Twinspark

Ik dacht ook de R1100S vanaf een bepaald bouwjaar,maar als iemand mij daar uitsluitsel over kan geven,hor ik dat graag,bellen met BMW kan natuurlijk ook.Heet het dan geen twinspark die extra bougie?
 
De tweede generatie 1150 blokken hebben het in ieder geval ook, maar de 1100 S weet ik niet zeker.
Twinspark is de naam die Alfa Romeo er voor bedacht heeft.

Ja nu je het zegt er zijn ook 1150 blokken met twinspark. BMW gebruikt die benaming ook, Alfa heeft die naam verzonnen maar heeft er geen patent op zodoende zijn er meerdere merken die het gebruiken.

mijn bron was overigs: http://nl.wikipedia.org/wiki/BMW_(motorfiets)
 
bmw was van mening dat de r1100 ook goed kon lopen zonder deze fratsen.
een duiste dealer/tuner bouwde r1100's om naar twinspark en hiermee was het hele kfr probleem uit de wereld.
toen is bmw de vierkleppers ook maar met twinspark gaan leveren.
twinspark is eigenlijk toegeven dat je de verbranding niet goed onder controle hebt.
fabrikanten zijn nooit zo bereid dat toe te geven.
om de toekomstige milieu eisen te halen zoals bmw graag doet moet je soms consessies doen -O-
 
Dat is duidelijk Halflife,het is voor mij nu iets gemakkelijker,ik wilde mijn R1100S uit '01 in ruilen voor een type met twinspark maar dat hoeft nu niet,alleen wat is er aan dat KFR te doen,waar de mijne behoorlijk last van heeft.
 
Volgens mij heeft de 1100S sinds eind 2002 of begin 2003 ook "twin spark" ontsteking.

Ik heb 2 "oude" 1100 boxers gehad ('94 en '96, zonder katalysator) en die hadden weinig last van kfr, vooropgesteld dat de boel precies synchroon stond afgesteld.
Blijkbaar dat de strengere milieu-eisen (kat, schraler mengsel misschien?) de boxer weinig goed hebben gedaan.

Ik vraag me trouwens af hoe het komt dat twin spark zo'n effect kan hebben bij deze motoren. Ik snap wel het voordeel in 2 of 3 klepsmotoren waarbij de bougie nooit precies in het midden kan worden geplaatst, maar bij de symmetrische 4 kleps kop van de boxer was dat alvast geen probleem: Het vlamfront kan dan per definitie al niet meer kleiner. Of zit de truuc in wat anders dan verkleinen van het vlamfront?
 
Laatst bewerkt:
......................
......................

Ik vraag me trouwens af hoe het komt dat twin spark zo'n effect kan hebben bij deze motoren. Ik snap wel het voordeel in 2 of 3 klepsmotoren waarbij de bougie nooit precies in het midden kan worden geplaatst, maar bij de symmetrische 4 kleps kop van de boxer was dat alvast geen probleem: Het vlamfront kan dan per definitie al niet meer kleiner. Of zit de truuc in wat anders dan verkleinen van het vlamfront?

Twin spark heeft vooral te maken met het oppervlak van de verbrandingskamer, bij een grote twin bestaat de kans dat de snelheid waarmee het vlamfront zich door de verbrandingskamer beweegt te klein is om bij hogere toerentallen tijdens de verbrandingsslag van de zuiger het volledige mengsel te onsteken, met als gevolg verminderde effeciency van de motor (of zoals de moderne milleu rakers zeggen....... onverbrande benzine in de uitlaatgassen, onvolledige verbranding en dus meer CO en roet...........het speelt nu voor de fabrikanten dus meer mee; daar anders de eisen niet gehaald worden)
In het verleden werden dit soort ingrepen voornamelijk door particulieren of tuning-bedrijven gedaan voor vermogenswinst bovenin.
Het effect van twinspark is het grootst bij een behoorlijk overvierkante motor, met een grote boring en een relatief kleine slag
 
Dus niet goed begrepen,maar laat ik het zo zeggen,om toch zonder veel ingrepen iets aan KFR te doen lijkt mij een ander uitlaat systeem,dus ook een beter ademhaling van de motor een optie te zijn,gaten in de cilinder te boren voor een bougie vindt ik geen goed plan.Dan maar een 1200GS.
 
Dus niet goed begrepen,maar laat ik het zo zeggen,om toch zonder veel ingrepen iets aan KFR te doen lijkt mij een ander uitlaat systeem,dus ook een beter ademhaling van de motor een optie te zijn,gaten in de cilinder te boren voor een bougie vindt ik geen goed plan.Dan maar een 1200GS.

ik zal hier ook ff reageren daarna weet je waar je moet zijn met dit soort vragen
Heb zelf een S ui 99 gehad,voorzien van een chip en katvervanger;kfr weg
Ademhaling verbeteren levert bij de S vaak een veel beter lopende motor op
De 2e bougie zit er bij voor de betere verbranding van het gasmengsel; de boxerblokken hebben vreemde inlaat/uitlaatkanalen en zijn daardoor gevoelig voor afstelling.
Een zgn. beperking door de bouwwijze, maar je rijdt dan ook op een eigenwijze BMW
En om nu een 1200GS te gaan rijden om het KFR op te lossen :? :?
Is een optie maar gewoon een luchtwegoperatie uitvoeren is vaak al afdoende *D
 
ik zal hier ook ff reageren daarna weet je waar je moet zijn met dit soort vragen
Heb zelf een S ui 99 gehad,voorzien van een chip en katvervanger;kfr weg
Ademhaling verbeteren levert bij de S vaak een veel beter lopende motor op
De 2e bougie zit er bij voor de betere verbranding van het gasmengsel; de boxerblokken hebben vreemde inlaat/uitlaatkanalen en zijn daardoor gevoelig voor afstelling.
Een zgn. beperking door de bouwwijze, maar je rijdt dan ook op een eigenwijze BMW
En om nu een 1200GS te gaan rijden om het KFR op te lossen :? :?
Is een optie maar gewoon een luchtwegoperatie uitvoeren is vaak al afdoende *D



Ben blij met jullie antwoorden op mijn vraag,misschien is niet de juiste topic maar ben wel geholpen,volgende keer zal ik ze bij de juiste topic stellen.En als je wilt inruilen of iets dergelijks,hoor ik het wel.
 
Zo dus. Vanaf bj 2003

full
 
Aha op die manier, dat is dus een bekent probleem bij die boxers?
Ja. De verscherpte milieu-eisen zijn hier schuld aan maar volgens mij wordt het effect juist bij de boxers extra "vergroot" als de synchronisatie tussen de linker en rechter cilinder niet 100% perfect staat. En die verloopt relatief snel doordat beide zijden hun eigen (lange!) gaskabel hebben. Ik heb sommige Guzzi rijders ook wel horen klagen over dit effect, en die hebben voor zover ik weet ook aparte gaskabels.
 
Terug
Bovenaan Onderaan