerst auto gaat doen.
Je bent met eerst A wel eerder van 25kW af.
Als je héééél hééél graag motorrrijden (net zoals ik dat had) en schakelbrommer rijden ipv wc-pot is daar toch al wel een voorteken van zul je niet snel spijt krijgen van eerst motor.

Ik ga binnenkort ook maar eens met de auto beginnen, ik heb nog geen seconde spijt gehad van eerst motor, ik had m'n rijbewijs met 13 lessen (ook schakelbrommer ervaring) en als ik auto had gedaan had ik nu een tijdelijk (punten) rijbewijs omdat ik auto nooit voor 1 april gehaald zou hebben.

Het is toch een een kwestie van gevoel, daar moet je ook op af gaan.

B = Praktisch
A = LEUK!!!
 
Wat anderen zeggen "eerst B en dan A want dat is verstandiger" moet je je geen moer van aantrekken. Gewoon doen wat je zelf de hoogste prioriteit geeft. Ik ben ooit (lang geleden in 1988) eerst met A begonnen. Ben toen gezakt en heb toen maar eerst mijn B rijbewijs gehaald omdat ik dat goed kon gebruiken voor mijn werk. Achteraf spijt van gehad. Het heeft bij mij 14 jaar geduurd voor ik weer voor A op moest. Er kwam steeds iets tussen. Studie kost geld, toen samenwonen (brood kopen en huis inrichten was belangrijker) Mijn vrouw heeft een hekel aan motoren, dus prioriteiten waren al snel anders dan die van mij.

Moraal.. als je nu de kans hebt, A halen zou ik zeggen. B komt er toch wel.
 
Eerst B dan A geloof me is het fijnst.. want bij de motor leer je weer anders kijken

maak ook ff een POLL aan is altijd makelijk..
 
ik heb mijn B inmiddels gehaald omdat t zo gemakkelijk zou zijn...

maar ik heb mijn A een half jaartje eerder gehaald en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad. twee rijbewijzen met in totaal 35 lessen en oneindig veel plezier!

in een half jaar tijd 30.000 km gereden met de motor 8-) :9~ motorrijden is echt :}

maar ja.. tis allemaal persoonlijk

voor de een is een motor veel gevaarlijker dan voor de ander...
 
Eerst B dan A. Heb ik ook gedaan, na lang aandringen van mijn ouders overigens. Die zagen het helemaal niet zitten dat ik gelijk motor wilde rijden. Als je eerst voor auto gaat, kun je op een veilige manier kennis maken met de belachelijke stunts die heel veel automobilisten uithalen in het dagelijks verkeer. Koste me bakken met geld, maar ben wel blij dat ik deze volgorde heb aangehouden. Ik hield het overigens niet vol, wachten tot ik B had. Tijdens de laatste 10 lessen voor auto ben ik ook begonnen met motor. Drie weken na het behalen van mijn autorijbewijs heb ik mijn motorrijbewijs gehaald 8-) .
 
Op maandag 29 juli 2002 22:26 schreef MotoManiaC het volgende:Ten 2e: Met de auto 'eisen' je maten bijna dat je ze op komt halen, hoeverweg je ook uitgaat (ik blijf meestal in fiets-afstand, mn maten zijn vaak te lui om te moeten fietsen :( en komen veelal niet uit mijn woonplaats), met de motor kan je dr hooguit 1 meenemen en wie gaat er nou met z'n dronken kop acherop de motor (sterker nog, dat laat ik nog niet eens toe)

Beetje vreemde beredenering hierboven. Jouw maten bepalen toch niet wat jij moet doen hoop ik, je bent hun slaaf toch niet. Als je toch op fiets-afstand uitgaat ga je toch ook lekker op de fiets, kun je tenminste ook drinken en heb je niets met dat 'bob' gedoe te maken. Als bovenstaande voor jouw mee zou spelen in de keuze of je 'n A of B rijbewijs zou moeten halen zou ik toch eerst 'ns kijken in hoeverre jij onder 'druk' staat van je maten. ;)
 
Ik heb zelf eerst B gehaald (die werd gesponserd door mijn ouders, A waren(zijn) ze op tegen)

Ik leste, voor mijn A, samen met een jongen die nog geen rijbewijs had. En je merkte toch dat die meer moeite had.
Hij miste het nodige aan verkeersinzicht en lag op een gegeven moment bijvoorbeeld bijna onder een vrachtwagen hierdoor.
Het voordeel van eerst je B is dus dat je je meer kan concentreren op je voertuig beheersing.
Een tweede voordeel van eerst je B is dat je instructeur dan in kan grijpen als je een foute beslissing maakt tijdens het lessen, bij de motor kan dit niet.

En als je je B al hebt dan kun je binnen een paar lessen je A halen, dat hoeft dan dus niet meer zo duur te zijn.

Mijn mening is dus ga eerst voor je B.
 
Ik heb zelf eerst B gehaald (die werd gesponserd door mijn ouders, A waren(zijn) ze op tegen)

Ik leste, voor mijn A, samen met een jongen die nog geen rijbewijs had. En je merkte toch dat die meer moeite had.
Hij miste het nodige aan verkeersinzicht en lag op een gegeven moment bijvoorbeeld bijna onder een vrachtwagen hierdoor.
Het voordeel van eerst je B is dus dat je je meer kan concentreren op je voertuig beheersing.
Een tweede voordeel van eerst je B is dat je instructeur dan in kan grijpen als je een foute beslissing maakt tijdens het lessen, bij de motor kan dit niet.

En als je je B al hebt dan kun je binnen een paar lessen je A halen, dat hoeft dan dus niet meer zo duur te zijn.

Mijn mening is dus ga eerst voor je B.

Idd. Hier ben ik het volkomen mee eens.

Daarnaast is een examinator ook wat meer vergevings gezind tijdens het examen als je al een B hebt.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan