modady
MF veteraan
Vanaf welk bouwjaar is de R1100S uitgerust met twinspark?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
R1200C
R1200C
R1200C
R1200CL
R1200GS
R1200GS Adventure
R1200ST
R1200S
R1200RT
Dat zijn de blokken met twinspark
De tweede generatie 1150 blokken hebben het in ieder geval ook, maar de 1100 S weet ik niet zeker.
Twinspark is de naam die Alfa Romeo er voor bedacht heeft.
Stel je vraag eens in het sportboxer-topic.
BMW Sport-Boxer topic ( IV )
Daar zitten een heleboel kenners van de R1100S..... kunnen je vraag vast beantwoorden, als je je vraag al niet kan vinden in dat topic.
Volgens mij zag ik recent een soort gelijke vraag langskomen...
Succes...
......................
......................
Ik vraag me trouwens af hoe het komt dat twin spark zo'n effect kan hebben bij deze motoren. Ik snap wel het voordeel in 2 of 3 klepsmotoren waarbij de bougie nooit precies in het midden kan worden geplaatst, maar bij de symmetrische 4 kleps kop van de boxer was dat alvast geen probleem: Het vlamfront kan dan per definitie al niet meer kleiner. Of zit de truuc in wat anders dan verkleinen van het vlamfront?
Dan heb je 't niet goed genoeg begrepen, maar het kan wél invloed hebben op kfr.Dus als ik het goed begrijp,en ik verander mijn uitlaat systeem incl chip bv Laser,dan treedt er al een verbetering op.
Dus niet goed begrepen,maar laat ik het zo zeggen,om toch zonder veel ingrepen iets aan KFR te doen lijkt mij een ander uitlaat systeem,dus ook een beter ademhaling van de motor een optie te zijn,gaten in de cilinder te boren voor een bougie vindt ik geen goed plan.Dan maar een 1200GS.
ik zal hier ook ff reageren daarna weet je waar je moet zijn met dit soort vragen
Heb zelf een S ui 99 gehad,voorzien van een chip en katvervanger;kfr weg
Ademhaling verbeteren levert bij de S vaak een veel beter lopende motor op
De 2e bougie zit er bij voor de betere verbranding van het gasmengsel; de boxerblokken hebben vreemde inlaat/uitlaatkanalen en zijn daardoor gevoelig voor afstelling.
Een zgn. beperking door de bouwwijze, maar je rijdt dan ook op een eigenwijze BMW
En om nu een 1200GS te gaan rijden om het KFR op te lossen
Is een optie maar gewoon een luchtwegoperatie uitvoeren is vaak al afdoende
Wat is dat KFR nou eigenlijk dan? Misschien als jullie het zeggen dat ik het wel weet maar kan er zo ff niet opkomen
Volgens BMW Topic Vlaanderen zou deze R1100S uit gerust zijn met twinspark,te zien aan de doorlopende zwarte kap op de cilinder!!
Konstant Fahr Ruckeln, sorry als het niet in perfect Duits is. (oftewel bij een vaste gassstand een wisselend toerental)
Ja. De verscherpte milieu-eisen zijn hier schuld aan maar volgens mij wordt het effect juist bij de boxers extra "vergroot" als de synchronisatie tussen de linker en rechter cilinder niet 100% perfect staat. En die verloopt relatief snel doordat beide zijden hun eigen (lange!) gaskabel hebben. Ik heb sommige Guzzi rijders ook wel horen klagen over dit effect, en die hebben voor zover ik weet ook aparte gaskabels.Aha op die manier, dat is dus een bekent probleem bij die boxers?